Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Digitaliseren van locomotieven  (gelezen 13381 keer)

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2012, 22:06:18 »
als het een echt oude fleischmann is dan is het schild compleet metaal
even zoeken
maar bij anw modeltreinen en ook andere winkels kan je de iso schiltjes voor rond de 10 euri kopen
wel even kijken hoeveel en hoe de schroef bevestigingen is/zijn

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 993
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2012, 22:40:57 »
Als ik het zelf kan doen scheelt mij dat een tientje welke ik dan weer extra kan uitgeven aan de decoder ;)

Iedereen alvast bedankt voor de tips, ik zit zelf altijd ook al met andere dingen te vogelen tot laat op de avond, dus dat het even uitzoeken is hoe e.e.a. moet worden geprogrammeerd met de cv's vind ik geen probleem, dan wordt het voor de volgende loc alleen maar makkelijker (y)

Groeten Edwin.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2012, 13:46:52 »
Je houdt bijvoorbeeld front-wit op F0(v) en op de witte lichtdraad.
achter-rood op F0(r) en op de gele draad
front-rood op de F1(v) op de groen Aux-1
achter-wit op de F1(r) op de paarse Aux-2

Nog een nabrander. Bij mijn methode word Wit en Geel gewoon voor de witte lichten gebruikt. Groen en Violet voor de sluitlichten. F0 is frontlicht, F1 is sluitlicht. F2 doet niets meer (is om-ge-mapped naar F1).

Beide methodes werken natuurlijk. Maar vergen acties bij trekduw bedrijf.
Eenvoudiger:
F0(v), wit: voorlicht wit
F0(r), geel: voorlicht rood
F1(v), groen: achterlicht rood
F1(r), paars: achterlicht wit

Hoef je alleen bij wijzigen treinsamenstelling de verlichting aan te passen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 13:48:56 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2012, 14:02:26 »
Bij DCC decoderservice in Ede kun je de schildjes dubbelzijdig laten isoleren. Kost ongeveer 16 euro. Soms zijn de schildjes niet meer voorradig. Dan is isoleren bij deze heer wel handig. Ook laat je de locomotieven in originele toestand.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2012, 14:35:26 »
Op de site van DCC decoderservice http://www.dccdecoderservice.nl/oude_fleischmann_loks_voor_dcc.html zie je onder "tips voor inbouwen" een overzicht van Fleischmenn schilden.

Knar46

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2012, 14:55:46 »
Als de afbeelding van een bepaald schildje er niet bij zit kun je je bestaande schildje brengen. Dan wordt deze aangepast. Deze man is erg kundig. Wel erg hoog in prijs. Maar kwaliteit heeft natuurlijk zijn prijs!
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2012, 15:07:12 »
ik isoleer de schilden zelf
nadeel is dat je 2 schilden nodig hebt om er 1 volledig te isoleren
van beide schilden de niet iso kant erafhalen
van 1 de geisoleerde op de andere monteren
wel even het gat op maat boren
dan de nylon iso erin en dan de borstel houder erin drukken
1 iso schild
maar de iso schilden zijn relatief goedkoop
en mocht je hem ooit wegdoen en iemand wil hem alleen origineel dan kan je het schild weer terugplaatsen

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2012, 15:27:12 »
De tip is al vaker gegeven: je kunt ze zelf isoleren, kost weinig tijd, en (@nero) je hebt aan alleen het originele schild voldoende.

Verwijder de hele kunststof koolborstelhouder plaat. Boor het niet-geïsoleerde gat in het metalen schild op. Plaats het kunststof deel terug en vul de ruimte in het schild die door het opboren ontstaan is met een twee componenten lijm.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2012, 15:57:48 »
Ik ben het met Gerard eens. Je wilt het per zijde kunnen inschakelen (en dan wit/rood richtingsafhankelijk), niet frontseinen richtingsafhankelijk of sluitseinen richtingsafhankelijk. Anders gaat toch het licht aan de trein kant branden als je van richting wisselt en sta je weer met de functies te spelen. Dit terwijl dat met moderne decoders niet nodig is. Doe zelf dus F0 voor cabine 1 en F1 voor cabine 2. Welke draden je waar gebruikt en hoe je dit (via de CV's) kunt functiemappen moet je even mee puzzelen, staat in de handleiding.

Mag ik vragen waar je als student woont?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 993
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2012, 18:02:22 »
gvandersel: Zo ga ik het denk ik inderdaad doen, het is logisch dat je moet schakelen als de treinsamenstelling verandert, dat is ook helemaal geen probleem, maar ik wil niet elke keer als de trein omkeert opnieuw moet instellen wat er aan moet staan.

Het isoleren wil ik gewoon zelf doen, ik ga alleen eerst van het weekend eens kijken hoe het in mijn loc zit.

Als student woon ik op verschillende plaatsen. Ik woon in Maarssen, dat is bij Utrecht en ben ook afgelopen Eurospoor met de fietst mijn eerste modeltreinen gaan kopen :) Op dit moment ben ik daar (bij mijn ouders trouwens) alleen in het weekend, want door de week loop ik stage in Halfweg en dan slaap ik bij mijn schoon ouders en vriendin in Overveen (tegen Haarlem) en de studie zelf is in Amsterdam.

Groeten Edwin.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2012, 20:20:20 »
Voor de trek-duw, ben ik het geheel met Gerard eens. Ik zelf heb géén dubbeldekkers en zal dus niet duwen. Al mijn 2200's, 1100's, 1200's en 16/1700 gaan straks alleen getrokken treinen trekken en dan werkt mijn methode prima ;). Maar zoals altijd, leiden er meer wegen naar Rome. Wat de schildjes betreft, met een beetje werk is elk type zelf te isoleren, zelfs de oude metalen en wel zo.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2012, 21:10:40 »
Wat overigens altijd een goed idee is als je een oudere loc open hebt liggen om hem digitaal te maken is om de hele aandrijving schoon te maken en weer te smeren. Sommige locs lopen opeens toch niet zoooooo slecht als je altijd dacht.

Ah, Maarssen ken ik wel. Rij ik regelmatig door. Mijn vader woont in Amerongen :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 993
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2012, 21:32:01 »
De loc liep al, voor ruim 8 jaar in een doos en daarvoor 8 jaar op een stoffige baan, best goed. Heb de loc van binnen al schoon gemaakt, echter nog niet opnieuw gesmeerd. Vorige keer was de loc wat rijk gesmeerd, het smeer en vuil zat zelfs tegen het dak aan gespetterd... Voorlopig ga ik hem nog niet digitaliseren, maar wilde alvast wat antwoord op mijn vragen. Binnenkort ga ik eerst de digitale startset eens aanschaffen.

Over mijn Bakkie trouwens, volgens mij past in de cabine gewoon een locpilot v4.0, als ik de maten van de decoder zie, en ongeveer de cabine afmetingen schat. Dan kan in het Bakkie ook gelijk makkelijk de functies worden gedaan zoals ik dat zou willen.

Wat ik mij afvroeg, de locpilot v4.0 zie ik op de site niet met gewoon alleen draden, alleen zoveel polig. Ik denk dat ik dan de 8 polige moet hebben en daar dan gewoon de stekker van af moet knippen, zie ik dat juist?

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2012, 21:52:37 »
Ja, die neem ik altijd. Daarbij zijn aux1 (groen) en aux2 (violet) bedraad. Effe de stekker los solderen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 993
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #29 Gepost op: 01 December 2012, 12:36:06 »
Oke dank voor het antwoord  (y)

Groeten Edwin.