Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93800 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #435 Gepost op: 27 August 2014, 21:22:06 »
Ik vind dat manneke dat teruggluurt zo briljant.  ;D (y)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #436 Gepost op: 15 September 2014, 13:54:11 »


Class 3200 Earl "Dukedog" 3 by Lauwersmeer, on Flickr

De stoker en machinist hebben ook hun plekje gevonden, het is wel krapjes op de voetplaat.

Gr.

Robbert Jan.

 ;D


De baan niet echt van dichtbij bekeken maar mooie video's en een mooie treinloop, en ik vind de achter grond vanuit de foto's gezien geniaal. Je hebt het idee dat er nog veel meer te zien is achter de koolopslag. Zelfs waar de treinen de junction verlaten heb je de neiging om ze in de achtergrond verder te zien rijden.
Ook vindt ik het knap om op een relatief klein stuk nog zo veel kwijt te kunnen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #437 Gepost op: 24 September 2014, 11:47:33 »
Nog even een vraag tussendoor; hoe heb je de derde rail bevestigd? Lijm?

Groet, Marc
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #438 Gepost op: 24 September 2014, 14:10:03 »
@ Marc,

De 3e rail zit verlijmd, als eerste zit er om de 4/5 bielzen een H profieltje gelijmd als "isolator".
Daarna heb ik de 3e rail daar weer op verlijmd, gefixeerd met gewichten en een nachtje laten drogen.

Ik heb alvorens het lijmen eerst de 3e rail in de juiste positie en boog gebogen zodat er zo min
mogelijk spanning op de lijmverbinding komt te staan, tenslotte heb ik gewoon railstaaf als 3e rail gebruikt.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #439 Gepost op: 24 September 2014, 14:25:37 »
 (y)
En wat voor lijm heb je gebruikt?
No dress rehearsel, this is our life.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #440 Gepost op: 24 September 2014, 14:38:45 »
Mooie Engelse stoomloc (y). Ik sta te watertanden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #441 Gepost op: 24 September 2014, 15:49:19 »
Ik gebruik over het algemeen "bison max repair" deze lijm zit namelijk niet direct vast, het is een
soort van gel, deze wordt langzaam "hard" (blijft iets flexibel) en is dus uitermate geschikt voor diverse doeleinden.

Het zit onderhand al meer dan een jaar, zomer en winter temperaturen hebben geen invloed.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #442 Gepost op: 17 November 2014, 16:41:16 »
Om maar even een oud draadje onder het stof weg te halen, afgelopen 2 weken een 2 tal beurzen gedaan.
Als eerste één dag in Emmen, deze beurs was gezellig maar helaas door het mooie weer was de aanloop niet
overweldigend maar ondanks toch rond de 800 bezoekers.

Afgelopen weekend 2 dagen in Veendam gestaan, zeer gezellig en een leuke bereikbare locatie, over de bezoekers
niet te klagen, diverse collega's van mijn werk gesproken alsmede mede modelbouwers.

Ook heb ik het afgelopen weekend een eerste test gedaan inzake de toevoeging van een booster.
Ik was er toch wel achter dat de enkele versterker met 52vA voeding het moeilijk had en daar moest wel wat aan gebeuren.
Na wat zoeken op het forum bij een oud draadje van Karst uitgekomen, daarin wordt beschreven van een versterker
van roco 10764 ook als booster is te gebruiken, echter mag er dan geen multimaus aangehangen worden.
Ik had nog een roco 10764 liggen voor het testbedrijf (ook met 52vA voeding), dus die maar eens voor deze test gebruikt.

Als eerste heb ik het schaduwstation geheel gescheiden van de rest van de baan, alsvorens de booster aan te
sluiten eerst de polariteit gecontroleerd, en daarna alles aangesloten.
Bij de lokale elektronica handel heb ik een verbindingskabel voor de versterker -> booster laten maken voor €2,50
de enige kostenpost in dit verhaal  ;D

Uiteindelijk alles ingeschakeld, kortsluittest gedaan  (y) en rijden maar, perfect en 2 dagen zonder problemen gedraaid.

