Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 218942 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #375 Gepost op: 09 April 2014, 14:52:46 »
Bochtenwerk, wissels?

manuelspot

  • Gast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #376 Gepost op: 09 April 2014, 15:13:47 »
Rijden doet de 1500 echt fantastisch  (y) rechtuit, in bochten als over wissels. Heerlijk soepel allemaal. Daar is echt geheel niets op aan te merken. :)
« Laatst bewerkt op: 09 April 2014, 15:16:38 door Manuel »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #377 Gepost op: 09 April 2014, 17:40:44 »
Heeft iemand al de 4 luchtslangen aan de voorkant (kunnen) vervangen?

Ik heb namelijk de koppeling aan de voorkant verwijderd en wil de (afgekorte) luchtslangen vervangen voor de 'echte' exemplaren, maar ik krijg met geen mogelijkheid die korte exemplaren eruit.  >:(
Als ik aan de binnenkant van de kap kijk, lijkt het wel of ze vastgelijmd zitten.  ???
Zelfs als ik er redelijk veel kracht op zet om ze te verwijderen, lukt het niet en zie ik zelfs de kap gaan uitbuigen. Dus ik ben maar gestopt; ze 'vallen' er beslist niet vanzelf uit.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik wil toch graag de meegeleverde complete slangen er op zetten.

Met vriendelijke groet,
Peter 
Met vriendelijke groet,
Peter

manuelspot

  • Gast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #378 Gepost op: 09 April 2014, 18:07:41 »
Ik heb intussen de slangen kunnen vervangen. Ze zitten inderdaad behoorlijk goed vast. Soms zelfs met wat lijm. Drama. Maar probeer voorzichtig vanaf de binnenkant ze eruit te prikken.

Ik heb inmiddels een 1500 onder handen genomen.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2014, 23:00:47 door guest7823 »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #379 Gepost op: 09 April 2014, 18:09:57 »
Erg fraai pimpwerk Manuel  :)
Voor grootspoorfoto's zie site

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6762
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #380 Gepost op: 09 April 2014, 19:14:33 »
Compliment en dank voor het delen. (y)

Gr, Ben.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #381 Gepost op: 09 April 2014, 19:21:09 »
@manuel

Mooi verslag

Welke nieuwe isolatoren heb je gebruikt? En passen ze makkelijk?

Groet
Luc

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #382 Gepost op: 09 April 2014, 19:31:40 »
@Manuel: mooi pimpwerk (y). Vraagje, waarom gebruik je F1 en F2 voor de sluitlichten? Map de uitgang die nu op F2 zit naar F1 en je kunt de sluitlichten afhankelijk van de rijrichting aan en uit zetten ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Modelspoor is emotie...
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #383 Gepost op: 09 April 2014, 20:44:25 »
Heeft iemand al de 4 luchtslangen aan de voorkant (kunnen) vervangen?

Ik heb namelijk de koppeling aan de voorkant verwijderd en wil de (afgekorte) luchtslangen vervangen voor de 'echte' exemplaren, maar ik krijg met geen mogelijkheid die korte exemplaren eruit.  >:(
Als ik aan de binnenkant van de kap kijk, lijkt het wel of ze vastgelijmd zitten.  ???
Zelfs als ik er redelijk veel kracht op zet om ze te verwijderen, lukt het niet en zie ik zelfs de kap gaan uitbuigen. Dus ik ben maar gestopt; ze 'vallen' er beslist niet vanzelf uit.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik wil toch graag de meegeleverde complete slangen er op zetten.

Met vriendelijke groet,
Peter

Yep. Het schijnt dat er door 'de Chinees' bij een aantal (?) exemplaren een of meerdere slangen vastgelijmd zijn? Reden? Chinees only knows... Bij mij zat er een vast, daarbij heb ik met een scalpel aan de binnenkant de zaak afgesneden tot op de kap, idem aan de buitenkant en toen met een klein handboortje (ø 0.8mm) van buiten naar binnen geboord en daarna de nieuwe 'grote ' slang er in drukken. Succes.

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #384 Gepost op: 09 April 2014, 21:15:23 »
Bij mij zijn ze dan kennelijk allemaal vastgelijmd want aan beide kanten zitten lijmplekken. Het afsnijden en uitboren had ik ook al als optie overwogen; zal inderdaad waarschijnlijk de enige optie zijn  :(
Nou ja, voorzichtig snijden en boren, zal vast wel lukken.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #385 Gepost op: 10 April 2014, 01:06:26 »
@Manual,

Is het afplakken van het NS logo om vervolgens een gele dekkende laag te krijgen, bij elk model aan de orde? Zo ja, dan vind ik dat een slechte zaak en zeer slordige afwerking. :-\
Van het loknummer 1501 is de spatie ietwat te ver doorgeschoten van nummer 1. Maar dat is persoonlijk. Ondanks de onvolkomenheden, waaronder de duidelijk grove panto's en platte dakdelen (lees:skikoffers) is het een aardige lok geworden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 April 2014, 01:32:34 door Thowra »
We're all riders on this train.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #386 Gepost op: 10 April 2014, 06:56:43 »
Ben wel blij dat Manuel gewoon opschrijft wat ie ziet. Daar heb je als consument wat aan.  (y)

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #387 Gepost op: 10 April 2014, 09:39:01 »
Ik heb een voorbereide decoder in mijn 1500 zitten maar ben niet tevreden over de instellingen. De instellingen zijn onlogisch >:(, dus beetje zitten spelen met de cv's. Kan nu iedere cabine onafhankelijk van elkaar aan en uit zetten en front en sluit verlichting schakelen netjes rijrichting afhankelijk. (y) F0 is de voorzijde en F1 de achterzijde. Dus met getrokken trein alleen F0 aan en losse loc F1 erbij aanzetten. Voor wie dit ook wil op deze manier.....

cv 330 op 1
cv 346 op 8
cv 362 op 4
cv 378 op 2
cv's 394, 410, 426 en 442 allemaal op 0.

Voor je de cv's wijzig eerst cv 32 op 2 zetten.

groet  bert
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #388 Gepost op: 10 April 2014, 10:11:43 »
@Peterha,
Had jij geen moeite om die koppeling eruit te krijgen ?
Heb jij ook al een kortkopp. aan de andere kant geplaatst ?
Dat koste mij n.l. best wat moeite.
Ik ben benieuwd of ik soms iets verschrikkelijk onhandigs doe.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #389 Gepost op: 10 April 2014, 10:40:16 »
Hi Ernest,

Zoals ook al eerder gemeld, is het nagenoeg onmogelijk om simpel de koppeling te wisselen.

Wat ik gedaan heb, is de loc op z'n dak gelegd en de houder/omhulsel van het draaistel er afgewipt, zoals ook te zien is in het antwoord van Manuel (Pijp-lines) in zijn fotoreportage op Facebook. Ik heb gewoon de wielen laten zitten, wel opletten dat ze niet eruitvallen.
Dan is de koppelingshouder 'open en bloot' en kun je met een pincet heel makkelijk de koppeling eruit drukken en vervangen.

Omdat ik zelf overal op de baan eenrichtingsverkeer heb, heb ik zelfs de complete koppelingshouder aan de voorkant eruit gehaald, zodat je geen koppelingshouder meer ziet.

Nu nog de slangen vervangen  :-\

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter