Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 17:37:18
Overstap naar HTM door R1954
Vandaag om 17:35:09
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door borotof
Vandaag om 17:16:35
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:38:22
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 16:28:15
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Te 2/2
Vandaag om 16:25:46
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:22:58
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24944 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #60 Gepost op: 23 November 2012, 18:46:36 »
Kortsluiting mag gewoon niet voorkomen, vind dit een ontwerp fout van de lok.

Nu kun je de kortsluiting wel accepteren, en via een truc de centrale laten overleven, maar als er dan een echte kortsluiting ontstaat?


Sluiting komt door de rail.

Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #61 Gepost op: 23 November 2012, 19:22:12 »
Mmm, de sluiting ontstaat door een combinatie van locuitrusting en Roco-wissel. Sommige ESU-locs schijnen er gevoeliger voor te zijn dan andere, blijkens de reacties in de Duitse link. Er is dus wel degelijk iets met de afstelling in/van de loc te doen. Vandaar ook dat de laatste poster op het Duitse forum schrijft: inpakken het spul en terugsturen naar ESU. Het is voor hen een bekend probleem en ze moeten/kunnen het oplossen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 19:44:53 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #62 Gepost op: 23 November 2012, 19:28:39 »
Sluiting komt door de rail.

Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.

Is maar net hoe je het bekijkt he. Heb op moment een kleine 80 van die wissels in de baan liggen, met een kleine 50 loks van verschillende merken die er zonder problemen over kunnen rijden. En met deze Esu krijg ik kortsluiting, en dus ligt het aan de rails. 1 lok van de 51 geeft problemen op 80 wissels, maar het ligt aan die 80 wissels???
(PS, heb de lok zelf dus niet, maar als ik deze zou kopen dan zou bovenstaande dus een risico zijn. Hij stond wel op mijn lijstje, vandaar wel mijn interesse in dit probleem en de mogelijke oplossingen omdat ik dus ook roco wissels heb. )


Sorry, maar dan neig ik toch meer naar dat wat ze op het duitse forum als optie geven, terugsturen.

En een lamp aanschakelen doen inderdaad heel veel mensen dagelijks, met een daarvoor bestemde schakelaar. En dan vind ik het toch wel een hele dure optie als die schakelaar 360 euro moet kosten, en hem daarvoor ook nog eens over een juiste wissel te rijden ( of onjuist, maar ja, dan doet je lamp schakelaar van om en nabij de 360 euro het opeens toch niet:( )

Dus zie die lamp toch echt als een truc, maar goed, ieder zijn ding, jij blij met dure lampschakelaar, ik blij zonder :).

Roelco
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 19:34:34 door rjr »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #63 Gepost op: 23 November 2012, 22:35:52 »
ja, ligt aan de wissel,
ook al heeft roco er 352300 gemaakt, ze worden daar niet beter van.
ja, ook bij Esu werken een paar clowns.





Ronald81, veel succes met een passende oplossing.  (y)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #64 Gepost op: 23 November 2012, 23:44:35 »
Nee ligt niet aan de wissels, die wissels van roco, en anderen waren al lang op de markt voor Esu zijn trein uitbracht, en die hoort dus goed te zijn voor wat er op dat moment op de markt is. Als je dan iets uitbrengt wat dat niet is schrijf je een heel eind van je markt af, en hoor je op z'n minst aan te geven dat je product niet compatibel is met wissels van de desbetreffende merken.

En dat kun je niet afdoen met een mededeling dat er vonken kunnen ontstaan. En je kunt al helemaal niet die wissels de schuld geven van de incompatibiliteit van de door jouw geproduceerde lok. Roco kon het probleem bij het ontwerpen van de wissels niet weten omdat de lok er op dat moment niet was.
Esu kan het wel weten omdat de wissels gewoon op de markt zijn. En Esu wist het blijkt wel uit hun melding dat er vonken kunnen ontstaan.

En dan vind ik de gedane mededeling niet erg eerlijk tegenover je potentiële klanten. En jouw manier van denken erg kortzichtig omdat jij blijkbaar zo handig bent dit aan te passen mag je toch niet verwachten van elke modelbouwer dat die zijn standaard gekochte wissels aanpast omdat 1 model niet compatibel is maar de producent zo "slim" is dat niet te melden waardoor je dat dus pas na je aankoop ziet.

Komt bij dat als de sensor inderdaad op druk reageert het probleem er helemaal niet hoeft te zijn als ze deze van een niet geleidend materiaal hadden gemaakt.

Goed, dit is mijn mening, je mag er een ander op nahouden, maar zet die dan niet neer als een feit van:
ja, ligt aan de wissel,
Want dat blijf ik grote onzin vinden.

Zou dus ook nog altijd blijven zoeken naar een oplossing aan de lok, niet aan mijn wissels. Of in mijn geval de aanschaf van de lok nog eens goed overwegen en waarschijnlijk maar gewoon afblazen.

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #65 Gepost op: 24 November 2012, 08:24:38 »
Ik was dus ook zeker NIET van plan, om al (lees stuk of 16) wissels compleet te verbouwen (en daarmee de kans lopen, dat ik m'n baan verkloot, want solderen van rails lijkt makkelijker dan het is!), om 2 locs...
Het probleem is van ESU, niet van Roco.
Ben het helemaal eens met Roelco, dat het zeker niet afgedaan moet worden door ESU als: "ja, het zou kunnen vonken..."
Dit is een veel groter probleem.
Ik heb m'n vraag ook gesteld op het ESU-forum, maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen, zelfs niet van de mensen van ESU zelf.

