Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door WesleyMunnik
Vandaag om 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
Vandaag om 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:02:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
Vandaag om 22:38:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:27:55
Piko 2025 door prutser
Vandaag om 22:09:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
Vandaag om 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
Vandaag om 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 19:28:37
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 18:56:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:11:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:34
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 216256 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #510 Gepost op: 21 April 2014, 11:37:05 »
Ik heb echter niet de verwachting dat ruilen zin heeft al is de voor serie duidelijk beter gespoten.

Viel mij ook al op dat de loc op Groterdam er iets anders uitziet. Mooi is dat, mensen lekker maken met een dooie mus, nou ja, mus  ;D.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #511 Gepost op: 21 April 2014, 12:04:02 »
Die vat ik niet. Die 1505 is er gewoon 1 uit de batch.
De ruitenwissers zijn geen probleem, gewoon even aan MTE doorgeven.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #512 Gepost op: 21 April 2014, 12:15:41 »
Sorry, dan heb ik de woorden van Bob verkeerd begrepen, mea culpa  :-[. Fijn dat het probleempje met de ruitenwissers opgelost wordt. Ga ik toch de decoders inprikken en proefrijden  :).

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #513 Gepost op: 21 April 2014, 12:21:35 »
Ook even mijn bevindingen rond de 1500 hierzo.

Mijn 1505 is donderdagavond geleverd, heb hem alleen zondagavond (eerste paasdag) pas goed bekeken.
Ik vind dat EloTrains een mooi product in de markt heeft gezet.
De 1500 is de laatste loc die aan mijn jaren 80 verzameling nog ontbrak.

De machine loopt heel mooi, hij doet niet onder voor een Roco 1100 of een Rivarossi 1300, zo mooi loopt en kruipt hij.
Het inprikken van de decoder was ook een eitje.
Heb er de voorgeprogrammeerde Lopi 4.0 van MTE ingezet.
Het is mij nog niet duidelijk wat het verschil is met een "gewone" Lopi 4.0 maar dat wordt nog wel duidelijk vermoed ik.

Er zit bij mijn 1505 echter wel een raar putje rechts van het linkerfrontsein aan een front.
Heb MTE al een mailtje gestuurd, en dat gaat volgens mij keurig opgelost worden door MTE.

Dus van mijn kant: Dikke pluim voor EloTrains en ga zo door met het ontwikkelen van nieuwe produkten.

Grtz.
Rob.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8234
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #514 Gepost op: 21 April 2014, 12:25:52 »
Dat putje heb ik ook...

Die vat ik niet. Die 1505 is er gewoon 1 uit de batch.
Spuitwerk zal wel verschillen van exemplaar tot exemplaar, Bij mijn 1505 is dat erg dun.

Er zal niet op 1 dag gespoten zijn en door één en dezelfde medewerker.

Over het geheel van de locomotief ben ik best tevreden.
Mijn 1505 ga ik dan ook niet ruilen.
Vr. groeten,
Bob

piet-spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #515 Gepost op: 21 April 2014, 14:27:35 »
Vandaag dus ook mijn 1501 uitgepakt. En getracht de railingen te plaatsen. Jammer het bleef beperkt tot een stuks. Daarna heb ik de moed opgegeven. Tijdens het plaatsen ook een kwijt geraakt!
Van de week maar een kijken of iets uit metaal kan maken.
Wat dat betreft mag voor die prijs best wel metalen uitvoering meegeleverd worden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8234
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #516 Gepost op: 21 April 2014, 18:11:33 »
Wat hoogte betreft, mijn 1505 herkent zich daar totaal niet in.
Als er een plan K rijtuig of een ICRm buffer aan buffer zet is dat precies goed in tegenstelling tot de Groterdamse 1500







(Ik heb mijn exemplaar wel voorzien van ovale buffers)

Ook het rijgedrag is uitstekend, ze rijd zeer rustig haar rondje, geen enkel teken van gewaggel.
Kan dus zijn dat mijn 1500 minder ringetjes heeft  ???
 
« Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 23:21:15 door Bert van Gelder. Reden: Witregel tussen foto\'s »
Vr. groeten,
Bob

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #517 Gepost op: 21 April 2014, 22:23:37 »
Gelukkig heb ik mijn 1501 met beschadigde front-sluitseinen zonder problemen om kunnen ruilen. Toen ik de nieuwe loc daarna nog eens goed bekeek, bleek er aan een van de draaistellen een remstang te missen. Nogmaals diezelfde dag naar de winkel terug en deze werd zonder problemen van het model afgehaald wat ik eerder had teruggebracht. Aangezien deze stangen vrij snel loslaten, maar even vastzetten met een drupje lijm. Verder helemaal in mijn nopjes met mijn loc  (y).
Over de draaistelringetjes: ik heb nog niet gekeken hoeveel mijn loc er heeft, in ieder geval kwam ik er een los in de doos tegen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #518 Gepost op: 22 April 2014, 08:42:41 »
Over de draaistelringetjes: ik heb nog niet gekeken hoeveel mijn loc er heeft, in ieder geval kwam ik er een los in de doos tegen.

Dat is vreemd. Of lag het draaistel los in de doos?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6672
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #519 Gepost op: 22 April 2014, 13:36:25 »
Deze ochtend met frisse zin de lok weer gedemonteerd, nu ook het andere draaistel wat verstopt zit onder het huis van de speaker.

Dit andere draaistel heeft wel 2 extra oplegpunten met ook weer 7 ringetjes, vergelijk:




Plaatje van de aandrijving, het busje waar het frame op rust heeft dezelfde diameter als de ringetjes:



De 7 ringetjes samen zijn 1,3mm dik. Besloten om de ringetjes weg te laten en zien wat dat doet dus het spul weer in elkaar geknutseld. En warempel: het schudden is weg. De lok loopt heel rustig en gelijkmatig. Ook in de overgang van vlak naar de klimspiraal gaat het allemaal moeiteloos.

Dat de lok 1,3mm lager op de poten staat heeft geen consequenties voor het rijden. Er zit nog ruim voldoende ruimte tussen de flensen en de lok bodem. De vraag is dus wat de lol van de ringetjes is, misschien specifiek voor de 3-railers met hoge flensen?

Gr, Ben.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8234
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #520 Gepost op: 22 April 2014, 13:47:40 »
Staat de loc nu ook op dezelfde bufferhoogte als bijvoorbeeld een Plan K?
Vr. groeten,
Bob

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6672
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #521 Gepost op: 22 April 2014, 14:05:53 »


Gr, Ben.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #522 Gepost op: 22 April 2014, 14:15:41 »
Oei, dat ziet er goed uit. Ik ga thuis eens kijken :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #523 Gepost op: 22 April 2014, 14:46:47 »
...Dat de lok 1,3mm lager op de poten staat heeft geen consequenties voor het rijden....

...De vraag is dus wat de lol van de ringetjes is, misschien specifiek voor de 3-railers met hoge flensen?...

Ik kan alleen maar vermoeden, maar ik denk dat jouw model een AC versie had moeten worden. Maerklin heeft alle buffers per definitie 1.3mm te hoog, daar anders hun kortkoppeling er niet onderdoor kan !

En ja, die ringetjes is dus funest voor de stabiliteit. als je dus echt de loc hoger op de poten wilt zetten, moet je een strip ( rechthoek ) gebruiken, waarop ook de nokjes rusten...

Dus in feite een stripeje maken waarmee je het dwars-stripje op het draaistel opdikt.

Degene die de truuk met de de ringetjes heeft bedacht ist beslist dus geen ( ervaren ) modelspoorder... :P

Grtzz,

Karst

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #524 Gepost op: 22 April 2014, 15:01:35 »
Ik kan alleen maar vermoeden, maar ik denk dat jouw model een AC versie had moeten worden. Maerklin heeft alle buffers per definitie 1.3mm te hoog, daar anders hun kortkoppeling er niet onderdoor kan !

Ik denk dat deze constructie bij elke loc is toegepast, want ook de mijne heeft dat. Ik heb toch echt een DC versie gekocht; wellicht dat op deze manier alle locs "AC voorbereid" zijn?

En als je een stripje o.i.d. toepast en je monteert dat op het frame, hou er dan rekening mee dat het vlak waarop je dat gaat maken schuin loopt. Met de twee nokjes heb je daar geen last van, maar als je er een plaatje styreen of zo onderzet, moet je er wel rekening meehouden, anders gaat het draaistel kiepen.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter