Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 20:51:29
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:37:48
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Digitaliseren van locomotieven  (gelezen 12369 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Digitaliseren van locomotieven
« Gepost op: 27 november 2012, 19:55:24 »
Hallo modelspoorders,

Ik ben sinds twee maanden bezig met m'n eigen modeltreinen, speelde al wel eens met mijn vaders oude fleischmann spullen. Nu rijd ik nog analoog, met wat rails van m'n vader en een trafo, omdat ik toch maar een loc heb en wat goederenwagons was dat geen probleem. Echter heb ik een loc van mijn vader over genomen, en dan wordt rangeren al lastig, want je moet steeds zorgen dat een van de locs stroomloos staat om geen nare dingen te laten gebeuren.

Nu heb ik al iets op het hoog, ik wil bij mijn inmiddels redelijk gegroeide goederentrein en twee locs wel een reizigers trein, dus ik ben van plan de digitale startset met 1100 en plan D van Roco te kopen. Helaas zijn beide locs die ik heb niet digitaal voorbereid. Dus ik heb wat vragen, want van plug en play is hier dus geen sprake.

De eerste loc die ik wil digitaliseren is de loc die ik van mijn vader heb overgenomen, het gaat hier om het eerste model van de Br218 die Fleischmann uitbracht, voor die tijd een best mooi model. Deze loc is toch oud en heeft me niet veel gekost, dus ik wil hier krijg mee experimenteren wat betreft het digitaliseren. Ik heb totaal geen verstand van al die verschillende decoders die te verkrijgen zijn en ik wil vooral niet te veel uitgegeven (arme student). Mijn vraag is dus, wat is een goede goedkope decoder om deze loc te digitaliseren? Op zich hoeft de decoder niet veel te kunnen, maar als het kan, wil ik front en sluitseinen (ik ga Fleischmann 6540 inbouwen, daar is de loc op voorbereid) kunnen schakelen. De loc gaat namelijk ooit met een trek/duw silberlingen combinatie rijden en dan is het mooi als de loc niet tegen de rijtuigen aan schijnt. Maar dus wel zo dat ze nog steeds rijrichting afhankelijk werken.

Dan de volgende loc, deze vind ik vooral lastig vanwege de kleine ruimte, het is namelijk een Bakkie (NS 622) van Roco. Geloof de eerste geel/grijze van de nieuwe generatie Bakkies van Roco. Er is door de vorige eigenaar een werkend zwaailicht ingebouwd, met condensator waardoor hij nog een tijdje blijft door knipperen, erg leuk analoog, maar ik zou liever het zwaailicht kunnen schakelen in digitaal bedrijf. Deze loc wil ik wat verder verbouwen, bij vol vermogen schijnt de verlichting door naar een van de bovenste seinen. Het moet een omgekeerde L voorstellen, maar wordt dus een rechthoek.. en de cabine wordt onbedoeld verlicht. Ik wil graag LEDtjes inbouwen en dan ook sluitseinen en het liefst een schakelbaar rangeersein. De loc moet namelijk veel op het station rangeren, maar moet ook wel eens een buurtgoederentrein gaan rijden. Ik heb een topic gezien van Karst waar hij een DKM loc qua verlichting ombouwt, en dat leek mij ook wel toepasbaar op in een Bakkie. Iemand een idee wat voor decoder er in dit locje past, wat ook genoeg functies heeft?

Dan heb ik nog een vraag, ik heb al gelezen dat je met de multimaus van Roco cv's kan aanpassen, maar kan je er ook functie mapping mee doen? Vooral bij de ideeën met het Bakkie lijkt mij dat handig.

Ik wil vooral eerst experimenteren met de Br218 als dat is gelukt ga ik verder kijken naar het Bakkie. Van het weekend is m'n verjaardag en als het goed is krijg ik goede soldeer spullen  (y)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groeten Edwin.

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2012, 20:36:03 »
Hoi Edwin,

Zelf ben ik ook nog niet heel erg ervaren maar heb wel al 1 en ander verbouwd.

