Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 21:17:31
Märklin 2025 door henk
Vandaag om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 21:09:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
  

Auteur Topic: Digitaliseren van locomotieven  (gelezen 13375 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #30 Gepost op: 25 December 2012, 22:56:19 »
Ik heb inmiddels een multimaus en ben flink informatie aan het inwinnen over het programmeren, maar dat gaat denk ik wel lukken. Ik heb in dit topic heb ik gelezen dat je via CV96, 97 en 99 toch CV boven de 255 kan programmeren. Maar wel weer na een bepaalde update, maar als ik de multimaus en lokpilot V4.0 gister gekocht heb, moet dat geen probleem zijn neem ik aan?

Dan nog een vraag, ik wil de verlichting van mijn NS 622, gaan vervangen door SMD LED's. Nu moet ik natuurlijk een weerstand tussen de decoder uitgang en de SMD LED's doen, anders gaan ze roken. Hoe kan ik de benodigde weerstand berekenen? Wat is het voltage wat uit de decoder uitgang komt? Kan iemand mij dat simpel uitleggen, zodat ik daar geen problemen mee krijg?

Alvast bedankt.

Ik heb het gister gekocht en ben al helemaal verslaafd aan het alles wat mogelijk is met digitaal :) heb namelijk gelijk ook locomotive lighting gekocht voor mijn plan D rijtuigen :P ;D

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #31 Gepost op: 25 December 2012, 23:20:48 »
Stroom door de led mag max 20mA zijn. Bij een stroom van ca 8-10mA vind ik ze meestal al erg mooi branden.
De decoderuitgang zit meestal op ca 16-18v. Ik neem dan een weerstand van ca 2k2 in serie met een smd led. Even de multimeter in de mA-stand in serie er tussen zetten en dan weet je zeker dat je binnen de maximale waarden blijft. Je kunt het ook wel uitrekenen met de wet van Ohm. Meestal ben ik er te lui voor. Hier een weerstandcalculator als handig hulpmiddel voor luie mensen ;).
Meerdere smd leds in serie, dan een kleiner weerstandje. Bij 2 a 3 leds ca 470 Ohm tot 1K. Is ook een beetje een kwestie van smaak.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #32 Gepost op: 25 December 2012, 23:39:49 »
Ik neem hiervoor altijd een 1kohm weerstand, zit je voor alle situaties ruim binnen de 20mA. In veel gevallen zal dat misschien te fel licht geven, maar dat kan je prima regelen door de CV waarden aan te passen.

Groet,
Gerrit

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #33 Gepost op: 26 December 2012, 04:11:38 »
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #34 Gepost op: 26 December 2012, 10:57:58 »
Naast het berekenen is het bepalen van de weerstand voor een led vaak ook een kwestie van proberen.
Ik heb zelf een Piko dieselloc waarvan ik de frontseinen veel te fel vond. Na proberen met steeds grotere weerstanden eindigde ik met 10k, bovenop de weerstanden die er al in zaten. En dat op een analoge loc die nooit meer dan 12V te zien krijgt. Er loopt door die ledjes dus maar nauwelijks 1mA, en toch geven ze nog genoeg licht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #35 Gepost op: 26 December 2012, 15:03:25 »
Had even niet bedacht dat we ook nog de encyclopedie hadden, daar staat precies de uitleg die ik zocht (y)
Ik wil SMD LEDjes gaan gebruiken voor mijn bakkie. En dan een omgekeerde L als hij een lokale goederentrein moet rijden en een rangeersein voor het rangeren.

Brand een rangeersein trouwens aan beide kanten? Of onafhankelijk van de rijrichting?

Groeten Edwin.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #36 Gepost op: 26 December 2012, 15:05:32 »

Hallo :
Kort antwoord:
Ja   :D
Vr Gr,
          Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #37 Gepost op: 26 December 2012, 19:49:17 »
Het hanteren van 20 mA voor (smd) leds is een achterhaald verhaal, de meeste leds hebben al genoeg aan 1 tot 5 mA.
Zie ook het verhaal van Klaas en de encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 19:50:55 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #38 Gepost op: 26 December 2012, 23:08:11 »
Hallo :
Kort antwoord:
Ja   :D
Vr Gr,
          Peter

'Ja' is neem ik aan op het aan beide kanten branden, want ik gaf twee opties? :P

Verder ga ik gewoon aan de hand van de encyclopedie berekenen, dan komt het vast goed.

