Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Bertje B
Vandaag om 09:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232491 keer)

De Burgemeester van Hespedam

• Offline Offline
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2013, 14:06:41 »
Bedankt Frans voor je bijval.....

Moet alles alleen doen.......... :'(

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #61 Gepost op: 08 January 2013, 17:31:59 »
Before we were so rudely interrupted…..
Nu de computerproblemen verholpen zijn, ga ik de draad van de voortgang op Module 3 maar weer eens oppakken…..

Eronder
Voordat aan de bovenzijde van de module verder gewerkt kan worden, dient aan de onderzijde de elektronica op orde te zijn. Met name de magneetsensors moeten eerst op hun plek zitten, omdat deze aan de bovenzijde uitsteken.

Zoon Thom heeft nooit goed voor zichzelf kunnen verklaren, waarom destijds in 2010 het niet lukte de magneetsensors direct op de TAMS S88-3 terugmelder te kunnen aansluiten. Onder tijdsdruk van TRAM(me)LAND 2010 heeft hij de zaak toen aan het draaien gekregen door er opto couplers tussen te schakelen. Voor de nieuwe modules is hij nog een keer aan het experimenteren geslagen en heeft uiteindelijk een nieuw schema weten te ontwerpen, dat wel direct op de TAMS terugmelder kan worden aangesloten.
Gebaseerd hierop zijn de elektronicaonderdelen bij Conrad besteld. Tijdens het brainstormen over het totale concept, is ook besloten dat de nieuwe modules ieder een eigen TAMS terugmelder krijgen; alle TAMS kunnen onderling met een patchkabel worden doorverbonden en dat scheelt weer allerlei meervoudige stekkerverbindingen tussen de modules ten behoeve van de magneetsensors.
De terugmelders zijn vervolgens rechtstreeks bij TAMS Elektonik besteld. Na levering van de bestellingen zijn de printjes met de magneetsensors volgens het nieuwe schema in elkaar gesoldeerd, in de grondplaat gemonteerd en aangesloten op de TAMS terugmelder. Proeven met een geïmproviseerde 12V= voeding lieten zien dat de sensors reageerden op de magneten en dat Koploper het signaal in de testmodus binnenkreeg.
So far so good..... de praktijk zal het verder moeten uitwijzen....

Omdat het management van Waelstede deze hele elektronica wel zo ongeveer begrijpt, maar nog lang niet in staat is om dit op de juiste manier na te vertellen, zal zoon Thom t.z.t. in een apart hoofdstuk het nieuwe schema uitleggen.

De onderwereld is bijna compleet; alleen het printje voor de gestabiliseerde 12V= voeding voor de terugmelding ontbreekt nog.

Er bovenop
 In de meeste steden, met name bij grote bouwprojecten, worden eerst de huizen gebouwd en komt de infrastructuur, zoals wegen, fietspaden en trottoirs, pas als allerlaatste aan de beurt; dit tot grote ergernis van de bewoners... In Waelstede gebeurt dit andersom; hier zijn eerst de rails voor de tramlijn aangelegd, daarna de trottoirs, het gras, de klinkerstraatjes en -pleintjes, de fietspaden, de parkeerplaatsen en het asfalt. Kortom: Waelstede op module 3 is eerst helemaal tweedimensionaal aangelegd.

Alle ruimten rondom de trambaan zijn bedekt met 3 mm Profiplex van de Gamma. Dit plaatwerk is met een Stanleymes te snijden; dat scheelt weer gerommel met de decoupeerzaag..... De tramrails op printplaat is 4 mm hoog, dus er blijft een millimeter over voor de bestrating.
Vervolgens zijn de tussenruimtes tussen de tramrails en de plaat dichtgesmeerd; eerst met modelgips, maar dat laat zich te kort verwerken, zodat later op Alabastine vulmiddel is overgestapt.

De posities van de rails en de printplaten zijn uitgesneden en delen Profiplex zijn vastgelijmd. Hier en daar was het nodig om een opstandige rand met een spijkertje te fixeren.

Nu de overblijvende ruimtes zijn dichtgesmeerd, begint het al meer op een trambaan te lijken. De gaatjes tussen de rails zijn bestemd voor de magneetsensors van de terugmelding naar Koploper.