Ik ga vanmiddag eens kijken, of ik er achter kan komen, of de sensoren voor de wissels (die de kortsluiting veroorzaken), nu echt op druk reageren. Dit moet lukken, door een plaatje plastic/styreen tussen een recht stuk spoor te leggen, en te kijken of de sensoren echt ingedrukt worden, en dan het geluid 'aansturen'.

Mocht ik er niet uitkomen, zal ik eens contact opnemen met ESU. Heb eigenlijk bar weinig zin, om deze 2 locs op te sturen.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #66 Gepost op: 24 November 2012, 11:29:13 »
De sensoren onder de loc reageren op de spanning die zij aangeboden krijgen, dit is eenvoudig te
testen middels een losse draad vanaf de centrale, gewoon even aanprikken en voilá.

De beide contactbeugels reageren op een aangebrachte spanning, niet op druk.
Het maakt niet uit of de linker of rechter railstaaf nou een contactbeugel raakt.
Ik heb zelfs de draad beide contactbeugels tegelijk laten raken, geen probleem.

het geeft geen kortsluiting in mijn geval, getest op de werkbank met een multimaus setje.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #67 Gepost op: 24 November 2012, 11:33:36 »
Hallo Ronald,

In het laatste bericht op Stummi over dit onderwerp schrijft de poster: "falsche Spurweite oder die Sensoren für das Kurvenquietschen zu tief". Dus: de wielen van je locs hebben óf niet helemaal de juiste spoorbreedte óf de sensoren zitten te diep óf het is allebei het geval. Lijkt me toch dat ze daar bij ESU iets aan zouden moeten kunnen doen. Ik zou één loc opsturen en eens zien waar ESU mee komt. Misschien veranderen ze de loc zodanig, dat het probleem is opgelost. Zoals het er nu voor staat, kom je niet verder.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #68 Gepost op: 24 November 2012, 11:43:55 »
@ Ruud, de wisselsensoren zitten niet te diep, deze zitten op de zelfde hoogte als de wielband om
zo contact te kunnen maken met het spoor wanneer de loc over een wissel rijdt.

Dat dan de centrale er uit springt omdat er een kortsluiting optreed is niet vreemd bij het roco wissel.
De wisselsensor wordt hier als het ware gebruikt als jumper en maakt zo contact tussen de
linker (het gepolariseerde hartstuk = linkerrail) en het rechterrailstaaf (wisseltong).
Het is toch ook duidelijk te zien op het filmpje van de eerste pagina.

Het lijkt mij een leuke opgave voor ESU om het probleem te ondervangen, maar gezien de locatie
en het doel van de sensoren zie ik geen andere wijze waarop deze hadden kunnen worden uitgevoerd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #69 Gepost op: 24 November 2012, 12:12:45 »
Robbert Jan, dan lijkt het erop dat deze loc feitelijk onbruikbaar is (bij stapvoets rijden) op banen met Roco-wissels. Geen fijne conclusie voor Ronald en anderen met die (dure) loc en die rails.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #70 Gepost op: 24 November 2012, 12:19:50 »
Fijn, dat betekent voor mij dat ik geen Roco-wissels kan gebruiken. Naast de Br 215 heb ik ook de Br 151 met diezelfde sensoren.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #71 Gepost op: 24 November 2012, 12:24:43 »
Citaat
hmmmm.....vreemd. Ik heb zelf ook een ESU BR215 en die heeft dit probleem niet. Wij gebruiken bij ons op de clubbaan Tillig wissels. Je ziet inderdaad vonken als de loc daar overheen rijd, maar de centrale blijft gewoon functioneren. En in bogen maakt hij inderdaad het zelfde snerpgeluid.

Erwin, wij hebben in de clubbaan ook gewoon Rocoline wissels liggen. Inderdaad komen daar vonkjes bij vrij op de bewuste sensoren, maar niet dusdanig dat de centrale afschakelt. Ik vraag me dan ook af of die vonkjes daadwerkelijk kortsluiting-vonkjes zijn, of meer contactvonkjes. Is de sensor echt rechtstreeks verbonden met het naastliggende wiel?

Alex

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #72 Gepost op: 24 November 2012, 12:39:32 »
Ik denk dat de oplossing met de lamp toch de meest praktische is (maar niet de mooiste)
Verder zou ik dit probleem toch heel nadrukkelijk bij ESU neerleggen opdat zij er minimaal in de toekomst rekening mee houden.
Voor mij een duidelijke reden om dit soort locs maar even links te laten liggen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #73 Gepost op: 24 November 2012, 16:43:14 »
Dus omdat roco eerder was met een linker en rechter rail, die een paar millimeter van elkaar liggen zijn het bij ESU prutsers?
Ik heb wel eens een meegebogen marklin wissel door het raam gegooid, dat zijn pas draken voor sommige locs.

Mag ik beide niet zo slim vinden?
mag ik beide ook mooi vinden, zowel de ESu  loc als de roco wissels?

Ik vind de keerlus oplossing door wachten op kortsluiting nog veel beroerder.  Het Lenz systeem.  Wat ik hiermee wil zeggen is dat een beetje kortsluiting schijnbaar niet zo erg gevonden wordt door fabrikanten.

Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat.  Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?


Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #74 Gepost op: 24 November 2012, 16:57:24 »
Jij mag natuurlijk vinden wat je wilt (alsof ik je daarvan af zou kunnen houden). ;)
Je hebt me zeker niet zien schrijven dat het bij ESU prutsers zijn.
Ik vindt het echter niet sterk als er een locomotief (of iets anders) wordt ontwikkeld wat op op een veel gebruikt rail systeem kortsluiting veroorzaakt. Dat railsysteem werkte ondanks die "korte" stroomscheiding tot nog toe probleemloos.
Dat de kortsluiting met een lamp voorkomen kan worden is prachtig maar het zou niet nodig moeten zijn.

HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.