Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo  (gelezen 8919 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:38:20 »
Mijn complimenten aan de Poezen en andere Heren. Een zeer verdiepend draadje. Hier kan ik nou van genieten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:58:07 »
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:02:49 »
Ah! Fraai... (y)

Trein 2242 (Hildesheim-Hengelo), ging 's-middags als trein 2249 terug. Verdween jammer genoeg m.i.v. zomerdienst 1984 uit het spoorboekje...


Ik zal de mods een verzoek sturen een deel (na het 1e bericht op blz. 2) te verplaatsen naar een nieuw topic "Internationale  treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo" zodat we wat meer van het oorspronkelijke topic af kunnen wijken want er valt wel wat over te melden. bovendien kan ik dan eens wat foto's uit de jaren '80 laten zien...
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 13:17:46 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:15:21 »
En dan deze nog: loc 1216 op 210982 te Bad Bentheim. Omdat een rijtuig van de DR het uitzicht belemmert, kan ik niet concluderen dat het AB of A rijtuig dat niet zichtbaar is ook blauw/beige was (en dus een fraaie blauw/beige trein oplevert).

Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:33:53 »
Frank, dit is trein 2244 die net aan het vertrekken is uit Bad Bentheim... Zo te zien zonder bagagefaciliteit.

Verzoek tot splitsing is inmiddels gedaan, laten we hier maar gewoon verder gaan tot de dienstdoende mod de boel heeft gesplitst zodat alles van de laatste dagen een beetje bij elkaar blijft.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:15:40 »
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

[foto]

Van wanneer is deze foto, kun je dat nog achterhalen?
Silberlingen in dezelfde treinreeks als de Plan D´s (dat is toch ook 2242?)! Invalbeurt? In lijn van eerdere posts hier zou ik hier dan toch eerder 3x een B-rijtuig verwachten (dus B-AB-B-B-D). Dat is dus ook een verrassing. De 1200 is smullen btw, helemaal vanuit dit standpunt.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 16:20:40 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2012, 18:25:47 »
In elk geval tussen 30 mei 1976 en 9 mei 1980... ;)

Nee, dat is geen invalbeurt, dagelijks werden trein 2242/2249 Hildesheim-Hannover-Hengelo (dus niet verder...) met zilverlingen + oude groene Eilzugbagagewagen gereden. In de V200-tijd werd met 4 of 5 Silberlinge gereden, in de NS E-loctijd kennelijk met 3...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:16:11 »
Dat lijkt me redelijk inefficiënt. Die NS E-loc ging er dus voor in Bentheim en eraf in H'lo? Waarom niet even doorgetuft (doorgedieseld zo je wilt) met de DB-loc? Of... was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Is er een duidelijker foto van dat bagagerijtuig misschien? Misschien is dat een inkoppertje voor velen hier, maar ik heb geen idee welk apparaat hier bedoeld wordt.

(dus niet verder...)

Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Ik woonde aan de andere kant van Hengelo (enige tientallen km's) en kon me die Silberlingen niet herinneren. Ze waren me wel opgevallen denk ik (vertel me nu niet dat er toch Silberlingen verder reden dan H'lo...  :-\  ;D).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:42:07 »
was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Exact!

Toen de 1600'en volop bezig waren in te stromen kreeg ik in het najaar van 1982 in de gaten dat er vrijwel altijd een 1600 voor deze trein stond. Aangezien ik op dat moment nog nauwelijks foto's maakte maar wel mijn waarnemingen vastlegde heb ik vaak deze trein staan opwachten om maar vooral een nieuw nummertje, en als het meezat, ook een nieuw stadswapen te kunnen noteren. De 1600 stond (net als de DB 220 jaren daarvoor) de hele middag op het tractieterrein te Hengelo voor deze trein 17.00 uur af te wachten om de trein naar Bh te brengen. Kennelijk zat dat zo in de omloop, over efficiency gesproken. De oude groene bagagewagen die in het voorjaar van 1982 nog in de trein zat was in het najaar steevast een blauw/beige Dm902. Toen ik twee jaar later de tijd meer dan rijp achtte om deze trein op de foto te zetten was deze reeds opgeheven...

Extra treinen werden wel eens met Silberlinge gereden, deze reden dan verder dan Hgl. In de zomer van 1986 heb ik eens een kindertrein met Silberlinge op het emplacement van Oldezaal gefotografeerd maar de 2242/2249 gingen niet verder dan Hgl. Daar werd aansluiting gegeven op de plan E/W-trein van Es naar Asd, veel evrschil in comfort was er niet...

Van die bagagewagen is volgens mij nog geen exact model uitgebracht door de grote fabrikanten maar Roco heeft in de Eilzugwagenreeks een prima alternatief die op het oog veel overeenkomt en voor mij goed genoeg is:

   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:57:18 »
Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X

Daarnaast kun je je afvragen of het veel inefficiënter is dan het Syntus DM'90 boemeltje. Maar ook dat is off topic.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:37:53 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:37:12 »
Dus geen exact exemplaar van die D, jammer. Maar goed, vaak kom je met geduld een heel eind en die Silberlinge heb ik voorlopig ook nog niet. Dat Euroboompje in m'n tuin kan de inflatie en BTW-verhogingen maar niet bijhouden...

Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X
Mocht je daarvan de exacte samenstelling weten: open daarover eens een nieuw draadje, want dat is ook interessant!  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:39:20 door 1200blauw »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:14:11 »
Ik wil de heren nog bedanken voor het antwoord
op mijn vraag over de blauw/beige rijtuigen.

gr Ed.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2477
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
« Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2012, 18:32:47 »
Dat bagage rijtuig wat Poes laat zien reed ook altijd mee met de buurland trein Hengelo-Braunsweich
Vaak met deze gereisd tot Minden daar overstappen op de stoptrein naar Leese-Stolzenau waar ik in militaire dienst heb gelegen
Deze trein bestond uit 3mittelsteigwagen en een elok 140.

Cor