Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Station Soest in H0  (gelezen 22995 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Soest in H0
« Reactie #60 Gepost op: 21 augustus 2014, 09:15:50 »
Erg creatief gedaan met een duidelijk uitleg  (y)
Maar hoe gaat die rolboog tot stand komen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Station Soest in H0
« Reactie #61 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:08:36 »
Hallo tijgernootje,

Ik snij van boven af de stenen 3/4 los, hierdoor gaan ze uit elkaar staan. (dus buigt het krom)

mvg Gert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Station Soest in H0
« Reactie #62 Gepost op: 08 september 2014, 20:23:13 »
Hallo meelezers,

Nog net geen 30 dagen, maar al wel weer lang geleden.

Na de vorige keer verder gegaan met de gevel rechtsboven aan de straatzijde. Eerst de Rollaag ingebed



En daarna de verdiept liggende stenen in de raampartij uitgesneden en geplaatst. (foto is vreemd gekleurd door lamplicht [verkeerde camerainstelling])



Daarna de naar voren springende randen gesneden en op een stukje styreen van 0,5mm gelijmd.
Ook nog een paar losse stenen uitgesneden en op 0,3mm styreen gelijmd, want deze moeten onderaan iedere inspring komen.



Uiteindelijk dit alles aan de rest toegevoegd.



Als laatste de bovenste rand onder het dak ingevoegd, zodat dit deel in de basis klaar is.



Nu ben ik begonnen aan de linker kant waar een dergelijk deel gemaakt moet gaan worden.



De stand van zaken nu. Uiteraard moeten de delen links en rechts boven nog gevoegd worden, maar eerst moet links nog gecompleteerd, net als rechts



Foto's zijn ongenadig, dus alle oneffenheden die nog bijgewerkt moeten worden vallen direct op.
Over enige tijd weer meer in dit theater.

Mvg Gert

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Station Soest in H0
« Reactie #63 Gepost op: 08 september 2014, 23:18:33 »
Hallo meelezers,
Het is de eerste keer dat ik dit soort zelfbouw doe, op de foto’s zie ik ook duidelijk enkele missers. Als het me straks niet bevalt, gaan we het gewoon een keertje overdoen.

Tot een volgende update,
Gert
Ik weet niet hoor , maar niet goed is gewoon prullenbak ,uithuilen en opnieuw beginnen.
Een scheve boog blijft scheef , ook als je hem voegt.
Zonde om daar dan nog meer tijd in te steken.
succes Jan

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Station Soest in H0
« Reactie #64 Gepost op: 09 september 2014, 09:42:34 »
Hi Gert,

Leuk te zien dat je verder bent gegaan.

Je zou jezelf het leven iets gemakkelijker maken door zo dun mogelijke platen te gebruiken, bijvoorbeeld van Slater's. Die zijn gemakkelijker en nauwkeuriger te snijden. Ik denk dat ik nog wel ergens een stukje H0 voor je heb liggen om te proberen. De dikte van de muren bouw je dan op in laagjes styreenplaat van 0,5 mm.

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Station Soest in H0
« Reactie #65 Gepost op: 08 december 2014, 19:32:52 »
Hallo mede hobbyisten,

Even de dikke laag stof van dit draadje blazen.
Door vele activiteiten, niets met modelspoor te maken hebbende is er een beetje de klad in de bouw gekomen. Maar ja de woonkamer moest opgeknapt en de WC staat op stapel, dus de snelheid zal er nog niet inkomen. (als die er al was )

Maar er is in die paar maanden wel iets gedaan!

Allereerst ben ik bezig geweest met een stukje van de gevel aan de perron zijde van het station. Als eerste begonnen met het middendeel op de begane grond,


Maar, doordat op foto’s die ik had enkele details niet zichtbaar waren door het hek dat er voor staat, doorgegaan met de bovenverdieping. (middendeel)


Op de foto valt wel weer op dat strak werken moeilijk is, zo in het echt lijkt het nog wel aardig, maar op de foto’s zie je alle oneffenheden.

Doordat ik een beetje een staart kreeg van al die bakstenen en ik op mijn verjaardag een hele stapel styreen strips kreeg ben ik tussendoor maar eens met de kolenhandel van “van den Dijssel” begonnen. Deze stond vroeger tegenover het station langs een van de rangeersporen.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164109

Van de bouwtekening uit het gemeentearchief Soest


de maten af gehaald en naar 1:87 omgerekend. Daarna eerst maar een bodemplaat gemaakt en daarop de “stenen” randen, die ooit gepleisterd waren, geplaatst.


