Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Herb73
Vandaag om 15:41:08
Overstap naar HTM door Eric B
Vandaag om 15:32:45
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:28:22
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
SBB eurofima rijtuigen. door Bas, Dordrecht
Vandaag om 15:15:52
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:12:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 14:16:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:26:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:17:57
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24939 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #75 Gepost op: 24 November 2012, 17:18:11 »
Die lamp voorkomt geen kortsluiting, het voorkomt alleen dat de kortsluitbeveiliging van de centrale wordt aangesproken. Kortsluiting voorkomen kan alleen bij de bron, in dit geval dus in het samenspel van loc en wissel.

Of het aan Roco of aan Esu ligt? Ik vermoed toch de laatste. Ik ken de NEM-normen niet uit mijn hoofd, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de loc met deze contacten aan die normen voldoet. De wissels voldoen daar zover ik weet wel aan.

Huub

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #76 Gepost op: 25 November 2012, 21:01:07 »
Zoals Robbert Jan al zei: de sensor werkt als een soort van 'trigger', voor de kortsluiting...
Zelfs als de loc snel erover gaat, dan blijft de boel vonken.

Ik heb andere locs met verlichting aan staan, en deze verlichting valt op het moment van die vonken even (duur van de vonk) helemaal weg.
Het is dus altijd heel dicht tegen kortsluiting aan...

Ik heb m'n filmpje op Youtube openbaar gemaakt. Dan mag de hele wereld weten, dat de loc dit doet. Sterker nog: een hagelnieuwe (rode), en een gebruikte (blauw-beige), apart van elkaar gekocht. Niet om ESU zwart te maken, wel om te laten zien, dat mensen met Roco rails deze loc beter kunnen laten staan... Best spijtig, dat een machine van dik 300 euri zulke 'knullige' problemen heeft/geeft...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #77 Gepost op: 25 November 2012, 21:04:37 »
Is het in de kern ook niet een beetje knullige methode, die sensor?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #78 Gepost op: 25 November 2012, 21:36:51 »
Idd knullig...

Dit had ook uitgevoerd kunnen worden, als plastic beugels met drukcontactjes...

Ik ga van de week wel ff mailen met ESU, ben benieuwd naar de reactie... ;) Die deel ik hier sowieso!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Gert1

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #79 Gepost op: 25 November 2012, 22:03:04 »
Zou ESU zich kunnen redden door alsnog drukcontactjes van kunsstof te maken?
Of zijn ze zo minuscuul dat de bezitters van zo'n loc ze zelf niet kunnen vervangen?

Iemand trouwens ervaring met deze locs op wissels van het Tillig Elite-programma?
Gaat het daarop goed?

mvg,
Gert

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #80 Gepost op: 25 November 2012, 22:21:33 »
De contacten staan onder spanning, dus het zal niet met kunststof kunnen, denk ik...

Het had dan een andere constructie moeten zijn...

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 November 2012, 22:25:14 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #81 Gepost op: 25 November 2012, 22:22:53 »
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd  of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #82 Gepost op: 25 November 2012, 22:23:15 »

Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat.  Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?


Ik heb dat stukje eens uitgebreid gelezen, en wat staat daar:
Let wel, het beperkt de stroom richting de kortsluiting, en voorkomt dus NIET de kortsluiting zelf...
Of te wel, het is wel nog altijd een kortsluiting.

Daarnaast staat er verder naar onderen:
Bij de Lenz set schakelt de Lenz beveiliging zo snel uit dat de lamp niet eens de kans krijgt om goed aan te gaan. (positief)

Nu heb ik toevallig een lenz set, dus deze oplossing zou bij mij niet werken. (De keeruos oplossing van Lenz vind ik ook niet best, en gebruik ik dus ook niet, maar dat is een ander onderwerp )

Ben heel benieuwd wat Esu hierover te zeggen heeft, vraag me namelijk ook af of ze met deze construktie zich wel houden aan de NEM normen die voor wielen gelden. Het is dan wel niet direct onderdeel van een wiel, maar bevindt zich wel binnen de vrije ruimte tussen de wielen, en heeft verband met de stroomafname hiervan.

Misschien dat ze toch nog met een mooie oplossing kunnen komen voor de toekomst. Had intussen ook al wel gelezen dat deze geluiden zich alleen voordoen bij de eerste 7 snelheids stappen, en daarboven al niet meer, dus het kan ook niet de bedoeling zijn om met deze loks alleen maar zeer snel over de wissels te rijden om de beveiliging van de centrales voor te blijven. Juist op de stations met veel wissels rijd ik in de rangeerstand juist zeer langzaam over mijn wissels.

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #83 Gepost op: 26 November 2012, 20:49:40 »
Ik heb de mail gestuurd naar ESU...

Hier nog wat reacties van ESU zelf, op het ESU-forum (vraag van een ander).

Hallo,

die "Blitze" kommen vom Weichensensor und sind erstens harmlos, und zweitens nicht zu beheben. Bitte nicht davon stören lassen, es kann nix passieren.

jede Lok muss Micro-Kurzschlüsse "abkönnen", weil diese nicht vermeidbar sind. Insofern sehen wir hier keine Gefahr, bei ESU Decodern schon gar nicht.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr ESU Support Team


Beetje flauw antwoord, vind ik. Er word uiteindelijk GEEN oplossing gegeven. Ze gaan nog in, op de voeding van de baan, dat die een probleem zou opleveren.