Zelfs nog wat gekocht, een set van 3 ventilated vans als set welke direct de baan op zijn gegaan  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #443 Gepost op: 18 November 2014, 14:13:21 »
Zo Robbert-Jan,

zaterdag heb ik toch wel geruime tijd kunnen genieten van je baan, in een paar woorden, TOPPIE en KNAP,
vooral die zéér kleine details en de mooie diesel geluiden maakten een enorme indruk op me.

Nog even met je vader gesproken, maar het gesprek niet afgemaakt want mijn taxibusje stond al klaar.

Ik heb je draadje hier gevonden en zal dat een dezer dagen eens vanaf blad 1 gaan lezen, zodat ik wat achtergrond informatie krijg.

Overigens was je niet doodmoe van twee dagen staan?, ik denk dat de lol van de hobby je genoeg kracht geeft.

Nogmaals bedankt voor het genieten in Veendam,
ANDREUS

NB ik heb nog wat foto's maar die zitten nog in de kamera.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #444 Gepost op: 18 November 2014, 18:45:59 »
Hoi Andreus,


Het staan gaat mij inderdaad niet in de koude kleren zitten, na 2 dagen ook wel even een pilletje gehad om de verkrampte
rug weer een beetje te ontspannen  (y) Ik sta ook zo ongeveer de gehele dag  ::)

Ik wens je veel leesplezier toe, er staat genoeg mooi's in het topic beschreven.

Ik heb nog een paar plaatjes gemaakt van de nieuwe aanwinsten van afgelopen weekend;





Alle drie met ander bedrijfsnummer  (y) daar wordt ik wel happy van.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #445 Gepost op: 18 November 2014, 20:02:44 »
daar wordt ik wel happy van.

Nou, ik ook   ;)
Mvh Steef

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #446 Gepost op: 18 November 2014, 20:10:15 »
Hele leuke wagentjes!!!!

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #447 Gepost op: 21 November 2014, 15:16:15 »
Vandaag ben ik nog even aan het knutselen geweest in mijn electronica koffer, om zo alles netjes
te maken voorafgaande aan Houten digitaal op de 13e december.

Allereerst een aantal zekeringhouders en kroonstenen verplaatst, daarna de 2e roco voeding
in de koffer geplaatst en de bijbehorende versterker. (welke als booster dient voor het schaduwstation)
Kan dat, ja zie dit draadje van Karst: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13491.0.html

De koffer:

Deze staat normaliter onder de baan, dus niet zichtbaar opgesteld.
Hierop zitten alle aansluitingen middels stekkermateriaal van JR Neutrik en de enkele bananenstekker.


De ingewanden van de koffer, diverse voedingen, voor elk voltage één eigen om zo het gebruik van weerstanden te vermijden.


2 maal een Roco 10764 versterker, waarvan de bovenste als booster voor het schaduwstation, daar op mag geen
multimaus worden aangesloten, dus de poorten zijn afgeplakt.

Alles is getest en in orde bevonden  (y)

Gr,

Robbert Jan.


The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #448 Gepost op: 21 November 2014, 15:44:06 »
Fraai samengebouwd in het koffertje, Robert Jan. Zeker erg praktisch om mee te nemen en aan te sluiten op de baan.

Heb je ook gekeken naar de warmte-ontwikkeling in de koffer. Zo te zien heb je geen koelgaten / roosters. Je hebt alle 'warme' componenten bij elkaar in een gesloten kast.

Sander

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #449 Gepost op: 21 November 2014, 16:25:11 »
Het wordt inderdaad wel lekker warm in de koffer, daarom zitten er ook roosters in het deksel  (y)



De opening is voor de doorvoer van de master -en slave kabels van de multimaus, hier zat eerst
een Lenz adapterplatine in maar deze schiet met 1 aansluiting gauw te kort en is niet geschikt
om een master op aan te sluiten.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5