In principe zijn de beproefde methoden van Waelstede deel 1 toegepast: Auhagen trottoirs, HEKI stratenverf in donkergrijs en rood, Busch zelfklevende klinkers langs de tramrails en Faller in schuim geperste klinkers op het plein. Alles op kleur gebracht met diverse matte Tamya verven, ingewassen met 1 op 10 verdunde zwarte Tamya verf en tenslotte ge-drybrushed met matte witte Tamya verf.
Alleen voor de grasbaan is een andere werkwijze toegepast. Het lukt in Waelstede maar niet om de met afwasmiddel ontspannen verdunde houtlijm op de Woodland turf te druppelen, zonder dat de grasbaan op een heuvel- en kraterlandschap in schaal ZZZ gaat lijken en zonder dat de groefrails, de wissels en puntstukken vollopen met schuimende houtlijm....
Daarom is er nu voor gekozen om in een bekertje een luchtig papje aan te maken van Woodland turf en verdunde houtlijm, dat vervolgens met een spateltje tussen de railstaven onderling en tussen de rails en de trottoirs gesmeerd is. Wanneer dit niet te fors aangedrukt wordt, blijft het specifieke 'Woodland' effect behouden.
Om de vorm en de grootte van het pleintje te bepalen, is weer een proefopstelling gemaakt van met cellotape aan elkaar geplakte geveldelen. In verband met de beschikbare ruimte zal menig POLA en HollandScale huisje door midden gekliefd worden, om als halfreliëf het modelleven verder te slijten...

Module 3 is vrijwel klaar voor de huizenbouw. Nog niet alle belijning is gedaan, zoals het laatste deel van het fietspad en langs de trambaan. Het asfalt en het fietspad worden nog zwart ingewassen en wit ge-drybrushed. Op het pleintje wordt met Amsterdammertjes een route uitgezet, waardoor de zeer smalle steegjes met elkaar worden verbonden. Het plein komt grotendeels ter beschikking van de horeca.

Natuurlijk kon de verleiding niet worden weerstaan, om even een tram en wat auto's op de nog tweedimensionale module te zetten, om te zien of het werkelijke beeld klopte met conceptuele plaatje in het hoofd.
Conclusie: men is vooralsnog tevreden over het resultaat....

De auto's passen op de parkeerplaatsen, de vrachtauto past prima op de smallere rijbaan in dit deel van de stad en de tram, nou ja, die past eigenlijk overal.......

Dezelfde scene, maar dan wat dichterbij. Het pleintje krijgt bomen, parasols en terrasjes.

Hee, daar hebben we het Peemankeetje in de primer weer (dat straks overigens op de Waelkade komt te staan).......

Wordt vervolgd.
Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:32:26 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2013, 18:03:04 »
Ik kijk nu al uit naar foto's van de tram die door de smalle Steenhouwersgas rijdt. Volgens mij is dat pleintje straks prima geschikt om er een camera neer te zetten die zó de steeg in kijkt!

Bouw ze!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2013, 18:06:40 »
"Schuimende houtlijm"? Dan gebruik je gewoon echt teveel afwasmiddel. Een minuscuul drupje is genoeg.

Mooie update trouwens!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2013, 19:13:55 »
Erg mooi. Deze twee woorden zijn eigenlijk te kort voor datgene wat je gemaakt hebt.
Ik zou graag eens een keer "in de keuken willen kijken" met name naar het zelf maken van de rails.
Heb al je tekeningen bewaard en ga het eerst eens op een proefstuk bouwen.
Dat moet lukken.

Verder, heb jij de tekening van de Peemankeet beschikbaar?

Hartelijke groet,
Niek

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2013, 23:02:01 »
Goed bezig Rob.
Volgens mij gaan de steeg en het pleintje dè blikvangers van Waelstede worden.  (y)

P.S. moet ik mijn bouwtempo ook nog verhogen?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2013, 23:27:09 »
Potverdrie dat ziet er waanzinnig uit! (y)
Overigens wil ik je danken voor de duidelijke uitleg hoe dit alles is ontstaan daar kan ik later wel wat mee. (y) (y)
Ben benieuwd naar de volgende update.

Groetjes,

Antal

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2013, 01:14:44 »
Ik zou graag eens een keer "in de keuken willen kijken" met name naar het zelf maken van de rails.

Hartelijke groet,
Niek

Eh..de (Burge)Meester van het solderen vraagt de 'Braaier' van Waelstede om te mogen kijken..... ???

Je weet toch dat ik werk volgens de 2LH+GDL methode ? (2 Linker Handen en een Grote Dosis Lef  ;D)
Maar voor Waelstede is geen toeristenvisum nodig, dus........

Ik heb alleen een schetsje met wat maten gemaakt voor het Peemankeetje.
Ik zal het eens scannen.

P.S. moet ik mijn bouwtempo ook nog verhogen?  8)

Ik verwacht één dezer dagen uitsluitsel, of mijn eigen bouwtempo gerechtvaardigd is  ;D .....
..... en dan hoor jij of er een tandje bij moet....  8)

Groeten, Rob.

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #68 Gepost op: 09 January 2013, 17:57:47 »
Wauw Rob! Krijgt de uitbreiding ineens smoel!  (y)

Denk net als de anderen dat het pleintje en de steeg straks een aandachttrekker zullen worden! Verwerk je straks in de steeg ook nog een leuk effect? Omdat het zo uit het zicht is, kan dat natuurlijk mooi en lokt net nóg even meer aandacht naar het geheel.

