Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Karben
Vandaag om 19:59:23
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
  

Auteur Topic: Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0  (gelezen 16969 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #30 Gepost op: 17 March 2013, 16:26:06 »
Thanks Ernst-Jan!

Waar heb je die Bmee '86 gefotografeerd? In Kosice misschien?

Matthijs en Johan
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #31 Gepost op: 17 March 2013, 16:36:34 »
Aan de rechterkant staat een kaartje en daar kun je zien waar ik ze heb gefotografeerd. De ZSSK Bmee '86'en heb ik alle in Bratislava Hlavni Stanice geplaat.

Ernst-Jan

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #32 Gepost op: 24 March 2013, 19:29:32 »
Hallo allen

We zijn dit weekend natuurlijk gewoon weer verder gegaan met bouwen, met als beginnetje de elektronica, het onderdeel van Johan:









Vervolgens de ruwbouw; we maken er nu echte bakken van:





Wat betreft de elektronica, we gebruiken tot nu toe 0,14 mm2 draad van Brawa, komende week gaan we even naar de elektronicazaak om 0,75 mm2 draad te kopen.

-------------------------------------------------------------------------------------

Dan is Matthijs al weer plannen aan het maken voor een minibaantje, dat ergens als tussendoortje moet dienen. Trefwoorden zijn:
- OSM
- Kaapsporig trambedrijf
- Grote Markt te Nijmegen
- Tijdperk: heden
- De onder medetrammers befaamde Zuurstok 1

met als hoofdvraag (het lijkt wel een overhoring Nederlands  ::) ): wat zou er gebeurd zijn als de Gemeente Tram Nijmegen en de Ooster Stoomtram Maatschappij niet opgeheven waren, maar uitgebreid?

Dat moet er dan zo uit komen te zien:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramsplitsing_OSM_en_GTN_grote_markt_nijmegen.jpg[/img]

Het blauw omlijnde gedeelte zal afgebeeld worden, dat meet zo'n 1.00m bij 1m20.

T.z.t. zal Matthijs een draadje opstarten en zal dat hier ook vermeld worden. Dat duurt nog wel even, want van deze baan is de ruwbouw nog niet eens klaar.

Mvg,

Matthijs en Johan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #33 Gepost op: 24 March 2013, 20:00:51 »
umm, tandradtramlocs in de Stikke Hezelstraat? De naam zegt het al... ::)
De OSM/NBM heeft geen tandradtramlocs gehad, alleen een voorspanloc (de onderzeeer) Als je die bouwt en werkend krijgt ben je een baas!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #34 Gepost op: 25 March 2013, 16:15:11 »
umm, Gert, hoe kom jij aan tandrad?  ???

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #35 Gepost op: 25 March 2013, 17:48:41 »
Omdat de Stikke Hezelstraat enorm steil is. Ik ken geen winkelstraat in NL die zó steil is. Een normale tramlijn redt dat nooit. Klik maar op de fotolink, dan zie je dat de helling hierendaar bijna 10% is ( oftewel; per twee winkels gaat de straat een meter omhoog). Trams hebben al grote moeite met de helft.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2013, 17:50:38 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #36 Gepost op: 28 March 2013, 08:13:50 »
Hallo allen,

Wij hebben een vraag:

Wat is de geschikte hoeveelheid voltampère voor de trafo op onze baan? We hebben 14 afzonderlijke railaansluitingen, 10 seinen en 3 wissels.
Verder: met welke trafo hebben jullie goede ervaringen?

En wij hebben het Rocowissel rechts 10', en daar zitten 3 gaatjes aan de zijkant; waar dienen die voor? Sorry voor de misschien stomme vraag  :-[.

Mvg,

Matthijs en Johan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17884
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #37 Gepost op: 28 March 2013, 09:12:10 »
Die 3 gaatjes dienen voor het polariseren van het puntstuk:

- http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren 

Roco had dat destijds zo voorbereid dat je de handel makkelijk aan kon sluiten op bv een aandrijving.

Trafo's: Gewoon een of 2 (of meer) normale trein trafo's. Ikzelf gebruik een 3-tal oudere Fleischmann trafo's, die donkergroene. Zijn prima en bij goed zoeken soms goedkoop te krijgen. Neem we een dichte behuizing en an niet zitten klooien met open voedingen.
Voor enkele wissels en die seinen heb je niet zoveel trafo-power nodig ;)

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #38 Gepost op: 31 March 2013, 17:19:22 »
Bedankt Ronald!  (y)

Gisteren even een rondje stad gedaan en meteen even langs de Meijer & Blessing gegaan voor 0,5 mm2 draad en brug no 11341 van Auhagen. Raad eens: ze hadden het!  ;D  8). Dus Matthijs lekker aan het lijmen (wat een stank :-X ) en verweren, en Johan aan het bedraden. Foto's hebben we natuurlijk ook:


Het doosje van de brug, met DR BR118, volgens Matthijs.


