Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9585 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2013, 16:40:10 »
Citaat
Maar het is beter van wel.

Natuurlijk. Wat is er voor te zeggen om het niet te doen? Baat het niet, schaadt het niet.

Citaat
Net als preventief onderhoud
aan een loc.

Net als het grote voorbeeld. Daar halen ze loks ook op vastgestelde termijnen de werkplaats in om ze na te kijken. Ook al zijn er geen klachten.
Ik heb dan nog de "mazzel" dat ik ze haast nog liever uit elkaar haal dan dat ik er mee rij ;D

Groet,
Jan

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #31 Gepost op: 08 January 2013, 16:46:34 »
Nouja, je hebt inrijden en inslijten hè. Ook een verschil. Het kan best dat een loc na een paar uur draaien beter gaat lopen omdat het allemaal wat op elkaar inslijt. Net zoals een ketting en tandwielen op elkaar inwerken. Dat zal in het begin allemaal wat sneller gaan en daarom zullen ze wel adviseren even zonder rijtuigen het motortje in te laten rijden.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #32 Gepost op: 08 January 2013, 17:47:10 »
Ik heb een rollenbankje gekocht voor mijn locomotieven,
maar hoe en waarmee rijd ik mijn rollenbankje nou in  ::)

Erich,

P.S. vooral mijn oudere ROCO loks rijden een stuk stiller en soepeler na een kwartiertje rijden.
Ook de Fleischmann Plan V rijdt de eerste minuten langzamer en 'begint' daarna opeens sneller te rijden op de zelfde spanning. (alles analoog 2 rail=)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2013, 18:36:00 »
Ik denk dat de vergelijking met een cd speler toch mank gaat tenzij jer een cd speler in je trein gezet is. Deze motoren zitten anders inelkaar dan de oude motoren van Fleischmann of Marklin. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: het verschilt per merk.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2013, 11:22:31 »
Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.

Dat is prima Ronald en als je geen baan thuis hebt en de loks verder alleen die kleine stukjes op jouw tentoonstellingsbanen rijden, dan is inrijden op een ovaaltje misschien de enige manier. Maar een gangbare inzet op de meeste modelbanen heeft mijns inziens precies hetzelfde effect. Ik vraag me sowieso af hoe groot het effect van twee keer een kwartier nu helemaal kan zijn. Naar mijn ervaring gaan sommige loks in de loop der jaren zeker soepelder lopen, maar daar gaat dan veel mee rijrijd mee heen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2013, 13:00:14 »
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2013, 19:06:42 »
Inrijden of warmdraaien beide begrippen worden door elkaar gebruikt.
Inrijden als bij een verbrandingsmotor als eerste km om in te slijten en slijpdeeltjes weg te vangen .
Of even warm draaien zodat alles wakker ;D is geworden.
Dit hadden we ook op het werk een aggregaat uit meerdere overbrengingen en draaiende delen had altijd even tijd nodig om de olie op temperatuur te krijgen en alle draaiende zaken goed te smeren waarna er mee gewerkt kon worden(meer dan 40jaar oud).
Voor de modelbanen lijkt dit laatste meer aan de orde dan het eerste.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2013, 19:10:17 »
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...

Ik weet absoluut zeker dat een audio cd niet constant op dezelfde snelheid draait.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 21:21:54 door J J H S. Reden: typefout verbetert »
Jeroen

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2013, 20:19:02 »
Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2013, 21:58:47 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2013, 05:54:24 »
Goedemorgen,

