Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 17691 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re:Stichting KLOK
« Reactie #45 Gepost op: 13 November 2012, 11:45:27 »
Ik hoop inderdaad dat niemand op het idee komt om al die types goederenlocs te gaan bewaren... gelukkig gaan de kleurvarianten te snel voorbij om te blijven hangen, vrijwel elke loc is uniek tegenwoordig ;)

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 13 November 2012, 16:26:12 »
maar het zijn toch ook vaak lease of huur,die nieuwe dingen (ik moet toegeven dat ik het nieuwe materieel niet echt meer bijhoud,het doet me niks meer)
en het is sowieso geen specifiek nederlands materieel meer.
Groetjes Patrick

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #47 Gepost op: 13 November 2012, 16:32:02 »
Meeste is inderdaad lease en de locs zijn meestal eigendom van MRCE, ATC of Railpool. Er zijn overigens wel een paar uitzonderingen. De 1600'den zijn allemaal gekocht door, HTRS, HSL, BE en Locon. Ook heeft Locon bijvoorbeeld 2 189'ers gekocht. Maar meeste moderne locs zijn geleased.
Voor grootspoorfoto's zie site

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #48 Gepost op: 14 November 2012, 09:54:44 »
Ik hoop inderdaad dat niemand op het idee komt om al die types goederenlocs te gaan bewaren... gelukkig gaan de kleurvarianten te snel voorbij om te blijven hangen, vrijwel elke loc is uniek tegenwoordig ;)
Hoezo, dat is toch juist heel simpel? Met een G1206, G2000 en Class 66 ben je al klaar en je zet ze gewoon ieder jaar in een andere bestickering. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #49 Gepost op: 14 November 2012, 20:10:20 »
Ook alvast een stichting gevonden die daar aan wil beginnen ?
Of een plek om het droog te stallen ?
Geld,regels,medewerking,werken iedere stichting/club parten(met dank aan de steeds moeilijker wordende regels die men in den haag verzint)
En samenwerking dat is iets waar helaas sommige mensen nog steeds niet de noodzaak van inzien.
Het touwtje rondom de nek van welke club/stichting dan ook wordt steeds verder aangetrokken door nieuwe regels en regelgeving die instanties verzinnen,dus juist nu zou op grotere schaal samenwerken en gezamelijk ondernemen vruchten kunnen afwerpen.
Zeker nu de economie al geruime tijd in crisis zit(jah daaar is dat pokke woord weer)zou je met vele (kleinere)groepen een vuist van betekenis kunnen maken als men een groot plan de campagne maakt en neerlegt.
Als trouwe SSN fan en vriend van vele clubs/stichtingen,meen ik het serieus als ik zeg dat als er niet vlot dingen worden gedaan onderling men straks haast geen museum trein meer kan rijden en onderhouden als men niet meer saamhoriger wordt.
Den haag en (miss prorail)willen niets liever dan zoveel van die rariteiten af op t spoor,dit vaak onder het mom van het is niet veilig en niet van deze tijd en veroorzaakt alleen maar vertraging dus t moet maar gewoon weg van t spoornet.
*laat ze dan 1st is zorgen dat tijdens vallen blad en sneeuw/vorst er geen vertraging optreed,dan heeft men pas recht van spreken.Maar das mijn persoonlijke mening ;D*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

DieHollander

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 24 December 2012, 21:42:08 »
Het is al enkele weken geleden dat ik door een goede vriend op dit forum terechtgekomen ben.  Alles eens goed gelezen, overdacht, en dan de drang om iets te zeggen  inhouden.  Maar ik kan niet.  Uiteindelijk geregistreerd, en toen nog eens een hele tijd gewacht, er over nagedacht enzo.
In dit topic worden een aantal zaken aan de orde gesteld, en wat uitspraken gedaan, waar ik vermoed dat de betreffende commenters de geschiedenis niet goed kennen.
Zo schrijft 1200blauw op 9 november 2012:
Eigenlijk is het jammer dat we hier in Nederland veel energie steken in locs die uit het buitenland komen, zoals de stomers van VSM, SSN, STAR en nog een aantal clubs. Ik waardeer de inzet van al die mensen enorm, de resultaten mogen er beslist zijn, ik kan er ook enorm van genieten, maar dezelfde loctypen worden ook in Duitsland al gekoesterd. Als al die energie nu eens in Nederlands erfgoed zou worden gestopt, dat zou fantastisch zijn. De SSN rijdt niet meer met stomers tot de Duitse grens, maar met een fraaie 1100 of 1200, de VSM rijdt met 2200, 2400, DE2 en DE3 tussen Apeldoorn en Dieren etc.

