BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Edgar op 30 november 2012, 18:19:11

Titel: Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 30 november 2012, 18:19:11
Soms zijn er van die kansen die je niet kunt laten lopen. Als de huiskat een prachtig treintje voorstelt, roco de juiste loc aankondigd én de bijbehorende rijtuigen in de dump zijn, dan zijn er nauwelijks nog excuses te verzinnen om een trein niet te verzamelen.

Het gaat dus om deze trein: Amsterdam - Bad Harzburg in 1976 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44790.0.html)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaarkl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaarkl.jpg)
Klaar. Wat gaan we nu doen?

Da's natuurlijk een beetje te makkelijk, hoewel ik het eigenlijk wel makkelijk wil houden. Laten we zeggen dat ik voor de 80-20 optie ga: 80 procent van het resultaat in 20 procent van de tijd.

Eerst maar eens het interieur bijpunten. Dat is geheel wit. Dat ziet er van een afstandje al niet uit. Na een uurtje  bijkwasten met Humbrol 89 ziet het er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_03_221504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_03_221504.jpg)

Aardig, maar ik mis wat; de deuren. Weer een uurtje later:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_03_232909.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_03_232909.jpg)

Dat oogt door de vensters al een stuk aangenamer. Anderen doen wat netter/uitgebreider, maar 80-20, hè. Bovendien bouw ik niet voor de vitrine, maar om mee te rijden. Dus op armlengte moet het interieur er goed uit zien. En hiervan knapt het zeker op.

Wordt vervolgt.


Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Mispoes op 01 december 2012, 00:07:42
Ah... leuk, boel is binnen en dat interieur een beetje aanpassen is nog helemaal niet zo'n gek idee... (y)

Inmiddels ben ik met mijn tweede samenstelling bezig: trein 2247 op zondag 23 mei 1976 met de 220 066-5. Deze loc heeft nog de aluminium profielen op de V-vorm.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 01 december 2012, 07:51:16
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Inspiratie voor het interieur heb ik hier  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28415.0)en hier  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/interieur_plan_D.jpg)gevonden.

De volgende stap is verlichting. Maar eerst nog even wat surprises in elkaar flansen  8)

Over verlichting: heeft er wel eens iemand sluitseinen in een plan D gestopt?

Edit: gevonden. Mr. h20. Ik ga eens even kijken.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Falkenberg op 01 december 2012, 08:42:43
Zie ik nou twee keer twee dezelfde nummers? tsssk....

dirkjan
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 01 december 2012, 08:58:19
80-20, DJ, 80-20!  ;)

andere nummers waren niet in de aanbieding of moeten uit houten komen. Te veel werk. En wie ziet het.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Falkenberg op 01 december 2012, 13:45:53
ben ik net klaar met 4 B's met de juiste nummers gaattie de 80-20 regel toepassen  ::)

Hoe ga je het met de sluitlichten doen alstie in NL een RD erachter krijgt?

dirkjan
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: 1200blauw op 01 december 2012, 16:40:09
Dan beeld je uitsluitend de trein uit de andere richting uit  ;D

't Gaat mooi Edgar, ik volg dit met warme belangstelling  (y)
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Falkenberg op 01 december 2012, 20:39:12
Bij ons wordt er van schaduwstation naar schaduwstation gereden (tenzij iemand ooit Bad Harzburg bouwt in modulevorm), dus moet ie wel in beide richtingen kunnen  :) Anders zie ik genoodzaakt de garnituur in het Bww Falkenberg te behandelen  ;)

dirkjan
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: JAB van Ree op 01 december 2012, 20:50:15
En anders met een el-cheapo Tams FD-R functiedecoder sluitseinen aansturen... 10 euro/rijtuig dus best te doen.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Wijbe op 02 december 2012, 13:47:01
Hoi,

Voor meer 'correcte' kleurtjes in een plan D, zie hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406.msg576672#msg576672)
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 02 december 2012, 14:01:36
Mooie kwalificatie, maar heb je ook een foto van de banken in die kleur? Ik heb alleen foto's met faal blauwe bekleding gevonden, vandaar mijn keuze voor licht blauw/turquoise.