De voorgaande berichten lezend, is denk ik leerzaam voor iedereen.
Zoals denk ik de meeste van jullie wel weten doe ik iets bij de grootste industriele motoren fabriek ter wereld.
Onze producten worden aan het eind van de productie lijn op overload getest in ingedraaid je zal er versteld van staan hoe lang dit duurt en hoe met een blok metaal van een ton of 20 in sommige gevallen.
Aangezien er ondanks de crisis nog steeds meer dan een miljoen exemplaren de fabriek verlaten heeft men een heel goed beeld wanneer iets goed of niet goed is. Dit even zonder helemaal in detail te gaan. Dit kan voor een ieder die hier geintereseerd in is (stuur even een pb)
Wat ik zelf doe,  ik rijd altijd even de locomotieven in nadat ik visueel gecontroleerd heb of alles in orde is, het komt nogal eens voor dat er b.v een stroomafnemer half naast zit.
Daarna demonteer ik de aandrijving reinig alles grondig en controleer ik de onderdeeltjes.
Dan nieuw vet en olie erin alles in elkaar en tuffen maar.
Heb daarna eigenlijk nooit geen problemen met stroomafname of functioneren van het machientje, ik merk niet echt grote verschillen in het lopen ervan.
Ik denk dat het inderdaad bedoeld is voor het inlopen van de samenstelling van componentjes, met de verschillende toeranties en bewerkings kwaliteiten.
Al met al ben ik van mening dat inlopen een baad het niet dan schaadt het niet actie is.
En mensen laten we eerlijk zijn het is toch heerlijk dat rijden en prutsen met dit spul!

Groeten Leen

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2013, 21:21:55 »
Nieuwe lokjes rijden nog wel eens iets minder goed dan een lokje die een paar rondjes heeft gereden. Mijn idee is dat een lokje in de fabriek op zijn best even snel van een drupje olie of vet wordt voorzien bij het in elkaar zetten in de fabriek. Als je er een paar rondjes mee rijdt, dan krijgt dit smeermiddel de kans om zich te verdelen over de tandwielen.

Ook heb ik noms het idee dat er een dun laagje vet op de wielen zit. Na ca. 3 rondjes is dit opzijgeschoven door de stroomafnemenrs en zal hij betrouwbaarder zijn rondjes maken. Bij enkele loks werd de stroomafname ook iets beter als het "wielenzwart" wat er af fabriek op zit er een beetje af begon te slijten.

Kortom: of inrijden echt nodig is weet ik niet. Toch laat ik ze enkele rondes maken om te kunnen zien hoe het model zich gedraagt op de baan. Zie ik snelheidsverschillen, hoor ik rare geluiden, zie ik haperingen op wissels of bepaalde baandelen. Ontspoort het model niet etc. Ik laat de modellen in iedergeval altijd even kort inrijden, zodat ze mijn treinenloop niet verstoren als er iets hapert of als een lokje traag begint omdat deze lang in de winkel heeft gestaan.
 Dit is de laatste jaren nog belangrijker geworden, omdat er helaas ook steeds vaker modellen met haperingen uit de doos komen. Hoe sneller je deze goed herstelt hoe minder kans er is op onherstelbare beschadigingen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2013, 13:27:43 »
Hier rijdt nu een nieuwe loc op het testbaantje in. Of het echt nodig is weet ik niet, maar het kan geen kwaad, bovendien is het makkelijker om de testbaan even schoon te maken dan de hele baan waar nu allemaal losse dingen op liggen.

Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
Dat is dus wel een constante afspeelsnelheid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2013, 15:08:38 »
Mm, dan moet je afspeelsnelheid even definiëren.

Constant toerental: nee,
Constante leessnelheid in m/s.

Dus het motortje draait met een variabel toerental, afhankelijk waar de leeskop is. Ver weg, of dicht bij het centrum.

Gr, Bert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2013, 15:15:16 »
Ja, en omdat een CD van binnen naar buiten wordt afgelezen, draait het motortje dus aan het begin van de CD ongeveer 2.5x zo snel als aan het eind.
Vandaar dat ook een motorregeling nodig is, wat bij een analoge platenspeler niet nodig is, die is gebaseerd op een constant toerental.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #44 Gepost op: 13 January 2013, 16:53:19 »
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.

Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)

En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl