Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Keska
Vandaag om 11:11:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:07:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 11:05:03
19 Toen door mass am see
Vandaag om 11:01:50
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 11:02:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:59:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door mass am see
Vandaag om 10:54:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Paulus
Vandaag om 10:42:47
Stroom op verlengen van mijn baan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:28
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:32:15
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 08:52:45
FREMO RhB H0m Rueun door Jan Bennink
Vandaag om 08:32:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:16:35
Show je werkplek door Duikeend
Vandaag om 02:26:21
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door hans nahon
Vandaag om 00:57:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 00:16:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
22 July 2024, 23:36:01
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
22 July 2024, 23:16:27
Webcams actuele werkzaamheden door sneek
22 July 2024, 22:50:45
Les Billards du Vivarais door Hans1963
22 July 2024, 22:48:27
Koninklijke trein met pensioen door Maarten.T
22 July 2024, 22:38:56
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
22 July 2024, 22:19:27
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
22 July 2024, 22:17:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 July 2024, 21:16:11
VERPLAATST: Busch Perron onder doorgang door Reinout van Rees
22 July 2024, 20:46:13
Kortsluiting baanplan door ruudns
22 July 2024, 20:31:14
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Rondje_HO
22 July 2024, 18:53:23
Piko 52684 NS 2327 handleiding gezocht. door AlbertW
22 July 2024, 17:11:49
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Joz
22 July 2024, 16:06:24
  

Auteur Topic: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn  (gelezen 55043 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2013, 18:50:40 »
Ik lees dat je gaat beginnen met stoomloks. Heb je ook al gedacht aan de aankleding van je BW? of hou je alleen bij een draaischijf met lokloods?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2013, 19:09:16 »
Hoi Harry,

Ik weet niet waar BW voor staat, maar het zijspoor langs de draaischijf is onderhoudsspoortje, met kolen, water  en dergelijke.

Er komt stoom maar ook diesel en misschien later elektrische loks, afhankelijk of ik bovenleiding wil of niet.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2013, 19:42:07 »
Bw staat voor Bahnbetriebswerk, Duits voor locomotiefdepot.

Groet,
Bas

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2013, 19:44:00 »
Dankjewel voor de aanvulling, zag het vaker langskomen....kon het zo niet vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8746
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2013, 21:30:04 »
Halllo Daniel,

De plannen zien er goed uit. Ook de tekeningen zien mooi uit. Leuk om een keer echt uitgedacht te zien. Ik zal het blijven volgen. Leuk dat er meer en meer rangeerbanen komen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2013, 21:41:07 »
Hoi Ronald, dankjewel voor je compliment.

Ja ik ben zelf ook ontzettend benieuwd hoe het zal worden zo'n rangeerbaan. Je leert heel veel van een tafel met een ovaal, maar wil nu anders.

Daarnaast wil ik alles ook zo volledig als mogelijk hier weergeven, ik vind uitgebreide topics zelf altijd erg boeiend om te lezen.

Over twee weken ga ik mijn bakken bouwen, kijk er al naar uit.

Groeten,

Daniël

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #21 Gepost op: 18 February 2013, 21:22:39 »
Hoi Daniël,

Je bent lekker op weg en goed georganiseerd  (y) ik ben erg benieuwd naar het vervolg en bouw van de baanvakken succes ermee, en ik blijf dit mooi volgen  ;) ;D

Gr. Robin

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2013, 21:18:24 »
Hoi Robin, leuk dat je blijft volgen.

Op zich nu niet veel spannend te melden. Ik heb bijna alles voor de onderbouw gekocht en de planning is om komend weekend de module bakken te bouwen, dus dan plaats ik ook een update met de bouw foto's.

Wat betreft de baanvak indeling ben ik nog steeds op zoek naar wat hulp of bevestiging. 7 april heb ik een cursus, staat hier ook op het forum, waarin dat allemaal, hopelijk, duidelijk gaat worden.

Groeten,

Daniël

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2013, 18:27:06 »
Zo meters maken, om precies te zijn 2.

Vandaag begonnen met mijn eerste modulebak ooit. Ik bouw bij mijn ouders daar hebben we een werkplaats met veel ruimte dat gaat net wat makkelijker.

Gisteren alles in de auto gelegd en vanuit mijn werk vertrokken.

Vanochtend de laatste spulletjes bij de bouwmarkt gehaald en samen met mijn vader begonnen met het bouwen. Hij vind het ook leuk om te knutselen dus we zijn gezellig onder het genot van een flinke bak koffie aan de gang gegaan.

Foto's zeggen meer:







Mooie wielen van Action, € 1,20 voor een zwenkwiel en € 0,89 voor een vast wiel, daar kun je het niet voor laten. De wielen zijn bedoeld om de bakken onder het logeerbed te kunnen opbergen en zo blijft de vloer en de bak netjes.





De eerste bak (rechts) staat hier zoals bedoeld, de 2e bak zit even met lijmtangen vast om te proberen. De verdere afwerking van de laptoplade komt nog.







Toch even wat rails erop gelegd, kijken of het past, dat doet het.



groetjes,

Daniël
« Laatst bewerkt op: 23 February 2013, 18:36:48 door Daniels »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10292
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2013, 18:39:20 »
Strak werk !  8) (y) (y)

Grtzz,

Karst

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #25 Gepost op: 23 February 2013, 18:53:35 »
Hallo Daniel,

Leuk zo'n pendelbaan. Het plan zie er goed uit. Ik ga je volgen.

