Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 12:28:41
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130187 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #345 Gepost op: 14 december 2015, 18:10:35 »
Vraagje.
Wanneer vervalt precies je materieelbekendheid als je geen herinstruktie meer hebt gehad?
Is dit per vervoerder verschillend,of bepaald in de spoorwegwet?
Waar is dit terug te vinden?
Mvg jamie

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #346 Gepost op: 16 december 2015, 00:22:57 »
Jamie,

Bij NSR krijgen we elk jaar materieel (her) instructie. Dat wordt gegeven in Amersfoort bij het Simulatie Centrum, waar we ook regelgeving en nog wat onzin krijgen. Materieelbekendheis is voor 3 jaar geldig. Dit jaar was het VIRM en 1700, en vorig jaar was het ICM en SGM. Komend jaar krijgen we SLT en ik meen DDZ. Mat'64 wordt niet in Amersfoort niet gegeven, maar op de standplaats (voor de nieuwe machinisten) Mat'64 is t/m eind 2016 geldig. Daarna vervalt het. (en zijn we er van verlost ;) )

Je kan het, voor NSR, nergens terug vinden.
Groeten Joop, machinist Lls

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #347 Gepost op: 16 december 2015, 15:24:28 »
@Joop_L Bedankt voor je antwoord  (y)
Mvg jamie

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #348 Gepost op: 14 juli 2016, 16:15:05 »
Op station Houten staat een bordje Begin instapzone en een bordje Einde instapzone. Wat is de betekenis daarvan? De betreffende zone is te kort voor een treinlengte en het begin van de trein stopt ook (voor zover ik weet altijd) voorbij het bordje Einde en het eind van de trein staat ver voorbij het bordje Begin. Rara wat is dit
Groeten
Wim

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #349 Gepost op: 14 juli 2016, 16:42:55 »
Rara.... het idee is dat mensen in dat "gebied" gaan staan en vooral daar de trein instappen. Bedoeld om de reiziger over de trein te verspreiden. Dit is een proef en de bordjes zijn ook te vinden in Geldermalsen, Culemborg   etc
Ook de verlichte "instapbalk" op spoor 4 in Den Bosch is onderdeel van een vergelijkbare proef.

Dit alles in het kader van 6 en 6 treinen per uur.


Er zitten weer mensen aan het roer die menen de reiziger te kunnen (her)opvoeden. Het jongste stokpaardje is de fluiten is sluiten campagne..... ::)
Sinds jaar en dag is fluiten hard rennen om jezelf er toch nog in te proppen en dat gaat echt niet veranderen....

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #350 Gepost op: 14 juli 2016, 17:20:05 »
Hallo Sander,
Bedankt voor de snelle reactie. Toch Vind ik het een beetje vreemd want de trein is (meestal) veeeeeeeeel langer dan de (zeer beperkte) instapzone. Het gevolg kan zijn dat juist veel passagiers in een beperkt gebied proberen in te stappen.
Wim

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #351 Gepost op: 14 juli 2016, 17:57:06 »
...ja maar het gebied is op ieder station anders, maar bevindt zich qua lengte iig binnen de kortstmogelijke treinsamenstelling (SLT4 = 2,65 rijtuigen)

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2090094/Geldermalsen-en-Culemborg-nooit-meer-hutjemutje-in-de-trein

https://forum.ns.nl/op-station-17/proef-instapinformatie-11600

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2016, 19:04:58 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #352 Gepost op: 14 juli 2016, 21:16:34 »
Hallo Sander,
Zijn er al ervaringscijfers? In ieder geval bedankt voor de info.
Wim

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #353 Gepost op: 14 juli 2016, 23:49:20 »
Hallo Sander,
Bedankt voor de snelle reactie. Toch Vind ik het een beetje vreemd want de trein is (meestal) veeeeeeeeel langer dan de (zeer beperkte) instapzone. Het gevolg kan zijn dat juist veel passagiers in een beperkt gebied proberen in te stappen.
Wim
Klopt, maar op de verschillende stations zit de instapzone op een andere plek.
Daardoor worden de reizigers in de trein juist verspreid.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #354 Gepost op: 15 juli 2016, 10:13:04 »
Wim,

daar zullen vast cijfers over zijn, maar mij niet bekend verder. "Wij" hebben slechts de opdracht de trein bij het juiste cijferbord te parkeren.
Ik zie nut en noodzaak van de instapzone niet zo. In het recente verleden, toen we met betreffende sprinters nog op het afgelegen 18b/19b aankwamen in Utrecht, stapten reizigers onderweg massaal voor in de trein om nog een beetje kans te maken een overstap te halen.
Tegenwoordig stoppen we weer op klantvriendelijke wijze op 20 en 21 en kunnen reizigers eenvoudig gebruikmaken van beide trapopgangen naar de hal en beide tunnels. Nu loont het zich juist om verspreid in de trein te zitten....

Kortom; symptoombestrijding in mijn ogen.  Als je zorgt voor een betrouwbaar product (dwz voorspelbare treinsamenstelling en klantvriendelijke haltering in Utrecht) dan kiest de klant vanzelf voor zitcomfort onderweg ipv haringen in een ton in de voorste 2 rijtuigen.