Niet dat ik er nog wat aan ga doen, maar voor eventuele volgers is het wel handig om dit soort tips op waarde te kunnen schatten.

Hoe ga je het met de sluitlichten doen alstie in NL een RD erachter krijgt?

De meest correcte oplossing is om de stam van een eigen handregelaar te voorzien, zodat de sluitseinen individueel te schakelen zijn.
In bedrijf vind ik dat niet handig. Ik ga ze daarom koppelen aan f1 van de loc. Voor het Duitse deel gaat dat goed, want de rijtuigen staan steeds achteraan. In Bad Harzburg loopt de loc om en wordt de stalen D aan de nieuwe voorzijde gezet, maar de volgorde van de rijtuigen blijft gelijk.
En voor het Nederlandse deel zoeken ze het maar uit. Ik rij toch Duits  ;D Bovendien zit er dan een andere loc voor. Moet de Duitse mcn er alleen wel aan denken de sluitseinen uit te schakelen.

Of ik nu op z'n 80-20 alleen de 2 eindkoppen doe of alles ligt aan het resultaat van de 1e kop. We zullen zien.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Wijbe op 02 december 2012, 14:25:20
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43812.msg698161.html#msg698161) is nog wat meer informatie.

Echter ben ik al eens 'grijze' vloeren tegengekomen, en telkens duiken er weer rode op. Oftewel ik twijfel aan de vloeren.

Ik zal echt diep moeten gaan zoeken waar ik andere foto's heb gevonden.....
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Mispoes op 02 december 2012, 20:09:59
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Rijtuigen komen later nog wel, eerst maar even de loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4660.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4660.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4662.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4662.jpg)

220 066-5, in 2001 gehaald uit een V 200 035 uit 1985. De chromen letters "DEUTSCHE BUNDESBAHN" weggeschuurd en daarna opnieuw het rode gedeelte gespoten. Maar het kan allemaal nog wat beter en dus krijgt deze loc binnenkort zijn U2-beurt. Dan komen ook de nummers van Lokpaint en Bw-opschriften van Rail-Kees er op...  

Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 03 december 2012, 11:49:06
Stoere ombouw!

Maar als je toch zoveel moeite doet, zou het wel mooi zijn als je die profikoppeling nog kan kwijtraken, want dat doet wel erg afbreuk aan het beeld...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_024.jpg)
Ik rijd met beugelkoppelingen. De loc is voorzien van een OBK-koppelingshaak (http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=251&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=55). Voordeel is ook dat de NEM schacht kan worden gedemonteerd en de schorten aan de voorzijde kunnen worden gesloten.

Daarnaast komt er bij mij geen loc meer in zonder sound. Deze moet er dus ook aan geloven. De loc is groot genoeg, maar van voor de tijd dat Roco daar rekening mee hield. Ik heb een kleinere speaker genomen (50330) en deze in het decodervak gepropt. De decoder zelf is boven in de loc, op de platine, bij de decoderstekker geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_019.jpg)

Het luikje heb ik van gaten voorzien en ondersteboven gemonteerd, want dan was er een millimeter meer diepte voor de luidspreker beschikbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_020.jpg)

Daarnaast heb ik de sluitseinen nog losgekoppeld van de platine en direct aan de twee extra uitgangen van de decoder gehangen. Daardoor zijn de sluitseinen nu separaat te schakelen.
 
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Jeroen Water op 03 december 2012, 12:16:42
Klinkt goed! Maar je weet: het volk wil foto's!  ;)

Inspiratie voor het interieur heb ik hier  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28415.0)en hier  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/interieur_plan_D.jpg)gevonden.

De volgende stap is verlichting. Maar eerst nog even wat surprises in elkaar flansen  8)

Over verlichting: heeft er wel eens iemand sluitseinen in een plan D gestopt?

Edit: gevonden. Mr. h20. Ik ga eens even kijken.

Goed gevonden Edgar! Bij Digirails had ik zo'n sluitseinsetje gekocht. Even de sluitseinen uitboren, eerste even goed een centreerpunt in je kap drukken, want je boor schiet geheit weg in de bolling van het dak! Daarna in je Plan D LEDjes er achter, Crystal Claer als glaasjes en klaar!

