Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 18:14:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:05
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:23:17
Ik ben aan het opruimen. door Arjan6511
Vandaag om 16:55:00
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:26:52
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31

Auteur Topic: Mijn project  (gelezen 19897 keer)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Mijn project
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2012, 16:06:27 »
Het lijkt erop dat de koppelingen niet van hetzelfde type zijn.. de koppeling op je rijtuig heeft een stuk dat uitsteekt, dit zou in de andere koppeling in een uitsparing moeten vallen die er niet is :)
groeten,
Auke

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2012, 16:43:05 »
Verder vraag ik mij eigenlijk al een tijdje af wat jullie bedoelen met R1 en R2. Ik neem aan dat R1 de kleinste bocht is die je kunt maken? En R2 de bocht is die iets groter is dan de R1? Heb ik dit juist begrepen?
Märklin helpt je daarmee goed denk ik: draai je C-rail bochtdeel maar eens om. Ongeveer in het midden staat de aanduiding welke straal het betreft. In het C-rail programma zitten R1, R2, R3, R4 en R5. Daarin is R1 de kleinste straal en R5 de grootste.
In M-rails heb je naast R1 (5100) en R2 (5200) ook nog de industriecirkel (5120), waarmee je zelfs nog binnenin R1 een bocht kunt leggen. De meeste 4-assige rijtuigen kunnen daar echter niet door, dus òòk niet die van Märklin zelf. Met mijn oude Märklin Plan E rijtuigen (24 cm lang, Märklin nr 4049) lukt dat bijvoorbeeld wèl, maar dat ziet er niet uit vind ik.

PS. Verder vroeg ik mij of ik de NS-rijtuigen kan voorzien van licht (binnenin)?
Voor de meeste rijtuigen levert Märklin ook passende binnenverlichting. Vaak zit daar ook een montagehandleiding bij. Er komt dan onder ieder rijtuig een sleper. Dat kàn lastig zijn als je met schakelrails werkt, want dan activeert ieder sleepcontact de schakelrail - wel iets om rekening mee te houden. Daarom kiezen sommigen ervoor de rijtuigen met stroomvoerende koppelingen met elkaar te verbinden en de stroom centraal van de sleper van de loc te halen. Stroomvoerende koppelingen van Märklin zijn echter duur en bovendien moet je uitkijken met koppelen aan niet-stroomvoerende koppelingen, omdat je daarmee rijstroom aan de massa kunt verbinden (sommige koppelingen maken verbinding met het metalen frame van de wagen en die weer met de wielassen). Daarom wordt ook wel gekozen voor losse stekkertjes, maar daarmee wordt het dus een vast stammetje rijtuigen, want even snel loskoppelen is er dan niet meer bij. Je kunt dus uit wat opties kiezen.

Voor een artikeltje over stroomvoerende koppelingen kun je even neuzen bij de buren: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12233.0

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2012, 19:13:28 »
Het lijkt erop dat de koppelingen niet van hetzelfde type zijn.. de koppeling op je rijtuig heeft een stuk dat uitsteekt, dit zou in de andere koppeling in een uitsparing moeten vallen die er niet is :)

Dankjewel! Ik zal eens kijken dat ik de koppeling eruit haal en dan de koppeling van vooraan in de loc in het rijtuig steek om te kijken of het daar aan ligt!

