Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:23:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door meino
Vandaag om 22:54:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:50:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:50:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 22:32:11
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:29:34
Swalbenburg, N modulebaan door Reinout van Rees
Vandaag om 22:09:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:09:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:00
Lekstroom ledverlichting bij aarding op chassis door Herb73
Vandaag om 22:03:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 21:58:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 21:56:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 21:42:54
Database software door MJ11
Vandaag om 21:01:15
BNLS modules: de groeten uit Berkel door defender
Vandaag om 20:51:31
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door defender
Vandaag om 20:45:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:42:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37

Auteur Topic: Zwitserse modulebaan  (gelezen 33382 keer)

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
Re:Zwitserse modulebaan
« Reactie #30 Gepost op: 29 November 2012, 21:45:17 »
...als de baan af is dan natuurlijk ;D...

Ha die Bas
Maar goed dat je er een ;D achter zet... want volgens mij blijf je mooie dingen bedenken voor je baan.
Je brug vordert mooi! Hoe ga je die afsteunen op de berg: ga je daarvoor net zo'n betonconstructie maken als de echte Bietschtalbrücke heeft?

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 November 2012, 22:40:12 »
Goedenavond allemaal.

Johan en ernst leuk om jullie hier ook tegen te komen (y) en natuurlijk alle andere bekenden.
zo Bas had vandaag een lekker dagje vrij dus volop tijd om aan de bietschtal-brucke verder te werken.
ik heb vandaag vele tussen balken op maat gemaakt en vast gesoldeerd met de gasbrander.
Beide kanten zijn nu bijna klaar ik moet alleen bij de staanders nog een paar balken solderen en nog alle schoorbalken die schuine.
En dan moet er natuurlijk nog de tussen liggers gemaakt worden dus er is nog een hoop te doen en vergeet niet dat de boel ook nog vast moet.
ik zit nog steeds te denken of het mogelijk is om de boog te kunnen maken ik zal dan ook zeker voordat ik de voor bruggen aan elkaar vast maakt kijken of dit mogelijk is.
omdat ik toch de module aan moet passen dus misschien is er een mogelijkheid maar ja 10 cm er bij betekend dat mijn deur weer minder open kan :'( :'(de faller brug liep gewoon recht dus zo lopen mijn sporen ook maar als ik ze nu met de flex rail net in een flauwe boog kan legen is er misschien een mogelijkheid.
en wie weet maak ik de voor bruggen ook wel opnieuw uit de echte variant met de eerste enkelspoor en later dus de dubbeluitvoering.
de vraag is natuurlijk zie je daar wat van faller heeft het niet gedaan waarom weet ik niet het zou toch ook leuk zijn geweest als je de enkelspoor variant kon bouwen.
goed jullie zitten natuurlijk te wachten op de foto,s  ;D nou daar komen ze.

Ernst ja ik wil de betonconstructie maken net als de echte brug ook de seinbrug ga ik er bij bouwen.
Johan ja leuk om hier ook de Sud rampe te plaatsen lijkt me erg mooi.
vorder je al met de plannen station Brig in ieder geval de twee bruggen lijkt me erg mooi en volgens mij heb je van die modellen.

goed ik hou het hier even bij morgen moet er gewoon weer gewerkt worden 8)

Groetjes Bas

ArjanM

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 30 November 2012, 14:28:24 »
Keurig gemaakt. Hoe voorkom je dat door de hitte dichtbij gelegen verbindingen weer los gaan? Met natte watten?

10 cm minder deurruimte moet toch kunnen? Als het niet meer past val je maar wat af  ;D Bij mij kan de deur ook niet helemaal open, eigenlijk helemaal geen probleem.

Enne, gebogen is de ene boog langer dan de ander. Ik denk dat dat, nu met beide bogen af, geen optie meer is. Of je moet er één opnieuw maken.
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 November 2012, 17:02:32 »
Hoi Arjan.

