Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen  (gelezen 3612 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Gepost op: 05 december 2012, 20:35:10 »
Ik krijg nog wel eens vragen hoe je nu eigenlijk al die informatie van een treinsamenstelling moet lezen.
Hier volgt wat info waarmee je de eerste stappen kunt zetten.
Over het algemeen zijn treinsamenstellingen die hier worden getoond uit meerdere soorten wagens samengesteld. Elk type wagen heeft zijn kenmerken, codes en herkenningstekens. Dat wordt zelfs lastiger als er wagens van meerdere maatschappijen in 1 trein zitten. Ook is er een verschil in tijdperken, na de invoering van de UIC nummering is er veel gestandaardiseerd, daarvoor was het nog veel uitgebreider en afwisselender. Bovendien zijn en waren er nog vele verschillende rijtuigtypen in gebruik, die soms op elkaar lijken of juist sterk van elkaar afwijken. Hoe te herkennen en te onderscheiden.

Deze eerste post gaat over tijdperk IV en verder, dus vanaf 1968, de invoering van de UIC codering. Deze bestaat uit 12 cijfers waarin veel van de eigenschappen van de wagen al in zijn versleuteld. Een artikel in wikipedia erover vind je hier.
Belangrijke kenmerken staan in de eerste 6 cijfers. Dat zijn:
1-2: type wagen (bijv: 50 is een personenwagen voor binnenlandse dienst)
3-4: landcode van de eigenaar (bijv: 84 is NL)
5-6: kenmerken (1e klas, 2e klas, couchette, restauratie, slaaprijtuig etc)
De overige 5 cijfers zijn voor de maatschappijen zelf om de wagens te nummeren, die deden dat meestal door daarin nummerseries per type te gebruiken. Het laatste getal is een controlecijfer net zoals bij een bankrekeningnummer of je BSN.

De UIC codering bepaalt internationaal de eigenschappen, de landen zelf drukken de eigenschappen van de wagen en de serie waartoe ze behoren vaak nog uit in codes die (vaak) onder het UIC nummer op de wagenbak worden geplaatst. een voorbeeld zie je hier:

bron: www.andreas-nothaft.de

Voor de Deutsche Bundesbahn stopte in die code veel info. Codes als Büm 234 en Brbümz 282 vertellen veel over de wagen en zn eigenschappen. Een eerste blik over een dergelijk veelvoud aan codes kun je hier vinden over de grootste rijtuigserie die je in Tijdperk II, IV en V tegenkwam in internationale treinen, de UIC-X serie.

In een volgende post zal ik de verschillende codes van de rijtuigen behandelen en hoe ze in de treinsamenstellingen te interpreteren.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 06 december 2012, 11:59:59 door Jan Beelen »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Wat achtergrond voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2012, 11:02:19 »
Interessant draadje is dit / belooft dit te worden Dirkjan!

Alvast een vraagje, komt misschien nog wel aan de orde ook: kun je aan het maatschappijdeel van mn DB de UIC-cijfercombi ook zien bijvoorbeeld welke kleur of welk treintype (IC / stoptrein etc) het betreft?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2012, 13:23:10 »
Dirkjan nog hartelijk dank voor de info, wil niet zeggen dat ik het in 1 keer begrijp,want het is erg complex.
Maar achter de schermen was ik al een tijd bezig met het samenstellen van diverse treinen zowel DB als internationale trein naar nederland.

Heb gisteren mijn laatste nieuwe aanwinst op laten halen door Bas (hij was in de buurt),normaal toon ik geen nieuwtjes meer op beneluxspoor, maar kon het niet laten deze ARüm 216 van piko ziet er zeer fraai uit, weet dat interieur wat sober is bv geen lampjes op de tafels, maar dat kan ook niet voor deze prijs.

de rijeigenschappen zijn zeergoed en dat maakt bij mij veel goed, verder had ik al diverse rijtuigen van rivarossi nl A4ümg.
Samen met de piko en 3 rivarossi heb ik de zogeheten portawestfalica express in model.
voor de tractie had ik mij al een BR110 aangeschaft, die straks ook goed bij de ICR van MTE past.
Maar mijn vraag is dus heeft deze Fzug ook in Nederland gereden in de samenstelling zoals op de foto's.

het piko rijtuig hulde aan piko  (y).





hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.