(Verhaal een beetje gewijzigd:)
Hier wil ik toch een reden van het bestaan van een SSN en een VSM verduidelijken.  In nederland was geen rijdend stoommaterieel voorhanden.  De 3737 was opgelapt, en reed een beetje rond Tilburg.  De DB gaf duidelijke signalen af dat na het beelndigen van de aktieve stoom, er geen museaal verkeer meer zou worden toegelaten.  Onthoud:  midden jaren 70 waren er al enkele direktionen die al een dampfverbot hadden ingesteld.  De geluiden van een totaal verbod moesten daardoor serieus worden genomen.
Er waren gelukkig een paar mensen in NL die de visie hadden:  het zou toch jammer zijn als de herinnering aan het rijden achter een stoomlok een ritje achter een tramlokomotief op een museumlijntje zou moeten zijn. Hoe mooi zou het zijn om een rit op volle snelheid op een hoofdspoorlijn te kunnen maken.  Stoom bij NS is afgeschaft in 1956, tot in de jaren 70 kwam er nog wat op grenssporen, en in 1971 hadden we het NVBS festijn, daarna in 1974 de P8 op bezoek, maar dat was het dan wel.  Die eerste machines van de SSN kwamen hier dan ook met een reden, er waren geen NS machines beschikbaar, de initiatiefnemers van weleer hadden allicht daarnaar omgezien als deze beschikbaar waren geweest.  En ja, de aanwezigheid van die machines trok vrijwilligers aan, ikzelf heb er ook onder gelegen.
Om SSN donateurs met diesel of elok naar onze oosterburen te rijden werkt niet.  Voor de VSM geld iets vergelijkbaars, beide clubs zouden beter doen direct de deuren te sluiten
Verderop in dit topic word ook gememoreerd dat er teveel van alles is.  Het is al weer een paar jaar terug
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44519.0
dat de boel in Neurenberg afgefikt is, zoiets is ook hier niet ondenkbaar.  Wees daarom blij met elk initiatief.  Een treinstel wat ergens staat te verkommeren, kan plotseling heel belangrijk worden omdat er met een ander schade is gereden.

Fondsen, meer: het gebrek daaraan, zijn een probleem, maar de handjes zijn het belangrijkste.
Bij de SSN heb ik gezien hoe mensen, met geen ambachtelijke opleiding, zich vaardigheden eigen maken. Sputteren van , dat kan ik niet, of, daar ben ik niet geschikt voor: onzin.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2012, 19:33:19 door DieHollander. Reden: tekst wat vriendelijker gemaakt »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #51 Gepost op: 24 December 2012, 22:31:53 »
Ik voel me geroepen daarop te reageren, maar niet omdat ik hier persoonlijk word aangesproken. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest en lezen meer mensen mijn vorige bericht op dezelfde manier - dus niet zoals ik het bedoeld heb. De essentie van mijn verhaal wordt gemist. Ik zal dus proberen me wat te verduidelijken.
De kern van mijn verhaal is niet dat ik probeer die goede en vooral ijverige mensen te beschadigen, de grond in te trappen of te beledigen, aangezien ik het resultaat van al dat bloed, zweet en tranen maar al te graag bewonder. Ik zeg ook niet dat het jammer is dat die beste mensen dat werk doen, het is alleen wèl jammer dat de geschiedenis zo gelopen is, dàt is de kern van het verhaal. Allereerst is het spijtig dat zo weinig vooroorlogs Nederlands materieel over is, maar vervolgens is het ook jammer dat de initiatieven moderner materieel te bewaren nu onvoldoende ondersteund worden. Daarvan gaan we over een aantal jaren ook spijt krijgen denk ik, zeker als je bedenkt dat ook tegenwoordig nog buitenlands materieel wordt binnengehaald, van types die nu ook al in Nederland rondrijden.
Bovendien kun je je van een aantal goedbedoelde initiatieven afvragen wat daarvan reëel is, gelet op de benodigde fondsen.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2012, 22:41:44 door 1200blauw »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 25 December 2012, 10:29:16 »
Ik denk eerlijk gezegd dat er momenteel (tijdelijk) helemaal geen geld gestoken moet worden in het restaureren van locs en treinstellen. Wat de grootste zorg is, is stallingsruimte. Als de stichtingen en verenigingen daar nu eens de handen ineen zouden slaan en iets zouden aankopen waar op 1 centrale plek alles ondergebracht kan worden. Dat zou al een hoop schelen. Van daar uit kan je dan weer verder. Zo zag ik in Roosendaal een mooie (volgens mij lege) loods, gebeurd er momenteel niks in Tilburg (meteen een draaischijf er bij) of zou je iets kunnen doen waar de grond juist heel goedkoop is. Maar goed, dat zijn woorden van een leek. Samenwerken aan een permanente en bestendige oplossing lijkt evenwel ver te zoeken...
Spoor 0 adept

