Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93924 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #390 Gepost op: 23 June 2014, 20:37:14 »
Ziet er beter uit dan die oude spaghetti plaat die het eerst was.  (y)
Mvh Steef

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #391 Gepost op: 26 June 2014, 09:49:11 »
Klopt Steef, alles rijdt er nu veel beter door heen, gister heb ik de 2e class 37 weer
kunnen verlagen, deze stond 2mm hoger op de draaistellen i.v.m de krappe boog.

De verlengde opstelsporen zijn ook zeer bruikbaar, de complete kolentrein past er
nu met loc en remwagen op.
M'n class 08 is voorzien van een stekkertje onder de loc, nu kan deze elektrisch
doorverbonden worden met m'n nieuwe shunters truck.
De stroomafname wordt zo tenminste gegarandeerd, de shunters truck is ook
verzwaard met lood en voorzien van fosfor bronzen slepers.

De elektronica is ook allemaal weer op orde gemaakt, nog 1 wissel ontbreekt op
het schakelpaneel, deze maak ik z.s.m in orde.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #392 Gepost op: 26 June 2014, 22:44:23 »
goed bezig R-J (y)

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #393 Gepost op: 26 June 2014, 23:27:46 »
diepe buiging RobbertJan wat n prachtige baan en als Class 37 fan ben ik onder de indruk van de gesuperde loks  (y)
ideetje voor mijn vloot 37s  (y)
British Rail diesel Fan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #394 Gepost op: 05 August 2014, 16:50:13 »
Al weer een poosje rustig, maar onderhand is er wel weer het één en ander gedaan.
Er moet tenslotte wel weer wat te zien zijn in Beekbergen komende Terug naar Toen.

Allereerst wheathering, het Derby lightweight treinstel is uiteindelijk ook ten prooi gevallen
aan de kwast, deze ziet er nu ook gebruikt uit, het enige nadeel is dat door de methode
die ik gebruik het logo op de bak is beschadigd, hier moet ik nog even naar kijken.

Daarnaast een Ex GWR loc gewheathered en aan één kant voorzien van trekwerk in plaats
van een kadee, dit ziet er voor de foto's ook leuker uit, en ze rijdt toch één kant op.





Lekker smoezelig, nu ook compleet met stoker en machinist + echte kolen in de bunker.

Daarnaast nog wat kleine scenery dingetjes opgespoord, o.a. wisselstellerhandels.



De komen van een leverancier uit Ierland, via Ebay.co.uk.


Daarnaast een reeds voorbestelde loc afbesteld, deze komt toch niet meer voor september
in huis en dus was de noodzaak er ook niet meer, voor het geld heb ik reeds een ander
product gekocht.
Een nieuwe Class 37/0 ESU Loksound decoder ter vervanging van de Zimo decoder welke toch
niet geheel naar wens is kwa geluidsbestand, deze decoder staat dan binnenkort ook te koop
inclusief een 21MTC printplaatje, zonder de AUX 3/4 versteker omdat de Zimo alle uitgangen
al versterkt heeft.

Nu eest even verder met het stationsgebouw, kwam er op basis van de foto's achter dat de
uitstekende borden allemaal te laag hangen, of te wel het waren allemaal koppesnellers.
Dit moest dus even gefixt worden, gelukkig zaten deze allemaal met Kristal Clear vast, dat
laat zo weer los zonder enige serieuze schade.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #395 Gepost op: 06 August 2014, 12:00:38 »
Mooi gemaakt! Mooie Engelse loc. :P
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #396 Gepost op: 06 August 2014, 12:10:45 »
Diesels, leuk hoor... Maar zón GWR stoomloc, dat zijn pas echte machines... ;D
Maar even serieus, die loc ziet er goed uit!

Groeten, sierd Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #397 Gepost op: 06 August 2014, 15:23:45 »
Heb je gelijk in, ik vind de GWR locomotieven mooi om te zien, maar met name dan de
kleinere locomotieven zoals de Pannier tank en uiteraard bovenstaande.
Hetgeen ontbreekt aan deze machine's, optisch gesproken, is de schuifbeweging, omdat
deze binnenliggend is, persoonlijk vind ik dit ook mooi om te zien.

Daarom heb ik ook verschillende loc's van de diverse maatschappijen, uiteraard allemaal
BR early en late crest.

En ja, een diesel zo af en toe, ik ben ze op het moment aan het ontdoen van de gele vlakken
op de koppen, dit ziet er 10x beter uit en het kan historisch gezien ook heel best.
En zodoende vallen ze niet zo op met die gele neuzen.
Overigens zal het 4 CEP treinstel hier ook aan moeten geloven, deze heeft echter maar een
klein vlak op de deur, deze is zo even in de juiste kleur te kwasten.

Daarvoor heb ik dan weer de humbrol rail paint besteld, in 3 verschillende kleuren groen om
zo de juiste tint bij de hand te hebben.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #398 Gepost op: 08 August 2014, 14:41:35 »
Gister toch een knoop doorgehakt, ook al is het nog maar een maand tot het volgende
optreden in Beekbergen;



Even wat uit m'n mouw geschud, wat vooraf ging aan een beetje hakwerk om de rotswand
weg te krijgen, die verrassend goed bleek vast te zitten  ;D



Laat die kolentrein maar komen, ruimte zat bij de "Coal Merchant"



De onderbouw is van latjes 3x3mm met daarop latjes van billing boats als vloer.
De bunkers zijn gemaakt van ijscostokjes, over de lengte door de midden gesneden.
Als staanders zijn bielzen gebruikt uit overgebleven bielzenmatjes.

Het kantoortje is styreen plaat, hier komt nog een bord op te staan met de naam van
de handelaar.

