Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24105 keer)

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #90 Gepost op: 26 November 2012, 22:46:49 »
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.

Alex

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #91 Gepost op: 26 November 2012, 22:51:35 »
Het zou interessant zijn het volgende te beproeven: de loc van Erwin op Ronalds baan laten rijden en omgekeerd. Dan weet je echt meer.

Ik blijf het allemaal heel intrigerend vinden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 November 2012, 22:54:32 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #92 Gepost op: 26 November 2012, 23:07:10 »
Kan je eens een foto laten zien van de onderkant van het draaistel en dan ook met name van het onderdeel dat de kortsluiting veroorzaakt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #93 Gepost op: 26 November 2012, 23:33:44 »
In antwoord #7 staan links naar zulke foto's.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #94 Gepost op: 27 November 2012, 07:55:26 »
Alex: zelfs geen vonkjes? ???

Op m'n engelse kruising vonkt er trouwens niks... En het is toch vreemd, dat 2 (!) locs het doen?

De wissels zijn goed. Zelfs locje 'Anna', m'n proefloc, kruipt over alle wissels...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #95 Gepost op: 27 November 2012, 09:44:57 »
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.

Alex

Alex, maar Erwin geeft aan dat er ook geen vonken zijn, dus geen kortsluiting. Dus inderdaad geen reden voor de centrale om af te schakelen.
Als je inderdaad dezelfde wissels hebt dan is er aan de lok toch iets anders waardoor deze niet vonkt, en dus geen  kortsluiting geeft, dan wel, hebben jullie geen puntstuk polarisatie, dan wel, zijn de wissels aangepast zoals eerder in dit draadje ook al aangedragen als optie?

Roelco

guest7823

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #96 Gepost op: 27 November 2012, 10:24:02 »
Domme constructie. Zoveel geklier voor een marginaal geluidseffect  :-\

Als ik het zo allemaal door lees krijg ik de indruk dat het detectiesysyteem achter de "weichensensor" niet deugt. Ze hebben hooguit een minimale detectiestroom nodig om te zien of er een wissel aanwezig is (maar waarom zou je zoveel geklier en kosten op je nek halen voor een minimale aanvulling). Het lijkt er nu op dat je geen detectie hebt maar bijna volle sluiting. Mogelijkerwijs is er een weerstand in het meetcircuit verkeerd gedimensioneerd??

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #97 Gepost op: 27 November 2012, 10:29:34 »
Volgens mij vonkt het niet omdat de sensor stroom afneemt.

De buitenzijde van de sensor is van geleidend materiaal. Dat sleept over de opening A in de tekening op de eerste bladzijde en overbrugt daarbij de isolatie.


ok. blijkbaar had ik het nog niet helemaal goed begrepen. Ik sluit mij alsnog bij Paul aan: merkwaardige ontwerpkeuze...
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 11:31:35 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #98 Gepost op: 27 November 2012, 10:36:18 »
De sensoren staan met 1 zijde van de wielen in contact, zoals ik al schreef...
Doordat er op de andere spoorstaaf (waar de sensor contact mee maakt) een andere polariteit staat, krijg je die vonken...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #99 Gepost op: 27 November 2012, 10:51:45 »
Ronald,

Ik heb zojuist mijn Esu 215 doorgepiept op de sensoren en de wielen, geen van deze maken
contact met elkaar bij de loc die ik hier thuis heb, dan begin ik toch het idee te krijgen dat er
iets niet in de haak is met het interne van jou loc(cen).

Ik heb zowel gemeten op de sensor en het wiel direct ernaast, alsmede het wiel aan de andere
zijde van de as, geen kortsluiting, c.q. piep van de mulitmeter.

Persoonlijk zou ik toch voor de optie, indien de garantie het toelaat, omruilen of terugsturen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

guest7823

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #100 Gepost op: 27 November 2012, 11:04:33 »
Als het meetcircuit stuk is kan het zijn dat je volle sluiting krijgt ipv een weerstandswaarde. Verder kan het circuit dusdanig zijn dat je bij de lage stroom dit je bij een weerstandsmeting gebruikt het lijkt alsof er volle sluiting is.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #101 Gepost op: 27 November 2012, 11:23:32 »
Ik heb zojuist nog een weerstandsmeting gedaan over de assen en de sensoren.

Wanneer ik één zijde van het wielstel meet ten opzichte van de beide sensoren krijg ik geen uitslag en
dus geen weerstand te zien.
Maar, wanneer ik de andere zijde van het wielstel pak en deze meet tegenover de beide sensoren wordt
er een waarde gegeven van 1500 kOhm.