Voor de Br218 ?   zou ik beginnen met een bijvoorbeeld ESU basic decoder, schakelt de front en sluitseinen en verder simpele decoder. makkelijk in te bouwen.

Nu moet je alleen even het motorschild isoleren, of een geisoleerd motorschild aanschaffen. (geloof bij Hobbyparts) 
dan kan je in principe vrij makkelijk de decoder erin maken.

Heb zelf een Fleischmann ice 1 verbouwd. met loksound decoder erin maar wel geisoleerd motorschild moeten aanschaffen.


Voor je andere loc, bakkie?   daar kan je denk een uitgebreide mini decoder voor zoeken... die bespaart ruimte.. alleen om daarin te bouwen weet ik niet hoe dat zou moeten....

Hoop je hierbij alvast wat info gegeven te hebben!

Groetjes Dominique

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2012, 20:44:01 »
Hier in ieder geval een stukje met foto's over het inbouwen
van een decoder in een Hippel.

http://home.kpn.nl/familiesassen/roco43398.htm
Mvh Steef

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2012, 21:02:47 »
Dominique: Dat van dat motorschild is een goede, daar had ik wel eens wat over gelezen, maar was ik even vergeten. Daar ga ik dus maar eens naar kijken. Bedankt.

Stedahult: Die link had ik al eens gevonden, helaas vond ik deze op sommige punten wat onduidelijk, maar misschien dat ik het snap na het experimenteren met de Br218. Toch bedankt.

Groeten Edwin.

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2012, 21:38:15 »
Hoi Edwin,

Sommige maken het motorschild zelf geisoleerd maar durf je er geen antwoord op te geven hoe ze dat doen....

er is vast wel iemand hier die weet hoe dat moet.... scheelt misschien onnodig motorschild kopen of nog erger niet leverbaar meer is.. Dan zal je het zelf moeten doen...

Succes!

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2012, 21:47:42 »
Ik ben niet bang om het zelf te doen, heb al een aantal beschrijvingen gezien, ik ga een keer mijn loc uit elkaar halen en kijken hoe het een en ander zit.

Zat een beetje op de ESU site te kijken, naar die basic dus, daar staat wel dat deze drie uitgangen heeft waarvan twee voor licht functies, maar kan ik daarmee het gewenste resultaat krijgen, dus aan een kant van de loc de gehele verlichting uit kunnen zetten? Er zijn vast mensen met een trek/duw combinatie die dit ook hebben opgelost op de een of andere manier.
Nu ik er verder over zit na te denken, ik kan natuurlijk ook, maar dat vereist dan wat meer handelingen tijdens het omkeren van de rijrichting, gewoon de frontseinen uitschakelen bij geduwd rijden en de sluitseinen inschakelen en bij getrokken rijden de sluitseinen uitzetten en de frontseinen inschakelen. Dan zou het met een ESU basic zeker kunnen.

Groeten Edwin.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2012, 21:55:44 »
Beste Edwin,

Ik weet niet hoe het met je Duits is, maar hier is heel veel te vinden over het ombouwen van analoog naar digitaal. 
http://www.hp-pfeiffer.de/index.html

Gr.
Gerard.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2012, 22:03:56 »
Goedkoop is vaak duurkoop in decoderland. Zeker in zo'n Fleischmann met de aloude rondmotor zou ik geen basic zetten, maar gewoon een LokPilot 4. Tientje duurder, maar de kans dat hij het begeeft is een stuk kleiner. Wordt het apart schakelen van de verlichting ook weer eenvoudiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2012, 22:15:47 »
Henk: Bedankt voor de tip, zag al iets staan op de ESU site bij de basic over de Fleischmann rond motor. Dat zei ongeveer het zelfde.

Gerard: Bedankt voor de link, daar heb ik al zeker wat aan, ook wat betreft de sluitverlichting, want er wordt een Br218 gedigitaliseerd die dezelfde lichtset krijgt ingebouwd die ik ook wil inbouwen.

Groeten Edwin.

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2012, 20:06:37 »
Bij een Fleischmann motorschild ligt het er heel erg aan welke je hebt.
Sommige zijn min of meer al geïsoleerd, anderen geheel niet.
Hoofdzaak: alle weerstanden, condensatoren en spoeltjes er af solderen. Vervolgens merk je dat één schoefje, meestal de linker, contact maakt met zijn omgeving en het motorhuis. met een dremeltje (of gelijkwaardig) frees je een sleufje in het metalen oppervlak. Soms moet je nog een sleufje fresen; dat ligt aan het type motorschild.
Op de website, die Gerard doorgaf, kun je doorklikken en dan kom je een schema tegen waar je welk schild moet infresen.
Uiteindelijk heb je de beide koolborstelpolen vrij van de rest en dan kun je de oranje draad aan de linker pool solderen en de grijze aan de rechter.

Als je een LoPi 3 of 4 toepast, kun je met je CV configuaties het licht afhankelijk schakelen van de rijrichting. Dat lukt je bij een basic niet. Met een LoPi 3 en 4 kun je ook anders schakelen, namelijk door de ene verlichting op wit en geel aan te sluiten en de andere op aux-1 en aux-2.
Het is maar net wat je wilt.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2012, 21:21:38 »
Van het weekend heb ik weer tijd de loc open te maken, had inderdaad op die site gezien hoe en waar ze die sleuven freezen en waar welke draad zit gesoldeerd.

Over de verlichting, bedoel je bij de laatste optie, dat de frontseinen van kant één op geel aansluit en kant twee op wit en de sluitseinen kant één op aux 1 en kan twee op aux 2? Dan is het denk ik zo dat elke uitgang door een functie toets wordt bestuurd, is het dan nog mogelijk om ze rijrichting afhankelijk te laten werken?

Bedankt tot zover voor de hulp.

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2012, 21:46:05 »
Het kan nog mooier ;).
Bij lokpilot v4, frontlichten en sluitlichten branden afhankelijk van de rijrichting, F1 bepaald of je sluitlicht brand, je kunt ze dus uitzetten indien er wagons achter hangen. F2 doet niets meer. Aux1 naar de voorkant sluitlichten, aux2 naar de achterkant sluitlichten:

cv394=0 cv410=0
cv362=8 cv378=4  of cv362=4 cv378=8 (indien ze aan de verkeerde kant gaan branden).

Heb je een multimous en het een vrij nieuwe lopi4, is kun je hem wel met de cv is hoger dan 256 truck programmeren ;D.
Anders ff langs je treinendealer om deze cv's aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 21:47:40 door ruudns. Reden: F2 doet niets meer. Aux1 naar de voorkant sluitlichten, aux2 naar de achterkant sluitlichten: »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2012, 21:49:58 »
Inderdaad.

in onderstaand schema kun je dan zien hoe je de CV's kunt configureren. Bijvoorbeeld de normale lichtschakelaar F0 als de lok trekt, en F1 als de lok duwt. Bij de LoPi's heb je het voordeel dat je F0 en F1 rijrichting afhankelijk kunt schakelen. Onderstaand schema is gebaseerd op de LoPi 3, maar er zullen wellicht ook andere decoders zijn, die een vergelijkbare toepassing kennen.



Je houdt bijvoorbeeld front-wit op F0(v) en op de witte lichtdraad.
achter-rood op F0(r) en op de gele draad
front-rood op de F1(v) op de groen Aux-1
achter-wit op de F1(r) op de paarse Aux-2

Groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 21:55:32 door Foto Joop »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2012, 21:59:00 »
Ja Edwin, bij zo'n moderne decoder kun je iedere functieuitgang, iedere gewenste eigenschap geven en door iedere gewenste functietoets laten aansturen. Nadeel is dat het programmeren ervan enig uitzoeken vergt, zeker bij de Lopi 4.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re:Digitaliseren van locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2012, 22:00:38 »
Nog een nabrander. Bij mijn methode word Wit en Geel gewoon voor de witte lichten gebruikt. Groen en Violet voor de sluitlichten. F0 is frontlicht, F1 is sluitlicht. F2 doet niets meer (is om-ge-mapped naar F1).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).