Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Amsterdam - Bad Harzburg in 4a  (gelezen 5900 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Gepost op: 30 november 2012, 18:19:11 »
Soms zijn er van die kansen die je niet kunt laten lopen. Als de huiskat een prachtig treintje voorstelt, roco de juiste loc aankondigd én de bijbehorende rijtuigen in de dump zijn, dan zijn er nauwelijks nog excuses te verzinnen om een trein niet te verzamelen.

Het gaat dus om deze trein: Amsterdam - Bad Harzburg in 1976


Klaar. Wat gaan we nu doen?

Da's natuurlijk een beetje te makkelijk, hoewel ik het eigenlijk wel makkelijk wil houden. Laten we zeggen dat ik voor de 80-20 optie ga: 80 procent van het resultaat in 20 procent van de tijd.

Eerst maar eens het interieur bijpunten. Dat is geheel wit. Dat ziet er van een afstandje al niet uit. Na een uurtje  bijkwasten met Humbrol 89 ziet het er zo uit.


Aardig, maar ik mis wat; de deuren. Weer een uurtje later:


Dat oogt door de vensters al een stuk aangenamer. Anderen doen wat netter/uitgebreider, maar 80-20, hè. Bovendien bouw ik niet voor de vitrine, maar om mee te rijden. Dus op armlengte moet het interieur er goed uit zien. En hiervan knapt het zeker op.

Wordt vervolgt.


« Laatst bewerkt op: 01 december 2012, 07:33:13 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2012, 00:07:42 »
Ah... leuk, boel is binnen en dat interieur een beetje aanpassen is nog helemaal niet zo'n gek idee... (y)

Inmiddels ben ik met mijn tweede samenstelling bezig: trein 2247 op zondag 23 mei 1976 met de 220 066-5. Deze loc heeft nog de aluminium profielen op de V-vorm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2012, 07:51:16 »
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Inspiratie voor het interieur heb ik hier en hier gevonden.

De volgende stap is verlichting. Maar eerst nog even wat surprises in elkaar flansen  8)

Over verlichting: heeft er wel eens iemand sluitseinen in een plan D gestopt?

Edit: gevonden. Mr. h20. Ik ga eens even kijken.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2012, 08:42:43 »
Zie ik nou twee keer twee dezelfde nummers? tsssk....

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2012, 08:58:19 »
80-20, DJ, 80-20!  ;)

andere nummers waren niet in de aanbieding of moeten uit houten komen. Te veel werk. En wie ziet het.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2012, 13:45:53 »
ben ik net klaar met 4 B's met de juiste nummers gaattie de 80-20 regel toepassen  ::)

Hoe ga je het met de sluitlichten doen alstie in NL een RD erachter krijgt?

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2012, 16:40:09 »
Dan beeld je uitsluitend de trein uit de andere richting uit  ;D

't Gaat mooi Edgar, ik volg dit met warme belangstelling  (y)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2012, 20:39:12 »
Bij ons wordt er van schaduwstation naar schaduwstation gereden (tenzij iemand ooit Bad Harzburg bouwt in modulevorm), dus moet ie wel in beide richtingen kunnen  :) Anders zie ik genoodzaakt de garnituur in het Bww Falkenberg te behandelen  ;)

dirkjan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2012, 20:50:15 »
En anders met een el-cheapo Tams FD-R functiedecoder sluitseinen aansturen... 10 euro/rijtuig dus best te doen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2012, 13:47:01 »
Hoi,

Voor meer 'correcte' kleurtjes in een plan D, zie hier

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2012, 14:01:36 »
Mooie kwalificatie, maar heb je ook een foto van de banken in die kleur? Ik heb alleen foto's met faal blauwe bekleding gevonden, vandaar mijn keuze voor licht blauw/turquoise.

Niet dat ik er nog wat aan ga doen, maar voor eventuele volgers is het wel handig om dit soort tips op waarde te kunnen schatten.

Hoe ga je het met de sluitlichten doen alstie in NL een RD erachter krijgt?