Groetjes

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2012, 19:17:08 »
Märklin helpt je daarmee goed denk ik: draai je C-rail bochtdeel maar eens om. Ongeveer in het midden staat de aanduiding welke straal het betreft. In het C-rail programma zitten R1, R2, R3, R4 en R5. Daarin is R1 de kleinste straal en R5 de grootste.
In M-rails heb je naast R1 (5100) en R2 (5200) ook nog de industriecirkel (5120), waarmee je zelfs nog binnenin R1 een bocht kunt leggen. De meeste 4-assige rijtuigen kunnen daar echter niet door, dus òòk niet die van Märklin zelf. Met mijn oude Märklin Plan E rijtuigen (24 cm lang, Märklin nr 4049) lukt dat bijvoorbeeld wèl, maar dat ziet er niet uit vind ik.
Voor de meeste rijtuigen levert Märklin ook passende binnenverlichting. Vaak zit daar ook een montagehandleiding bij. Er komt dan onder ieder rijtuig een sleper. Dat kàn lastig zijn als je met schakelrails werkt, want dan activeert ieder sleepcontact de schakelrail - wel iets om rekening mee te houden. Daarom kiezen sommigen ervoor de rijtuigen met stroomvoerende koppelingen met elkaar te verbinden en de stroom centraal van de sleper van de loc te halen. Stroomvoerende koppelingen van Märklin zijn echter duur en bovendien moet je uitkijken met koppelen aan niet-stroomvoerende koppelingen, omdat je daarmee rijstroom aan de massa kunt verbinden (sommige koppelingen maken verbinding met het metalen frame van de wagen en die weer met de wielassen). Daarom wordt ook wel gekozen voor losse stekkertjes, maar daarmee wordt het dus een vast stammetje rijtuigen, want even snel loskoppelen is er dan niet meer bij. Je kunt dus uit wat opties kiezen.

Voor een artikeltje over stroomvoerende koppelingen kun je even neuzen bij de buren: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12233.0

Dankjewel voor je antwoord! Als ik je reactie zo lees, kan ik het beste kiezen voor bochten vanaf R2, zodat ik ook met langere treintjes kan rijden!

Ook bedankt voor je uitleg voor het inbouwen van licht en wat de mogelijkheden zijn om stroom erop te krijgen. Ik heb al eens gekeken of ik het dak eraf krijg, maar dat kreeg ik niet. ik zal morgen een foto plaatsen met typenummer, misschien dat iemand een idee heeft hoe ik aan de binnenzijde kom. Ik denk dat ik wel kan kiezen voor een sleper onder ieder voertuig, aangezien ik geen schakelrails heb en heel eerlijk gezegd ook niet weet wat de functie daarvan is. Ik heb het al eens opgezocht, maar kon het helaas niet vinden.

Dankjewel!

Groetjes

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2012, 19:31:01 »
Houd er wel erg in dat er loc's zijn die niet door R2 kunnen.
Ik heb er zelf 2 die dat niet kunnen vanwege hun as verhouding.
Een DSB Mz (zesasser) en een Heljan F 1200 (stoomloc) die
kunnen op zijn krapst door R3. Dat is opties ook mooier.

Dat geratel in je filmpje, is dat of een wielstel die niet goed op de rail
is geplaatst. Of zijn de flenzen van je wielen (rijtuigen) niet te hoog?
Mvh Steef

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2012, 19:40:28 »
Houd er wel erg in dat er loc's zijn die niet door R2 kunnen.
Ik heb er zelf 2 die dat niet kunnen vanwege hun as verhouding.
Een DSB Mz (zesasser) en een Heljan F 1200 (stoomloc) die
kunnen op zijn krapst door R3. Dat is opties ook mooier.

Dat geratel in je filmpje, is dat of een wielstel die niet goed op de rail
is geplaatst. Of zijn de flenzen van je wielen (rijtuigen) niet te hoog?

Ik zal de straal van R3 eens bekijken. Ik weet namelijk niet of dat gaat passen qua ruimte, maar wel bedankt voor je antwoord!

Wat zijn "flenzen"?

Groetjes

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2012, 19:47:37 »
Flenzen zijn de recht opstaande randjes waarmee je wiel
tussen de rail zit. Bij de oudere wielen van bv Lima, zijn
de flenzen niet geschikt voor railhoogte van 2,1 mm.
Dan gaan de flenzen over de boutjes (die meegegoten details
in je rails) en dat geeft een ratelend geluid.
Mvh Steef

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2012, 22:54:57 »
@Stedahult: Dank voor je uitleg!