De opening tussen de bunker en het kantoor wordt nog gedicht middels een hek.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #399 Gepost op: 08 August 2014, 14:53:28 »
Leuk idee een mooie aanvulling Robbert Jan.

Waarom is de bielzen afstand trouwens verschillend?
Mainline vs. Branchline vs. Yard i.v.m lagere snelheden en/of lagere as last?

Mvg, Michel

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #400 Gepost op: 08 August 2014, 18:14:22 »
Hoi,


De bielzen afstand is inderdaad anders i.v.m. de lage snelheid danwel het feit dat
het een opstelspoor is wat niet heel erg veel gebruikt wordt.

Vanmiddag heb ik nog even details op het kantoor van de kolenhandel aangebracht en
een nette poort gemaakt welke de achtergrond mooi afdekt.





Nu dat de basis klaar is kan ik de rotsen aan weerszijden van de kolenhandel fatsoeneren en
de boel weer gaan aankleden, inmiddels heb ik al wel ballast aangebracht om het geheel bij
de rest te trekken.
En daarna natuurlijk nog even wheatheren, kolenzakken, kolen en mannetjes etc etc toevoegen.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #401 Gepost op: 08 August 2014, 21:38:24 »
Ik ben onder de indruk. Als nieuwe "bekeerling" van het Engelse modelspoorgeweld, spreekt me dit heel erg aan. Wel heb ik een vraag. Waarom kies je voor een keerlus, en niet voor bijvoorbeeld een schuiftableau? Het scheelt je o zoveel ruimte.

Verder vroeg ik me af, of het niet handiger is om eerst de achtergond te bevestigen, en dan pas de scenery aan te brengen. Als je in de hoogte tekort komt, zou je de schenery wat hoger kunnen maken.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 21:49:10 door Hans van de Burgt »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #402 Gepost op: 08 August 2014, 22:04:34 »
Hoi,

Kwa ruimte ben ik nu minder kwijt dan wanneer ik een schuiftableau zou gebruiken, aan
beide kanten dan wel te verstaan, in de lengte van de langste trein.
Dat zou inhouden dat er bovenop de 2,4 meter aan modules nog eens 2 x 2 meter bij komt.
Nu heb ik aan 1,8 meter genoeg om de beide bogen te huisvesten en daarnaast een groot
schaduwstation waar alles kan staan.

Andere reden, ik kan onder het rijden gewoon praten met het publiek en op de baan rijdt er dan
ook nog wat, zonder dat ik daar op hoef te letten.


De achtergrond had er in principe eerst in gemoeten, echter is de kans dat deze besmet
wordt met verf of plamuur, noem maar op.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #403 Gepost op: 08 August 2014, 23:33:24 »
@RobbertJan,

Misschien ben je minder ruimte kwijt dan je denkt.
Wel geef ik je gelijk dat een rondlopende modelspoorbaan makkelijker is voor een tentoonstellingsbaan.
Maar huis geldt vooral woekeren met ruimte - en woekeren met geld.
Onderstaande optie bespaart veel geld, is uiterst compact - kan ook met DCC worden uitgevoerd.

Jij hebt gekozen voor een diepte van 40cm en een lengte van 1,2m per module.
De standaardmaten voor een BNLS-module zijn daarentegen 54,9cm diep en ook 1,2m lang.
Beide maatvoeringen zijn weergegeven in onderstaande tekening.



Wat heb ik hier nu gedaan? Beide bogen hebben een radius van 438mm.
Als je grotere boogstralen wilt wordt de totale opbouw natuurlijk wat ruimer.
Sommige OO-liefhebbers kiezen zelfs voor 600mm. Ook als je het enkel spoor van de fiddle yard splitst
in dubbel spoor net voor het scenerydeel, zal de totale opbouw wat ruimer moeten worden.

Het schuiftableau heeft ruimte voor 5 reizigerstreinen (loc + vier coaches) met een lengte van 1,5m
Langere treinen kan ook, daar is ruimte voor. De afstand tussen de tracks op het schuiftableau is slechts 40mm.
Je hoeft er immers alleen maar voor te zorgen dat de treinen elkaar niet raken.

Verder is een draaischijf van Hornby toegevoegd. Deze is niet alleen betrouwbaar, hij is gemotoriseerd;
erg voordelig en kan eenvoudig omgebouwd worden voor DCC gebruik.
Zoals je ziet is er zelfs ruimte voor het wegzetten van locs.
DCC is in dit geval - ook thuis - aan te bevelen.
Laat de afhandeling van de treinen achter de coulissen maar over aan de computer.

Grzz,

Hans
 

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #404 Gepost op: 08 August 2014, 23:59:24 »
Verder is een draaischijf van Hornby toegevoegd. Deze is niet alleen betrouwbaar, hij is gemotoriseerd;
erg voordelig en kan eenvoudig omgebouwd worden voor DCC gebruik.

Waarom zou je dat willen?  ??? Er is toch een mooie handbediende draaischijf aanwezig? 

Laat de afhandeling van de treinen achter de coulissen maar over aan de computer.

Zelfde vraag: Waarom zou je dat willen?  ??? Hoeveel treinen moeten er dan wel niet tegelijk rijden op deze baan?  Je kan hier gewoon lekker rijden.... Je hebt toch geen computer voor nodig? Anders heb je de hele dag helemaal geen kl*** te doen :) Is het alleen maar slap ouwehoeren....

@Robertjan: Leuke kolenhandel ben je aan het bouwen! (y)  Zal nog wel iets aanpoten zijn voor over een maand. Succes met bouwen! Denk dat ik maar eens kom buurten op Terug naar Toen....
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!