Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Soest in H0  (gelezen 22941 keer)

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Station Soest in H0
« Gepost op: 02 december 2012, 19:11:25 »
Nadat ik vorig jaar meegedaan had met de modulebaanwedstrijd met “SlumbMarket” , en het feit dat mijn vaste baan steeds problemen geeft met het rijden omdat de rails (fleischmann modelrail) en het rijdend materieel te oud wordt en daardoor steeds hapert, waardoor het bouwen zwaar stagneert en omdat de vaste baan eigenlijk te laag en te breed is,(irritaties dus) heb ik besloten om in modules te gaan bouwen.

Na Eurospoor 2011 dus op zoek gegaan naar een thema en deze gevonden in een van de 4 stations bij ons in het dorp. Tegenwoordig is dat echter allemaal niet meer als een station met soms nog een perron, maar vroeger had station Soest wel een emplacement. De laatste uitvoering hiervan heeft tot 1972 bestaan, maar werd de laatste tijd al niet meer gebruikt. In 1948 is de doorgaande lijn geëlektrificeerd, tegenwoordig is alleen het inhaalspoor langs het perron nog aanwezig op de verder enkelsporige lijn Den Dolder <> Baarn.
Ik heb nu het idee opgevat om station Soest in de periode 1948-1955 na te bouwen.

Bron: www.stationsweb.nl
Dit is dus net na de elektrificatie, op het hoogtepunt van het gebruik van het emplacement.

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met het zoeken naar informatie. Veel informatie gevonden op het web, in “het Utrechts archief” en in het gemeente archief van Soest (waar ik samen met Huib een ochtend heb mogen rondstruinen).
Ik heb nog lang niet alle informatie die ik wil hebben, want ik wil uiteindelijk ook (een deel van) de gebouwen rondom het emplacement bouwen. Van het Station, “de Maalderij” (de huidige Welkoop) en kolenhandel “A.van den Dijssel” heb ik ondertussen bouwtekeningen en van de eerste 2 ook veel foto’s. (van de kolenhandel eigenlijk nog geen een goede.)

Hieronder staat het gebied van het emplacement zoals het tegenwoordig (google maps) is met daarin geprojecteerd het sporenplan van 1948.

Bron: Huib Maaskant

Om het geheel op schaal (H0) te maken heb je voor bovenstaand gebied meer als 6 meter nodig, dus er zal gecomprimeerd moeten worden. Hoe? Dat weet ik nog niet, maar nu ben ik maar eens begonnen met bouwen.
Een eerste aanzet is om het stationsgebouw op te zetten, er zijn echter een paar moeilijkheden en wel, het materiaal waarvan ga ik het bouwen, want een steentjesplaat met het juiste steen verband is bijna niet te vinden.
Metselwerk is grotendeels in kruisverband, de steen maat incl. voeg is: strek 21,5cm, kop 10,75cm, staand(hoogte) 6,2cm.
Op dit moment ben ik begonnen met de gevel van de straatkant in karton op te zetten om te kijken of daarmee een bevredigend resultaat valt te behalen en ook om te kijken of het precies nabouwen van een bestaand gebouw wel iets voor mij is.
Mij snelheid van bouwen is laag, ik werk vaak maar 1 uurtje op een avond en dan ook nog lang niet alle avonden. (Er zijn nu eenmaal vele verplichtingen die voor gaan) Maar na zo’n 3 weken is dit het resultaat:

Dit zijn diverse lagen voor de straatgevel om zoveel mogelijk de diepten in het pand zichtbaar te maken. Mijn volgende stap zal nu zijn om de delen te verven voor zover dit nodig is, daarna dit tot een geheel lijmen. Daarna (of ondertussen)  ga ik een van de volgende zijden snijden, schilderen en lijmen.

Ik zal mijn voortgang hier wel schrijven, maar verwacht niet snel een update, mijn snelheid ligt laag, maar een meer jaren project is niet erg.

Gert

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Station Soest in H0
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2012, 19:14:34 »
Hi Gert,

Goed te zien dat je van start bent. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re:Station Soest in H0
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2012, 20:11:42 »
Gaaf (y). Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

Gr, Myron ook uit Soest

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Station Soest in H0
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2012, 20:28:30 »
Ben benieuwd wat dit gaat opleveren.  (y)
Gewoon rustig aan dan breekt t lijntje niet.
Zoals je zelf al zegt er zijn vele dingen in een mensen leven die voorrang hebben,en t moet wel leuk blijven.
Haasten doe je bij de baas en niet met een hobby   ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2012, 19:36:23 »
Gezellig aan de keukentafel heb is de verschillende delen van de voorgevel zitten schilderen met van die ouderwetse kinderverf. Na diverse probeersels een kleur gevonden die wel een klein beetje lijkt op de originele stenen.

Daarna de delen op elkaar gelijmd en met een zware liniaal er op te drogen gelegd.

Na drogen zag het er al aardig uit.

Vervolgens de grote versierselen van de gevel er op gelijmd en de gele delen geschilderd.

Nog niet alle randen zijn er op bevestigd, dit is de volgende stap die ik zal gaan doen. Daarna moeten de kozijnen en de deuren nog gemaakt worden.

Als je vergelijkt met het origineel, blijkt dat het niet overal overeen komt, ik ga kijken of ik dit nog kan bijwerken, maar voor een eerste opzet in karton lijkt het wel aardig vind ik.


Groetjes Gert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re:Station Soest in H0
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2012, 19:51:14 »
Weer zo'n sfeervol gebouw in miniatuur binnenkort.
Super!!!
Andre

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 20:52:16 »
Eindelijk weer eens een update.
Ik heb sinds mijn vorige update diverse avonden zitten knutselen, vaak maar 1/2uur tot 1uur per avond, maar uiteindelijk komen we zo toch wel wat verder.

Eerst heb ik de zuidzijde, dat is de zijkant waar in 1922 de uitbouw is aangebracht en waar de retirade naast staat, uitgesneden, geplakt en geschilderd. Dit zijn twee lagen karton met daarop de versierselen, deels 1 en deels 2 lagen. Daar waar de uitbouw tegenaan moet komen heb ik niet geschilderd, dat zie je straks toch niet meer. Ook heb ik een laag gesneden waar de kozijnen in verwerkt zijn. Omdat deze toch wit moeten blijven heb ik die niet geschilderd en ook nog niet er achter gelijmd om het schilderen van de andere lagen makkelijker te maken.

Daarna (lees: deels onder het drogen ) ben ik begonnen aan de noordzijde van het station. Hier bestaat de muur uit 3 lagen met daarop de versierselen.

Op deze foto zijn de versierselen nog niet compleet.

Daarna deze in de basiskleur geschilderd. De gele strepen en vlakken moeten nog gedaan worden. Tijdens het drogen van deze zijde begonnen met het snijden van het middendeel van de perronzijde. Dit deel springt iets vooruit ten opzichte van de rest van deze gevel en moet dus apart gemaakt worden.

Hierboven de onderdelen na het snijden, behalve de versierselen en hieronder de samengevoegde onderdelen.

Langzaam maar zeker komen alle geveldelen aan de beurt, eerst nog de onderhanden zijnde delen afmaken en de rest van de perronzijde. Daarna ook nog de uitbouw. Als dat alles klaar is kunnen we gaan samenvoegen, maar dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Tot de volgende update, groetjes Gert.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2013, 20:03:49 »
Na een maand toch maar weer eens een update.

De laatste muurdelen van het oude station (voor 1922) gesneden en geschilderd.
Na het middendeel van de perronzijde eerst de twee zijdelen gesneden.

Daarna alle lagen op elkaar gelijmd.

De zijkanten van het middendeel maar de lengte van het hele gebouwdiepte gegeven voor de stevigheid bij het in elkaar zetten, en nadat alle lagen op elkaar zitten alles geschilderd. (de zijdelen liggen op de verlengden van de zijkanten van het middendeel)

De volgende stap zal worden om alles netjes recht in elkaar te lijmen, zodat de wanden van het station een geheel vormen, daarna het dak en dan later de uitbouw er aan bouwen. Tot een volgende update.

Groetjes Gert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2013, 21:07:13 »
Het heeft even geduurd, maar we zijn er weer met een update.

Door allerlei omstandigheden heeft de bouw enige tijd stil gelegen, maar nu weer met frisse energie aan de slag. Nu alle 4 de zijden tot hier klaar zijn, maar eens begonnen met het samen voegen van alles. Eerst de straatzijde en de zuidzijde aan elkaar gezet. Hiervoor met witte houtlijm een hoek karton aan de binnenzijde gelijmd om de hoek recht te krijgen en de hoek aan de binnenzijde van ruim lijm voorzien. Terwijl dit droogt het linker en rechter deel van de perronzijde aan zijn korte zijkantje van het middendeel bevestigd, deze zijkantjes aan de binnenzijde toch maar wat ingekort, want ze bleken aan de straatzijde voor een raam of deur uit te komen. Hiervoor diverse kleine hoekjes karton als haakse versteviging geplaatst. Tenslotte de noordzijde aan de straatzijde bevestigd, wederom met een versteviginghoek. Dit alles uitgebreid laten drogen.
Ik ben jammer genoeg vergeten om van deze fase foto’s te maken.

Als volgende stap heb ik het middendeel van de perronzijde tussen de twee zijdelen bevestigd. Omdat alles erg krom trok hier diverse kartonnen hoeken en balken tussen gezet. (zie laatste foto). Toen de lijm hiervan volledig uitgehard was heb ik de spoorzijde als laatste zijde in het staton bevestigd. Wederom met diverse steun en richthoeken om alles goed vast te zetten.
Als extra handen zijn diverse minilijmklemmen, wasknijpers en elastiekjes er aan te pas gekomen.

Op dit moment zitten de buitenmuren van station Soest van voor 1922 aan elkaar. De volgende stap zal zijn om de kozijnen en deuren er in te plaatsen. Hier zal ik de eerste maanden wel zoet mee zijn, omdat er naast de hobby ook nog enkele grote klussen in huis op stapel staan.

Om nog wat beeld te geven hieronder de huidige stand vanuit 5 richtingen.
Spoorzijde:

Straatzijde:

Noordzijde:

Zuidzijde:

Bovenzijde:


Gert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Station Soest in H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2013, 21:11:13 »
Hallo Gert,

Zie het nieuw draadje nu pas  ::) Dit ziet er interessant uit. Het gebouw ziet er al goed uit.

Ga je nog verdiepingen aanbrengen? Met die hoeken erin heb je wel mooi de kans. Een mooi interieur erin, wat verlichting. Ik zie het al voor mij :)

Succes met bouwen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Station Soest in H0
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2013, 10:00:00 »
Hallo Gert,

Ik ben altijd weer blij als ik modelbouwers aan de gang zie met het veel verguisde papier en karton!
Voorlopig heb je prima resultaat gelet op het doel dat je hebt.

Mijn ervaring is dat je voor het lamineren, de lagen op elkaar, beter geen watergedragen lijm zoals de witte houtlijm kan gebruiken. De laag die je insmeert zuigt het vocht op en gaat wat uitzetten en dan ook vaak onregelmatig. Als je dat op een droge laag plakt gaat de zaak kromtrekken en vervormen, golven en dat soort dingen.
Ikzelf gebruik hiervoor de gewone huishoudlijm op basis van oplosmiddel (oranje/zwarte kruis). Heel goedkoop te krijgen bij de Action-winkels. Of hun even goedkope bussen spuitlijm.


Heb je ooit overwogen om de kleuren (stenentextuur) te printen met een kleurenprinter?

Ik blijf je volgen!

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Station Soest in H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2013, 13:26:50 »
Knap stukje werk, Gert. Geweldig dat je een Nederlands station in HO maakt waarvan ik nog niet eerder een model van heb gezien.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2013, 19:06:42 »
@allen Bedankt voor de positieve reacties.

@Ponytail, nee nog niet aan gedacht, weet ook nog steeds niet zeker of ik het in karton blijf doen. In mijn achterhoofd speelt nog steeds de gedacht om met kunststof platen en styreen te gaan werken. Maar toch eerst maar proberen om het in karton enigzinds gelijkend te maken.

Groetjes Gert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Station Soest in H0
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2013, 21:31:20 »
Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update. Tussen alle klussen hier in huis door (trapgat geschilderd, behangen etc.) zo nu en dan een half uurtje deuren en ramen gesneden en geschilderd. Eerst de straat zijde, daarna de zijkanten en als laatste de spoorzijde.
Eindelijk zitten de kozijnen en deuren op hun plaats. Als volgende gaan we “glas” plaatsen en daarna kunnen we met het dak gaan beginnen.

Omdat plaatjes meer zeggen als woorden enkele plaatjes die ik tussendoor geschoten heb.

De voordeuren van station


Een paar ramen aan de straatzijde (de verschillende onderdelen en samengevoegd).




En de onderdelen voor twee deuren aan de spoorzijde.


En hier nog een paar foto’s van de geplaatste kozijnen, ramen en deuren.

Straatzijde:


Spoorzijde:


Noordzijde:


Zuidzijde:


Dit was het weer voor nu. Binnenkort weer een update, ik hoop wat sneller als deze keer, want 2 maanden is wel erg lang.

Groetjes Gert.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Station Soest in H0
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2013, 22:33:28 »
Schilder het karton aan twee zijden Gert, voorkomt voor een deelook het kromtrekken verder  (y)