Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24048 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #105 Gepost op: 27 November 2012, 13:28:38 »
Ze hadden het over 1500kOhm, dus dan loopt er een nog mindere stroom.

Oh ja, maar dat is anderhalve megaohm. Nauwelijks meetbaar met een doorsnee multimeter.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #106 Gepost op: 27 November 2012, 13:34:51 »
Ik heb gewoon een el-cheapo multimeter van de Pxxxxx en die heeft een paar standen.

200 Ohm, 2000 Ohm, 20 kOhm, 200 kOhm en 2000 kOhm waarbij op laatstgenoemde de
1500 kOhm werd gemeten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #107 Gepost op: 27 November 2012, 13:37:50 »
Jawel, maar het is de vraag wat je nu precies hebt gemeten. Het is een vrij nietszeggende waarde op de modelspoorbaan. Als je de twee probes met je vingers beetpakt, meet je bij wijze van spreken minder weerstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #108 Gepost op: 27 November 2012, 13:38:33 »
Na het hele verhaal nog eens te hebben nagelezen, en na het nog een paar keer bekijken van het filmpje, kom ik tot de conclusie dat het sleepbeugeltje precies over de isolatie tussen het puntstuk en de tussenspoorstaaf scheert.
Wellicht is dat dezelfde conclusie als van Roelco, maar uit zijn verhaal kan ik niet eenduidig opmaken of hij dat bedoelt.

Bij de andere locs zit het beugeltje misschien net een paar tiende millimeter naar links of rechts, waardoor ze de isolatieplaats net missen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #109 Gepost op: 27 November 2012, 13:52:06 »
ja Klaas, dat bedoel ik ook precies, alleen veel omslachtiger omschreven :).

Roelco
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 13:58:02 door rjr »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #110 Gepost op: 27 November 2012, 14:35:53 »



waren echt maar een paar frames met vuurwerk.
maar lijkt wel binnen kant band tegen verlengde van de wisseltong.
vonk is zo vlak, evenwijdig aan de horizon.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 17:26:46 door lucky »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #111 Gepost op: 27 November 2012, 15:25:47 »
Hallo Allemaal,

Ook ik ben vanmiddag even aan het stoeien geweest met mij Esu Br215. Nou gebruik ik geen Roco wissels maar Fl-Profi.
Nou heb ik ook enkele Fl. wissels met beweegbaar hartstuk, dus was ik nieuwsgierig of deze ook gingen vonken. Het antwoord is nee, zelfs met de beroemde Fl. draadbruggen nog in de wissel, geen enkel probleem. Wat mij wel opviel dat in enkele gevallen de wisselsensor naast de wisseltong viel en daarna de wisseltong meenam :-\

In navolging van RobbertJan ben ik ook even aan het meten geslagen met mijn(niet El Cheapo ;) )multimeter en kwam tot dezelfde waarden als RobbertJan.
Oh ja, de El Cheapo multimeters zijn volgens mij in de aanbieding bij de P****s, zag een bak vol liggen ;D

Na de laatste berichten nog even te hebben doorgelezen kom ik tot dezelfde conclusie als Roelco, de metalen wisselsensor sluit de rails kort op de overgang tussen puntstuk en wisseltong.
Nou weet ik niet of Ronald de lok heeft getest zonder geluid, het zou voor de sluiting echter geen verschil moeten maken.

@Ronald. Ik weet dat ik je met mijn bevindingen niet veel verder help, maar ik hoop dat je er toch nog een oplossing voor vindt.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #112 Gepost op: 27 November 2012, 15:44:04 »
Ronald,

Even een opmerking wat bij mij wel eens gebeurt.
Bij de overgang tussen twee boosters heb ik soms dat bij het overrijden van de scheiding met enkele loks afhankelijk van de snelheid ook wel eens vonken, spanningverschil bij de boosters.
Nu mijn vraag of opmerking, de polarisatie van het puntstuk loopt via de wisselaandrijvingen, als deze de voeding heeft van een andere booster of trafo dan de rails die voor of na het puntstuk zitten dan kan er spanningverschil zijn en daardoor is vonken ook mogelijk,

Zomaar een gedachte.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #113 Gepost op: 27 November 2012, 16:06:19 »



waren echt maar een paar frames met vuurwerk.
maar lijkt wel binnen kant band tegen verlengde van de wisseltong.

het is niet de wielbanden, maar de beugels voor de wisselsensoren die hier op het plaatje vonkt.

