Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Digitaliseren van locomotieven  (gelezen 12367 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #30 Gepost op: 25 december 2012, 22:56:19 »
Ik heb inmiddels een multimaus en ben flink informatie aan het inwinnen over het programmeren, maar dat gaat denk ik wel lukken. Ik heb in dit topic heb ik gelezen dat je via CV96, 97 en 99 toch CV boven de 255 kan programmeren. Maar wel weer na een bepaalde update, maar als ik de multimaus en lokpilot V4.0 gister gekocht heb, moet dat geen probleem zijn neem ik aan?

Dan nog een vraag, ik wil de verlichting van mijn NS 622, gaan vervangen door SMD LED's. Nu moet ik natuurlijk een weerstand tussen de decoder uitgang en de SMD LED's doen, anders gaan ze roken. Hoe kan ik de benodigde weerstand berekenen? Wat is het voltage wat uit de decoder uitgang komt? Kan iemand mij dat simpel uitleggen, zodat ik daar geen problemen mee krijg?

Alvast bedankt.

Ik heb het gister gekocht en ben al helemaal verslaafd aan het alles wat mogelijk is met digitaal :) heb namelijk gelijk ook locomotive lighting gekocht voor mijn plan D rijtuigen :P ;D

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #31 Gepost op: 25 december 2012, 23:20:48 »
Stroom door de led mag max 20mA zijn. Bij een stroom van ca 8-10mA vind ik ze meestal al erg mooi branden.
De decoderuitgang zit meestal op ca 16-18v. Ik neem dan een weerstand van ca 2k2 in serie met een smd led. Even de multimeter in de mA-stand in serie er tussen zetten en dan weet je zeker dat je binnen de maximale waarden blijft. Je kunt het ook wel uitrekenen met de wet van Ohm. Meestal ben ik er te lui voor. Hier een weerstandcalculator als handig hulpmiddel voor luie mensen ;).
Meerdere smd leds in serie, dan een kleiner weerstandje. Bij 2 a 3 leds ca 470 Ohm tot 1K. Is ook een beetje een kwestie van smaak.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #32 Gepost op: 25 december 2012, 23:39:49 »
Ik neem hiervoor altijd een 1kohm weerstand, zit je voor alle situaties ruim binnen de 20mA. In veel gevallen zal dat misschien te fel licht geven, maar dat kan je prima regelen door de CV waarden aan te passen.

Groet,
Gerrit

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2012, 04:11:38 »
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #34 Gepost op: 26 december 2012, 10:57:58 »
Naast het berekenen is het bepalen van de weerstand voor een led vaak ook een kwestie van proberen.
Ik heb zelf een Piko dieselloc waarvan ik de frontseinen veel te fel vond. Na proberen met steeds grotere weerstanden eindigde ik met 10k, bovenop de weerstanden die er al in zaten. En dat op een analoge loc die nooit meer dan 12V te zien krijgt. Er loopt door die ledjes dus maar nauwelijks 1mA, en toch geven ze nog genoeg licht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #35 Gepost op: 26 december 2012, 15:03:25 »
Had even niet bedacht dat we ook nog de encyclopedie hadden, daar staat precies de uitleg die ik zocht (y)
Ik wil SMD LEDjes gaan gebruiken voor mijn bakkie. En dan een omgekeerde L als hij een lokale goederentrein moet rijden en een rangeersein voor het rangeren.

Brand een rangeersein trouwens aan beide kanten? Of onafhankelijk van de rijrichting?

Groeten Edwin.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #36 Gepost op: 26 december 2012, 15:05:32 »

Hallo :
Kort antwoord:
Ja   :D
Vr Gr,
          Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #37 Gepost op: 26 december 2012, 19:49:17 »
Het hanteren van 20 mA voor (smd) leds is een achterhaald verhaal, de meeste leds hebben al genoeg aan 1 tot 5 mA.
Zie ook het verhaal van Klaas en de encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2012, 19:50:55 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #38 Gepost op: 26 december 2012, 23:08:11 »
Hallo :
Kort antwoord:
Ja   :D
Vr Gr,
          Peter

'Ja' is neem ik aan op het aan beide kanten branden, want ik gaf twee opties? :P

Verder ga ik gewoon aan de hand van de encyclopedie berekenen, dan komt het vast goed.

