Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH  (gelezen 10005 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Gepost op: 18 December 2012, 22:39:50 »
Verleden week kreeg ik de onderdelen voor de NS5500 van DJH Model Loco in huis.
Al bouwend zal ik hier af en toe verslag van doen.
Nu zul je zeggen: een 5500, daar is al zoveel over geschreven, dat weten we nu wel.
Dan heb je misschien wel gelijk, maar aan de andere kant is het misschien ook een mooie gelegenheid om twijfelaars over de streep te trekken om ook eens een poging te wagen.
Als het lukt geeft het wel erg veel voldoening en is in ieder geval leuker dan een kant en klaar loc te kopen (kan ook wel heel leuk zijn natuurlijk). ;)

Om te beginnen eerst maar even een foto van alle materialen in de kit:




Tot het volgende bericht,

Gerrit

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2012, 22:52:34 »
Succes bij het bouwen en ik zal, alleen al voor de inspiratie, je draadje volgen.  (y)

Leen.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2012, 22:54:29 »
Succes met het project Gerrit. Dit is een van mijn favoriete locomotieven, ik ga het volgen!
met vriendelijke groet, Jesse

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2012, 23:57:56 »
leuke kit (y)
ik heb er een klaar en moet er nog een bouwen ;D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2012, 00:48:51 »
Gelijk maar even aan de slag gegaan.
Dank voor de belangstelling. :D

Eerst het frame in elkaar gezet en gesoldeerd.
Heb dat gedaan aan de hand van de beschrijving, maar hier blijkt maar weer dat je dat soms maar even beter niet kan doen omdat er nu een onderdeel ontbreekt omdat het niet in de beschrijving stond aangegeven. :(
Zie de gaatjes in het frame. Gelukkig kon ik het er alsnog tussen wurmen zonder de boel weer los te solderen.



Wat me direct opviel is de veel geringere dikte van het framemateriaal t.o.v. mijn oude NS6300. Al moet ik zeggen dat de boel toch wel een stevige indruk maakt als het in elkaar is gesoldeerd.

Helaas bleek er één van de assen niet in de kit te zitten, dus maar even een mailtje naar DJH gestuurd. Hoop dat het niet te lang duurt met de huidige drukte bij tante post.

Gerrit

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2012, 06:43:03 »
Leuk, een NS 5500. (y)

Mij zul je nooit horen klagen over teveel bouwdraadjes van een type loc, omdat andere bouwers vaak andere technieken toepassen waar je weer wat nieuws van opsteekt.

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2012, 10:01:04 »
Gerrit,

Frame ziet er goed uit. Maar even in elkaar gesoldeerd... ;)  Hoe heb je ervoor gezorgd dat alles keurig haaks zit? In mijn ervaring zit er nogal wat speling in deze frames en inderdaad zijn de nieuwzilveren frameplaten aan de dunne kant. Maar eenmaal in elkaar is het vrij stevig en die van mij rijdt prima. Ik heb dat frame destijds gesoldeerd op een primitief soort jig (uit de boeken van Iain Rice), waarbij je met behulp van langere assen in de lagers in het frame het geheel goed haaks kunt uitrichten (grotendeels op zicht en met een klein blokhaakje). Het zijn maar 2 gekoppelde assen, maar hoe beter het frame in elkaar zit, hoe beter de lok straks loopt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #7 Gepost op: 19 December 2012, 10:17:28 »
Ik heb het frame voor het solderen gecontroleerd met behulp van een glasplaat. Natuurlijk is dat niet 100% omdat er altijd nog verschil kan zitten in de gaten waar de hornblocks in komen, maar omdat de hornblocks verschuifbaar zijn kan ik daarmee altijd nog kleine correcties uitvoeren.

grt,

Gerrit

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2012, 12:12:15 »
Ik heb ook nog zo'n DJH ns 5500 kit liggen. Nog steeds geen tijd gehad om eraan te beginnen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2012, 12:53:00 »
Hoi,

Ik heb het onderstel destijds ook op het oog gesoldeerd en het zat eigenlijk in één keer goed.
De openingen in het frame waarin de hornblocks komen te zitten zijn goed van maat en de
assen zijn ook netjes haaks op het frame geplaatst.
Het onderstel ligt bij mij nog in een doosje, te wachten op de opbouw welke ik nog in de
reiniger moet hebben i.v.m. het lijmen daarvan i.p.v. witmetaal solderen.
(lijmen doe ik nooit weer bij een witmetalen kit!)

Succes en ik blijf deze bouw volgen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2012, 13:19:46 »
Witmetaal kan je inderdaad veel beter solderen. Een drupje siswater en een beetje low-melt soldeer gaat uitstekend. Een groot voordeel is het vullen van de naden, dat scheelt weer een hoop plamuurwerk en het is steviger. Voorwaarde is wel dat je de temperatuur van de soldeerbout kunt regelen anders wordt het een ramp.
Ook niet geoefende soldeerders hebben het zo onder de knie.
Als je onverhoopt toch een grote verbinding weer los wilt maken, leg je het gewoon in een pannetje met kokend water.

Grt,

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2012, 01:06:30 »
Vandaag niet veel tijd gehad, maar toch nog het machinisenhuis gedeeltelijk in elkaar gesoldeerd en even los op de voetplaat gezet.
Het schroefgat voor de bevestiging van de rookkast op de voetplaat zit echter veel te ver naar achteren waardoor hij ruzie heeft met het draaipunt van de bogie. Het gekke is dat het op de tekening wel correct is. Daar moet ik dus een nieuw gat voor boren en draad tappen. Kan ik misschien gelijk aan de binnenkant van de ketel een messing plaatje solderen met schroefdraad. Schroefdraad in witmetaal vindt ik eigenlijk niet zo'n goed idee.



Ik zit nog wat te broeden op de plaats voor de decoder, dat zal wel een klein decodertje (voor N-loc's) moeten worden omdat er erg weinig ruimte in de loc is. Ik denk dat ik die maar zet in de kolenbak en laat de verhoogde bak los zitten. Die zit redelijk klem en kan er dus altijd nog bij mocht de decoder onverhoopt het loodje leggen.


Groet,
Gerrit

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2012, 11:02:13 »
Heb je al een idee hoe je het voorste en achterste draaistel monteert? Deze zijn in hun oorspronkelijke constructie van DJH erg ontsporingsgevoelig. MK wilde er ooit nog een verbetersetje voor gaan uitbrengen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2012, 11:49:34 »
Voorlopig ga ik nog uit van de constructie zoals door DJH is bepaald. Als ik een rijdend onderstel heb kan ik daar aandacht aan besteden. Omdat er 1 drijfas in de kit ontbreekt kan ik daar nog even niet mee verder.

Wat ik niet zo handig vind is dat als je het machinstenhuis met de ketel op de voetplaat soldeert, je nooit meer bij de centrale schroef van de bogie kan komen. Ik zit daarom nog te broeden op een constructie waarbij ik naderhand de ketel kan demonteren.

Groet,
Gerrit

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2012, 12:19:13 »
Gerrit,

Het is mogelijk om de opbouw (ketel, machinistenhuis, kolenbak en waterbakken) demontabel te houden.
Ik doe dat als volgt: Aan de binnenzijde van de waterbakken en de kolenbak stukjes L-profiel solderen. In de profielen een paar gaatjes boren en in die gaatjes draad tappen. Op overeenkomstige plaatsen in de voetplaat gaatjes boren. Dan kan je met een paar schroefjes de opbouw aan de voetplaat bevestigen.
Ook handig bij het spuiten.

Grtz,
Ton

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.