Mijn ervaring met de verlichte instapbalk in Den Bosch is vrij positief. Dat wil zeggen: Het ding geeft de samenstelling zo goed als altijd correct aan. Of reizigers er ook iets mee doen durf ik te betwijfelen. Er staat toch regelmatig een kluit volk veel te ver op de a-zijde die dan een stuk terug moeten lopen en allemaal vooraan instappen. (De achterzijde heb ik wat minder kijk op, maar ook daar komt het voor)



Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #355 Gepost op: 15 juli 2016, 12:31:00 »
Dat laatste is toch vooral kuddegedrag. Sommige mensen vinden het heel moeilijk om de rest niet blindelings te volgen.

Zo gingen mijn toenmalige huisgenoot en ik een in lijn 4 bij het eindpunt Amsterdam RAI zitten. Even later kwam er een tweede tram op het andere, buitenste spoor. De reizigers die vanuit het zuiden kwamen lopen, gingen in die tweede tram zitten omdat die dichterbij stond. Dat maakte sommige passagiers in onze tram zo zenuwachtig, dat ze uit onze tram stapten om in de tweede tram te gaan zitten. Mijn huisgenoot wilde ook wisselen. (Let wel, dit is iemand met een afgeronde universitaire opleiding.) "Je mag van mij, maar ik blijf zitten," zei ik. Even later kwam de bestuurder, natuurlijk in onze tram, waarop de hele reutemeteut weer van tram verhuisde.

Kuddegedrag is veilig. Het betekent dat je op de beslissing van de groep vertrouwt. Ik heb zelf weinig last van kuddegedrag, maar ik ben dan ook minder sociaal dan mijn huisgenoot van destijds.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #356 Gepost op: 15 juli 2016, 16:59:47 »
Toen de IC Hoorn - Haarlem nog reed en ik op Haarlem een kleine 20 minuten overstap had (per richting), ging ik ook altijd achterin zitten. In de spits nog steeds kansloos, maar daarbuiten duidelijk meer ruimte. 8)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #357 Gepost op: 15 juli 2016, 20:01:52 »
Kuddegedrag is soms best vermakelijk hoor: willekeurig perron op Utrecht CS, je blaast eens op je mondfluit ( terwijl het nog lang geen tijd van vertrek is ) en er beginnen meteen mensen te rennen, waarop andere mensen het ook op een spurt zetten. Mijn leerling zat met open mond naar het tafereeltje te kijken...  ;D

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #358 Gepost op: 15 juli 2016, 20:09:04 »
Als je in Alkmaar de aansluiting met de bus moest halen had je geen andere keuze dan de tweede deur van voren te gebruiken. Bij elke andere deur miste je de bus...

In China stoppen ze bij de HSL binnen 10 cm van de strepen op het perron, maar dat is wel met een beperkte keuze aan materieel.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #359 Gepost op: 15 juli 2016, 21:32:16 »
Dat laatste is toch vooral kuddegedrag. Sommige mensen vinden het heel moeilijk om de rest niet blindelings te volgen.

Zo gingen mijn toenmalige huisgenoot en ik een in lijn 4 bij het eindpunt Amsterdam RAI zitten. Even later kwam er een tweede tram op het andere, buitenste spoor. De reizigers die vanuit het zuiden kwamen lopen, gingen in die tweede tram zitten omdat die dichterbij stond. Dat maakte sommige passagiers in onze tram zo zenuwachtig, dat ze uit onze tram stapten om in de tweede tram te gaan zitten. Mijn huisgenoot wilde ook wisselen. (Let wel, dit is iemand met een afgeronde universitaire opleiding.) "Je mag van mij, maar ik blijf zitten," zei ik. Even later kwam de bestuurder, natuurlijk in onze tram, waarop de hele reutemeteut weer van tram verhuisde.
Het is hetzelfde als met die zelfsluitende deuren van Sprinters en SLT's: de klok hangt soms ter hoogte van de betreffende deur, vaak staan er ook nog andere deuren open, maar toch zet vrijwel iedereen het op een lopen zodra ze 1 deurpaar zien sluiten.

@ Sander: dat probleem heb ik op 'mijn' lijn ook. Ik ga (voor zover ik nog per trein naar m'n werk ga) tussen Purmerend en Zaandam Kogerveld heen en weer.
In de ochtend rijden er veel bussen vanaf Zaandam Kogerveld naar m'n werk, die nogal precies aansluiten op de trein. Je hebt ongeveer 2 minuten en een kleine vertraging kan al genoeg zijn om je aansluiting te missen. Daardoor moet je dus ook helemaal voorin instappen. Verder achterin mis je 'm geheid.

@ de machinisten hier: laatst had ik een SLT, waar door de conducteur toch weer 'Meester, deuren zijn dicht' per portofoon mede gedeeld werd. Is die groene lamp-storing nog steeds niet opgelost? Of steekt dat nog wel eens de kop op?