Het enige wat je je even moet realiseren: de binnenkant van de sluitseinen was wit. Als je de gaatjes uitboort, wordt de binnenzijde meteen wit. Maar omdat de sluitseinen in de bollling van het dak nogal opvallen, moet je even de afweging maken of je alle sluitseinen van alle rijtuigen uit gaat boren of niet.

Jeroen
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 03 december 2012, 13:04:48
De nieuwe productie lijkt door-en-door grijze daken te hebben. Lijkt erop dat de keuze voor mij gemaakt is ;)

Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Jeroen Water op 03 december 2012, 13:48:51
Dan zou ik toch die binennzijde wit schilderen en ze allemaal uitboren. Staat meteen veel minder speelgoedachtig.

Jeroen
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 04 december 2012, 22:49:34
Nu ik het interieur opgefleurd heb, wil ik ook verlichting. De rijtuigen zijn voorzien van Digirails 80.010 ledstrips met decoder. Ik het getwijfeld over goedkopere oplossingen. Maar het enige werkelijke alternatief was geklooi met stroomvoerende koppelingen. Daarmee gaat de flexibiliteit naar de haaien, terwijl het maar een paar euro per rijtuig bespaard. Dus toch maar voor de 100% oplossing gegaan.

Op de website van de leverancier is een filmpje te vinden waar een Plan D in anderhalve minuut van verlichting wordt voorzien. Ik doe daar iets langer over. Eerder een half uur. Lastigste vond ik het vastmaken van de stroomafnameblikken onder de draaistellen. Uiteindelijk heb ik het maar met hete lijm vastgeplakt. Daar zijn vast subtielere oplossingen voor, maar ik zag ze even niet.

Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_026.jpg)
In de coupé's huizen nu een bende Preisers. Ook dat moet goedkoper kunnen, maar goedkoper vond ik niet mooi, dus toch maar Preiser.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinterklaas_028.jpg)
Gangpadzijde. De schuifdeuren trekken het beeld goed op, vind ik.

Dan de sluitseinen. Ik had deze LEDs nog liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Digirails2_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Digirails2_004.jpg)

Op de aangegeven plek op het dak heb ik twee gaatjes geboord met een diameter van 1 mm. De LEDs zijn vervolgens smaller gefeild zodat ze in dit gaatje pasten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_001.jpg)

En na montage van het dak ziet dat er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_009.jpg)

En met de lichtjes aan zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sluitseinen_mk2_007.jpg)

Ruim voldoende rood licht (meer dan op de foto lijkt). Tegelijkertijd vind ik de aangepaste sluitseinen er met uitgeschakelde lichten niet opvallend uitzien. Ik ga daarom de andere koppen niet van LEDs voorzien omdat ik die sowieso niet ga gebruiken en omdat het toch een half uurtje prutten per kop is.  
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Wijbe op 04 december 2012, 22:56:27
Edgar,

Toch jammer dat je een te korte strip gebruikt. Bij mij zelf zitten deze strips ook in de wagonnen, echter heb ik 1 led verplaatst zodat ik beide 'kop' einden ook een ledje zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0758.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0758.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0731_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0731_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1799.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1799.jpg)

Ledje weer aansluiten op 1 van de sporen die je moet doorverbinden als je de strip inkort. Hierop zijn de 4 ledgroepen en een gemeenschappelijke als ik het nog goed weet.
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Edgar op 04 december 2012, 23:05:54
Tsja, dan moet je een led aan het uiteinde met de condensator bijplaatsen. Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig. Mocht ik me eraan storen, dan kan dat later nog. Functieuitgangen genoeg.
Vooralsnog stoort het mij niet  ;)
Titel: Re:Amsterdam - Bad Harzburg in 4a
Bericht door: Wijbe op 04 december 2012, 23:08:15
Ben je me net voor. Zie voorgaande bericht, ik zoek nog naar een foto waar ik de ledjes weer heb aangesloten.

Edit - Waar ik helaas geen duidelijke foto van heb.

Verder als je er wel een ledje bovenhangt, die 2 rare 'steunen' aan beide kanten van het interieur verwijderen. Krijg je daar ook veel meer licht.