Ik weet niet persies hoe de boog loopt maar denk dat de brug middenstuk van wat ik nu maakt gewoon recht is en dat de aan ruggen wat weg lopen in een bocht staan of deze dan ook aan de binnenkant korter zijn dan de buiten kant weet ik niet ik zelf denk dat als deze aan bruggen gewoon lichtjes in een boog staan en als de boven bouw er op zit dat de sporen al mooi in een flauwe boog liggen.
We zien het wel misschien ga ik in het weekeind verder met de module dan weten we het en dan weet ik dus ook wat of de brug in een boog komt of recht.
In iedergeval zijn we lekker bezig.

Groetjes Bas
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 09:01:54 door Swiss-Bas »

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 November 2012, 20:24:31 »
Hoi Arjan.

helemaal vergeten te vermelden hoe ik het soldeer.
ik zet het desbetreffende deel wat ik soldeer rondom in de klemmen.
maar omdat de gasbrander al behoorlijk warm is woord het messing al gauw heet zodat het soldeer er zo tussen smelt mocht zonder de vlam er bij te houden meestal doe ik een combinatie van beide.
maar ik probeer het werkstuk altijd zo vast mogelijk te monteren zodat alle delen op de juiste plaats blijven als er dan soldeer smelt koelt ie vanzelf weer af en zit het weer vast.
wat ik ook veel doe is zware metalen voorwerpen gebruiken als ballast of een baksteen werkt ook prima is lekker zwaar nadeel van veel metaal is dat het allemaal warmte op neemt dus je moet langer branden.
 de gasbrander is zo een kleine die je vult met een bus net als je aansteker eigenlijk zou het mooi zijn als ik zo een maatje met patronen zou hebben je heb ze wel maar dat zijn weer van die spuitbus patronen zal best wel werken maar lijkt me niet prettig vast houden.

groetjes Bas

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #35 Gepost op: 30 November 2012, 22:34:23 »
Volgens mij zitten er 2 knikken in die brug.
Het spoor loopt dan in een lichte boog over dat brugdek.

Robin

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 02 December 2012, 10:55:46 »
Goedemorgen.

Hoi Robin.

bedankt voor de foto het woord toch eens tijd dat ik zelf met de lens,en de brug eens komt bekijken :)
ik heb gisteren even niks aan de brug gedaan wel ben ik weer verder gegaan met de dal module.
en ga vandaag hier mee verder.
wel ben ik er uit met wat ik doe met de brug recht of gebogen het woord recht.
reden hiervan is gewoon dat ik niet genoeg ruimte heb om de module te verlengen zodat ik goed uitkomt op de spiraal module.
maar goed een rechte variant zal zeker ook een mooie blik vanger zijn.
het stuk extra ravijn diepte van de ondermodule zal zo 40 cm zijn hier mee komt er toch gauw 90 cm hoogte van af het bietschtal-brucke.
het maken van deze module is nog wel een flinke klus wat betreft denk en reken en meet werk omdat ik de huidige brug module natuurlijk aanpast.
goed hier over later meer en natuurlijk gaan we van de week weer verder met het messing werk.

groetjes Bas

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #37 Gepost op: 02 December 2012, 11:59:39 »
Hallo Bas,

Je bent er dus nog niet geweest dan heb ik er nog een voor je.
Zie je de sporen rond lopen op een rechte brug met knik.

Robin

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 02 December 2012, 12:35:43 »
Hoi Robin.

nee helaas ben ik er nog niet geweest wel zijn we met de lotsberger er overheen gereden.
Syl was namelijk best flink verbrand aan haar voeten dus zoveel lopen ging niet.
Nu maar aankomende zomer.
Bedankt voor de foto.

Na de koffie ga ik weer verder met de module bak.