Het brugdeel van boven gezien.


Wat onderdelen uitgepakt.


Een pilaar, 11 cm hoog, onze spoorhoogte is 10 cm, dus even inkorten... Dat had Auhagen al voorbereid, met breekplaatsen op 10 en 9 cm.


Twee in elkaar gelijmde pilaren, mooi tegen elkaar aangeplaatst  ;D, op de rug gezien.


Stapeltje pilaardelen.


Twee uit een mal gesneden steuntjes, die eigenlijk in het bouwpakket hadden moeten zitten, maar dat zaten ze niet  :-\ , dus ze zelf maar geprutst. Daar is straks toch niets meer van te zien.

Auhagen had de pilaren al vervuild, maar de plasticglans was er nog gewoon, dus maar even zelf vervuild à la Matthijs:
- met wit pastelkrijt helemaal ingekrijt (mooi NL), ook tussen de stenen
- afgewreven met, jawel, heel simpel, de vingers hoogtechnisch kunst- en vliegwerk
- langs de bovenrand met bruin pastelkrijt wat regenwater- en roestsporen gemaakt, op dezelfde manier als hierboven beschreven,

en dat ziet er dan zo uit:

links de behandelde, rechts de onbehandelde.


Beide verweerde pilaren, met een nog niet verweerd brugdeel.


Nu een wél verweerd brugdeel, op de volgende wijze:
- van roestbruin pastelkrijt worden met een mesje schilfers afgesneden
- vervolgens worden, alweer met hoogtechnisch kunst- en vliegwerk, de schilfers vooral in de randen en hoeken aangebracht.


Bijna-overzicht van de hele baan zoals 'ie nu rijklaar is.

En dan Johans elektronicavorderingen:


In de weer met de ringleiding.


Idem, overzicht van de hele bak.


Idem, hoekgedeelte uit een ander perspectief.

En, last but not least, de hoek aan de bovenkant:


Dat was dan het weer!

Mvg,

Matthijs en Johan


JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #39 Gepost op: 29 April 2013, 17:27:55 »
En het bedraden gaat verder:


De serie kroonsteentjes; verbinding met het nog te maken bedieningspaneel.


Draden...


Nog meer draden...
Inmiddels zijn alle draden op module 1 en 2 getrokken. Module 3 en 4 worden uitgezaagd:


en de spanten en het spoordek worden verlijmd:



Voor module drie is het nu wachten op de rails; woensdag is Matthijs even bij M&B te vinden ;D Module vier is nog niet eens klaar qua hout, en er is ook nog een module 5 gepland..., dus we hebben nog wel wat te doen ;)

Mvg,

Matthijs en Johan

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #40 Gepost op: 01 May 2013, 11:05:39 »
Hallo,

Wij hebben weer een vraagje: Voor de Roco Multimaus heb je een trafo nodig, en nou vroegen wij ons af: levert deze trafo analoog- of digitaalstroom? Wij denken analoog, want er is ook nog een Digitalverstärker nodig, en, dachten wij: die zet dan de analoogstroom om in digitaalstroom. Klopt dit verhaal?

Mvg,

Matthijs en Johan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #41 Gepost op: 01 May 2013, 11:20:05 »
Roco levert 2 verschillende trafo's voor de Multimaus:
- de 'kleine' is een DC (gelijkstroom) stekkervoeding
- de 'grote' is een AC (wisselstroom) transformator

Het klopt dus dat de versterker wordt gevoed met een gewone spanning, de versterker zet die spanning om in een digitale spanning.
Merk op dat de versterker zowel AC als DC voeding aan kan. Intern wordt de ingangsspanning altijd omgezet naar DC en daarna naar DCC.

Sander

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #42 Gepost op: 05 May 2013, 21:31:57 »
Hallo,

Wij hebben weer een vraagje :) Wij hebben de tuimelschakelaars nr. 700553 van Conrad aangeschaft, en er zitten drie soldeerpunten aan. Wij vragen ons af aan welke soldeerpunten  welke draden gesoldeerd moeten worden. En weet iemand verder de voor- en nadelen van soldeerverf resp. -pasta op een rijtje te zetten? Alvast bedankt (y)

Mvg,

Matthijs en Johan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #43 Gepost op: 06 May 2013, 20:19:30 »
middelste is de poot welke je tussen de 2 buitenste pootjes kan schakelen :)
groeten,
Auke

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #44 Gepost op: 07 May 2013, 08:34:31 »
Bedankt Auke en Sander (y) :)

Mvg,

Matthijs en Johan