Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24194 keer)

Mark D.

• Offline Offline
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #60 Gepost op: 23 November 2012, 18:46:36 »
Kortsluiting mag gewoon niet voorkomen, vind dit een ontwerp fout van de lok.

Nu kun je de kortsluiting wel accepteren, en via een truc de centrale laten overleven, maar als er dan een echte kortsluiting ontstaat?

Sluiting komt door de rail.

Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #61 Gepost op: 23 November 2012, 19:22:12 »
Mmm, de sluiting ontstaat door een combinatie van locuitrusting en Roco-wissel. Sommige ESU-locs schijnen er gevoeliger voor te zijn dan andere, blijkens de reacties in de Duitse link. Er is dus wel degelijk iets met de afstelling in/van de loc te doen. Vandaar ook dat de laatste poster op het Duitse forum schrijft: inpakken het spul en terugsturen naar ESU. Het is voor hen een bekend probleem en ze moeten/kunnen het oplossen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 19:44:53 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

rjr

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 23 November 2012, 19:28:39 »
Sluiting komt door de rail.

Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.

Is maar net hoe je het bekijkt he. Heb op moment een kleine 80 van die wissels in de baan liggen, met een kleine 50 loks van verschillende merken die er zonder problemen over kunnen rijden. En met deze Esu krijg ik kortsluiting, en dus ligt het aan de rails. 1 lok van de 51 geeft problemen op 80 wissels, maar het ligt aan die 80 wissels???
(PS, heb de lok zelf dus niet, maar als ik deze zou kopen dan zou bovenstaande dus een risico zijn. Hij stond wel op mijn lijstje, vandaar wel mijn interesse in dit probleem en de mogelijke oplossingen omdat ik dus ook roco wissels heb. )

Sorry, maar dan neig ik toch meer naar dat wat ze op het duitse forum als optie geven, terugsturen.

En een lamp aanschakelen doen inderdaad heel veel mensen dagelijks, met een daarvoor bestemde schakelaar. En dan vind ik het toch wel een hele dure optie als die schakelaar 360 euro moet kosten, en hem daarvoor ook nog eens over een juiste wissel te rijden ( of onjuist, maar ja, dan doet je lamp schakelaar van om en nabij de 360 euro het opeens toch niet:( )

Dus zie die lamp toch echt als een truc, maar goed, ieder zijn ding, jij blij met dure lampschakelaar, ik blij zonder :).

Roelco
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 19:34:34 door rjr »

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 23 November 2012, 22:35:52 »
ja, ligt aan de wissel,
ook al heeft roco er 352300 gemaakt, ze worden daar niet beter van.
ja, ook bij Esu werken een paar clowns.

Ronald81, veel succes met een passende oplossing.  (y)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 23 November 2012, 23:44:35 »
Nee ligt niet aan de wissels, die wissels van roco, en anderen waren al lang op de markt voor Esu zijn trein uitbracht, en die hoort dus goed te zijn voor wat er op dat moment op de markt is. Als je dan iets uitbrengt wat dat niet is schrijf je een heel eind van je markt af, en hoor je op z'n minst aan te geven dat je product niet compatibel is met wissels van de desbetreffende merken.

En dat kun je niet afdoen met een mededeling dat er vonken kunnen ontstaan. En je kunt al helemaal niet die wissels de schuld geven van de incompatibiliteit van de door jouw geproduceerde lok. Roco kon het probleem bij het ontwerpen van de wissels niet weten omdat de lok er op dat moment niet was.
Esu kan het wel weten omdat de wissels gewoon op de markt zijn. En Esu wist het blijkt wel uit hun melding dat er vonken kunnen ontstaan.

En dan vind ik de gedane mededeling niet erg eerlijk tegenover je potentiële klanten. En jouw manier van denken erg kortzichtig omdat jij blijkbaar zo handig bent dit aan te passen mag je toch niet verwachten van elke modelbouwer dat die zijn standaard gekochte wissels aanpast omdat 1 model niet compatibel is maar de producent zo "slim" is dat niet te melden waardoor je dat dus pas na je aankoop ziet.

Komt bij dat als de sensor inderdaad op druk reageert het probleem er helemaal niet hoeft te zijn als ze deze van een niet geleidend materiaal hadden gemaakt.

Goed, dit is mijn mening, je mag er een ander op nahouden, maar zet die dan niet neer als een feit van:
ja, ligt aan de wissel,
Want dat blijf ik grote onzin vinden.

Zou dus ook nog altijd blijven zoeken naar een oplossing aan de lok, niet aan mijn wissels. Of in mijn geval de aanschaf van de lok nog eens goed overwegen en waarschijnlijk maar gewoon afblazen.

Roelco

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #65 Gepost op: 24 November 2012, 08:24:38 »
Ik was dus ook zeker NIET van plan, om al (lees stuk of 16) wissels compleet te verbouwen (en daarmee de kans lopen, dat ik m'n baan verkloot, want solderen van rails lijkt makkelijker dan het is!), om 2 locs...
Het probleem is van ESU, niet van Roco.
Ben het helemaal eens met Roelco, dat het zeker niet afgedaan moet worden door ESU als: "ja, het zou kunnen vonken..."
Dit is een veel groter probleem.
Ik heb m'n vraag ook gesteld op het ESU-forum, maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen, zelfs niet van de mensen van ESU zelf.

Ik ga vanmiddag eens kijken, of ik er achter kan komen, of de sensoren voor de wissels (die de kortsluiting veroorzaken), nu echt op druk reageren. Dit moet lukken, door een plaatje plastic/styreen tussen een recht stuk spoor te leggen, en te kijken of de sensoren echt ingedrukt worden, en dan het geluid 'aansturen'.