De meest correcte oplossing is om de stam van een eigen handregelaar te voorzien, zodat de sluitseinen individueel te schakelen zijn.
In bedrijf vind ik dat niet handig. Ik ga ze daarom koppelen aan f1 van de loc. Voor het Duitse deel gaat dat goed, want de rijtuigen staan steeds achteraan. In Bad Harzburg loopt de loc om en wordt de stalen D aan de nieuwe voorzijde gezet, maar de volgorde van de rijtuigen blijft gelijk.
En voor het Nederlandse deel zoeken ze het maar uit. Ik rij toch Duits  ;D Bovendien zit er dan een andere loc voor. Moet de Duitse mcn er alleen wel aan denken de sluitseinen uit te schakelen.

Of ik nu op z'n 80-20 alleen de 2 eindkoppen doe of alles ligt aan het resultaat van de 1e kop. We zullen zien.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2012, 14:25:20 »
Hier is nog wat meer informatie.

Echter ben ik al eens 'grijze' vloeren tegengekomen, en telkens duiken er weer rode op. Oftewel ik twijfel aan de vloeren.

Ik zal echt diep moeten gaan zoeken waar ik andere foto's heb gevonden.....

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2012, 20:09:59 »
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Rijtuigen komen later nog wel, eerst maar even de loc:




220 066-5, in 2001 gehaald uit een V 200 035 uit 1985. De chromen letters "DEUTSCHE BUNDESBAHN" weggeschuurd en daarna opnieuw het rode gedeelte gespoten. Maar het kan allemaal nog wat beter en dus krijgt deze loc binnenkort zijn U2-beurt. Dan komen ook de nummers van Lokpaint en Bw-opschriften van Rail-Kees er op...  

« Laatst bewerkt op: 02 december 2012, 20:18:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2012, 11:49:06 »
Stoere ombouw!

Maar als je toch zoveel moeite doet, zou het wel mooi zijn als je die profikoppeling nog kan kwijtraken, want dat doet wel erg afbreuk aan het beeld...


Ik rijd met beugelkoppelingen. De loc is voorzien van een OBK-koppelingshaak. Voordeel is ook dat de NEM schacht kan worden gedemonteerd en de schorten aan de voorzijde kunnen worden gesloten.

Daarnaast komt er bij mij geen loc meer in zonder sound. Deze moet er dus ook aan geloven. De loc is groot genoeg, maar van voor de tijd dat Roco daar rekening mee hield. Ik heb een kleinere speaker genomen (50330) en deze in het decodervak gepropt. De decoder zelf is boven in de loc, op de platine, bij de decoderstekker geplaatst.


Het luikje heb ik van gaten voorzien en ondersteboven gemonteerd, want dan was er een millimeter meer diepte voor de luidspreker beschikbaar.


Daarnaast heb ik de sluitseinen nog losgekoppeld van de platine en direct aan de twee extra uitgangen van de decoder gehangen. Daardoor zijn de sluitseinen nu separaat te schakelen.
 
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 12:03:07 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2012, 12:16:42 »
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Inspiratie voor het interieur heb ik hier en hier gevonden.

De volgende stap is verlichting. Maar eerst nog even wat surprises in elkaar flansen  8)

Over verlichting: heeft er wel eens iemand sluitseinen in een plan D gestopt?

Edit: gevonden. Mr. h20. Ik ga eens even kijken.

Goed gevonden Edgar! Bij Digirails had ik zo'n sluitseinsetje gekocht. Even de sluitseinen uitboren, eerste even goed een centreerpunt in je kap drukken, want je boor schiet geheit weg in de bolling van het dak! Daarna in je Plan D LEDjes er achter, Crystal Claer als glaasjes en klaar!

Het enige wat je je even moet realiseren: de binnenkant van de sluitseinen was wit. Als je de gaatjes uitboort, wordt de binnenzijde meteen wit. Maar omdat de sluitseinen in de bollling van het dak nogal opvallen, moet je even de afweging maken of je alle sluitseinen van alle rijtuigen uit gaat boren of niet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 12:22:04 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974