Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn  (gelezen 54570 keer)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Gepost op: 25 december 2012, 17:37:49 »
Hallo iedereen,

Ik ben verhuisd, dat is achter de rug.

Het is nu weer winter en nu alles thuis een beetje op zijn plek staat en de boel gesetteld is komt ook de hobby weer om te hoek kijken. Mijn logeerkamer is klein en niet geschikt voor een treinbaan, dus dat gaan we dan gewoon toch maar doen (aangezien ik alleen woon hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen)

Een aantal voorwaarden waar de baan aan moet gaan voldoen.

- Modulebouw, lijkt me leuk, maar het is meer een praktisch oogpunt dat de baan ook op te ruimen moet zijn, gezien de geringe ruimte. 4 modules van 1 meter x 50 cm  in een hoek.

- Ik heb gedacht om over te stappen op N, mijn verzameling H0 materieel is niet zo groot, maar ik vind het gewoon mijn schaal niet, kortom het wordt een H0 baan.

- Ik ga voor een pendel baan, mede bepaald door de ruimte, maar het rijden krijgt een andere dimensie.

- Namelijk, volledig computergestuurd. Op de vorige baan was ik het rondje rijden gauw zat en ik denk dat het computer sturen toch meer dimensie aan het rijden geeft. Dit wil ik gaan doen via een s88-ding (verdiepen moet ik nog) en mijn multimaus.

- Er zal en moet een draaischijf in. Ik heb het nu gezien in het echt, dat vind ik mooi!. Het wordt wel het kleine draaischijfje van fleischmann, temeer omdat ik het charme vind hebben, maar ook omdat het er anders nogal opgepropt uitziet. Het idee daarvan is wel een beetje geleend van Karst zijn modulebaan, maar goed die is dan ook erg mooi!!

- De baan, Duits, Tijdperk 2,3 (maar ook mijn tijdperk 4 loc's blijven) schwarzwald omgeving.  Mijn loc's zijn op zich goed voor deze baan, maar ik ben volgens mensen in mijn omgeving eindelijk "genezen" en ga me heel langzaam eens toeleggen op wat stoomlocjes.


Nu dan een baanplan:


Ik heb een hoek met een korte zijde van 2 meter en een langere zijde van 2,50 meter.  Op de langere zijde komt mijn station, met 2 sporen voor personen treinen en natuurlijk het railbus boemeltje. En een goederen spoor met mijn overslagplek en dergelijke. Het station staat niet recht op de module's maar in een hoek van 7,5 graad. Zo heb ik net iets meer lengte maar ook geeft het naar mijn idee een speelser effect.

Door de hoek heen kan er gewisseld worden van spoor naar ofwel de draaischijf met opstelsporen (waarvan 2 met locloods) of een onderhoudsspoor met kolenlaadplaats en watervulinstallatie. Dat is mijn idee.  Waarom twee sporen naar mijn draaischijf? Het lijkt me ergens handig om daar twee ingangen te hebben.

Mocht iemand op of aanmerkingen of tips hebben op mijn plan. Graag! ik ben niet thuis in het pendelbaan idee. Ik heb voor mezelf wel een tevreden gevoel over het plan, maar er kan altijd aangepast worden.

groeten,

Daniël

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2012, 18:39:24 »
Het klinkt veel belovend. (y)
Veel plezier in je nieuwe woning en vooral met het bouwen van je baan.

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2012, 19:05:23 »
succes met je nieuwe baan! We gaan het weer met grote belangstelling volgen.

Gr Daan

RemcoB

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
    • BroekPolderBaan
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2012, 13:50:15 »
Ziet er weer mooi uit Daniel! Ga je weer volgen.


