Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:14:41
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:14:32
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24049 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #120 Gepost op: 28 November 2012, 10:39:27 »
Deze theorie vind ik heel aannemelijk, voor niet-gepolariseerde wissels. De wielen en de sensoren zitten naast elkaar, dus het zou prima kunnen, dat daardoor inderdaad ook vonken onstaan, doordat de wielen zelf het hartstuk stroom geven.

Trouwens:

www.youtube.com/watch?v=U9wF98mRW8Y
De blauw-beige...

http://www.youtube.com/watch?v=WD53him2hzg
...en de rode, nu ff erger...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #121 Gepost op: 28 November 2012, 16:53:40 »
Ik rijd maar met één booster (baan is niet zo groot). Er zijn dus geen overgangen... Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
(De schakelstroom voor wissels en seinen komt van een andere trafo, maar dat zijn aparte circuits, die niks met elkaar te maken hebben verder...)

Ik ben net thuis uit Leeuwarden (had er een klusje, dat te maken had, met m'n profielfoto... ;) ).
Het testen op andere banen, hoeft van mij niet zo nodig. Ik weet, dat ik niet de enige ben, die het probleem heeft.


Groet,

Ronald

Nou Ronald. Heb gisteravond bij ons op de clubbaan toch nog even gekeken, dit omdat ik vanuit mijn ooghoek toch iets zag onder mijn ESU. Dus, weer over een paar wissels gereden, en ja hoor. Toch vonkjes, welliswaar lang niet zo erg als bij jouw loc, maar wel aanwezig, gebeurd niks met de centrtale en het gebeurd niet met rijstap 1, maar vanaf rijstap 2 tot en met 4. Daarna zie je het niet meer. Maar mij stoort het ook verder niet zo en je moet echt zowat plat met je snufferd op de baan liggen om het te zien. Eeneh, testen bij ons op de baan hoeft niet hoor, gewoon rijden is toch ook leuk?  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #122 Gepost op: 28 November 2012, 17:25:54 »
Op het Duitse Stummi-forum wordt gediscussieerd over de binnenkort te verschijnen V 60 van Esu. In die discussie staat een interessant zinnetje:

"Die V 60 wird zweifelsohne eine schöne Lok, trotzdem werd ich nach den massiven Elektronikproblemen bei den anderen Maschinchen des Herstellers meine Finger von ESU-Loks lassen."

Even vrij vertalen: Die V 60 wordt zonder twijfel een mooie loc. Toch zal ik na de grote electronicaproblemen bij de andere machientjes van deze fabrikant geen Esu-locomotieven aanschaffen.

En even verder in die discussie:

"ich finde die Loks von ESU auch schön, aber BITTE laufen müssen die können und nicht getragen zbs. zum Händler um diese umzutauschen"

Nog een vrije vertaling: ik vind de locs van Esu ook mooi, maar ALSJEBLIEFT, ze moeten kunnen rijden en niet gedragen naar bijvoorbeeld de handelaar/winkelier om ze om te ruilen.

Geeft te denken, lijkt me.

De hele discussie: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=82359.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 18:28:37 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #123 Gepost op: 29 January 2013, 22:56:00 »
Het is al een oud draadje, maar ik ben ergens in een van de Nederlandse tijdschriften een recentie tegengekomen waarin volgens mij stond dat d'r in het draaistel een ledje zat om vonken te imiteren  ???

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #124 Gepost op: 29 January 2013, 23:12:08 »
Nou, die vonkjes op de youtube clips zijn overduidelijk niet van een ledje... ;D Wel jammer dat dit soort dingen voorkomen bij een (best prijzig) model. Loc ziet er verder mooi uit maar gezien m'n andere ervaringen met ESU blijf ik met m'n fikken af van dat spul. Helaas... ::)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #125 Gepost op: 30 January 2013, 20:13:00 »
@Paul: dit zijn echte vonken...  8)

De ledjes hadden ze toen nog niet ingebouwd. Was trouwens ook verre van realistisch geweest. Ik heb nog nooit een dieselloc zien vonken, als 'ie over een wissel ging (ja die 2 ESU's van mij...)...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #126 Gepost op: 23 February 2013, 12:57:42 »
http://www.proto87.com/turnout-wiring-for-DCC.html


Ik ben wel heel benieuwd volgens welk plaatje de wissels zijn aangesloten om te vonken.

denk aan voorbeeld 3 en 4 in de link.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #127 Gepost op: 23 February 2013, 15:19:45 »
Als hij de roco line wissels standaard heeft aangesloten dan is het volgens 5.
De manier die ik ook gebruik voor mijn roco wissels en prima werkt voor alle loks die ik op de baan heb rijden. (heb geen ESU loks )

groet,
Roelco


Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #128 Gepost op: 24 February 2013, 14:24:56 »
Ook hier geld heb je problemen terug naar de handelaar. Dan moet de fabrikant er naar kijken en handelingen verrichten en verbeteringen aanbrengen. Bovendien kost Esu dit veel geld.
Alleen zo al wordt Esu gedwongen een beter product op de markt te brengen.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #129 Gepost op: 24 February 2013, 17:47:34 »
tuurlijk joh, nooit zelf nadenken, altijd een ander het laten oplossen.

en misschien vind esu zo een vonk niet erg, kan het materiaal van hun dat hebben.
zit je dan met je loc en je mooie mailtje....

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #130 Gepost op: 24 February 2013, 18:25:05 »
Dan heeft ESU een probleem. Niet maar ik weet mijn rechten  en advocaten zijn geduldig.

En wielen zijn niet bestand tegen vonken op termijn krijg je dan allemaal inbrandplekjes.

Gert1

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #131 Gepost op: 24 February 2013, 19:57:16 »
Ook hier geld heb je problemen terug naar de handelaar.

Welk geld?

mvg,
Gert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #132 Gepost op: 24 February 2013, 20:38:44 »
Ok mensen, het is wel weer genoeg even.
Niet op de man spelen a.u.b.

Volgende antwoorden die niet met de ESU te maken hebben, zullen rigoreus door de digitale zamboni om zeep geholpen worden.  (y)

Dank voor jullie begrip, gr,

Bert

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #133 Gepost op: 24 February 2013, 21:03:29 »
Hallo,

Ik heb mijn ESU BR net twee weken in huis en de loc werkt goed, behoudens het blijven hangen van een van de wissels sensors. Dat wordt opgelost. De problemen met het vonken heb ik totaal niet. De loc kruipt door de wisselstraten zonder problemen, echt prima.

Ik heb FL Profi en Lenz Digitaal.


Richard

lokpaint

  • Gast
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #134 Gepost op: 24 February 2013, 21:07:29 »
Hoi

Ik zal de mijne morgen eens uitgebreid testen. Ik ben namelijk benieuwd of het nog iets uitmaakt hoe om je hem op de baan zet.

Mijn achterliggende gedachte hierbij is dat de sensoren potentiaal voeren van een van de railstaven....of zoiets.. ::) ::)

Bart