Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
10 August 2025, 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24065 keer)

Alex Langenkamp

• Offline Offline
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #90 Gepost op: 26 November 2012, 22:46:49 »
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.

Alex

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #91 Gepost op: 26 November 2012, 22:51:35 »
Het zou interessant zijn het volgende te beproeven: de loc van Erwin op Ronalds baan laten rijden en omgekeerd. Dan weet je echt meer.

Ik blijf het allemaal heel intrigerend vinden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 November 2012, 22:54:32 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 26 November 2012, 23:07:10 »
Kan je eens een foto laten zien van de onderkant van het draaistel en dan ook met name van het onderdeel dat de kortsluiting veroorzaakt?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #93 Gepost op: 26 November 2012, 23:33:44 »
In antwoord #7 staan links naar zulke foto's.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #94 Gepost op: 27 November 2012, 07:55:26 »
Alex: zelfs geen vonkjes? ???

Op m'n engelse kruising vonkt er trouwens niks... En het is toch vreemd, dat 2 (!) locs het doen?

De wissels zijn goed. Zelfs locje 'Anna', m'n proefloc, kruipt over alle wissels...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

rjr

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 27 November 2012, 09:44:57 »
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.

Alex

Alex, maar Erwin geeft aan dat er ook geen vonken zijn, dus geen kortsluiting. Dus inderdaad geen reden voor de centrale om af te schakelen.
Als je inderdaad dezelfde wissels hebt dan is er aan de lok toch iets anders waardoor deze niet vonkt, en dus geen  kortsluiting geeft, dan wel, hebben jullie geen puntstuk polarisatie, dan wel, zijn de wissels aangepast zoals eerder in dit draadje ook al aangedragen als optie?

Roelco

guest7823

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 27 November 2012, 10:24:02 »
Domme constructie. Zoveel geklier voor een marginaal geluidseffect  :-\

Als ik het zo allemaal door lees krijg ik de indruk dat het detectiesysyteem achter de "weichensensor" niet deugt. Ze hebben hooguit een minimale detectiestroom nodig om te zien of er een wissel aanwezig is (maar waarom zou je zoveel geklier en kosten op je nek halen voor een minimale aanvulling). Het lijkt er nu op dat je geen detectie hebt maar bijna volle sluiting. Mogelijkerwijs is er een weerstand in het meetcircuit verkeerd gedimensioneerd??

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 27 November 2012, 10:29:34 »
Volgens mij vonkt het niet omdat de sensor stroom afneemt.

De buitenzijde van de sensor is van geleidend materiaal. Dat sleept over de opening A in de tekening op de eerste bladzijde en overbrugt daarbij de isolatie.

ok. blijkbaar had ik het nog niet helemaal goed begrepen. Ik sluit mij alsnog bij Paul aan: merkwaardige ontwerpkeuze...
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 11:31:35 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #98 Gepost op: 27 November 2012, 10:36:18 »
De sensoren staan met 1 zijde van de wielen in contact, zoals ik al schreef...
Doordat er op de andere spoorstaaf (waar de sensor contact mee maakt) een andere polariteit staat, krijg je die vonken...

Groet,

Ronald

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #99 Gepost op: 27 November 2012, 10:51:45 »
Ronald,

Ik heb zojuist mijn Esu 215 doorgepiept op de sensoren en de wielen, geen van deze maken
contact met elkaar bij de loc die ik hier thuis heb, dan begin ik toch het idee te krijgen dat er
iets niet in de haak is met het interne van jou loc(cen).

Ik heb zowel gemeten op de sensor en het wiel direct ernaast, alsmede het wiel aan de andere
zijde van de as, geen kortsluiting, c.q. piep van de mulitmeter.

Persoonlijk zou ik toch voor de optie, indien de garantie het toelaat, omruilen of terugsturen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

guest7823

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 27 November 2012, 11:04:33 »
Als het meetcircuit stuk is kan het zijn dat je volle sluiting krijgt ipv een weerstandswaarde. Verder kan het circuit dusdanig zijn dat je bij de lage stroom dit je bij een weerstandsmeting gebruikt het lijkt alsof er volle sluiting is.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #101 Gepost op: 27 November 2012, 11:23:32 »
Ik heb zojuist nog een weerstandsmeting gedaan over de assen en de sensoren.

Wanneer ik één zijde van het wielstel meet ten opzichte van de beide sensoren krijg ik geen uitslag en
dus geen weerstand te zien.
Maar, wanneer ik de andere zijde van het wielstel pak en deze meet tegenover de beide sensoren wordt
er een waarde gegeven van 1500 kOhm.

Er zit dus wel degelijk een forse weerstand voor die er voor moet zorgen dat de puls die de decoder ontvangt
minimaal is en tegelijk de kortsluiting moet tegengaan, want met 1500 kOhm gaat de centrale er zeker niet
uit, daarvoor is de kortsluitspanning bij lange na niet hoog genoeg.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #102 Gepost op: 27 November 2012, 11:51:32 »
Niet hoog genoeg... Ook niet als de loc zo langzaam over dat 'kortsluitings-stukje' rijdt, dat deze spanning wel te hoog wordt?

Die weerstandswaarde geeft dus een bevestiging, dat er inderdaad een verbinding is...

Groet,

Ronald

henk

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 27 November 2012, 11:59:51 »
Nee, 1500 ohm is 1500 ohm. Er gaat een stroompje van ongeveer 12 mA lopen en dat wordt ergens in de loc gedetecteerd, maar met kortsluiting heeft dat niets te maken. Je kunt zo'n weerstand ook direct over de rails leggen; sterker het principe van de stroomdetectie voor terugmelding is daarop gebaseerd.

Het lijkt toch eerder dat de sensoren ook een verbinding op zo'n Rocolinepuntstuk maken die niet door ESU is bedoeld. Maar dat was dacht ik al helemaal aan het begin van het draadje geconstateerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 27 November 2012, 13:12:07 »
Ze hadden het over 1500kOhm, dus dan loopt er een nog mindere stroom. Dat zal dus geen vonken opleveren.
En volgens mij krijg je ook geen vonken als je de sensor van niets op de rails drukt om te meten of er daar een spanning op staat. De Sensor zal niet zo heel veel stroom opnemen.
Volgens mij zit het probleem puur in de bugel die onder de lok naast de wielen zit. Kun je elektrisch loskoppelen in de trein, maar dan krijg je nog het probleem.

Die beugel net naast de wielen (de sensoren) komt bij het puntstuk op dit puntstuk. detecteert daar de spanning, en het geluid gaat aan.
Deze sensoren blijven op het puntstuk, wat dus op dat moment gelijk geschakeld is aan de rail van het wiel er pal naast.
Deze sensor geleid dan over het puntstuk, en komt dan de (het verlengde van ) de wisseltong tegen. Deze is gelijk geschakeld aan de spoorstaaf aan de andere kant. Op moment dat de sensor dus en deze rail raakt, en het gepolariseerde puntstuk raakt, krijg je kortsluiting. Dit komt dan dus doordat 2 stukken rails van het wissel die niet met elkaar verbonden behoren te worden, toch met elkaar verbonden worden door de wisselsensor, vandaar de vonken, en bij langzaam rijden het uitslaan van de centrale.

Als je geen puntstuk polarisatie hebt dan detecteren de wissel sensoren het puntstuk dus nog niet ( er dus vanuit gaande dat het hier niet om druk sensoren gaan maar om stroomdetectie sensoren zoals eerder aangegeven ) Het wissel geluid zal dan dus ook nog niet klinken. Iets later als (het verlengde van) de wisseltongen wordt geraakt zal dit alsnog gaan gebeuren. Tenzij de scheiding hiervan, punt A in het overzicht van de eerste pagina, dus te ver bij het puntstuk vandaan zit.

In dit laatste geval zou je bij puntstuk polarisatie dus geen vonken hebben, maar als het puntstuk dan dus niet gevoed wordt heb je naast een groot gat zonder stroom, ook het probleem dat de wisselsensoren het wissel helemaal niet detecteren.

Dit is tenminste wat ik tot dus ver heb begrepen van de filmpjes/foto's/verhalen over dit probleem.
En een oplossing moet dan dus gezocht worden in die hoek, de wisselsensor mag niet het het puntstuk kunnen raken, en ook nog (het verlengde van ) de wisseltong van de andere spoorstaaf.

Als ik de foto's goed bekijk zijn de wisselsensoren een beetje rond uitgevoerd. Kan best zijn dat bij andere loks, of een andere productie serie van de loks, deze ronding net iets anders is waardoor de sensoren niet beide punten kunnen aanraken waardoor daar geen vonken ontstaan.
Een reden kan ook zijn dat de isolatie tussen deze sporen, dus op punt A in het overzicht op pagina 1, in enkele gevallen zo hoog is dat de wisselsensor niet in staat is beide spoordelen met elkaar te verbinden.

Hoop dat dit alles zo zonder plaatjes een beetje duidelijk is.

Het idee van deze geluiden is wel heel mooi, maar of de manier waarop het uitgevoerd is nu wel de schoonheidsprijs verdient? Blijf het fout vinden van Esu om met metalen onderdelen de vrij ruimte tussen de wielen op te vullen op spoorhoogte.

Roelco