Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Maarten.T
Vandaag
om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
Zeeuw
Vandaag
om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag
door
Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0
door
Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West
door
puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels. (gelezen 24158 keer)
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Gepost op:
22 November 2012, 12:48:09 »
Dag mensen,
Een vervelend probleem...
Als ik met m'n BR 215 over Rocoline wissels rijdt, ontstaan er vonken, zodra de loc het gepolariseerde hartstuk verlaat...
In
dit filmpje
is dat duidelijk te zien.
In het tweede fragment rijdt de loc op rijstap 1, de langzaamste stand. Omdat het moment van kortsluiting dan langer is, vliegt gelijk de hele spanning van de baan...
In het derde fragment rijdt er een 211 van Roco over, die geen enkel probleem heeft/veroorzaakt...
Ik heb onderhand 2 BR 215's van ESU, en ze veroorzaken het allebei.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Heeft iemand een idee, waardoor dit kan komen, en hoe het eventueel opgelost kan worden?
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Mohy
BNLS Supporter
Offline
Berichten: 134
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2012, 12:53:01 »
Ik heb de loc niet, maar ik was wel erg in geinteresseert. Daardoor herinner ik me het volgende draadje, waarin wordt gesproken over sleepers onder de loc voor het aansturen van de geluidseffecten.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33683.30.html
Ik ben niet verbaasd als hierin een deel van het probleem zou kunnen zitten.
Mvg
Martijn
Gelogd
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2012, 12:54:00 »
Misschien staan de linker- en rechterwielen te dicht bij elkaar volgens de norm? Dan raakt het wiel wellicht net de andere spoorstaaf bij het verlaten van het puntstuk.
Het staat me bij dat ESU-locs qua maatvoering van de wielstellen een compromis zijn tussen NEM-norm en Marklinsysteem, en die hebben een verschillende wielafstand.
EDIT: Hier de betreffende NEM-norm:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_NL.pdf
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 12:59:02 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
Mark D.
Offline
Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #3 Gepost op:
22 November 2012, 13:15:51 »
is dat puntstuk heel zuinig gepolariseerd?
als test een beetje nagellak aan de binnenkant van de spoorstaaf.
spoorbreedte van de wielen aanpassen
puntstuk met een slijptol groter maken. zoals op plaatje
alsof de afstand tussen A en D bij jou niet bestaat.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #4 Gepost op:
22 November 2012, 13:20:25 »
Hoe bedoel je 'zuinig'?
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26706
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #5 Gepost op:
22 November 2012, 13:23:29 »
Controleer eerst eens de B-maat van de wielstellen. Zie
NEM310
En meet ook eens in het puntstuk of alle stukjes rail daar wel de juiste polariteit hebben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Mark D.
Offline
Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #6 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:01 »
alleen het puntstuk (zuinig, als te weinig)
en niet de rail van af punt A naar het puntstuk.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #7 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:52 »
Ik dacht zelf ook in eerste instantie aan de wielen die te dicht bij elkaar zouden staan, maar dan zou je het bij alle assen moeten hebben. Als je het alleen bij de eerste en laatste as hebt dan lijkt het meer Martijn zegt. En dan met name die sensoren voor detectie van wisselstraten.
Die is dan zo lang dat die zowel het puntstuk als de spoorstaaf aanraakt waardoor er daar kortsluiting ontstaat.
Zie dit plaatje:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625672.jpg
en vervolgens ook deze:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg
Als puntstuk niet mee schakelt zul je er geen probleem mee hebben, en als je die stukjes van het wissel mee laat schakelen met de hartstukken ook niet.
Zou wel jammer zijn als dit een algemeen probleem is bij die loks, want puntstuk polarisatie is wel aan te bevelen met de kleine loks.
Kun je niet een stukje plakband over die sensoren plakken om te kijken of het dan weg is, beetje isolatie er tussen zeg maar. En misschien moeten ze dan iets korter worden.
Vroeg me al wel af hoe ze bepaalden dat de trein over een wissel straat reed, maar dat is me nu ook gelijk duidelijk
Roelco
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:28:37 door rjr
»
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #8 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:59 »
Er is blijkbaar contact tussen de spoorstaaf waar op gereden wordt en het stroomvoerende deel van de spoorstaaf tussen rechter wisseltong en puntstuk. Dit is dus niet in het plastic puntstuk, maar net daarnaast.
De afstand tussen die spoorstafen is vrij groot. De speermaat (afstand tussen de achterkanten van de wielen) gaat de sluiting niet verklaren, want als daar contact zou zijn is de speermaat zoveel te klein dat die sowieso niet langs het puntstuk komt. Ik denk inderdaad dat de onderkant van het draaistel contact maakt, waarschijnlijk met de wisselsensoren.
Maar dat is wel gek, want het zou logisch zijn als ESU ervoor had gezorgd dat die sensoren geïsoleerd zijn van de stroomafname. (of gaat dat met zo'n gecombineerd 2/3rail model principieel niet?)
Een andere oplossing is om polarisatie van spoorstaven rond het puntstuk anders te organiseren, maar dat los je met die wissels niet zomaar even op.
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:27:12 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #9 Gepost op:
22 November 2012, 13:28:11 »
Ik zou dus eerst eens met een universeelmeter de electrische weerstand tussen de wisselsensoren en de wielen meten. Dan weet je of dit de verklaring kan zijn.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #10 Gepost op:
22 November 2012, 13:31:01 »
Ik heb me net in alle mogelijke bochten gewrongen, op zolder, en ben tot de conclusie gekomen, dat de sensoren de vonken (en dus de kortsluiting) veroorzaken...
(en ik ga nu even doormeten)
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #11 Gepost op:
22 November 2012, 13:32:21 »
Edgar en Ronald,
Zelfs al zouden die elektrische niet aan de wielen gekoppeld zijn kunnen ze nog wel het probleem veroorzaken als ze zo lang zijn dat ze zowel het puntstuk als de rail gelijktijdig kunnen raken.
Roelco
Gelogd
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #12 Gepost op:
22 November 2012, 13:39:31 »
Even gemeten: De wisselsensoren hebben aan één kant van de loc een elektrische verbinding met de wielen (dus óf de linker óf de rechterzijde, het is net hoe je het bekijkt).
Ze pakken dus het stukje spoor 'met de andere polariteit' mee. Bij mijn wissels is alles metaal. Dat stukje wat ze dus aanraken, zit altijd aan de 'verkeerde kant', en zal dus sluiting geven...
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26706
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #13 Gepost op:
22 November 2012, 13:41:59 »
Ik heb nog nooit van die wisselsensoren gehoord.
Kan iemand uitleggen wat die dingen doen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #14 Gepost op:
22 November 2012, 13:42:30 »
De vleugels van een rocoline puntstuk zijn volgens mij niet stroomvoerend. Als dat wel zo is, kan daar de oorzaak ook in zitten. In dat geval heeft lucky gelijk en maakt de sensor contact tussen de rode en blauwe spoorstaaf bij punt A.
Dus: zijn de vleugels van het puntstuk stroomvoerend?
Klaas: ESU loks piepen in wissels. De wissels worden herkend met een drukschakelaar aan de onderzijde van de draaistellen. Deze strijkt over de afbuigende spoorstaaf en dat triggert het booggeluid
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:46:16 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.