Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31

Auteur Topic: Mijn project  (gelezen 19907 keer)

Tamara

• Offline Offline
Mijn project
« Gepost op: 13 November 2012, 21:22:55 »
Hallo,

In dit topic wil ik mijn baan laten zien. Het is mijn eerste. Ik ben begonnen met een startpakket van Märklin digitaal (met goederenwagons). Ik ben begonnen met een stuk plaat van 240x120cm. 

Hieronder een aantal foto's van het begin.

Paar close ups van mijn treintjes:

Inmiddels heb ik de baan uitgebreid en is de plaatmaat 270x150. Ik heb de baan uitgebreid met C2,C3 en C4, en verder zelf er een creatie erbij toegevoegd zodat ik de baan wat verder door kon laten lopen.

Hieronder nog een aantal foto's

(de twee linkse huisjes heb ik zelf in elkaar gezet (bouwpakketje van Faller), de andere huisjes heb ik gekocht. Zodra ik meer huisjes heb, zullen de laatstgenoemde weg gaan.)

Nog een paar close ups:

Jullie zien achter de baan een plaat staan, de trein zal aan de linkerkant naar achteren rijden en dan aan de rechterkant weer terugkomen. Hieronder wat foto's van achter de plank:

Dit waren de foto's.

Op dit moment ben ik langzaam bezig de baan een beetje aan te kleden en ga ik de overige wissels nog digitaal maken. De wissels achter de plaat en een aantal vorenaan zijn al digitaal.

Opbouwende opmerkingen etc. zijn welkom, zodat ik er ook wat van leren ;-)

Groetjes

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
Re:Mijn project
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2012, 16:09:58 »
Allereerst welkom  ;)

Al een goed begin en je hebt iig best wat ruimte. Ook leuk materieel (vooral die NMBS 5172  (y)) DB stoomlokkie met NS rijtuigen erachter is misschien niet zo realistisch.
Welk land/tijdperk (nu zie ik vanalles door elkaar) wil je gaan rijden? (keuze is niet verplicht hoor  ;D er zijn er genoeg die met vanalles door elkaar rijden).

Persoonlijk ben ik niet zo weg van de grasmatten, mijn eerste baan was daar ook mee bekleed. Losse grasvezels geven een mooier resultaat aangezien in het echt je zelden het gras overal keurig netjes gemaait ziet.
En als laatste nog een opmerking over het meest linkse schaduwspoor, volgens mij past daar net één lok + 1  of 2 wagens op. Misschien heb je het bewust gedaan voor de railbusjes, maar ik zou ieder schaduwspoor even lang maken als de langste trein die op je baan verschijnt.

De belangrijkste tip die ik of eigenlijk iedereen op dit forum zou kunnen geven is: Neem eens een kijkje in onze encyclopedie. Daar staat bijna alles in voor beginners tot gevorderden.
KLIK

Ga zo door, en veel succes in deze hobby die toch vooral een mannending is.  ;D

Groet,
Paul

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2012, 20:36:06 »
Hoi Paul,

Dankje voor je reactie!

Het is inderdaad best wat ruimte, al zou ik af en toe willen dat ik nog groter kan gaan, maar helaas. Ik weet dat het niet zo realistisch is die ns rijtuigen achter dat stoomlokkie, maar het is de enige manier om die rijtuigen te laten rijden. Als ik ze achter die NMBS 5172 zet, dan raken de rijtuigen steeds los van de loc (als iemand hier een suggestie voor heeft, zijn welkom!), vandaar deze combinatie.

Wat ik precies wil gaan doen weet ik nog niet, vandaar dat ik ook die grasmatten eronder heb gedaan, dan ziet het er in ieder geval wat beter uit (in ieder geval beter dan het hout :)). Ik ben eigenlijk pas begonnen, en ben nu vooral bezig met aankleden en kijken wat ik er precies van kan maken en ook aan het kijken wat ik precies wil! Maar leuke ideëen zijn welkom :)

Ik neem aan dat je met het "meest linkse schaduwspoor"dat gedeelte achter de plaat bedoelt? Zo ja: Ik heb dit stuk via Trackplanner gemaakt en ik vond het al heel knap van mezelf dat ik het "rond" gekregen heb ;)

Verder zou ik inderdaad aan een kant de wissel er tussenuit kunnen pakken en dan het laatste spoor (laatste foto, meest linkse spoor) wat langer maken met aan de "open" kant een stootblok plaatsen.

Ik ben inderdaad de laatste tijd veel op deze website aan het bekijken/lezen om vooral iets te leren maar vind het natuurlijk ook leuk om andere verhalen/ervaringen te lezen!

Verder vroeg ik mij af of ik op mijn baan echt alleen Märklin kan laten rijden, of dat ik ook andere merken erop kan laten rijden. Iemand enig idee?

Dank voor de tips!

Groetjes

Tamara

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2012, 20:52:56 »
op je laatste vraag kan ik het antwoord geven dat je er volgens mij ook modellen van trix op kunt laten rijden.. maar pin me er niet op vast.. 100% zeker weet ik dit niet..
in dat opzicht bied 2 rail veel meer mogelijkheden :)

verder.. een leuk begin, kijk rond bij dingen die je leuk/mooi vind hier op het forum en vraag ook aan die mensen hoe ze dingen doen.. niemand is hier geloof ik zo geheim bezig dat ze dat niet willen uitleggen ;)

voor dat deel achter je baan(schaduw station) zou ik het spoor dat Paul aangeeft naar de ander kant verhuizen.. dan heb je al een stuk meer lengte :) dus vanaf de bocht eerst een wissel naar links.. die je rechtdoor volgt en dan een wissel naar rechts..
dit geeft je meer lengte op de sporen :)

verder is het handig om na te denken over wat je wilt.. wil je rangeren.. of vooral rondjes rijden :) hierop kan je dan je baanplan baseren ;D

voor wat betreft het ongewenst ontkoppelen van de wagons zou je een foto kunnen plaatsen van dichtbij die laat zien hoe de wagons achter die lok zitten.. waarschijnlijk haken ze niet helemaal goed doordat ze niet op de juiste hoogte zitten :)

oh jah ;) welkom op dit forum! ;D
groeten,
Auke

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2012, 22:01:56 »
Op Märklin C-rails kun je naast materieel van Märklin zelf ook drierailmodellen van diverse andere fabrikanten laten rijden, maar uitgerekend NIET Trix! Trix is tegenwoordig immers de 2-railvariant van Märklin. Bijvoorbeeld Roco maakt schitterende modellen waarvan ook drierailvarianten worden geleverd. Doorgaans zijn de locs wat lichter dan die van Märklin en hebben ze (daardoor) wat minder trekkracht, maar ze zijn wel gedetailleerder dan Märklin (tja, daardoor ook kwetsbaarder). De constructie is ook anders. Märklin gebruikt meestal schroeven om de kap op het onderstel te monteren waar Roco een kliksysteem hanteert. Dat vind ik iets minder degelijk. Daar staat tegenover dat Märklin-locs vaker gesmeerd moeten worden dan die van Roco, waardoor de kap ook vaker moet worden gelicht. Wagens kun je van alle fabrikanten gebruiken, als je maar de tweerailwielen door drierailexemplaren laat vervangen. Bij de meeste winkeliers gebeurt dat gratis als je erom vraagt. Bij mij rijdt alles door elkaar, op C-, M- en K-rails. M-rails gaat niet onvoorwaardelijk, maar recht spoor gaat prima. Let ook op dat lange wagons doorgaans niet door kleine boogstralen (kleiner dan R2) kunnen. De meeste wagons van Märklin kunnen wèl door R1 (omdat ze minder lang zijn, niet helemaal de realistische schaalverhouding).