Overigens ben ik, net als Niek, nog altijd benieuwd naar het zelf bouwen van rails. Zoals in een ander topic aangehaald is de kans mede dankzij jou alleen maar groter geworden dat ook ik digitaal via de bovenleiding ga rijden.

Het zelf bouwen van wissels lijkt mij nog het moeilijkste.

Overigens loont het ook voor mij om eens in de auto te stappen (of op de fiets) en eens in Waelstede te komen kijken. Hemelsbreed denk ik 15 minuten reistijd! Tenminste... Als de Gemeente Waelstede dat zelf ziet zitten natuurlijk!

Rob, knutsel lekker voort! Ik hoop snel ook eens te kunnen gaan bouwen!

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 10 January 2013, 17:35:28 »

Voor Burgemeester Niek, voor Sven (en voor mogelijk andere geïnteresseerden....),

Ik heb een scan van mijn schetsjes beloofd, maar de kwaliteit hiervan vind ik niet 'Beneluxspoor-forum-proof'  :-[.
Ik ga het anders aanpakken.
Ik heb Het Peemankeetje van alle kanten gefotografeerd op het snijmatje.
Helaas niet altijd loodrecht, want het keetje ligt door het overstekende dak sowieso schuin en anders stond ik mezelf in het licht.
De dikke vakjes op de snijmat meten 2,5 cm (nou ja, het zal wel een inch zijn....).
Alle maten moeten van hieruit af te leiden zijn; het hoeft niet precies te kloppen, want ik heb een deel van de maten zelf ook maar ingeschat vanaf de foto's (zie mijn eerdere item in dit draadje).
Het gaat om de herkenbaarheid en de sfeer, niet om het exacte aantal klinknagels.....  ;D

De hoofdmaten zijn:
- breedte 33 mm,
- hoogte van de rechte zijwanden 35 mm,
- hoogte tot aan de nok van het dak 44 mm,
- het dak is opgebouwd uit driehoekjes van 24 mm (nok) bij 28 mm (dakveer) bij 37 mm (dat volgens onze Griekse vriend Piet Agoras  ;D zou moeten kloppen).
De 3 horizontale afdeklatten, die op de achterzijde goed te zien zijn, lopen ook door op de andere zijwanden, één boven de vensteropening, één er onder en één ter hoogte van de onderzijde van het bovenraam.
De luiken vielen in de vensteropening, wanneer ze gesloten waren.

Succes, zou ik zeggen.....

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:24:37 door guest7823 »

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 10 January 2013, 19:32:31 »
Hartelijk dank, hier kan ik zeker mee uit de voeten!

Niek

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #71 Gepost op: 10 January 2013, 19:34:21 »
Dit vind ik een heel leuk draadje, dus toch maar even een reactie zodat ik het kan blijven volgen (y)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #72 Gepost op: 11 January 2013, 07:17:43 »
Bedankt voor de info en de plaatjes. Dit vind ik nu echt een heerlijk gebouwtje en ook meesterlijk gemaakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2013, 18:52:36 »
Nadat op de Van Broekhoflaan de resterende belijning is aangebracht, het asfalt en het fietspad met verdunde zwarte verf zijn ingewassen en met wit zijn ge-dry-brushed, kan Module 3 voorlopig even aan de kant.
Eerst komt nu de infrastructuur op module 4, de Waelkade, aan de beurt.

Maar voor de wisseling van de wacht in de dependence van Waelstede (de bijkeuken, dus...), zijn er nog wat foto's gemaakt.

-
Ik kijk nu al uit naar foto's van de tram die door de smalle Steenhouwersgas rijdt. Volgens mij is dat pleintje straks prima geschikt om er een camera neer te zetten die zó de steeg in kijkt!

Rob, dat moest ik natuurlijk direct uitproberen.....
Overigens: foto's zijn meedogenloos en het blijkt, dat de overgang van de 'schuimklinkers' naar de 'plakklinkers' nog wat nabewerking behoeft...

Het door Rob Kievit voorgestelde fotostandpunt.

Zicht vanaf de toekomstige terrasjes...

Daarnaast is er nog een foto geschoten op de Van Broekhoflaan, met de GTN 50 aan de toekomstige halte aan het hoofdspoor en de GTN 40 op weg naar de Steenhouwersgas.

Meer binnenkort op mijn website...

Wordt vervolgd,
Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:32:50 door guest7823 »

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #74 Gepost op: 13 January 2013, 19:02:12 »
De opmerking van die kwajongen   van Van Meerwijk (de zoon, dus..) in dit draadje “..wat is het Nijmeegse aspekt dan ?…”, heeft wel tot nadenken gestemd. 

kijk dat is leuk om te zien.

Is een leuk gebouwtje.

Groet van het kwajong
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk