Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24090 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2012, 13:52:16 »
Ja, die zijn stroomvoerend, tenminste bij mijn roco wissels, is geen rocoline.
De puntstukken, inclusief die vleugels zijn uit 1 stuk metaal gemaakt, en voeren dus ook gewoon stroom als je je puntstuk polariseert.

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2012, 13:54:48 »

Dit zijn m'n wissels...


...en in de cirkel zit het probleem...

Het de veer van de sensor glijdt dus bij het verlaten/oprijden van het hartstuk ook over de andere spoorstaaf (die richting de tong loopt).

Op de spoorstaven tussen het hartstuk en de tong van de wissel, staat altijd spanning, altijd zelfde polariteit (gewoon links/rechts).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2012, 13:58:07 »
Ok, dan had lucky het bij het rechte eind.

Je moet dus een truuk zien te verzinnen, waardoor de sensor de spoorstaaf en puntstukvleugel niet kan verbinden.

Ik zie ruwweg twee oplossingen:
  • Knip verplaatsen (punt A in de plaatjes die lucky plaatste)
  • Knip vergroten (bijvoorbeeld door een halve cm van een aangrenzende spoorstaaf te lakken)

Ik zou voor het tweede gaan.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:00:47 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2012, 14:05:51 »
Lucky had niet helemaal gelijk. Zijn uitleg van de wissels klopt, maar hij heeft het over dat de wielen dan de andere spoorstaaf raken, en dat is in dit geval niet zo. Lak aan de binnen kan van de spoorstaaf zal dus ook niets oplossen, die moet je boven op de spoorstaaf doen.
Maar hoe lang blijft die dat zitten als je er met je wielen altijd overheen rijd, dan wel je er schoonmaak wagens overstuurd, en misschien ook wel met de hand de rails eens schoonmaakt.

Bovendien maak je dan een nieuw probleem. Je doet aan puntstuk polarisatie om ze goed mogelijk contact te hebben met alle wielen, zeker bij kleinere loks erg handig. Maar met de lak ga je vervolgens en ander stuk weer stroomloos maken, dus weer een kans op nieuwe problemen met kleine loks.

En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?

De echte oplossing is denk ik optie 1, de knip verplaatsen, zodat het deel dat geraakt wordt door die wissel sensoren gelijk gepoold is met je puntstuk. Maar of dat eenvoudig te doen is? Zeker bij wissels die volledig in je baan zijn opgenomen.

Roelco

lokpaint

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2012, 14:07:06 »
Hoi

Er staat toch in het instruktieboekje op pagina 15? dat er vonken (en dus kortsluiting)  kan ontstaan bij het wisselrijden?

Bart

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2012, 14:11:03 »
@Bart: je hebt inderdaad gelijk... Nooit aan gedacht, om in de handleiding te kijken...  :-[
Ben er dus mooi klaar mee, want als ik eens echt langzaam wil rijden, is de kans groot, dat m'n hele systeem plat gaat, omdat de sensoren kortsluiting veroorzaken...

@Roelco: ik kan de wissels niet aanpassen. Ze zitten inderdaad helemaal ingebouwd. En ik heb een aantal locs, die echt die polarisatie van dat hartstuk wel kunnen gebruiken, dus lakken is niet handig, en zal inderdaad niet lang blijven zitten...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #21 Gepost op: 22 November 2012, 14:13:19 »
Dan zou het dus "normaal" gedrag zijn? Wel vreemd gedrag, en beperkt dus eigenlijk ook de minimale snelheid van de lok. Als de lok te langzaam gaat slaat de centrale uit, lijkt mij vreemd "normaal" gedrag.

Heb zelf deze lok ook overwogen, maar als dit "normaal" gedrag is moet ik er maar niet aan beginnen met al mijn roco gepolariseerde wissels op mijn station.

Hoe werken die sensoren eigenlijk precies? Registreren die een digitaal signaal als ze rails aanraken? zou vreemd zijn aangezien ze blijkbaar elektrisch gekoppeld zijn aan 1 as.

Dus registreren ze dan de druk, worden ze iets ingedrukt, kunnen ze dan niet in kunststof worden uitgevoerd, of kun je de lak niet aanbrengen op de sensoren? Moet je misschien ook wel eens weer vernieuwen, maar ga je in elk geval niet met een poetsblok over, en hoef je niet al je wissels langs?

Roelco
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:16:20 door rjr »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2012, 14:13:46 »
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

lokpaint

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #23 Gepost op: 22 November 2012, 14:14:44 »
Hoi

Ik weet niet hoe die sensoren precies werken, maar ik zou ze gewoon eens afdekken met een stipje plakband en een testritje maken.

Bart

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #24 Gepost op: 22 November 2012, 14:17:54 »
Blijkbaar denken er meerderen in dezelfde oplossings richting. Met dat ik mijn text er op aangepast had hebben de anderen ook gereageerd :)

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #25 Gepost op: 22 November 2012, 14:21:04 »
@Bart: ga ik proberen, al ben ik bang, dat dan juist de functie van deze dingen verloren gaat, en je die karakteristieke geluiden niet meer gaat horen...

@Roelco: de loc vonkt altijd, over m'n Roco wissels (allemaal gepolariseerd, sterker nog, ik heb er één die niet is gepolariseerd, maar daar doet 'ie het ook). Het is dus bij de laagst mogelijke snelheid, dat de loc nét niet genoeg tijd heeft, om van de kortsluiting 'weg' te komen...

PS: op bladzijde 23 van de Handleiding zijn de sensoren te zien...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #26 Gepost op: 22 November 2012, 14:23:47 »
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...

Als werktuigbouwer was ik daar vanuit gegaan. Maar nu ik erover nadenk is het logischer als de sensoren spanning meten. Dan zou door een plakbandje op de sensor het booggeluid niet meer klinken. Wel jammer.

En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?
Als ik zie hoe stevig het vuil aan mijn rails blijft kleven, dan zou ik zeggen: eeuwig  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:26:04 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #27 Gepost op: 22 November 2012, 14:24:39 »
Hoe meten ze die spanning dan? In de bochten komen ze nergens tegenaan...  ???

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #28 Gepost op: 22 November 2012, 14:28:20 »
Die sensoren komen de afbuigende spoorstaven tegen. Die voeren meestal spanning. Het is dus geen booggeluid, maar ik-zie-een-extra-spoorstaaf-dus-het-zal-wel-een-wissel-zijn-geluid.  ;)

(Was op jouw filmpje ook te horen. De lok piept ook als die rechtdoor over een wissel rijdt)

Of werkt het toch weer anders: in bogen (afgezien van wissels) piept de loc niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 14:29:59 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #29 Gepost op: 22 November 2012, 14:34:23 »
In de bogen werkt de sensor ook... ;)

Vandaar mijn vraag...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...