Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Hulp gezocht bij veranderen baanplan  (gelezen 7813 keer)

Donny95

• Offline Offline
Re:Hulp gezocht bij veranderen baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2012, 10:02:48 »
@ Charp:
Aha,

Ik heb zelf misschien nog wel een ideetje,

Is het misschien handig om er een extra perronspoor aan toe te voegen d.m.v. de bochtwissels die ik nog overheb?

Zo dus:

Dan kunnen we misschien wat meer veranderen aan het spoor waar die 2 opstelsporen aan vast zitten, of is dit geen goed idee?

@ Jefftrack: Dit is helaas geen optie.

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2012, 10:04:53 »
@ Jefftrack: Dit is helaas geen optie.

Waarom niet als ik vragen mag...

Jeffrey

Donny95

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2012, 10:10:03 »
Vanwege het feit dat ik nu, nu mijn schaduwstation (berg) al klaar is, niet ineens het hele baanplan weer ga omgooien, het ging mij in eerste instantie alleen maar om die 2 opstelsporen. De rest van mijn baanplan vind ik namelijk prima.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2012, 10:17:23 »
Voordat ik je idee met de twee extra boogwissels kan overdenken, wil ik zeker weten hoe je rails precies ligt. Ik gebruik WinRail en dat is zeer nauwkeurig. Het lukt me steeds maar niet om jouw railplan exact te kopiëren en dat is vreemd.
Ik kan op jouw plaatje de catalogusnrs niet lezen, dus vandaar.

Hieronder je ontwerp in WinRail:

P.S. Ik denk dat je iets fout doet met de railgeometrie van Flm. Nogmaals;  een rechte wissel gebruik je in combinatie met een tegenboog 6138.

P.P.S. Rails met 000 hierboven zijn flexrails.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 10:50:48 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2012, 10:29:43 »
Toevallig heb ik nog een handige link voor je om de geometrie van je rails te bekijken.

Zie : http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_166.html

(klik op NEXT voor de volgende pagina's)

Sander

Donny95

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2012, 10:41:43 »
Ik heb de fout(en) al gevonden:

Mijn baan is nu 1.20 meter op de stukken links en rechts, in het midden (bij die inkeping) is hij maar 1.10 meter.

Verder klopt de geometrie voor geen meter: bij bijna alle wissels heb ik geen 6138, maar een 6122 of 6127. Sterker nog, er is maar 1 wissel waar ik de 6138 heb, en dat is bij het onderste locspoor. Verder gebruik ik de R2 bogen, op de binnenbaan van het schaduwstation na, dat zijn wel de R1 bogen.

Kom je nu wel uit? Of lukt het nou nog steeds niet?

P.S. Ik gebruik Scarm als railprogramma, dit is inderdaad echt heel anders dan Winrail.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2012, 10:45:27 »
Ik zou eerst even met behulp van de link van Sander in Scarm je ontwerp opnieuw tekenen. Ik stel voor dat we daarna verder kijken, oke ?

R1 in de binnenbocht van de boogwissel is trouwens wel goed. De buitenboog is R2.

Peter
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 10:47:30 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2012, 11:04:41 »
In WinRail kom ik met R2 zo uit:

Dat gaat dus niet. Vandaar dat ik hierboven al had aangegeven dat het alleen met R1 lukt.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2012, 11:49:58 »
Als je alleen R1 gebruikt en ik teken de beide extra boogwissels in die je nog hebt liggen, dan zou zoiets net kunnen.

Linksonder verlies je een lokspoor, maar rechtsonder krijg je er een opstelspoortje bij. Bovendien zijn de opstelsporen rechtsonder 200 mm langer en dat was toch wat je wilde ? Het kost wel een extra engelsman, maar je spaart twee rechte wissels uit.

Tot slot heb je nu ook in je station een extra spoor met wat meer lengte.

Dit is mijns inziens nog beter:

Je uithaalspoortje was eigenlijk te kort. Op deze manier heb je een langer uithaalspoor, dat tevens kan dienen als opstelspoor voor wat langere treinen. Het spaart tevens een wissel uit. Bijkomend voordeel is dat door het wegvallen van deze wissel het betreffende stationspoor weer 200 mm langer kan worden.