Ik heb zoveel mogelijk info in de mail gezet, en zal binnenkort wel antwoord krijgen...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Gert1

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #84 Gepost op: 26 November 2012, 21:02:50 »
Ben benieuwd naar de reactie. Plaats je die ook hier?

mvg,
Gert

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #85 Gepost op: 26 November 2012, 21:06:12 »
Uiteraard...  8)

Wat mij betreft gaan ze echt met de billen bloot. Ik heb het filmpje al wat extra tags gegeven, de hele wereld mag het weten...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #86 Gepost op: 26 November 2012, 21:08:45 »
Het zou me verbazen als die afwijkt van de reactie van ESU die Ronald citeert op de vraag van een ander. Maar ik laat me in dezen graag verrassen.

Ik ben reuze benieuwd of die nieuw aangekondigde V 60 met sound ook die sensoren heeft. Zo'n rangeerlocje moet écht kruipend over wissels kunnen. Nu heb ik Flm railmateriaal, maar mensen met Roco-wissels zullen toch heel goed moeten opletten bij aanschaf ...

Edit: even op google gekeken: ja hoor, die V 60 heeft bocht- en wisselsensoren. Het locje moet 369 euro kosten. Dat wordt lachen ... of huilen...

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 November 2012, 21:31:00 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #87 Gepost op: 26 November 2012, 21:33:53 »
Ik denk huilen... ;)

Best prijzig, voor zo'n karretje... Maja, dan heb je ook wat: een loc waar de vonken van af springen!  ;D

Ik heb trouwens m'n eerste antwoord op het ESU forum.

Ik citeer het maar even, want zonder abbo/login kun je daar niet meelezen:

Hallo Ronald,

auf Basis des Videos von Ronald ist klar ersichtlich, dass die Lok BR215 einen Kurzschluss an der engsten Stelle der Weiche verursacht, an welcher beide Polaritäten der rechten und linken Schiene zusammen kommen. Schon seit langem gibt es Empfehlungen im Internet zur Ausführung von "kurzschlussvermeidenden Weichen", siehe z. Bsp. http://dcc-mueller.de/wire4dcc/weichen.htm.

Generell sollte die Gleislanlage unseres technischen Spielzeuges so Tolerant wie möglich aufgebaut sein. Weichen ohne Herzstückpolarisierung haben es hier einfacher und verursachen durch eine längere Isolierung in der Regel keine Kurzschlüsse beim Befahren dieser Engstelle (z. Bsp. Piko A-Gleis). Alle meine Pilz Elite Weichen wurden entsprechend umgebaut. Die neueren Weichen von Pilz Elite sind zwischenzeitlich weiter vorne nach der Engstelle isoliert, so dass der komplette Herzstückbereich über die Polarisierung nur noch ein Potential aufweist.

Das Video zeigt auch auf, dass die Lok BR215 durch die rechte Führungsschiene im Bereich des Herzstückes nach rechts gezogen wird. Insofern ist davon auszugehen, dass das Radsatzinnenmaß ggf. nicht der NEM-Norm für 2-Leiter-Gleise entspricht. Dies würde auch erklären, warum weitere Triebfahrzeuge diese Stelle ohne Kurzschluss pasieren können.

Viele Grüße aus Oberschwaben,
Pius Locher


Deze persoon merkt inderdaad (zoals hier ook al gedaan is) op, dat de binnenmaat van de wielen NIET voldoet aan de NEM norm, en dat dat het probleem veroorzaakt.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #88 Gepost op: 26 November 2012, 22:28:04 »
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd  of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.

Nogmaals Erwin, wij hebben ook Rocoline wissels liggen in de clubban en geen Tillig hoor  ;)

@Ronald,
Bij ons op de vereniging rijden nu twee van deze ESU locs(waaronder die van Erwin). Geen van deze locs geeft ook maar enig probleem op de Rocoline wissels in combinatie met de Lenz centrale. Ik zoek het probleem dan ook niet in de loc of de rails, maar in de overgevoeligheid van je centrale. Zoals ESU aangeeft is er minimale kortsluiting mogelijk. Normaal schakelt een centrale niet gelijk af bij een kleine sluiting die zeer kort optreed. Waarmee stuur jij je baan aan? Welke centrale gebruik je?

Alex

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #89 Gepost op: 26 November 2012, 22:35:18 »
Ik gebruik gewoon de standaard Multimaus. Met de standaard booster. Met een standaard aansluiting. Gewoon alles volgens het boekje.

De reden dat de boel uitslaat, komt omdat de loc zó langzaam kan rijden, dat hij precies op het vonkmoment (waarop dus ECHT een kortsluiting-kje ontstaat) niet snel genoeg van dat punt af kan komen, en dus de boel uitschakelt.

Alle locs die op dat moment de verlichting aan hebben vallen even 'op donker', zodra die vonken ontstaan. Het is echt een kortsluiting.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...