Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Tjalling
Vandaag om 19:56:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
  

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 17667 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Stichting KLOK
« Reactie #60 Gepost op: 26 December 2012, 15:44:01 »
Wsl gaat die loods juist tegen de vlakte, juist omdat men al een andere bestemming heeft....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #61 Gepost op: 26 December 2012, 15:50:54 »
En de toekomstplannen voor de Roosendaalse loods?

DieHollander

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Stichting KLOK
« Reactie #62 Gepost op: 26 December 2012, 18:04:23 »
Als je iets wilt bewaren, moet je eerst gaan nadenken over een locatie.  Als je bij een spoorbedrijf kan stallen, voor een vriendenprijsje, lijk je op het eerste gezicht goed te zitten. Totdat er iets verkeerd gaat met dat bedrijf, of als er een accountmanager wakker word.  Lang geleden moest de instandhouding van de aansluitwissel van de Spaanse Bocht, het spoor naar het Marconiplein in Rtd al iets van 40000 euro per jaar kosten.  Daar begin je dus mee, hoe kom je op het hoofdspoor.  Een object verwerven, en het ergens bij een boer neerzeten, is niet zo'n probleem.
Kijk eens naar de ontstaansgeschiedenis van de ZLSM, daar werd destijds op een hele andere manier gestart dan bij de bestaande clubs/bedrijven.  Haalbaarheidsstudies, milieueffectrapportages, financiële haalbaarheid, enzovoort.  Bij de andere clubs werd er gewoon gestart, en de problemen die op hun weg kwamen, werden aangepakt.
Die ZLSM aanpak is eigenlijk wel beter, omdat je anders later, als je al lekker bezig bent, mensen moet gaan inhuren waar je eigenlijk niet zo van houd  Dit soort specialisten hebben veelal toch wel een invloed op de bedrijfsvoering.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 19:49:54 door DieHollander »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Stichting KLOK
« Reactie #63 Gepost op: 26 December 2012, 22:53:25 »
Zowel de HTMU-loods als de dieselloods waren natuurlijk prachtige spoorloodsen geweest... helaas kan zoiets niet bewaard blijven kennelijk :( Nederland is veel te opruimerig, het enige dat overblijft is nep-historie in de vorm van weer opgebouwde replica-gebouwen. Tsja...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #64 Gepost op: 26 December 2012, 22:58:29 »
Ja, maar je kunt nou eenmaal niet alles bewaren. En zou bijzonder is/was die HTMU loods nou ook weer niet.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 23:00:41 door NS8714 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Stichting KLOK
« Reactie #65 Gepost op: 27 December 2012, 10:38:38 »
Mwaoh, vergis je niet, de loods is een Staatsspoorwegen loods uit omstreeks 1910 en eigenlijk is er nieteens zo debiel veel aan verbouwd.

Destijds in de jaren 60 is de dieselloods er tegenaan gebouwd, alleen die is nu weer weg, dus eigenlijk klopt het pand nu weer  ;)

Vreemd genoeg is er alleen niet zoveel over de loods te vinden van zijn oorsprong.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #66 Gepost op: 27 December 2012, 10:42:19 »
Ik dacht dat die HTMU loods specifiek gebouwd was voor onderhoud aan het nieuwe stroomlijnmaterieel dat NS in de jaren '30 lieten bouwen.

Als het oorspronkelijk een SS loods is geweest, dan is dat er niet meer aan terug te zien. Wat ik me herinner van het uiterlijk is de stijl eerder jaren dertig dan SS. Maar als iemand die complete en correcte geschiedenis voor me kan weergeven, dan lees ik die graag.

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Stichting KLOK
« Reactie #67 Gepost op: 27 December 2012, 11:15:21 »
Volgens 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958' zijn de twee locloodsen van SS en HSM (oorspronkelijk brandstoffenloods van de SS), die op de locatie van de latere HTMU waren gesitueerd in 1934 verbouwd voor de DE-3. Het deel van HTMU dat er nu nog staat, lijkt mij van de HSM loods te zijn geweest, omdat de SS loods direct al als driesporig is gebouwd. Maar als er iemand is met meer kennis van dit onderwerp geef ik mij graag gewonnen. Overigens heeft dit weinig meer met de Stichting KLOK van doen...... ;)
Groet, Frank

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Stichting KLOK
« Reactie #68 Gepost op: 27 December 2012, 11:22:45 »
De HTMU ken meerdere verbouwingen. Eentje daarvan is een verlenging welke binnen goed zichtbaar is aan onder andere verschillende soorten dakspanten. Ook het dakhout is het laatste stuk anders geplaatst. Ook de raamindeling is in het laatste stuk anders.



mvg,
Robin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #69 Gepost op: 27 December 2012, 17:05:13 »
Weer wat geleerd  (y)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Stichting KLOK
« Reactie #70 Gepost op: 27 December 2012, 21:14:21 »
Wat is er eigenlijk nog aan authentieke loodsen over? Het complex Blerick uiteraard, de 'spoorloze' locloods in Nieuweschans en delen van de loodsen in Tilburg... de tractieloodsen in Goes en Hoorn, meer kan ik zo niet bedenken... :|

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re:Stichting KLOK
« Reactie #71 Gepost op: 27 December 2012, 21:52:20 »
Je vergeet enkele gebouwen van de voormalige wagenwerkplaats Amersfoort. Welke allemaal (op de veerensmederij na) aangesloten zijn op het spoornet.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #72 Gepost op: 27 December 2012, 22:16:19 »
In Hengelo is de oude lokloods nog deels aanwezig en bij NedTrain in gebruik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Stichting KLOK
« Reactie #73 Gepost op: 27 December 2012, 22:55:39 »
Locloods in Stiens staat er ook nog, toch?

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #74 Gepost op: 27 December 2012, 23:49:24 »
Vergeet de locloods en de rijtuigenloods in Roermond ook niet.

groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)