Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
Vandaag om 22:19:22
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:08
Locatie van foto gezocht door GerardvV
Vandaag om 22:18:48
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 22:06:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 21:46:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:35:09
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
Vandaag om 21:06:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:59:27
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:50:03
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:15
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
Vandaag om 20:00:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:52:01
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Jeroen95
Vandaag om 19:49:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 19:46:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:45:29
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 19:27:12
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:25:20
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 18:51:11
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door henk
Vandaag om 17:40:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24985 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2012, 13:52:16 »
Ja, die zijn stroomvoerend, tenminste bij mijn roco wissels, is geen rocoline.
De puntstukken, inclusief die vleugels zijn uit 1 stuk metaal gemaakt, en voeren dus ook gewoon stroom als je je puntstuk polariseert.

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2012, 13:54:48 »

Dit zijn m'n wissels...


...en in de cirkel zit het probleem...

Het de veer van de sensor glijdt dus bij het verlaten/oprijden van het hartstuk ook over de andere spoorstaaf (die richting de tong loopt).

Op de spoorstaven tussen het hartstuk en de tong van de wissel, staat altijd spanning, altijd zelfde polariteit (gewoon links/rechts).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2012, 13:58:07 »
Ok, dan had lucky het bij het rechte eind.

Je moet dus een truuk zien te verzinnen, waardoor de sensor de spoorstaaf en puntstukvleugel niet kan verbinden.

Ik zie ruwweg twee oplossingen:
  • Knip verplaatsen (punt A in de plaatjes die lucky plaatste)
  • Knip vergroten (bijvoorbeeld door een halve cm van een aangrenzende spoorstaaf te lakken)

Ik zou voor het tweede gaan.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:00:47 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2012, 14:05:51 »
Lucky had niet helemaal gelijk. Zijn uitleg van de wissels klopt, maar hij heeft het over dat de wielen dan de andere spoorstaaf raken, en dat is in dit geval niet zo. Lak aan de binnen kan van de spoorstaaf zal dus ook niets oplossen, die moet je boven op de spoorstaaf doen.
Maar hoe lang blijft die dat zitten als je er met je wielen altijd overheen rijd, dan wel je er schoonmaak wagens overstuurd, en misschien ook wel met de hand de rails eens schoonmaakt.

Bovendien maak je dan een nieuw probleem. Je doet aan puntstuk polarisatie om ze goed mogelijk contact te hebben met alle wielen, zeker bij kleinere loks erg handig. Maar met de lak ga je vervolgens en ander stuk weer stroomloos maken, dus weer een kans op nieuwe problemen met kleine loks.

En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?

De echte oplossing is denk ik optie 1, de knip verplaatsen, zodat het deel dat geraakt wordt door die wissel sensoren gelijk gepoold is met je puntstuk. Maar of dat eenvoudig te doen is? Zeker bij wissels die volledig in je baan zijn opgenomen.

Roelco

lokpaint

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2012, 14:07:06 »
Hoi

Er staat toch in het instruktieboekje op pagina 15? dat er vonken (en dus kortsluiting)  kan ontstaan bij het wisselrijden?

Bart

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2012, 14:11:03 »
@Bart: je hebt inderdaad gelijk... Nooit aan gedacht, om in de handleiding te kijken...  :-[
Ben er dus mooi klaar mee, want als ik eens echt langzaam wil rijden, is de kans groot, dat m'n hele systeem plat gaat, omdat de sensoren kortsluiting veroorzaken...

@Roelco: ik kan de wissels niet aanpassen. Ze zitten inderdaad helemaal ingebouwd. En ik heb een aantal locs, die echt die polarisatie van dat hartstuk wel kunnen gebruiken, dus lakken is niet handig, en zal inderdaad niet lang blijven zitten...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #21 Gepost op: 22 November 2012, 14:13:19 »
Dan zou het dus "normaal" gedrag zijn? Wel vreemd gedrag, en beperkt dus eigenlijk ook de minimale snelheid van de lok. Als de lok te langzaam gaat slaat de centrale uit, lijkt mij vreemd "normaal" gedrag.

Heb zelf deze lok ook overwogen, maar als dit "normaal" gedrag is moet ik er maar niet aan beginnen met al mijn roco gepolariseerde wissels op mijn station.

Hoe werken die sensoren eigenlijk precies? Registreren die een digitaal signaal als ze rails aanraken? zou vreemd zijn aangezien ze blijkbaar elektrisch gekoppeld zijn aan 1 as.

Dus registreren ze dan de druk, worden ze iets ingedrukt, kunnen ze dan niet in kunststof worden uitgevoerd, of kun je de lak niet aanbrengen op de sensoren? Moet je misschien ook wel eens weer vernieuwen, maar ga je in elk geval niet met een poetsblok over, en hoef je niet al je wissels langs?

Roelco
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:16:20 door rjr »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2012, 14:13:46 »
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

lokpaint

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #23 Gepost op: 22 November 2012, 14:14:44 »
Hoi

Ik weet niet hoe die sensoren precies werken, maar ik zou ze gewoon eens afdekken met een stipje plakband en een testritje maken.

Bart

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #24 Gepost op: 22 November 2012, 14:17:54 »
Blijkbaar denken er meerderen in dezelfde oplossings richting. Met dat ik mijn text er op aangepast had hebben de anderen ook gereageerd :)

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #25 Gepost op: 22 November 2012, 14:21:04 »
@Bart: ga ik proberen, al ben ik bang, dat dan juist de functie van deze dingen verloren gaat, en je die karakteristieke geluiden niet meer gaat horen...

@Roelco: de loc vonkt altijd, over m'n Roco wissels (allemaal gepolariseerd, sterker nog, ik heb er één die niet is gepolariseerd, maar daar doet 'ie het ook). Het is dus bij de laagst mogelijke snelheid, dat de loc nét niet genoeg tijd heeft, om van de kortsluiting 'weg' te komen...

PS: op bladzijde 23 van de Handleiding zijn de sensoren te zien...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #26 Gepost op: 22 November 2012, 14:23:47 »
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...

Als werktuigbouwer was ik daar vanuit gegaan. Maar nu ik erover nadenk is het logischer als de sensoren spanning meten. Dan zou door een plakbandje op de sensor het booggeluid niet meer klinken. Wel jammer.

En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?
Als ik zie hoe stevig het vuil aan mijn rails blijft kleven, dan zou ik zeggen: eeuwig  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:26:04 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #27 Gepost op: 22 November 2012, 14:24:39 »
Hoe meten ze die spanning dan? In de bochten komen ze nergens tegenaan...  ???

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #28 Gepost op: 22 November 2012, 14:28:20 »
Die sensoren komen de afbuigende spoorstaven tegen. Die voeren meestal spanning. Het is dus geen booggeluid, maar ik-zie-een-extra-spoorstaaf-dus-het-zal-wel-een-wissel-zijn-geluid.  ;)

(Was op jouw filmpje ook te horen. De lok piept ook als die rechtdoor over een wissel rijdt)

Of werkt het toch weer anders: in bogen (afgezien van wissels) piept de loc niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:29:59 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #29 Gepost op: 22 November 2012, 14:34:23 »
In de bogen werkt de sensor ook... ;)

Vandaar mijn vraag...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...