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #53 Gepost op: 25 December 2012, 11:03:53 »
Hierop voel ik dan weer geroepen even te reageren  ;D
Voor sommige clubs/stichtingen is stalling een probleem,maar t gaat te ver om te roepen dat men al de koppen bij elkaar moet steken om 1 gezamelijk gebouw te kopen/bouwen.
Grond kopen kost een hoop en je zal niet veel gemeentes vinden die medewerking verlenen aan treintjes en hun stalling/onderhoud  :-\
Men verkoopt de grond dan liever aan een consortium om er huizen of bedrijven op te laten zetten dat brengt namelijk meer op.

Vervolgens zijn er ten alle tijde locs,treinstellen,rijtuigen die niet meer vervoerd mogen worden over het spoor,en mag t wel dan nog kost die verhuizing veel poen.
(telt ook voor vervoer over de weg overigens,die centen kwestie)
Dan zijn er teveel verschillen en miss wel geschillen tussen clubs/stichtingen die samenwerken "onmogelijk" maken.
Een centrale locatie bestaat niet,dus veel personeel van div clubs zal een aardig eind moeten gaan rijden om iets te kunnen doen aan hun spullen.
(tijd die beter te besteden is)
En zo kan ik de lijst met waarom niet alles op 1 hoop nog wel even langer maken  :o
Die lege loods waar je het over hebt is niet leeg,daar worden wagons en som rijtuigen gestald/hersteld door ik dacht shunter.
Bovendien is die locatie te klein om zelfs maar 1 collectie van een club/stichting droog te zetten en bovendien zou je flink geld moeten steken in een vloeistof dichte vloer enz enz
Dit alles enkel maar alsns poort(of hoe heet dat tegenwoordig ? ) en de gemeente Rsd akkoord zouden gaan.
Tilburg is leuk maar daar is al een bestemmingsplan voor gemaakt,als het goed is komen er bedrijfjes in de later gerenoveerde hallen van een deel van het complex,de rest zouden geloof ik gesloopt worden en huizen moeten komen in de stijl van het oude deel van de werkplaats.
(zo was in elk geval de stand van zaken enige maanden terug)
Kortom het is makkelijker praten dan te doen  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 25 December 2012, 12:21:39 »
De loods in Roosendaal is echt groot hoor. Shunter voert daar inmiddels geen activiteiten meer uit trouwens. De loods is overigens eigendom van BOEi. http://www.boei.nl/
Ik ben verder erg benieuwd naar wat er met de HTMU gaat gebeuren, da's ook een schitterende loods...
Stalling is inderdaad een acuut probleem. Teken daarvoor is ook de oprichting van de Stichting Onderdak Rail Erfgoed, voortkomend uit o.a. HRN. We gaan het zien.

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #55 Gepost op: 25 December 2012, 13:38:15 »
HTMU is al leeg. En sloop staat gepland. Voor welke datum is onbekend.
vr gr. Mark7758

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 25 December 2012, 13:53:44 »
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zo'n bijzondere, beeldbepalende loods tegen de vlakte gaat.

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #57 Gepost op: 25 December 2012, 14:22:16 »
Net als de dieselloodsen die er naast stonden... Een prachtig monumentaal gebouw, waar met een likje verf en een paar nieuwe kozijnen een prachtige werkplaats gemaakt kon worden. Maar, het doek valt in januari van het komende jaar voor de HTMU. Het NSM SpM heeft inmiddels al haar spullen die daar nog gestald stonden er uit gehaald...

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 26 December 2012, 02:06:26 »
HTMU is al leeg. En sloop staat gepland. Voor welke datum is onbekend.
Laatste bericht was januari...

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #59 Gepost op: 26 December 2012, 15:22:55 »
Jammer dat hij gesloopt word. Sloop is niet meer tegen te houden? :( Om eventueel een andere bestemming voor de loods te vinden?