Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]  (gelezen 17179 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2014, 19:13:59 »
Nee dank je, die rand is al hoog genoeg zo. Die andere servoswitch zit ook veel meer ertussen, maar dat ging hier helaas niet.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #46 Gepost op: 11 maart 2014, 00:27:04 »
JAJA, er is een rondje gereden!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2014, 12:39:12 »
 (y) en alles werkt goed

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #48 Gepost op: 11 maart 2014, 18:02:47 »
(y) en alles werkt goed

Dank! Uhm, bijna wel. Een ontsporing na rondje drie...ahum. Maar niks aan de hand hoor. Snelheden zijn (nog) erg laag. Wissel stond nog niet goed afgesteld/lag niet helemaal goed vast. Daarna vooralsnog alles vlekkeloos! Mag ook wel met de tijd en nauwkeurigheid die ik erin gestopt heb. Reken erop dat mijn (soms bizarre) moeite en pietluttigheid zich nu uitbetaald en we 'veilig' rondjes kunnen rijden hier.  ;D  (y)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #49 Gepost op: 14 maart 2014, 16:10:21 »
Na wat af- en bijstellen lijkt alles nu perfect te werken! 20 rondjes later met zeer uiteenlopend materieel kan ik zeggen dat het allemaal nog best 'veilig' voelt. Het enige waar ik echt bang voor ben is slecht functionerend materieel (een vastzittende scharnier in een koppeling leidt onherroepelijk tot vlieguren zonder 'vangrail'). Maar vooralsnog lijkt het (zeer) veilig om de locs eenzaam rond te laten gaan *fingers crossed*.

Gezien de zeer rechte en goede ligging van het spoor (bijna alleen maar hele flexrails en ruime bogen) zie ik verder nog weinig gevaar bij het rondjes rijden. Bij de wissels gewoon goed vaart minderen en dan gaat het allemaal erg vloeiend!

Ben erg blij met hoe alles uiteindelijk tot stand is gekomen en hoe het 'wegvalt' in de kamer. Het is erg leuk om materieel om je heen te zien, horen en ruiken!

Natuurlijk zijn er ook altijd zaken die niet helemaal uitkomen zoals gedacht of gepland:
- de plek en lengte van het inhaalspoor vallen nog een beetje tegen. Omdat het spoor daar zo'n 5cm van de rand ligt zijn de treinen op dat gedeelte wat moeilijker te volgen vanuit zittende positie. De lengte valt ietwat tegen door de lange slanke wissels en jet feit dat het ondersteunende hout niet langer kon dan ca. 3m. Maar hou voldoende over, dus is dat het minst erg wat mij betreft.
- vind dat de servo's toch nog wel flink wat herrie maken. Natuurlijk zet je niet constant wissels om, maar dat geratel valt een beetje op en leidt een beetje af.
- misschien toch nog een wissel met een kopspoor erbij voor het wegzetten van locs, maar dat kan eigenlijk altijd nog wel (kost helaas al snel weer 6 tientjes voor een EW 6 met aandrijving).
- het blijft jammer dat de multimaus niet tot de bank reikt vanaf waar de centrale is geplaatst. Een langer snoer zou een oplossing zijn natuurlijk, maar misschien is een Z21 een betere op (korte) termijn   ;)

Zal binnenkort eens kijken of ik met de camera van mijn vriendin een redelijk panorama filmpje in elkaar kan flansen...

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #50 Gepost op: 22 mei 2014, 15:31:31 »
UPDATE

Zoals in andere draden al naar voren kwam ben ik inmiddels weer een aantal ervaringen rijker. Zo kan ik nu melden dat ik echt enorm blij ben met mijn z21 centrale! Ik vind dit (vooral prijstechnisch gezien) een zeer goed systeem met meer dan voldoende mogelijkheden voor mijn wensen. Vooral als je toch al in het bezit bent van een smartphone of tablet is het een prima keuze om (te beginnen met) digitaal te rijden. Daarbij wil ik gelijk vermelden dat ik zelf uiteindelijk meer gebruik maak van mijn iPhone dan van de iPad. Het gebruiksgemak van de telefoon als handheld vind ik echt super. Zelfs mijn zoon van net 3 kan nu helemaal zelfstandig treinen (inclusief alle functies) en wissels besturen. Voor die kleintjes van nu een stuk logischer, duidelijker en makkelijker dan met bv. een MM.

*gekruiste vingers* Ook gelukkig nog geen ongelukken gehad voor wat betreft vliegende treinen! Er zijn al een hoop rondjes gereden met wat men noemt betrouwbaar materieel. Dat wil zeggen dat het nieuwe locs (stoom en diesel) betreffen waar niks mis mee kan en mag zijn. Natuurlijk is er wel al het een en ander voorgevallen (bv. een antislipbandje wat afloopt en de tender van de BR 10 deed ontsporen), maar gelukkig zonder erg vanwege de voornamelijk lage snelheden waarmee ik graag rij. Ook een blokkerende wagon leidde tot een kleine ontsporing, maar wederom de lage snelheid in combinatie met een snelle noodstop waren voldoende om narigheid te voorkomen. Wel blijkt hier maar weer uit hoe belangrijk het is om met goed functionerend materieel te rijden op deze hoogte en tevens de aandacht erbij houden om problemen snel te signaleren. Alle gevallen deden zich overigens voor rond de boogwissel, dus daar moet ik een aantal mensen gelijk in gaan geven; boogwissels lijken gevoeliger voor ontsporingen dan rechte wissels. De wissel was in geen van de gevallen de oorzaak van de ontsporingen!

Ben nu bezig met de eerste volledige trein samen te stellen. Het idee voor wat betreft samenstellingen is uiteindelijk toch voornamelijk naar wat ik mooi vind. Door het gebrek aan scenery functioneert de baan meer als een soort te berijden vitrine. Het totaalbeeld van de trein moet gewoon kloppen. De eerste trein wordt gevormd door de Roco BR 10, een bagagewagen, een Aüm 1e klasse, Silberling 2e klasse en Silberling stuurstand. Daarbij wil ik nog een Speisewagen en misschien nog een extra 1e en 2e klasse wagon aanschaffen. Veel langer gaat niet passen op het passeerspoor. Op een hoogte van 2m zijn er ook heel andere dingen zichtbaar en van belang dan op ooghoogte of lager. De onderkanten van wagons zijn ineens veel meer aanwezig en de verlichting (Digirails 80100) die ik nu aan het inbouwen ben is ook gevoeliger voor inkijk recht op de leds. Voor dat soort zaken zoek ik nog oplossingen.

Zo, dat was het even voor nu. Verder met de verlichting en detaillering, maar eerst weer voor mijn kleine vent zorgen die weer wakker is!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #51 Gepost op: 22 mei 2014, 16:11:18 »
Goed om lezen dat alles werkt naar wens! Ook leuk om met je zoontje te rijden! Mijn dochter (van 2,5) rijdt al regelmatig met de houten Ikea trein :).

Groet,
Chris