BVD en vgr Evert


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2012, 13:47:59 »
hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.
Hallo Evert,

Dat er wagens met en zonder UIC opschriften door elkaar reden was misschien in 2 maanden in 1968 mogelijk. VDe omnummering is niet echt geleidelijk gegaan. Deze trein is een typische F-zug. Die kwamen niet in Nederland, was eerder een trein over de grootste hoofdlijnen in de BRD.

dirkjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2012, 14:22:09 »
« Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 14:53:12 door mass am see. Reden: extra link toegevoegd »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2012, 15:24:04 »
Evert,
Heb jij wel het goede rijtuig: Als je een Kakado zoekt dan zijn dat twee typen (volgens mij  ::) ), de ARmh en ARmz. Wikipedia
Beide hebben rechte dakranden.

Bron: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/490880/kategorie/Deutschland~Wagen~Historische.html

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie
« Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 16:02:41 door Railroadtycoon. Reden: tekstueel aangepast »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

lokpaint

  • Gast
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2012, 16:32:39 »

Beide hebben rechte dakranden.

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie

Hoi

Nou, hup dan..

http://www.bahnarchiv.net/gall/var/albums/Wagen/ARm-216-51-80-84-43-008-2-uelzen-110903-001.jpg?m=1338897757

Bart

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2012, 16:42:12 »
Bedankt Bart,

Zat ik fout  :-\ (en Wiki ook  :P)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2012, 17:33:01 »
Hoi,
Volgens de opschriften was het rijtuig wel in nederland toegelaten,maar heeft het wel in nederland gereden zoja met welke trein/samenstelling.


bvd en vgr Evert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2012, 19:40:44 »
Zowel de ARm216 als de ARmh217 (pas veel later werd het deels de ARmz218) reden in de F treinen, de ARmh217 pas vanaf 1966. De ARm216 minder en minder want die kon maar 140, terwijl de F treinen steeds meer 160 gingen rijden. Alleen de 217 (die niet die van Piko) kwam regelmatig in NL, de 216 is niet uit te sluiten, maar niet volgens plan. Qua kleurstelling kloppen de blauwe A4ümg van Rivarossi en de ARm216 Kakadu bij elkaar, maar los van het tijdperk zijn de wagens van Rivarossi niet op maat (te breed) en gebaseerd op de FS variant, niet die van de DB.

dirkjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2012, 07:41:39 »
Hallo dirkjan,

Wat de breedte betreft was het mijn nog niet opgevallen, want rij met roco en piko wagons door elkaar en zie zo op het oog geen verschil, maar we zijn rijders en wat minder (vitrine) verzamelaars, en heb in totaal 5 rivarossi rijtuigen voor de zelfde prijs had ik 2 roco's.

Maar heb de laatste keer in Houten LS wagons gezien die weinig duurder zijn dan roco en 10 mooier, ja dan is roco erg duur vergelken met LS.

Maar ben wel bij met mijn F zug uit 1968, dat zit hem in de mix van wel en niet met computernummers, overgens de link die jij mee zond hier boven over de UIC heeft mij meer vragen gegeven dan antwoorden, dat wil niet zeggen dat ik er niet aan heb,maar ontdek steeds meer zoals de code HAN of KÖl, dat zijn dus de standplaatsen van de wagons in TP3.

Verder hartelijk dank, ga de komende tijd dit draadje goed in de gaten houden voor meer info.

mvgr Evert.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2012, 13:59:55 »
Stapje verder met het identificeren van wagens. Nu de SNCF wagens, specifiek genomen tijdperk 4. De SNCF kenmerkt zijn wagens, net als veel andere maatschappijen met een aantal hoofdcodes en subcodes. De hoofdcodes zijn:
A = eerste klas
B = tweede klas
D = bagageruimte
Vr = Voiture Restaurant
Een wagen met meerdere hoofdcodes krijgt deze aan elkaar (AB, BD etc)
De subcodes geven extra informatie over de wagen. Enkele mogelijkheden zijn:
c = couchette
t = centrale gang
u = airconditioning
r = restauratievoorzieningen
d = afsluitbaar voor douane doeleinden
s = zijgang voor bagageruimte
x = speciale voorzieningen
Bovendien geeft de SNCF het aantal compartimenten per hoofdcode aan.

Een paar voorbeelden:
A4c4B5c5x = couchette met 4 compartimenten 1e klasse, 5 2e klassen met speciale voorzieningen
Dd2s = Bagagewagen met 2 douane compartimenten en een zijgang
B10rtu = 2e klassen wagen met middengang en 10 (virtuele) compartimenten, airconditioning en voorzieningen voor de maaltijf op de plaats.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 09 december 2012, 14:17:13 door Falkenberg. Reden: kleine correcties »