Heb vandaag al met de multimaus zitten programmeren, heb een lichtstrip van digirails geprobeert, die staat standaard op het gloeilamp effect en heb hem weten om te programmeren naar TL-licht effect en dat lukte. Een mooie oefening :) Ben ook al aan het stoeien met de software van ESU, heel handig voor als je niet de tijd hebt alle CV's uit je hoofd te leren, de te programmeren waardes rollen er zo uit 8)

Groeten Edwin.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #39 Gepost op: 26 december 2012, 23:46:12 »
De encyclopedie is een goed uitgangspunt, maar ik zou zeker de tips van Klaas als expert niet onderschatten. Dus begin met de berekende waarde en probeer vandaar met extra weerstanden tot je een lichtsterkte hebt die je bevalt.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #40 Gepost op: 26 december 2012, 23:49:22 »
Brand een rangeersein trouwens aan beide kanten? Of onafhankelijk van de rijrichting?
Een rangeersein brandt aan beide kanten, en onafhankelijk van de rijrichting.
Zo hoeft de machinist niet steeds de verlichting om te schakelen als hij de andere kant op gaat.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2012, 14:16:12 »
Bedankt voor het antwoord.

Ik doe trouwens zeker wat met wat hier geschreven wordt, maar het gaat mij vooral om wat voor weerstand er minimaal tussen moet, die kan ik berekenen en de lichtsterkte kan ik altijd nog dimmen via de decoder.

Groeten Edwin.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #42 Gepost op: 27 december 2012, 15:02:27 »
Hoezo Klaas, wordt dat daar dan niet geregeld via de decoder?  ::) Zoals bij onze loc's?
Groetjes
Johnny

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #43 Gepost op: 28 december 2012, 16:36:40 »
Dom ik bedoelde of ze afhankelijke van de rijrichting branden :-X Kort gezegd, bij het rangeren brand tussen voor en achter één lamp?

Nog een vraag, bijna overal zie ik dat de verlichtingsdraden (wit en geel) gewoon op de stroom afnemer wordt aangesloten waar ook de zwarte draad van de decoder zit aangesloten, in de handleiding wordt ook wel gesproken van het lokhuis. Maar Aux 1 en Aux 2 zitten wel op de blauwe draad aangesloten, kan ik de witte en gele ook op de blauwe draad aansluiten en andersom de groene en violette ook op het lokhuis? Ik stel de vraag omdat het mij wat overzichtelijker lijkt als alle lampjes op de zelfde massa worden aangesloten. hier wordt wit, geel, groen en violet ook allemaal op de massa aangesloten.
Ben nu namelijk bezig mijn Br218 te digitaliseren, het isoleren is al zelf gelukt, was niet helemaal niet moeilijk, je moet durven het te slopen voor je weer verder kan 8)  :)

Groeten Edwin.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7812
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #44 Gepost op: 28 december 2012, 17:06:40 »
Dom ik bedoelde of ze afhankelijke van de rijrichting branden :-X Kort gezegd, bij het rangeren brand tussen voor en achter één lamp?
Niet tussen maar aan de voor EN achterzijde.  8)

Nog een vraag, bijna overal zie ik dat de verlichtingsdraden (wit en geel) gewoon op de stroom afnemer wordt aangesloten waar ook de zwarte draad van de decoder zit aangesloten, in de handleiding wordt ook wel gesproken van het lokhuis.
Das niet te hopen. Dan is het gelijk einde decoder want directe kortsuiting tussen uitgange van de decoder en de voeding  8).
Aan de witte en gele draad sluit je de lamjes/leds aan voor de front/sluitverlichting.
De ander kant van de lampjes/ledjes sluit je dan aan op de + van de decoder (LET OP: dat is de blauwe draad) of eventueel aan de loc behuizing. Dit eigenlijk alleen bij oudere locs waar de lampjes niet geisoleerd zitten van de lokbehuizing (vooral Fleischmann locs)
Als je ledjes gebruikt is het beter om gewoon de blauwe draad te gebruiken. Anders staan de ledjes continue te flikkeren omdat ze maar de helft van de tijd spanning krijgen.
In decoder handleidingen zie je vaak beide varianten in 1 plaatje om de mogelijkheden aan te geven.
Als je stroomverbruikers allemaal geisloeerd zitten van het loc huis is het beter om ded blauwe draad te gebruiken.
Bij niet geisoleerde verbruikers het loc huis (wel eerste goed doormeten).
Dit geldt voor alle functie uitgangen (front/sluitverlichtein en AUX1 t/m ....)

Gr.
Eric
Gr.
Eric