Groet,
Remco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2012, 18:02:19 »
Ik ben benieuwd naar waar dit heen gaat.
Ik heb het plan vluchtig gezien maar nog niks kunnen ontdekken wat niet klopt,zal er later evt is aandachtiger naar kijken  ;)
Wil je ook nog proberen iets van een schaduwstation erin te mikken eigenlijk ?
Suc 6 met de bouw en het nieuwe huis  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2013, 22:52:24 »
Mooi plan, natuurlijk ga ik je volgen Daniël  (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2013, 21:25:59 »
Bedankt voor de reacties,

Sorry voor mijn late reactie.

@tijgernootje, nee een schaduw station gaat er echt niet in passen de ruimte, zoals bij iedereen, is beperkt.

Vandaag heb ik de rails en wissels via marktplaats gekocht die ik nog miste en mijn nieuwe draaischijf is aangekomen



De kleine draaischijf van fleischmann, nieuw via Lippe gekocht, prijsverschil met fleischmann catalogus is 130 euro, dus die kon ik, mede door het beperkte aanbod op marktplaats, niet laten liggen.

De kleine draaischijf is wat loc grootte weliswaar beperkt, maar op modules van 50cm breed is een grote draaischijf veel te overdadig.

Dus volgende maand als het rubber bootje met centjes aangekomen is gaan we maar eens wat module bakken bouwen.

Daarnaast ben ik druk aan het uitzoeken of mijn idee van blok indeling klopt om het te koppelen aan een S88xpressnetli met itrain. Ik ben niet vies van een beetje mechanica, maar electronica kregen wij op de hoge hotelschool niet.  Het automatisch willen sturen is voor mij een hoop uitzoekwerk en wondere wereld van handleidingen die nog net niet het antwoord geven op mijn twijfel punten.

AIs er iemand die met itrain, Roco MM en s88spul rijdt misschien tijd heeft om een paar vragen te beantwoorden, graag!

Tot zover.

Groeten,

Daniël

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2013, 21:31:49 »
Hallo iedereen,

even een kleine update.

Ik heb ondertussen alle benodigde rails en wissels binnen en heb dit weekend nog even twee uurtjes gevonden om alles schoon te maken en de baan even uit te leggen.

Eigenlijk paste bijna alles zoals gepland, enkel het onderhoudsspoor langs de draaischijf moest even anders gelegd worden en de rangeerwissel aan het eind van het station leg ik een stukje eerder want mijn 103 past net niet op dat kopspoortje. Aangezien de 103 de langste loc is die ik nu heb hou ik die even als maatstaf. De 103 past ook nog net op de draaischijf dus veel langere locomotieven zullen er niet komen.

de foto's zeggen meer:

zo ligt de baan helemaal

De rails die eronder liggen vangen even het hoogteverschil van de draaischijf op










groetjes,

Daniel

RemcoB

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
    • BroekPolderBaan
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2013, 20:21:01 »
Ziet er leuk uit Daniel!


Groet,
Remco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2013, 22:45:59 »
is dat baantje nu nog niet klaar?  ;D
mvg
Marco

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2013, 22:49:02 »
Moet jij zeggen....

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2013, 16:28:05 »
Zo ff update,

vandaag en gisteren bezig geweest met spoorstaven verven, ik heb er bij de vorige baan stevig spijt van gehad dat ik dat niet gedaan had.  ik ben nu op de helft van de rails.....

Wat een ***klusje, maar resultaat is mooi:



Nu zie ik op de foto dat het stukje rails waar de Railbus op staat een van mijn eerste pogingen is en nog wat werk nodig heeft, maar goed. Ik wil de verf er vooral niet overheen kliederen dus het kost behoorlijk wat tijd. Met dit weer een mooi klusje.

groet,

Daniël

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2013, 16:32:20 »
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de ballast en de bielsen moeten ook nog met een verfje van de plastic look worden ontdaan ;). De kleur afhankelijk van je ballastkleur, in de range van grijs tot bruin. Maar ... het wordt er altijd mooier van!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2013, 16:37:11 »
Klopt absoluut Ruud,

Alleen als de rails op de baan ligt komt er nog losse ballast bij en dan Walsh/spuit/verf/brush ik het geheel.