Ik weet niet of het dat is. Aangezien de standaard loc wat bij het startpakket zit, dit geluid ook maakt. Ik zal eens kijken of alles goed op de baan staat. iemand nog andere suggesties?

Alvast dank!

Groetjes

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2012, 23:21:57 »
Märklin heeft voor zover mij bekend nog steeds de filosofie dat al het materieel door R1 moet kunnen. Daarom zijn de rijtuigen niet 1:87, maar 1:93,5 of zelfs 1:100. Daardoor worden de rijtuigen korter en kunnen ze krappere bochten rijden. Zolang je bij Märklin blijft zul je dus ook met R1 niet veel problemen ondervinden. Er zijn echter uitzonderingen. Zo uit mijn hoofd kan bijv. de Märklin Big Boy (grote Amerikaanse stoomloc) ook niet met R1 uit de voeten.

Zelf heb ik gekozen voor R2 of groter. Daarmee kan ik rijden met de eerder al genoemde 1:87 rijtuigen van andere merken en ook met alle locs die ik wil. Dat zijn allemaal NS-locs uit de jaren '70, dus geen ingewikkelde lange stomers of complexe draaistellen die een nòg grotere boogstraal vereisen. De verwachting is ook niet dat die er gaan komen. Materieel dat niet door R2 kan is in mijn (Märklin-)beleving een uitzondering.

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2012, 20:19:29 »
Hallo,

Ik heb mij inmiddels een railgum gehaald en vandaag de baan er helemaal mee schoonggumd (vraagje: Mag ik die puntjes op het midden van de baan daar ook mee schoon gummen of is dit niet verstandig?). Daarna heb ik ook beide loc's schoongemaakt.

De standaard (zwarte) loc maakt nu weer gewoon normaal geluid.

Helaas blijft de groen/gele trein het rare geluid maken. Een vraagje, kan dit ook aan de sleper liggen? Ik zag namelijk dat het ene uiteinde van de sleper hoger "hangt" dan de andere kant, ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben...

Ik hoor het wel.

Groetjes

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2012, 20:43:39 »
Nog een vraagje:

Ik heb de NS-rijtuigen (Märklin 43505). Heeft iemand enig idee of ik deze kan openmaken en of hier ook passende verlichting voor is? En hoe weet ik of deze stroomvoerende koppelingen hebben?

Groetjes

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2012, 20:19:57 »
Heeft iemand al enige ideëen/suggesties?

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #27 Gepost op: 26 November 2012, 20:35:55 »
Ik weet niet veel van Märklin, maar neem aan dat die rijtuigen wel open kunnen. Zie je niet ergens schroefjes ofzo?
Digirails, brelec, Märklin zelf, ze hebben allemaal interieurverlichting die je zelf in het rijtuig kunt knutselen.
Ik heb zelf goede ervaringen met die eerste.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2012, 20:36:13 »
Hoi Tamara,

ik heb geen Märklin NS-wagens, dus hoe die open moeten, kan ik je niet vertellen.
Voor de stroomvoerende koppelingen kun je eens op goechel "stroomvoerende koppelingen" kunnen invoeren als zoekterm, dan klikken op "afbeeldingen" en dan vergelijken met wat je hebt. Denkelijk zou je er dan achter kunnen komen. Overigens, er zouden vanaf de koppelingen draadjes de wagon in moeten lopen, als ze er op zitten.

Succes!
Jan

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 November 2012, 20:39:33 »
Nou heb ik geen 3Rail, maar dat van die sleper zou een verklaring kunnen zijn.
Hoe je de rijtuigen open krijgt heb ik geen idee van. Bij de SJ rijtuigen zitten
aan de onderkant op de twee rechterhoeken van de rijtuigbak een schroefje.
Als ik die losdraai kan ik de bak er voorzichtig af klikken. Hoe dat bij jou
rijtuigen zit moet je maar even bekijken. Het is vaak eenvoudiger dan je denkt.

Ideetje, foto van de onderkant?
Mvh Steef