Mocht ik er niet uitkomen, zal ik eens contact opnemen met ESU. Heb eigenlijk bar weinig zin, om deze 2 locs op te sturen.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #66 Gepost op: 24 November 2012, 11:29:13 »
De sensoren onder de loc reageren op de spanning die zij aangeboden krijgen, dit is eenvoudig te
testen middels een losse draad vanaf de centrale, gewoon even aanprikken en voilá.

De beide contactbeugels reageren op een aangebrachte spanning, niet op druk.
Het maakt niet uit of de linker of rechter railstaaf nou een contactbeugel raakt.
Ik heb zelfs de draad beide contactbeugels tegelijk laten raken, geen probleem.

het geeft geen kortsluiting in mijn geval, getest op de werkbank met een multimaus setje.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 24 November 2012, 11:33:36 »
Hallo Ronald,

In het laatste bericht op Stummi over dit onderwerp schrijft de poster: "falsche Spurweite oder die Sensoren für das Kurvenquietschen zu tief". Dus: de wielen van je locs hebben óf niet helemaal de juiste spoorbreedte óf de sensoren zitten te diep óf het is allebei het geval. Lijkt me toch dat ze daar bij ESU iets aan zouden moeten kunnen doen. Ik zou één loc opsturen en eens zien waar ESU mee komt. Misschien veranderen ze de loc zodanig, dat het probleem is opgelost. Zoals het er nu voor staat, kom je niet verder.

Groet,
Ruud

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #68 Gepost op: 24 November 2012, 11:43:55 »
@ Ruud, de wisselsensoren zitten niet te diep, deze zitten op de zelfde hoogte als de wielband om
zo contact te kunnen maken met het spoor wanneer de loc over een wissel rijdt.

Dat dan de centrale er uit springt omdat er een kortsluiting optreed is niet vreemd bij het roco wissel.
De wisselsensor wordt hier als het ware gebruikt als jumper en maakt zo contact tussen de
linker (het gepolariseerde hartstuk = linkerrail) en het rechterrailstaaf (wisseltong).
Het is toch ook duidelijk te zien op het filmpje van de eerste pagina.

Het lijkt mij een leuke opgave voor ESU om het probleem te ondervangen, maar gezien de locatie
en het doel van de sensoren zie ik geen andere wijze waarop deze hadden kunnen worden uitgevoerd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 24 November 2012, 12:12:45 »
Robbert Jan, dan lijkt het erop dat deze loc feitelijk onbruikbaar is (bij stapvoets rijden) op banen met Roco-wissels. Geen fijne conclusie voor Ronald en anderen met die (dure) loc en die rails.

Groet,
Ruud

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #70 Gepost op: 24 November 2012, 12:19:50 »
Fijn, dat betekent voor mij dat ik geen Roco-wissels kan gebruiken. Naast de Br 215 heb ik ook de Br 151 met diezelfde sensoren.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 24 November 2012, 12:24:43 »
Citaat
hmmmm.....vreemd. Ik heb zelf ook een ESU BR215 en die heeft dit probleem niet. Wij gebruiken bij ons op de clubbaan Tillig wissels. Je ziet inderdaad vonken als de loc daar overheen rijd, maar de centrale blijft gewoon functioneren. En in bogen maakt hij inderdaad het zelfde snerpgeluid.

Erwin, wij hebben in de clubbaan ook gewoon Rocoline wissels liggen. Inderdaad komen daar vonkjes bij vrij op de bewuste sensoren, maar niet dusdanig dat de centrale afschakelt. Ik vraag me dan ook af of die vonkjes daadwerkelijk kortsluiting-vonkjes zijn, of meer contactvonkjes. Is de sensor echt rechtstreeks verbonden met het naastliggende wiel?

Alex

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 24 November 2012, 12:39:32 »
Ik denk dat de oplossing met de lamp toch de meest praktische is (maar niet de mooiste)
Verder zou ik dit probleem toch heel nadrukkelijk bij ESU neerleggen opdat zij er minimaal in de toekomst rekening mee houden.
Voor mij een duidelijke reden om dit soort locs maar even links te laten liggen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 24 November 2012, 16:43:14 »
Dus omdat roco eerder was met een linker en rechter rail, die een paar millimeter van elkaar liggen zijn het bij ESU prutsers?
Ik heb wel eens een meegebogen marklin wissel door het raam gegooid, dat zijn pas draken voor sommige locs.

Mag ik beide niet zo slim vinden?
mag ik beide ook mooi vinden, zowel de ESu  loc als de roco wissels?

Ik vind de keerlus oplossing door wachten op kortsluiting nog veel beroerder.  Het Lenz systeem.  Wat ik hiermee wil zeggen is dat een beetje kortsluiting schijnbaar niet zo erg gevonden wordt door fabrikanten.

Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat.  Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 24 November 2012, 16:57:24 »
Jij mag natuurlijk vinden wat je wilt (alsof ik je daarvan af zou kunnen houden). ;)
Je hebt me zeker niet zien schrijven dat het bij ESU prutsers zijn.
Ik vindt het echter niet sterk als er een locomotief (of iets anders) wordt ontwikkeld wat op op een veel gebruikt rail systeem kortsluiting veroorzaakt. Dat railsysteem werkte ondanks die "korte" stroomscheiding tot nog toe probleemloos.
Dat de kortsluiting met een lamp voorkomen kan worden is prachtig maar het zou niet nodig moeten zijn.

HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.