De spoorstaven verven gaat nu makkelijker, omdat ik alles nog los heb. Op de baan zal nog genoeg geverft en geweatherd moeten worden.

Bedankt voor antwoord! Ik lees jouw topic altijd grondig door om dingen op te pikken. Je ontmoedigd me gelukkig niet.

Groeten,

Daniel

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2013, 17:12:07 »
Hallo iedereen,

nadenken over een nieuwe baan, kost veel tijd, veel rondneuzen hier, inspiratie op doen etc etc. Maar ik ga nu even wat ideeën delen ter toetsing.

Wat betreft mijn module bakken heb ik even ouderwets een papiertje en potlood gepakt om het een en ander voor mezelf uit te tekenen.

- Ik wil de module's gaan maken van berkenmultiplex 12mm, ik heb begrepen dat deze soort multiplex erg geschikt is.
- Ik gebruik geen vuren frame , enkel wat latten om in de hoeken te gebruiken voor stevige montage, de zijkanten worden ook van multiplex (modules als Dachboden II)
- Er komen wielen onder de bakken, ze moeten eventueel onder een bed te rollen zijn, mocht de kamer gebruikt wordt voor logees o.id.
- Er komt onder de stationsmodule ook een uitschuifbaar laptop plateau. Dan heeft die ook een nette plek.

- De modules komen op metalen schragen van de Swedish House Maffia (zie foto hieronder.) deze zijn niet inklapbaar, maar zijn alsnog goed op te bergen. En voor € 5,- per stuk erg stevig en netjes qua afwerking.   Ik heb gekozen voor schragen om twee redenen, de eerste omdat mijn vorige baan te hoog bleek (100cm) om lekker aan te knutselen. De schragen geven een mooie "bureau"  hoogte zodat ik er gewoon met een stoel aan kan zitten.  Het is wellicht niet de mooiste hoogte om naar de baan te kijken maar de komende tijd ben ik nog wel even aan het bouwen, dus hogere poten is iets voor de toekomst.
De tweede reden is dat mijn hobby annex logeerkamer niet zo ruim is dat de baan altijd kan blijven staan en dan moet het makkelijk te demonteren en op te ruimen zijn.

- De bak verbinding, een hoop hoofdpijn, zoveel verschillende mogelijkheden. Ik ga voor simpel en doeltreffend, bout met vleugelmoer en grote carrosserie ringen. Die ringen komen vast te zitten zodat de gaten niet langzaam groter worden. En daarnaast maak ik paspennen tussen de bakken zodat ze altijd op de goede plek aansluiten. Als mensen hier andere ervaringen mee hebben, hoor ik dat graag.

- Kabel verbindingen komen met multistekkers onder de modules. Op de vuren latten monteren ik van die boekbind ringen om kabels netjes te monteren.

Hierbij de tekeningen,


De dikte van het multiplex was me nog niet bekend dus de maatvoering klopt niet helemaal, donkere strepen zijn de verbindingsbalkjes. En de dikte van de zijkanten staat er inderdaad niet op.
Het laptopvak komt veel lager in verband met wisselmotoren die erboven moeten kunnen.










Dan het volgende:

Ik ben bezig met mijn baanvakken indeling.
Specs
- Itrain
- S88XpressNetLi
- Dinasys draaischijf aansturing

Dit doe ik voor het eerst en na een hoop lezen ben ik op zoek naar bevestiging of ik mijn baanplan zo op orde heb.

Ik heb vrij korte baanvakken, en begrepen dat ik dan met een in en uit rij sectie voldoende heb omdat ik in Itrain de lengte van de secties aangeef.

Daarnaast heb ik begrepen dat ik bij de combinatie S88* en Itrain de wissels volledig moet isoleren.

ik kom dat op het volgende:
(ik heb tweerichtings verkeer op mijn sporen, maar oranje voor het gemak inrijsectie en groen uitrij sectie.

Mijn grote vraag, klopt dit?



groeten,

Daniël