Heb vandaag al met de multimaus zitten programmeren, heb een lichtstrip van digirails geprobeert, die staat standaard op het gloeilamp effect en heb hem weten om te programmeren naar TL-licht effect en dat lukte. Een mooie oefening :) Ben ook al aan het stoeien met de software van ESU, heel handig voor als je niet de tijd hebt alle CV's uit je hoofd te leren, de te programmeren waardes rollen er zo uit 8)

Groeten Edwin.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #39 Gepost op: 26 December 2012, 23:46:12 »
De encyclopedie is een goed uitgangspunt, maar ik zou zeker de tips van Klaas als expert niet onderschatten. Dus begin met de berekende waarde en probeer vandaar met extra weerstanden tot je een lichtsterkte hebt die je bevalt.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #40 Gepost op: 26 December 2012, 23:49:22 »
Brand een rangeersein trouwens aan beide kanten? Of onafhankelijk van de rijrichting?
Een rangeersein brandt aan beide kanten, en onafhankelijk van de rijrichting.
Zo hoeft de machinist niet steeds de verlichting om te schakelen als hij de andere kant op gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #41 Gepost op: 27 December 2012, 14:16:12 »
Bedankt voor het antwoord.

Ik doe trouwens zeker wat met wat hier geschreven wordt, maar het gaat mij vooral om wat voor weerstand er minimaal tussen moet, die kan ik berekenen en de lichtsterkte kan ik altijd nog dimmen via de decoder.

Groeten Edwin.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #42 Gepost op: 27 December 2012, 15:02:27 »
Hoezo Klaas, wordt dat daar dan niet geregeld via de decoder?  ::) Zoals bij onze loc's?
Groetjes
Johnny

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #43 Gepost op: 28 December 2012, 16:36:40 »
Dom ik bedoelde of ze afhankelijke van de rijrichting branden :-X Kort gezegd, bij het rangeren brand tussen voor en achter één lamp?

Nog een vraag, bijna overal zie ik dat de verlichtingsdraden (wit en geel) gewoon op de stroom afnemer wordt aangesloten waar ook de zwarte draad van de decoder zit aangesloten, in de handleiding wordt ook wel gesproken van het lokhuis. Maar Aux 1 en Aux 2 zitten wel op de blauwe draad aangesloten, kan ik de witte en gele ook op de blauwe draad aansluiten en andersom de groene en violette ook op het lokhuis? Ik stel de vraag omdat het mij wat overzichtelijker lijkt als alle lampjes op de zelfde massa worden aangesloten. hier wordt wit, geel, groen en violet ook allemaal op de massa aangesloten.
Ben nu namelijk bezig mijn Br218 te digitaliseren, het isoleren is al zelf gelukt, was niet helemaal niet moeilijk, je moet durven het te slopen voor je weer verder kan 8)  :)

Groeten Edwin.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #44 Gepost op: 28 December 2012, 17:06:40 »
Dom ik bedoelde of ze afhankelijke van de rijrichting branden :-X Kort gezegd, bij het rangeren brand tussen voor en achter één lamp?
Niet tussen maar aan de voor EN achterzijde.  8)

Nog een vraag, bijna overal zie ik dat de verlichtingsdraden (wit en geel) gewoon op de stroom afnemer wordt aangesloten waar ook de zwarte draad van de decoder zit aangesloten, in de handleiding wordt ook wel gesproken van het lokhuis.
Das niet te hopen. Dan is het gelijk einde decoder want directe kortsuiting tussen uitgange van de decoder en de voeding  8).
Aan de witte en gele draad sluit je de lamjes/leds aan voor de front/sluitverlichting.
De ander kant van de lampjes/ledjes sluit je dan aan op de + van de decoder (LET OP: dat is de blauwe draad) of eventueel aan de loc behuizing. Dit eigenlijk alleen bij oudere locs waar de lampjes niet geisoleerd zitten van de lokbehuizing (vooral Fleischmann locs)
Als je ledjes gebruikt is het beter om gewoon de blauwe draad te gebruiken. Anders staan de ledjes continue te flikkeren omdat ze maar de helft van de tijd spanning krijgen.
In decoder handleidingen zie je vaak beide varianten in 1 plaatje om de mogelijkheden aan te geven.
Als je stroomverbruikers allemaal geisloeerd zitten van het loc huis is het beter om ded blauwe draad te gebruiken.
Bij niet geisoleerde verbruikers het loc huis (wel eerste goed doormeten).
Dit geldt voor alle functie uitgangen (front/sluitverlichtein en AUX1 t/m ....)

Gr.
Eric
Gr.
Eric