Rechts blijf je ruimte houden voor scenery.

Het is maar een suggestie. Het wordt jouw baan en jij moet er plezier van hebben.

Hieronder met de catalogusnrs. Zoals je ziet moest ik vier stukjes flexrail gebruiken.

Peter

P.S. Ik heb de lengte van je schaduwstation (vrijwel) in overeenstemming gebracht met de eerder door jou aangegeven lengte van 6 x 6101 in je station. Als dit geen optie (meer) is, gaan we verder sleutelen.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 13:02:30 door charp »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2012, 13:14:25 »
Kun je in het laatste plaatje in het 2e spoor van onderen aan de linkerkant niet beter een engels wissel gebruiken ipv de links wissel? Dan kun je in het eerste spoor van onderen de meest linkse rechts wissel weglaten. Lijkt mij handiger.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2012, 14:16:19 »
Dat is waar Wim, maar ik probeer te gebruiken wat NS7742 al aan rails had liggen. Ik had al een extra engelsman opgenomen. Maar je hebt gelijk; je wint lengte.

Peter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2012, 10:36:31 »
Even de knuppel in het hoenderhok gooien  ;D
Persoonlijk vind ik dat de plannen allemaal erg druk zijn en erg vol liggen met rails,maar dat zal wel aan mij liggen  ::)
Bovendien is er voor de hulp van de TS nog geen reactie/bedankje terug gekomen  :-\
*Niet te hopen dat zulke topics een trend worden,dan is de lol er snel af *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #27 Gepost op: 27 November 2012, 00:13:40 »
Tijgernootje heeft wel een punt. Het zou plezierig zijn als je reageert op de suggesties/adviezen vanuit dit forum, waar je per slot van rekening zelf om vraagt.

Het andere punt van Tijgernootje over "te veel rails..." moet je mijns inziens in het juiste perspectief zien. Zijn eigen ontwerp bevat per vierkante meter meer rails dan jouw ontwerp  :). Het is jouw baan en jij moet er tevreden mee kunnen zijn ! Tot zover de knuppel van Tijgernootje  :D.

Mijn suggesties waren binnen de door jou aangegeven randvoorwaarden. Natuurlijk zijn er meerdere opties mogelijk. Gegeven de afmetingen zou ik zelf bijv. kiezen voor een kopstation.

Peter

Donny95

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 27 November 2012, 07:48:03 »
Mijn excuses voor het late antwoorden!

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor alle suggesties, door die suggesties ben ik er nu zelf uitgekomen. Mijn baanplan voldoet nu aan mijn eisen. Ik heb de 2 eindsporen inderdaad ik een bocht gelegd en een klein spoortje aangelegd links van de baan, dmv een bichtwissel. Mocht er nog iemand het plaatje willen zien, zal ik dat vanavond even doen.
Ik moet nu namelijk naar school.

NS 7742

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #29 Gepost op: 27 November 2012, 15:11:24 »
Tijgernootje heeft wel een punt. Het zou plezierig zijn als je reageert op de suggesties/adviezen vanuit dit forum, waar je per slot van rekening zelf om vraagt.

Het andere punt van Tijgernootje over "te veel rails..." moet je mijns inziens in het juiste perspectief zien. Zijn eigen ontwerp bevat per vierkante meter meer rails dan jouw ontwerp  :). Het is jouw baan en jij moet er tevreden mee kunnen zijn ! Tot zover de knuppel van Tijgernootje  :D.

Mijn suggesties waren binnen de door jou aangegeven randvoorwaarden. Natuurlijk zijn er meerdere opties mogelijk. Gegeven de afmetingen zou ik zelf bijv. kiezen voor een kopstation.

Peter

@ charp
Wat je zegt klopt aangaande de meters spoor op m'n plan,echter(das mijn idee) is het niet zo opvallend/druk omdat het over enkele meters ligt uitgesmeert.
Verder heb je ook gelijk als je zegt de TS moet er blij van worden,dat is het belangrijkste.
Het was ook maar een mening,thats all  ;)
*overigens zal het spoor totaal bij mij nog wel erger worden al ik de spiraal en het schaduw station ga bouwen  ;D  :o *

OT Als je denkt dat dit plan wat je nu hebt goed is voor jouw,dan is t goed toch  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0