Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24099 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #75 Gepost op: 24 November 2012, 17:18:11 »
Die lamp voorkomt geen kortsluiting, het voorkomt alleen dat de kortsluitbeveiliging van de centrale wordt aangesproken. Kortsluiting voorkomen kan alleen bij de bron, in dit geval dus in het samenspel van loc en wissel.

Of het aan Roco of aan Esu ligt? Ik vermoed toch de laatste. Ik ken de NEM-normen niet uit mijn hoofd, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de loc met deze contacten aan die normen voldoet. De wissels voldoen daar zover ik weet wel aan.

Huub

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #76 Gepost op: 25 November 2012, 21:01:07 »
Zoals Robbert Jan al zei: de sensor werkt als een soort van 'trigger', voor de kortsluiting...
Zelfs als de loc snel erover gaat, dan blijft de boel vonken.

Ik heb andere locs met verlichting aan staan, en deze verlichting valt op het moment van die vonken even (duur van de vonk) helemaal weg.
Het is dus altijd heel dicht tegen kortsluiting aan...

Ik heb m'n filmpje op Youtube openbaar gemaakt. Dan mag de hele wereld weten, dat de loc dit doet. Sterker nog: een hagelnieuwe (rode), en een gebruikte (blauw-beige), apart van elkaar gekocht. Niet om ESU zwart te maken, wel om te laten zien, dat mensen met Roco rails deze loc beter kunnen laten staan... Best spijtig, dat een machine van dik 300 euri zulke 'knullige' problemen heeft/geeft...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

henk

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 25 November 2012, 21:04:37 »
Is het in de kern ook niet een beetje knullige methode, die sensor?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #78 Gepost op: 25 November 2012, 21:36:51 »
Idd knullig...

Dit had ook uitgevoerd kunnen worden, als plastic beugels met drukcontactjes...

Ik ga van de week wel ff mailen met ESU, ben benieuwd naar de reactie... ;) Die deel ik hier sowieso!

Groet,

Ronald

Gert1

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 25 November 2012, 22:03:04 »
Zou ESU zich kunnen redden door alsnog drukcontactjes van kunsstof te maken?
Of zijn ze zo minuscuul dat de bezitters van zo'n loc ze zelf niet kunnen vervangen?

Iemand trouwens ervaring met deze locs op wissels van het Tillig Elite-programma?
Gaat het daarop goed?

mvg,
Gert

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #80 Gepost op: 25 November 2012, 22:21:33 »
De contacten staan onder spanning, dus het zal niet met kunststof kunnen, denk ik...

Het had dan een andere constructie moeten zijn...

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 November 2012, 22:25:14 door Ronald81 »

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #81 Gepost op: 25 November 2012, 22:22:53 »
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd  of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

rjr

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 25 November 2012, 22:23:15 »

Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat.  Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?

Ik heb dat stukje eens uitgebreid gelezen, en wat staat daar:
Let wel, het beperkt de stroom richting de kortsluiting, en voorkomt dus NIET de kortsluiting zelf...
Of te wel, het is wel nog altijd een kortsluiting.

Daarnaast staat er verder naar onderen:
Bij de Lenz set schakelt de Lenz beveiliging zo snel uit dat de lamp niet eens de kans krijgt om goed aan te gaan. (positief)

Nu heb ik toevallig een lenz set, dus deze oplossing zou bij mij niet werken. (De keeruos oplossing van Lenz vind ik ook niet best, en gebruik ik dus ook niet, maar dat is een ander onderwerp )

Ben heel benieuwd wat Esu hierover te zeggen heeft, vraag me namelijk ook af of ze met deze construktie zich wel houden aan de NEM normen die voor wielen gelden. Het is dan wel niet direct onderdeel van een wiel, maar bevindt zich wel binnen de vrije ruimte tussen de wielen, en heeft verband met de stroomafname hiervan.

Misschien dat ze toch nog met een mooie oplossing kunnen komen voor de toekomst. Had intussen ook al wel gelezen dat deze geluiden zich alleen voordoen bij de eerste 7 snelheids stappen, en daarboven al niet meer, dus het kan ook niet de bedoeling zijn om met deze loks alleen maar zeer snel over de wissels te rijden om de beveiliging van de centrales voor te blijven. Juist op de stations met veel wissels rijd ik in de rangeerstand juist zeer langzaam over mijn wissels.

Roelco

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #83 Gepost op: 26 November 2012, 20:49:40 »
Ik heb de mail gestuurd naar ESU...

Hier nog wat reacties van ESU zelf, op het ESU-forum (vraag van een ander).

Hallo,

die "Blitze" kommen vom Weichensensor und sind erstens harmlos, und zweitens nicht zu beheben. Bitte nicht davon stören lassen, es kann nix passieren.

jede Lok muss Micro-Kurzschlüsse "abkönnen", weil diese nicht vermeidbar sind. Insofern sehen wir hier keine Gefahr, bei ESU Decodern schon gar nicht.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr ESU Support Team

Beetje flauw antwoord, vind ik. Er word uiteindelijk GEEN oplossing gegeven. Ze gaan nog in, op de voeding van de baan, dat die een probleem zou opleveren.

Ik heb zoveel mogelijk info in de mail gezet, en zal binnenkort wel antwoord krijgen...

Groet,

Ronald

Gert1

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 26 November 2012, 21:02:50 »
Ben benieuwd naar de reactie. Plaats je die ook hier?

mvg,
Gert

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #85 Gepost op: 26 November 2012, 21:06:12 »
Uiteraard...  8)

Wat mij betreft gaan ze echt met de billen bloot. Ik heb het filmpje al wat extra tags gegeven, de hele wereld mag het weten...

Groet,

Ronald

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #86 Gepost op: 26 November 2012, 21:08:45 »
Het zou me verbazen als die afwijkt van de reactie van ESU die Ronald citeert op de vraag van een ander. Maar ik laat me in dezen graag verrassen.

Ik ben reuze benieuwd of die nieuw aangekondigde V 60 met sound ook die sensoren heeft. Zo'n rangeerlocje moet écht kruipend over wissels kunnen. Nu heb ik Flm railmateriaal, maar mensen met Roco-wissels zullen toch heel goed moeten opletten bij aanschaf ...

Edit: even op google gekeken: ja hoor, die V 60 heeft bocht- en wisselsensoren. Het locje moet 369 euro kosten. Dat wordt lachen ... of huilen...

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 November 2012, 21:31:00 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #87 Gepost op: 26 November 2012, 21:33:53 »
Ik denk huilen... ;)

Best prijzig, voor zo'n karretje... Maja, dan heb je ook wat: een loc waar de vonken van af springen!  ;D

Ik heb trouwens m'n eerste antwoord op het ESU forum.

Ik citeer het maar even, want zonder abbo/login kun je daar niet meelezen:

Hallo Ronald,

auf Basis des Videos von Ronald ist klar ersichtlich, dass die Lok BR215 einen Kurzschluss an der engsten Stelle der Weiche verursacht, an welcher beide Polaritäten der rechten und linken Schiene zusammen kommen. Schon seit langem gibt es Empfehlungen im Internet zur Ausführung von "kurzschlussvermeidenden Weichen", siehe z. Bsp. http://dcc-mueller.de/wire4dcc/weichen.htm.

Generell sollte die Gleislanlage unseres technischen Spielzeuges so Tolerant wie möglich aufgebaut sein. Weichen ohne Herzstückpolarisierung haben es hier einfacher und verursachen durch eine längere Isolierung in der Regel keine Kurzschlüsse beim Befahren dieser Engstelle (z. Bsp. Piko A-Gleis). Alle meine Pilz Elite Weichen wurden entsprechend umgebaut. Die neueren Weichen von Pilz Elite sind zwischenzeitlich weiter vorne nach der Engstelle isoliert, so dass der komplette Herzstückbereich über die Polarisierung nur noch ein Potential aufweist.

Das Video zeigt auch auf, dass die Lok BR215 durch die rechte Führungsschiene im Bereich des Herzstückes nach rechts gezogen wird. Insofern ist davon auszugehen, dass das Radsatzinnenmaß ggf. nicht der NEM-Norm für 2-Leiter-Gleise entspricht. Dies würde auch erklären, warum weitere Triebfahrzeuge diese Stelle ohne Kurzschluss pasieren können.

Viele Grüße aus Oberschwaben,
Pius Locher

Deze persoon merkt inderdaad (zoals hier ook al gedaan is) op, dat de binnenmaat van de wielen NIET voldoet aan de NEM norm, en dat dat het probleem veroorzaakt.

Groet,

Ronald

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 26 November 2012, 22:28:04 »
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd  of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.

Nogmaals Erwin, wij hebben ook Rocoline wissels liggen in de clubban en geen Tillig hoor  ;)

@Ronald,
Bij ons op de vereniging rijden nu twee van deze ESU locs(waaronder die van Erwin). Geen van deze locs geeft ook maar enig probleem op de Rocoline wissels in combinatie met de Lenz centrale. Ik zoek het probleem dan ook niet in de loc of de rails, maar in de overgevoeligheid van je centrale. Zoals ESU aangeeft is er minimale kortsluiting mogelijk. Normaal schakelt een centrale niet gelijk af bij een kleine sluiting die zeer kort optreed. Waarmee stuur jij je baan aan? Welke centrale gebruik je?

Alex

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #89 Gepost op: 26 November 2012, 22:35:18 »
Ik gebruik gewoon de standaard Multimaus. Met de standaard booster. Met een standaard aansluiting. Gewoon alles volgens het boekje.

De reden dat de boel uitslaat, komt omdat de loc zó langzaam kan rijden, dat hij precies op het vonkmoment (waarop dus ECHT een kortsluiting-kje ontstaat) niet snel genoeg van dat punt af kan komen, en dus de boel uitschakelt.

Alle locs die op dat moment de verlichting aan hebben vallen even 'op donker', zodra die vonken ontstaan. Het is echt een kortsluiting.

Groet,

Ronald