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2012, 22:19:38 »
voor dat deel achter je baan(schaduw station) zou ik het spoor dat Paul aangeeft naar de ander kant verhuizen.. dan heb je al een stuk meer lengte :) dus vanaf de bocht eerst een wissel naar links.. die je rechtdoor volgt en dan een wissel naar rechts..
dit geeft je meer lengte op de sporen :)

Dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen, alleen dan zou ik de bocht al moeten vervangen voor een bochtwissel naar links, want op dit moment sluit de wissel direct aan op de bocht. Deze hou ik ook in gedachte, merci!

Ik zal binnenkort (nog ergens deze week hoop ik) een foto (close up) maken van de trein met de NS-wagonnetjes erachter zodat jullie de aansluitingen kunnen zien!

@1200Blauw: dank voor je antwoord! zou je me een aantal merken van fabrikanten kunnen noemen? En geldt datzelfde voor locs? Ik ben echt een leek hierin (en nog wel in meerdere dingen mbt het modelspoor, maar ben wel leergierig en vind het interessant:))...

En mocht de winkelier dit niet willen doen, is het ook makkelijk zelf te doen?

Groetjes Tamara

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2012, 22:54:51 »
kwa wissels achterin bedoelde ik zoiets als dit:

weet niet of dat te weinig ruimte geeft, maar volgens mij is dit op dezelfde lengte als je nu hebt ;)
zo zijn de lengtes van de sporen ongeveer gelijk aan elkaar ;)
groeten,
Auke

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2012, 08:09:52 »
Ik ben bang dat dat een van de weinige dingen in de hobby is die echt "makkelijk" zijn.

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2012, 11:06:47 »
kwa wissels achterin bedoelde ik zoiets als dit:

weet niet of dat te weinig ruimte geeft, maar volgens mij is dit op dezelfde lengte als je nu hebt ;)
zo zijn de lengtes van de sporen ongeveer gelijk aan elkaar ;)

Dank voor je tekening, ik zal een en ander eens gaan bekijken! :)

Groetjes

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2012, 12:05:13 »
Zo worden de sporen nog langer:

Succes. (y)

Groet,
Bas

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2012, 12:13:47 »
En dit is ook nog een mogelijkheid:

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2012, 13:22:40 »
@1200Blauw: dank voor je antwoord! zou je me een aantal merken van fabrikanten kunnen noemen? En geldt datzelfde voor locs? Ik ben echt een leek hierin (en nog wel in meerdere dingen mbt het modelspoor, maar ben wel leergierig en vind het interessant:))...
Zelf rijd ik naast Märklin met:
Locs: Roco (600, 1100, 2200, 2400), Fleischmann (Sprinter, Plan V)
Personenwagons: LS Models* (DB UIC-X), Roco (Plan D), Heris* (Plan N), Artitec* (Plan E, Plan W, Stalen D)
Goederenwagens: Roco (VAM)

*deze gaan niet door R1 boogstralen en niet door Märklin M-wissels

De spullen van LS en Roco zijn vrij probleemloos. Eigenlijk moet je alleen opletten dat je er geen kwetsbare spullen afbreekt bij het op de baan zetten. Heris en Artitec lòòpt gewoon wat minder soepel, al moet ik zeggen dat de Stalen D wat dat betreft geen problemen kent. Bij mij is alle personenverkeer voor zover mogelijk kortgekoppeld met Roco kortkoppelingen. Met een pincet kun je meestal de originele koppeling verwijderen en een andere koppeling insteken. Alleen de verbinding naar de loc is bij mij langgekoppeld (Märklin of Roco), omdat dat in sommige C-wisselstraten kortgekoppeld problemen gaf, mn bij de Roco Plan D's. Mijn goederenwagens rijden met de originele koppelingen, doorgaans is dat Märklin kortkoppeling.
Het plaatsen van wisselstroomwielen gaat ook niet altijd probleemloos. Voor de Plan E's van Artitec moet je bijvoorbeeld een deel uit het draaistel knippen of snijden. Dan moet je wel weten welk stukje er precies uit moet (dat weet je na de eerste keer proberen).

Ik ben eigenlijk pas met wagons van "andere merken" begonnen toen ik van anderen op dit forum (en de buren ;D) goede reacties las over een bepaald materieeltype op Märklin-rails. Ik heb al bijna 20 jaar een Fleischmann Sprinter. Dat was het begin van tractie door niet-Märklin. Daarna durfde ik ook een Plan V, toen een Roco 2200 en zo verder. Toen ik ook C-rails ging gebruiken bleek dat daarmee de loop van mn de 2200 sterk verbeterde.
Als je echter zoveel mogelijk op safe wilt spelen raad ik je aan gewoon bij Märklin te blijven. Dat is geen garantie voor vlekkeloos gedrag op je baan, maar wel de meeste kans erop.

Dat is goed te doen met een pincet, wat gedoseerde kracht en precisie. Ik laat het bij voorkeur door de winkelier doen, omdat:
- hij dan verantwoordelijk is als het fout gaat (Plan W en Stalen D waren bijvoorbeeld een drama, afgebroken delen van een draaistel etc);
- je niet de wisselstroomwielen apart hoeft af te rekenen, omdat je daarvoor in de plaats de gelijkstroomwielen achterlaat. De winkelier retourneert die aan de fabrikant of gebruikt ze als iemand de omgekeerde actie wil (van wisselstroom naar gelijkstroom dus).

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2012, 15:29:00 »
Hallo,

Ik denk dat ik dan maar beter (in ieder geval voorlopig) bij Märklin blijf, maar bedankt voor de uitleg en ik zal dit zeker bewaren!

Verder vraag ik mij eigenlijk al een tijdje af wat jullie bedoelen met R1 en R2. Ik neem aan dat R1 de kleinste bocht is die je kunt maken? En R2 de bocht is die iets groter is dan de R1? Heb ik dit juist begrepen?

Bedankt voor de voorbeeld tekeningen. Ik zal eens gaan bekijken wat nog mogelijk is op de plaat :)

Hier twee close ups van de loc met de NS rijtuigen (dit in verband met het loskoppelen van de rijtuigen van de loc):

Verder heb ik nog twee videotjes gemaakt van de loc met de NS-rijtuigen (wonderbaarlijk bleven ze zitten):

http://www.youtube.com/watch?v=Buqjt52PWmo

Op het filmpje (hieronder) hoor je een "ratelend" geluid. Hoort dit zo? Ik heb het (toen de baan nog een stuk kleiner was) niet gehoord (of niet op gelet, kan natuurlijk ook!).

http://www.youtube.com/watch?v=3Xhn4yxN6Yk

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes

PS. Verder vroeg ik mij of ik de NS-rijtuigen kan voorzien van licht (binnenin)?
« Laatst bewerkt op: 17 November 2012, 15:30:33 door Tamara »

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2012, 15:46:32 »
In principe kan je in elk rjtuig verlichting aanbrengen. Digirails heeft bijvoorbeeld lichtstrips met leds hiervoor, maar er zullen vast nog meer leveranciers zijn. Daarnaast kan je dan ook gelijk reizigers in doen. Hoe een Marklin rijtuig open moet heb ik geen idee, maar dat zal je vast hier op het forum wel een antwoord op kunnen krijgen.

Van de bochten heb je goed begrepen, je hebt ook nog R3 en R4 en natuurlijk nog flexrails.

Je zou eigenlijk een foto moeten maken van de koppeling dat je recht tegen de zijkant kijkt. Dan kan je beter zien hoe de koppeling over elkaar heen gaan. Daarnaast zijn er nog duizend een soorten koppelingen. Als je trein of rijtuig een nem schacht heeft kan je de koppeling eenvoudig veranderen door een andere. Ik gebruik bijvoorbeeld de fleischmann kortkoppeling, maar er zijn nog meer goede varianten. Je hebt er ook die zelfs stroom doorvoeren.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2012, 15:59:53 »
Een foto van de zijkant:

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de verlichting moet aansluiten? Ik heb in de encyclopedie gekeken, maar ik snap er niet veel van.... :-\

Dankjewel alvast!

Groetjes