Daarna begonnen met de diverse houten wanden.
Eerst begonnen met de wanden snijden uit 0,5mm styreen, en toen mijn styreen op was verder gegaan met de diverse palen op lengte snijden, 4 stuks per wand (alle lengten 19x en ook nog voor de buitenwanden 2 sets, want die zijn iets korter <staan op de stenen rand>).
Maar omdat plaatjes meer zeggen als woorden hier enkele foto’s

De buitenwanden samengevoegd:


Een tussenwand met de 4 palen (1x rechthoekig en 3x rond):


De palen hier op de wand:


Om de palen overal met de zelfde afstand te bevestigen van een restje styreen een paar malletjes gemaakt:


Hier de eerste buitenwand geplaatst op de rand van de kolenopslag.


Ondertussen heb ik ook de andere buitenwand en de middelste tussenwand geplaatst. Eerst had ik het idee om nu de balken die straks het dak moeten dragen (liggen al klaar op de foto) tegen de palen van deze drie wanden te plaatsen, zodat de overige tussenwanden wat makkelijker vertikaal te houden zijn, maar door de schuin aflopende dakconstructie kan je die tussenwanden er dan zeer slecht tussen krijgen (zeker de laatste paar). Daarom zal ik eerst alle wanden rechtop gaan zetten (stutten tot de lijm droog is) en daarna pas die bovenbalken.
Zaterdag in Houten eerst maar eens 0,5mm styreenplaat halen, om de laatste 8 wanden te kunnen snijden. Ondertussen kan ik de 10 aanwezige wanden van palen voorzien en plaatsen.

Ik heb afgelopen weekend ook de ontbrekende foto’s bij Station Soest gemaakt, dus ook daar kan ik weer mee verder.

Als ik weer wat gedaan heb zal ik het hier wel melden, maar hoe snel dat is weet ik niet want met de vrije dagen rond kerst moet de WC opgeknapt, dus deze hobby gaat weer op een laag pitje.
Goede feestdagen allemaal.

Groetjes Gert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Station Soest in H0
« Reactie #66 Gepost op: 09 november 2015, 20:12:16 »
Hallo iedereen,

Eindelijk laat ik weer eens wat van me horen, bijna een jaar stil gelegen hier op het forum, en zelf maar sporadisch aan wat knutselwerk toegekomen door allerlei andere activiteiten die voorrang hadden. Ik heb nu 1 vaste (maandag)avond gepland voor de hobby, anders komt er helemaal niets meer van.
In de afgelopen tijd eerst maar eens een kist gebouwd waarin ik mijn materialen kan opbergen, zodat ik aan de keukentafel kan knutselen.





Er moet nog wel licht in de klep gemaakt worden, en een A3 snijmat is ook geen overbodige luxe, maar de Action heeft ze op het moment niet meer  :'(


Langzaam aan is er weer iets gedaan aan station Soest en wel het uitstekende middendeel aan de spoorzijde. In de laatste maanden met hele kleine beetjes  opbouwen was ik zover:



Maar afgelopen maandag had ik eindelijk eens een avondje hobbyen en nu is het dit:



Ik hoop nu weer minimaal 1 avond per week te kunnen hobbyen, en dan zal ik er ook weer wat vaker iets van laten zien.

Groetjes Gert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Station Soest in H0
« Reactie #67 Gepost op: 03 oktober 2016, 19:41:50 »
Hallo spoorvrienden,

Heel lange tijd niets van me laten horen, veel te weinig hier aan gewerkt omdat er nog zo veel andere zaken zijn die tijd vragen, (huis en tuin, maar ook wandelen en fietsen) maar toch zo nu en dan wel wat gedaan. Achteraf heb ik veel te weinig (lees geen) foto’s gemaakt, dus daarom alleen van de huidige staat.

Eerst heb ik het middendeel van de spoorzijde van het station afgemaakt.



Daarna heb ik me bezig gehouden met het linker deel.



En nu ben ik bijna klaar met het rechter deel.



Hier moet ik alleen de gele stenen nog inkleuren, iets wat veel tijd en geduld vraagt, om met een scherp puntje met een druppeltje verf steen voor steen aan te tippen. Daarna kunnen de drie delen tot één wand samengevoegd worden. En daarna ga ik me met de zijgevels bezig houden, en als dat klaar is ga ik er één geheel van maken. Maar dat zal nog wel enkele maanden duren als mijn werksnelheid

De drie geveldelen aan de spoorzijde naast elkaar gelegd levert het volgende plaatje op.



Ik hoop jullie op wat kortere termijn weer wat meer voortgang te kunnen laten zien.

Groetjes van Gert