Grt. Ric

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #26 Gepost op: 23 February 2013, 20:29:37 »
Netjes zo
mvg
Marco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #27 Gepost op: 24 February 2013, 12:49:26 »
Heb dit draadje weer is even helemaal doorgespit,en t ziet er goed uit zo.
1 ding als antwoord (hopelijk) op een vraag van je over de bout en moer verbinding.
Ik heb enige tijd terug wat in elkaar gerommelt wat niets met modelspoor te maken had maar wel een verbinding tussen 2 "bakken" vereiste,dat is toen enkel met diezelfde bout en moer verbinding geweest.
Dat werkt in t begin prettig maar zoals jezelf al dacht na enige keren los en vast maken wordt het gat groter en de verbinding dus niet zo nauwkeurig meer  :-\
Wat dan wel helpt is om aan de onderzijde van de bakken scharnieren te schroeven zoals je gebruikt om een deur op te hangen met pen en gat verbinding.
Dit is tot zover accuraat gebleven en kan ook niet verschuiven/vervormen  (y)
Kortom miss kun je daar wat mee doen,dan zitten je bakken altijd goed en op de plek waar je wilt  :D
Ik ga dit draadje overigens ook maar is bij houden.
*Miss is het nog een idee om je onderhouds spoor iets aan te passen en er evt een Bw in te passen,dat zal je later zeker meer plezier geven in actief bezig zijn met de baan*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #28 Gepost op: 24 February 2013, 13:55:00 »
Dag Daniël,
Ik zie dat je goed voorbereid te werk gaat. Ook zie ik dat je station met perron verdeeld is over drie modules. En dat is gezien de afmetingen van je modules ook niet te vermijden. Zo loopt ook een deel van je stationsgebouw over een andere module heen. Hoe wil je dat oplossen, het deel van het gebouw dat over de andere module heenloopt uitsparen in de andere module?
Groet,
Wim
PS: qua afkortingen zoals Bw, waarom gebruiken we inderdaad niet gewoon het hele woord? Ik begreep die afkorting ook niet  :)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 13:57:24 door Wim Corduwener. Reden: Aanvulling »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #29 Gepost op: 24 February 2013, 20:08:27 »
Dank jullie wel voor de leuke en zinnige reacties.

Vandaag samen met mijn vader verder gegaan met het bouwen van de laatste twee bakken. Vanmorgen weer op tijd begonnen en aangezien ik van te voren veel tijd heb besteed aan de voorbereiden verliep alles prima. Alles is geschroefd en gelijmd en dat gaat hopelijk de komende jaren probleemloos mee.

De bakken zijn af, mijn vader heeft in alle bakken handgrepen gemaakt, dat is toch wel makkelijk. En ik heb de laptopslede nog wat verfijnd, het frontje sloot niet netjes en mijn laptop ging er net niet in. Slede wat lager gehangen, nieuw passend frontje gemaakt.

Daarna hebben de we bakken op elkaar gezet, vastgeklemd en de gaten voor de verbindingen geboord.

Nadat alles klaar was, natuurlijk passen! Het is mooi geworden al zeg ik het zelf! Ik moet de baan in mijn eentje kunnen opzetten en dat gaat zonder problemen. Bak 1 (met laptop) en Bak 3 staan zelfstandig op ieder 2 twee schragen. Bak 2 wordt er dan tussen gehangen en bak 4 komt er dan nog met 1 schraag bij.  Het geheel sluit mooi, naden zijn vlak en gaan mooi over in elkaar.

De bouten hebben 1mm speling, je kunt de bakken dan even uitlijnen, vleugelmoer aandraaien en de boel zit vast. De scharniermethode is later altijd nog toe te passen als blijkt dat de gaten toch uit gaan lubberen.

Daarna de rails gepast en het gat voor de draaischijf gemaakt. Dit was even meten maar onder het motto 2 keer meten 1 keer zagen is het goed gekomen. De rails past ook mooi, lang leve Anyrail.

De plaatjes:




Even twee overzichtsfoto's, morgen maak ik nog even goede foto's bij daglicht.



De frees ging een beetje hard maar die schroeiplekjes zie je na het verven toch niet meer. Dit zijn de handgrepen dus.



De bevestiging, blijft een wazig gezicht die wielen onder de bakken.



De laptop slede, dicht.



En (gedeeltelijk) open.


Morgen ga ik de bakken spuiten in strak grijs, dan volgt wederom een update.

Even een vraag tussendoor, kan ik die blauwe platen van gamma met houtlijm op mijn bakken lijmen? Die staan voor dinsdag op het programma.

@Wim, Daarom klus ik graag samen met mijn vader, dat doen we al 27 jaar zo. Als ik was mis in de voorbereiding vult de ander wel weer aan. Daarbij staan thuis ook de zaagtafels, dat werkt gewoon heel fijn.

 Ik heb zelf enorm zitten denken wat betreft die stationsverdeling. (het zijn overigens twee bakken). Jaap Modeltreinbaan bood de oplossing zonder dat hij het waarschijnlijk zelf weet. Maar hij is op zijn uitbreiding bezig geweest met perrons van hout met klei en dergelijke. Dat ga ik ook doen, die zijn namelijk makkelijk op te delen. De perronoverkapping zal een zaagje nodig hebben maar daar zie ik zo'n probleem niet.  Het stationsgebouw komt zoals in het baanplan op de linker van de 2 stationsmodules. Daar is toch meer plek dan de tekening doet vermoeden. Ik ziet het opdelen van gebouwen niet zo zitten.

@Tijgernootje, Jazeker komt er een BW om de afkorting maar aan te houden, er moet namelijk wel een reden zijn om te pendelen.   De 2 achterste sporen aan de draaischijf krijgen een locloods, en tussen het derde spoor en het zijspoor voorlangs de draaischijf zal een BW komen. Misschien wat kleiner of minder uitgebreid. Hoewel ik voor het gevoel zo wel aardig wat ruimte heb om er wat van te maken.

Tot zover vandaag,

Groetjes,

Daniël
« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 20:19:16 door Daniels »