Zijn de beugels net naast de wielen op deze foto:

bron: Railroad24.de

(hoop dat het zo met bronvermelding mag, zo niet dan maar aanpassen, eerste keer dat ik zo een plaatje van elders hier zet )

Roelco

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #114 Gepost op: 27 November 2012, 17:17:43 »
Het zou interessant zijn het volgende te beproeven: de loc van Erwin op Ronalds baan laten rijden en omgekeerd. Dan weet je echt meer.

Ik blijf het allemaal heel intrigerend vinden.

Groet,
Ruud

Kan geregeld worden hoor  :)

Enneh....Alex.....oeps :-[
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #115 Gepost op: 27 November 2012, 17:47:11 »
Haha, ja Erwin, het is toch echt Rocoline. De nieuwe poot van Leeuwarden heeft Tillig railmateriaal  ;)

Ronald, mocht je de loc eens op onze clubbaan willen testen, dan is dat geen probleem.
We hebben het hier over de baan van de Friese Modelbaan Club in Leeuwarden.
Zondag 16 december hebben we weer een gezellige rijdag. Mocht je je loc willen testen, dan ben je uiteraard welkom om even langs te komen. Laat het dan even weten via een pm.

Groeten Alex


Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #116 Gepost op: 27 November 2012, 18:11:32 »
Sja Alex....stom, en ik ging er ook gelijk maar vanuit dat we Tillig railmateriaal hadden omdat we Tillig wisselmotoren gebruiken op het gedeelte van onze clubbaan waar de beide BR 215en regelmatig overheen janken (en roken)

En Ronald, Andersom kom ik ook wel graag even buurten hoor, kijken of mijn loc bij jou ook vonken trekt  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #117 Gepost op: 27 November 2012, 18:15:07 »
Als jullie dan een filmpje maken, gebruik dan een vaste camera opstelling, klem met wat boeken of een echt statief.  (y)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #118 Gepost op: 28 November 2012, 00:28:55 »
Ronald,

Even een opmerking wat bij mij wel eens gebeurt.
Bij de overgang tussen twee boosters heb ik soms dat bij het overrijden van de scheiding met enkele loks afhankelijk van de snelheid ook wel eens vonken, spanningverschil bij de boosters.
Nu mijn vraag of opmerking, de polarisatie van het puntstuk loopt via de wisselaandrijvingen, als deze de voeding heeft van een andere booster of trafo dan de rails die voor of na het puntstuk zitten dan kan er spanningverschil zijn en daardoor is vonken ook mogelijk,

Zomaar een gedachte.

Gr Piet


Ik rijd maar met één booster (baan is niet zo groot). Er zijn dus geen overgangen... Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
(De schakelstroom voor wissels en seinen komt van een andere trafo, maar dat zijn aparte circuits, die niks met elkaar te maken hebben verder...)

Haha, ja Erwin, het is toch echt Rocoline. De nieuwe poot van Leeuwarden heeft Tillig railmateriaal  ;)

Ronald, mocht je de loc eens op onze clubbaan willen testen, dan is dat geen probleem.
We hebben het hier over de baan van de Friese Modelbaan Club in Leeuwarden.
Zondag 16 december hebben we weer een gezellige rijdag. Mocht je je loc willen testen, dan ben je uiteraard welkom om even langs te komen. Laat het dan even weten via een pm.

Groeten Alex



Ik ben net thuis uit Leeuwarden (had er een klusje, dat te maken had, met m'n profielfoto... ;) ).
Het testen op andere banen, hoeft van mij niet zo nodig. Ik weet, dat ik niet de enige ben, die het probleem heeft.

Het gekke is, dat de loc ook vonkt op NIET-gepolariseerde wissels...  ???

Als jullie dan een filmpje maken, gebruik dan een vaste camera opstelling, klem met wat boeken of een echt statief.  (y)

Sorry, deze film was gemaakt met m'n telefoon... ;)

Iedereen (tot nu toe) bedankt voor het meedenken! Ik wacht nog steeds op antwoord van ESU. Zowel op het forum als via de mail heb ik nog helemaal niets van ze vernomen.

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 09:13:55 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #119 Gepost op: 28 November 2012, 09:21:35 »


Het gekke is, dat de loc ook vonkt op NIET-gepolariseerde wissels...  ???



Heb hier ook wel aan gedacht, Zou in theorie ook kunnen, het puntstuk voert dan geen spanning, totdat er natuurlijk een wil op komt, dan wordt het puntstuk tijdelijk gepolariseerd door de wielen van de lok, weet niet of de sensor inderdaad gelijk bij de overgang is met een wiel die dan het puntstuk van stroom kan voorzien?

Roelco