Er zit dus wel degelijk een forse weerstand voor die er voor moet zorgen dat de puls die de decoder ontvangt
minimaal is en tegelijk de kortsluiting moet tegengaan, want met 1500 kOhm gaat de centrale er zeker niet
uit, daarvoor is de kortsluitspanning bij lange na niet hoog genoeg.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #102 Gepost op: 27 November 2012, 11:51:32 »
Niet hoog genoeg... Ook niet als de loc zo langzaam over dat 'kortsluitings-stukje' rijdt, dat deze spanning wel te hoog wordt?

Die weerstandswaarde geeft dus een bevestiging, dat er inderdaad een verbinding is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #103 Gepost op: 27 November 2012, 11:59:51 »
Nee, 1500 ohm is 1500 ohm. Er gaat een stroompje van ongeveer 12 mA lopen en dat wordt ergens in de loc gedetecteerd, maar met kortsluiting heeft dat niets te maken. Je kunt zo'n weerstand ook direct over de rails leggen; sterker het principe van de stroomdetectie voor terugmelding is daarop gebaseerd.

Het lijkt toch eerder dat de sensoren ook een verbinding op zo'n Rocolinepuntstuk maken die niet door ESU is bedoeld. Maar dat was dacht ik al helemaal aan het begin van het draadje geconstateerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #104 Gepost op: 27 November 2012, 13:12:07 »
Ze hadden het over 1500kOhm, dus dan loopt er een nog mindere stroom. Dat zal dus geen vonken opleveren.
En volgens mij krijg je ook geen vonken als je de sensor van niets op de rails drukt om te meten of er daar een spanning op staat. De Sensor zal niet zo heel veel stroom opnemen.
Volgens mij zit het probleem puur in de bugel die onder de lok naast de wielen zit. Kun je elektrisch loskoppelen in de trein, maar dan krijg je nog het probleem.

Die beugel net naast de wielen (de sensoren) komt bij het puntstuk op dit puntstuk. detecteert daar de spanning, en het geluid gaat aan.
Deze sensoren blijven op het puntstuk, wat dus op dat moment gelijk geschakeld is aan de rail van het wiel er pal naast.
Deze sensor geleid dan over het puntstuk, en komt dan de (het verlengde van ) de wisseltong tegen. Deze is gelijk geschakeld aan de spoorstaaf aan de andere kant. Op moment dat de sensor dus en deze rail raakt, en het gepolariseerde puntstuk raakt, krijg je kortsluiting. Dit komt dan dus doordat 2 stukken rails van het wissel die niet met elkaar verbonden behoren te worden, toch met elkaar verbonden worden door de wisselsensor, vandaar de vonken, en bij langzaam rijden het uitslaan van de centrale.

Als je geen puntstuk polarisatie hebt dan detecteren de wissel sensoren het puntstuk dus nog niet ( er dus vanuit gaande dat het hier niet om druk sensoren gaan maar om stroomdetectie sensoren zoals eerder aangegeven ) Het wissel geluid zal dan dus ook nog niet klinken. Iets later als (het verlengde van) de wisseltongen wordt geraakt zal dit alsnog gaan gebeuren. Tenzij de scheiding hiervan, punt A in het overzicht van de eerste pagina, dus te ver bij het puntstuk vandaan zit.

In dit laatste geval zou je bij puntstuk polarisatie dus geen vonken hebben, maar als het puntstuk dan dus niet gevoed wordt heb je naast een groot gat zonder stroom, ook het probleem dat de wisselsensoren het wissel helemaal niet detecteren.

Dit is tenminste wat ik tot dus ver heb begrepen van de filmpjes/foto's/verhalen over dit probleem.
En een oplossing moet dan dus gezocht worden in die hoek, de wisselsensor mag niet het het puntstuk kunnen raken, en ook nog (het verlengde van ) de wisseltong van de andere spoorstaaf.

Als ik de foto's goed bekijk zijn de wisselsensoren een beetje rond uitgevoerd. Kan best zijn dat bij andere loks, of een andere productie serie van de loks, deze ronding net iets anders is waardoor de sensoren niet beide punten kunnen aanraken waardoor daar geen vonken ontstaan.
Een reden kan ook zijn dat de isolatie tussen deze sporen, dus op punt A in het overzicht op pagina 1, in enkele gevallen zo hoog is dat de wisselsensor niet in staat is beide spoordelen met elkaar te verbinden.

Hoop dat dit alles zo zonder plaatjes een beetje duidelijk is.

Het idee van deze geluiden is wel heel mooi, maar of de manier waarop het uitgevoerd is nu wel de schoonheidsprijs verdient? Blijf het fout vinden van Esu om met metalen onderdelen de vrij ruimte tussen de wielen op te vullen op spoorhoogte.

Roelco