Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
  

Auteur Topic: Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m  (gelezen 11980 keer)

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2012, 13:16:26 »
Daar heb je wel een punt ja. Daar ga ik ook even over nadenken.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2012, 13:40:00 »
Als je die hosenträger linksboven om de bocht legt en evt. ook nog gebruik maakt van meegebogen wissels kun je je stationssporen verlengen. Dan krijg je meer ruimte voor langere treinen, of oogt een trein realistischer langs een langer perron.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2013, 20:58:51 »


Hier weer wat wijzigingen in het plan.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2013, 21:30:50 »
Als je de bochten in je plan nu eens vervangt door R5/R6 bochten? Daar zien de treinen er veel beter op uit en verhoogt je bedrijfszekerheid. Bovendien heb je de ruimte. Je zult er in ieder geval een veel rustiger beeld van je station door krijgen.

dirkjan

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Zwetdorf in model
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2013, 21:38:31 »
Kijk ook eens naar het wissel, langs het perron. Het lijkt ofdat je zo langs het perron erg weinig ruimte krijgt bij het gebruik van deze wissels.
Misschien moet je die laten vervallen.

Groeten,

Christoph

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2013, 21:56:06 »
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die bochten links- en rechtsboven buiten het zicht zouden zijn. Dat zou de perronlengte ten goede komen. Indien niet dan ben ik het met de opmerking van Falkenberg eens. Hoe flauwer de bocht hoe mooier (nog flauwer dmv flex?). Dat geldt zeker voor de opstel- of fabriekssporen rechts.
Ik vind dit een heel interessant ontwerp, vooral omdat je probeert de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Zonder compromissen is dat bijna niet te doen, dus moeten er keuzes worden gemaakt. Ik ben benieuwd waar dit uitkomt.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2013, 21:57:10 »
Ik denk dat ik met R5/R6 bochten niet uitkom. Bedoel je de bochten aan het begin en einde van station?

En Chris, bedoel je de 4 wegwissel halverwege spoor 4?

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Zwetdorf in model
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2013, 22:04:36 »
Ehm, ik denk dat je mij bedoeld. Dan ja, ik bedoel de wissels in het vierde spoor van boven geteld. Kijk eens naar de lengte die je aan bijde zijde van de wissels overhoud aan het perron.
Het lijkt mij dat hier alleen hele korte treintjes tussen passen.  ::)

Groeten,

Christoph

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2013, 22:07:20 »
De bochten links- en rechtsboven zijn toch uit het zicht, of niet? Dan is in principe R2 voldoende voor 1:87 rijtuigen zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 22:10:04 door 1200blauw »

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2013, 22:08:12 »
Die korte stukjes is echt voor een mat 54 2 bakken of mat 64, SGM aan iedere kant van het wissel is ongeveer een meter spoor.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Zwetdorf in model
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2013, 22:10:02 »
Of een 1700 met één rijtuig dus? lijkt mij erg kort en niet zo fraai.
Maar het is jou modelspoorbaan, dus doen wat je zelf leuk vind is in orde.

Groeten,

Christoph

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2013, 22:12:25 »
een getrokken trein kan langs het hele perron komen, dat is +- 3 meter lang. 12 bakken virm komen in 1:1 ook niet op een half uitgeest binnen, dat is maximaal 6/7 wagens. zoals idd al gezegd, modelspoor ontkom je niet aan de compromis

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2013, 22:17:48 »
Ik rij overgens met fleischmann profi rails, dat is misschien niet zo realistisch maar ik vind het fijne rails. Kan je daar flauwe bochten mee maken zonder flex rails?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #28 Gepost op: 03 January 2013, 22:30:18 »
Gezien de beschikbare ruimte zou ik zeker kiezen voor ruime bochten. Geen R2 en R3, maar R4 en R5 of nog ruimer. Daarbij maakt het niet uit of de bochten in het zicht liggen of niet.

Groet,
Bas

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2013, 22:41:34 »
Dan probeer ik hier als onwetende Märklinist even een leermoment te pakken (ook ik ben niet te oud om wat te leren, hopelijk vindt Timmo het niet erg): waarom zou je bochten uit zicht ruimer willen maken dan R2? Voor de lange rijtuigen hoeft dat volgens mij niet (bij mij gaat alles door R2), maar waarom dan wel? Dirkjan had het over bedrijfszekerheid, maar die snapte ik al niet. In welk opzicht dan?