Groetjes Bas

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 December 2012, 22:20:57 »
Goedenavond.

tijd voor een nieuwe verse update.
vandaag ben ik weer verder gegaan met het soldeer vloei werk van het bietschtal-brucke.
lekker met het kacheltje aan in de schuur met het messing in de weer.
zie de foto,s

nog 4 tussen balken en dan de schoorbalken en t balken en klaar is bas met deze twee delen hierna begin ik aan de tussen delen die vervolgens weer samen met deze delen samen komen.
maar goed eerst deze maar eens af hebben.
en verzoekje is misschien heeft er iemand duidelijke foto,s van een ander bls sudrampe kunstwerk namelijk de oude baltschiederviaduckt deze komt bij mij in enkelspoor laag achterin de module waar ook het bietschtal brug voor in staat hoog dan.
deze brug wil ook maken van messing alleen zal het even gissen zijn naar mijn toegereikte ruimte lengte brug.

groetjes bas

Johan Langhorst

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 10 December 2012, 10:37:43 »
Hallo die Bas,

Bas ik ga voor je in mijn archief duiken,eens kijken of
ik daar nog een paar dia,s of foto,s van heb.
Ik ben ook bij de buren begonnen met mijn nieuwe draadje
Bls Sudrampe.

Grt Johan
« Laatst bewerkt op: 10 December 2012, 23:39:40 door Johan Langhorst »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 10 December 2012, 11:37:56 »
De aanbruggen zijn recht en liggen schuin t.o.v. de hoofdbrug. Ze steunen op een zware dwars-ondersteuning tegen de hoofdbrug aan. Door de 2 knikken ontstaat dus een brug in een "bocht" , waarop de rail in een bocht met verkanting ligt (vroeger enkelspoor) het vroegere enkelspoor (nu de buitenbocht, aan de bergkant) had een boogstraal van 300 meter, in model na te beelden door een boogstraal van 3 meter (1:100 dus).
Dat is ook de minimale maat te gebruiken voor het (aangepaste) Faller model. Anders kom je in de problemen met de oplegging van de aanbruggen.
Als je werkelijk 1:87 maakt, heb je wat meer vrijheid in de boogstraal, maar dan is die natuurlijk niet altijd conform de werkelijkheid.
Naast oorspronkelijke bouwtekeningen is naar mijn mening een goed boek, met goed te interpreteren fotomateriaal:
Lötschbergbahn im Bau   van Clause Jeanmaire,  Verlag Eisenbahn    Archiv Nr. 58    ISBN  3 85649 058 3.
Dit is een heruitgave van een boek uit 1989, ter gelegenheid van 75 Jahre BLS.
Helaas allang uitverkocht, soms op beurzen nog te koop.

Een ander boek, ook erg goed: Lötschbergbahn (Bergstrecke)  zelfde uitgever en schrijver, ISBN 3 85649 049 3    uit 1988

Maarten

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 10 December 2012, 17:35:32 »
Goede middag

Johan bedankt al vast er zal best wel wat in het archief staan.
Ik ben benieuwd naar je sudrampe baan plan.
Komt er bij jou ook bietschtal brug.

Maarten.

Bedank voor de uitleg en de links naar de boeken ik zal er eens naar uit kijken.
De brug bij mij woord een rechte variant en een soort copy van de faller brug ik had hem heel graag in een boog gemaakt maar gezien de module,'s en het baan plan met de daarbij horende ruimte lukt het mij niet deze te veranderen zonder de gehele baan te herbouwen dit vind ik wat te ver gaan.
Maar goed het zal zo en zo wel een blik vanger worden en staat natuurlijk vele malen mooier dan de faller brug.
Zal spoedig eens een foto maken van de modulenwaar deze brug komt te staan tenslotte heb ik nu een groothoek lens.

Groetjes Bas

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 16 December 2012, 21:16:45 »
Goedenavond.

hierbij even snel een kleine update van de brugbouw.
het eerste middenstuk is klaar nu nog de andere af maken dat wil ik deze week doen en daarna begin ik aan de midden tussen delen.

zal binnenkort even een paar foto,s plaatsen van de baan.

Groetjes Bas

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
« Reactie #44 Gepost op: 18 December 2012, 00:44:46 »
Begint steeds meer vorm te krijgen Bas, leuk!
Hoe ga je dit schilderen straks? Gewoon eerst met primer en dan lak?