Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Piko's Kakadu  (gelezen 7956 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Piko's Kakadu
« Gepost op: 10 december 2012, 21:20:19 »
Piko heeft onlangs diverse DB wagens uitgebracht, waaronder de kakadu ( 59625):)
Alle wagen hebben NS toelating. (59620 t/m 59624)

In het boek, het grensbaanvak Arnhem-Emmerich 1956-2011 is op pagina 50 de laatste TEE Rheingold te vinden met zo'n rijtuig.
Is dit rijtuig voor Nl nog meer in te zetten en leuke treinen (icm de eerder uitgebrachte wagens van Piko ?)
« Laatst bewerkt op: 10 december 2012, 21:23:40 door Chris »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • de hondsrug baan
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2012, 21:34:38 »
hoi,

heb de volgende link gevonden http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6133258  




mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 10 december 2012, 22:00:54 door mass am see »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2012, 21:49:36 »
In het boek, het grensbaanvak Arnhem-Emmerich 1956-2011 is op pagina 50 de laatste TEE Rheingold te vinden met zo'n rijtuig.
Is dit rijtuig voor Nl nog meer in te zetten en leuke treinen (icm de eerder uitgebrachte wagens van Piko ?)
Chris, weet je het zeker? Volgens mij is dit dit rijtuig, de ARmh217, die op de foto staat in de TEE Rheingold. Ik heb de 216 (die van Piko), die ik in een ander draadje heb gebouwd van ADE, nog nooit op een foto gezien in Nederland. Het Roco rijtuig die op de foto staat is nu te koop in een set samen met een blauw 1e klas DB rijtuig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2012, 21:53:59 »
Inderdaad Ivo, de Piko is de 216, die in het boek de 217. Die kwam regelmatig in NL, de 216 niet.

dirkjan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2012, 22:05:00 »
Aha, dus de NS toelating op de Piko is zeg maar niet geheel juist ?

jammer, geinige bak !

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2012, 22:10:22 »
Dat kan wel juist zijn, maar houdt een toelating per definitie in dat er ook gebruik gemaakt wordt van die toelating?
Ik heb een paspoort, en mag allerlei landen in, maar dat wil niet zeggen dat ik dat dus ook doe.
Maar wellicht denk ik verkeerd?

Groet,
Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2012, 22:13:30 »
Ja geen idee. :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2012, 22:20:28 »
Ik denk dat de 216 wel in NL is geweest. Ik heb hem alleen nog nooit op een foto gezien in NL. De 217 wel, die heb ik in verschillende TEE treinen gezien, met meestal een rood crème zijgang rijtuig en een rood crème doorgangsrijtuig met midden gang (met de vele kleine ramen). Ook van die laatste in verschillende soorten. Even voor de leek: met rond dak en met recht dak en zonder schorten en met schorten. De Roco Rembrandt set (bij MTE in de aanbieding, die ik net 2 weken eerder zonder korting (niet bij MTE) had gekocht  >:(  ) heeft de rijtuigen met de ronde daken, terwijl de 217 meestal met de andere rijtuigen met rechte daken reed (net als de 217 zelf).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2012, 22:51:37 »
Verklaring is relatief simpel. De ARmh217 reed vaak met de steildak versies van de Apmz 121 en de Avmz 111, omdat deze dezelfde eigenschappen bezaten (allemaal minimaal 160 km/h en zugsammelschiene). Technisch konden de wagens met ronde daken echter ook voorkomen, ze zaten in dezelfde series als die met een steil dak, er zijn foto's genoeg van ook de ronde daken.
De ARm216 waren begin jaren 50 gebouwd en al gauw niet meer modern te noemen. Naast hun snelheid van maar 140 km/h, was ook de rest van de uitrusting niet echt geschikt voor een internationale D-trein, laat staan een TEE. Dus kwamen ze daardoor niet in NL terecht. Dat het toelatingsraster NL bevat zegt niks, daarvoor moet het aan een aantal eisen voldoen, maar als later blijkt dat de inzet daar niet nodig is, gaan ze echt geen geld verkwisten door het toelatingsgraster van een update te voorzien.
Kortom: 216 nee in NL, 217 Ja, ronde daken/steile daken om het even, typisch was steil (rond 1980 en later)

dirkjan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2012, 23:05:05 »
jammerrrr.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2012, 06:29:06 »
Na 1979 was het bij de invoering van IC79 gedaan met veel TEE. Veel 1e klas wagens waren in de IC's nodig. De TEE die nog reden in NL (Erasmus en Rembrandt) reden met een omloop van een stuk of 20 wagens dag in dag uit. Deze wagens waren van het steildaktype. Als je dankt, dat steeds dezelfde wagens rondreden, dat klopt dus.

dirkjan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2012, 10:48:35 »
Paar plaatjes van de verschillende kleuren van de 216: (bron:www.drehscheibe-foren.de)
Blauw:

Blauw/rood:

Beige/turquise:

en nog een blauw-rode met het RIC raster  ;D


Er zou ook nog een groen/rode moeten zijn  ???
Eh, dat is dus deze: DB/DSG-Halbspeisewagen der Epoche IIIa/b BR4ymg-51/BRyl446 bron


Allie
« Laatst bewerkt op: 11 december 2012, 11:00:16 door Railroadtycoon. Reden: bronvermelding vergeten ;-) »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2012, 11:57:39 »
Die BRyl is weer een ander verhaal, met een Vmax van 120 km/h was dit rijtuig bedoeld om in Eilzüge te worden ingezet. De "y" duidt erop dat het rijtuig thuis hoort in het rijtje Mitteleinstiegwagen.

Groet,
Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2012, 11:58:43 »
Voor de liefhebbers van Museumlijnen: volgens mij heeft de STAR een tijd een dergelijk rijtuig in haar bestand gehad.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Piko's Kakadu
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2012, 21:45:27 »
Die had wel een hele vieze oranje kleur met een witte band..