Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 21:49:10
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9934 keer)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #45 Gepost op: 14 January 2013, 19:46:09 »
Nu ben ik wel een op en top techneut, en zie ik hier tussen de regels door dat er na verloop van tijd een toch enigzins verschil op treed in rij eigenschappen.
De vraag is echter wanneer rijden wij met het uit oefenen van onze hobby onder zware belasting en op hoge snelheid.
Ik eigenlijk nooit, zoals ik eerder schreef is inrijden niets meer dan de verschillende onderdelen samengesteld op elkaar in laten lopen.
Denk hierbij aan tandwieltjes, lagertjes en asjes zonder dat de opervlakken gaan vreten en versneld uitslijten. Als gevolg van het raken van de toppen van de verschillende materialen.
Onder vergroting zien de bewerkte oppervlakken er uit als bergen en dalen, met het inlopen worden deze toppen enigzins afgevlakt.
Na langdurige opslag is reinigen en opnieuw smeren een garantie voor probleemloos lopen van de machientjes. Bij auto's en andere machines vervangen we ook de smeermiddelen op gezette tijden (draaiuren/km) of minimaal 1 keer per jaar, dit als gevolg van vervuiling of veroudering.
Dus samengevat denk ik dat wij in de meeste gevallen ons materieel ongemerkt inrijden, maar zien wel degelijkde verschillen in rij eigenschappen na verloop van tijd.
We gebruiken tenslotte niet in de meeste gevallen ons materieel zoals bij railz!

Groeten Leen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #46 Gepost op: 14 January 2013, 20:28:59 »
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.

Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)

En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)

mvg,
Martijn.

Kijk, dat vind ik nu het eerste overtuigende argument.  ;D (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #47 Gepost op: 14 January 2013, 20:57:31 »
Is je reinste flauwekul.

Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel
Ik citeer uit de handleiding van mijn Dremel: 'Aanbevolen wordt de machine eerst 5 minuten onbelast te laten draaien op een laag toerental. De koolborstels zullen inslijten zodat deze een goed contact-oppervlak ontwikkelen op de electrische contacten van de elektromotor. Indien uw Dremel-gereedschap in 2 richtingen kan draaien, deze handeling ook 5 minuten toepassen in de andere draairichting.'

En het is ook helemaal geen onzin: Motoren met borstels moeten daadwerkelijk de borstels inslijten, pas daarna werken ze optimaal. De vraag is alleen hoeveel motoren met echte koolborstels (koolstaafjes eigenlijk) er tegenwoordig nog gebruikt worden in modeltreinen.

Zeker de vele CD-rom motortjes die ik inbouw hebben geen koolstaafjes meer, maar 2 zeer fijne fosforbrons achtige stripjes metaal die iets verend tegen de collector drukken. Ik vermoed dat de nieuwere roco-motoren ook met dat principe werken. Inlopen/inslijten is dus alleen van belang vanwege tandwielen.

Ik doe het overigens nooit ;) Op het moment is het sowieso moeilijk omdat ik geen baan heb...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #48 Gepost op: 14 January 2013, 21:19:43 »
De meeste modeltreinmotortjes hebben nog steeds koolborstels.
Metaalborstels zitten in klokankermotoren (Faulhabersysteem).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #49 Gepost op: 14 January 2013, 23:55:52 »
Misschien dat dit iets te ver gaat voor sommigen, maar alles wat opgebouwd is uit moleculen vraagt aanpassingstijd en voorzichtige aanpak bij verandering van staat. Voorbeeld; intense hitte op een metaal heeft hele andere uitkomsten dan het geleidelijk opbouwen en toevoegen van dezelfde 'hoeveelheid'. Voorbeeld 2; een golfballetje laten vallen in een tot de streep (25cl) met water gevuld fris glas kan alleen zonder te morsen als het met beleid en geleidelijk gebeurt. Anders gaat de vloeistof sowieso gedeeltelijk over de rand.
Dit feit is van toepassing op bijna alle onderdelen van de samenstelling van een product, dus hoe gecompliceerder de samenstelling des te meer beheersing en 'inwijding' het product vereist bij ingebruikname. Bij 2e hands spul is het logischerwijs minder tot niet bepalend voor het vervolggebruik.


Daarnaast zal het velen nog verbazen hoeveel mensen hier toch nog te weinig aandacht aan besteden en met een te hoge belasting, in een stadium waarin het product nog moet wennen aan haar nieuwe staat, iets onherstelbaar beschadigen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama