Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:17:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:16:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 10:01:55
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 10:00:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
  

Auteur Topic: Buurlandtreinen met plan W.  (gelezen 4632 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Buurlandtreinen met plan W.
« Gepost op: 20 August 2008, 09:42:06 »
Hallo medelezers.

Nu Artitec met het plan W uitkomt en er in het andere draadje al het een en ander gezecht is over de binnenlandse dienst, is mijn vraag: met welke rijtuigen heeft plan W1 (dus in de orginale uitvoering) gereden in de buurlandtreinen op Duitsland?
Op foto`s van het Utrecht archief zijn in de jaren 1967 en later Silverlingen(met een plan D restauratie) te zien op het Nederlandsche spoor, dus zouden ze mischien ook gezamelijk hebben gereden.
Wie kan hier meer over zeggen.

Greetz,
Noppie.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 10:31:30 door Noppie.. Reden: spelfoutje.... »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

modelspotter

  • Gast
Re: Buurlandstreinen met plan W.
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2008, 10:54:46 »
Het buurlandverkeer NL-BRD begon pas in de zomer van 1954 met de treinen series 77x, vanaf 1957 gecombineerd met tr.delen van/naar Nijmegen.
En als de VRM's er bij worden genomen dan is te zien dat eigenlijk de DB de meeste tijd de rijtuigen stelde. In 1958 was het gecombineerd althans er staat DB/NS (voorbeeldje tr. 776: Bd9u, ABd, Bd9u, praktijk 1-3-1958: P8, NS ABd 7520, Bd9u 7800, Bd9u 7800 (de twee laatste dus plan D)), in 1959 was het weer helemaal NS.

1) Vanaf 1957 tot de elektrificatie Ah-Emm, zomer 1966:
Buurlandtreinen van/naar Duitsland liepen gecombineerd met tr. van/naar Nijmegen, de rijtuigen uit Duitsland liepen vanaf Arnhem achteraan in de trein naar Amsterdam. In Amsterdam bleven ze achteraan wat dus vooraan werd in de ri. Arnhem. In Arnhem werd gesplitst en liep het voorste deel door naar Duitsland.
1a)Tractie tot medio 1958/59:
NS: 1100, 1200 soms 1300.
DB: 23-ers (1956) en doorgaans P8 (38.10), af en toe 03, zelfs 01 en dat dan omlooptechnisch in combinatie met de aangebrachte Italië-Holland Ex.
Br 05 kwam ook weleens langs maar dan met Engelse militaire verlofgangers, de 05 kon draaien op de grote schijf van Ah.
Br 03 liep ook wel leeg door van/naar Nm (omlooptechnisch).
1b)Tractie vanaf 1959/60:
NS: idem
DB: V200.0, Badehose Züge met P8 en zelfs 03.10.
1a en b)Rijtuigen:
NS 1959: Plan D en vooroorlogs zoals A 7400.
NS 1960 ev: -
DB: Schürzenwagen, 28-ers, uiteindelijk standaardisatie in 1959 op Silberlingen
Het binnenlandse deel naar Nm: plan E, ook wel  versterkt met Blokkendozen, zelfs groene B 5200-en.

2a) Na de elektrificatie gedurende maximaal 1 jaar:
Buurlandtreinen komen in Arnhem vooraan binnen om te voorkomen dat de NS-eloc die in Emmerich voor de trein  kwam er in Arnhem weer af moet. Nm daarachter dus, het Nm-deel zit in Amsterdam vooraan als de trein kopmaakt en teruggaat naar Ah. Dus NS-rijtuigen van binnenlandse dienst naar Duitsland.
Tractie:
NS: 1100 t/m 1300.
DB: -
Rijtuigen:
NS: plan D (A's) en E (B's en P), plan E kwam zelfs in Koblenz of Bad Wildungen
DB: Silberlingen (AB's, B's en BD's).
2b) In de loop van 1966 werd plan W1 geleverd.
Rijtuigen:
NS: vanaf september plan E vervangen door W1 (B's) een enkele A is nog weleens van plan D.
DB: Silberlingen (AB's, B's, BD's).

Nog steeds ligt in Arnhem het kruiswissel in de sporen 5 en 6 waarop de ingewikkelde rangeerbewegingen tot 1966 plaatvonden.
Duitsland binnen op 6, stoom of V200 eraf en naar 5, Nijmegen binnen op 6, elektriek er af en ook naar 5 (andere kant), nieuwe eloc uit de tuin tegen Nm-deel en doordrukken tegen Duits deel. V200.0, via de tuin naar sp. 10 en wachten tot een volgende dienst. Stoom ging eerst draaien en waternemen.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 11:00:52 door modelspotter »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2008, 11:18:07 »
In het aloude boekje 'Moderne modelspoorwegen. Reizigersvervoer'  uit 1968 daaromtrent, behandelt H.F. Enter ook het uitbeelden van buurlandverkeer. Hij vond dat een boeiend thema voor de modelspoorweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2008, 12:17:14 »
@ modelspotter: bedankt voor waardevolle infromatie. Dit gegeven biedt veel perspectief om peppie combinaties na te bootsen, in mijn geval met de invoering van plan W1. In welke hoeveelheid zaten de Nederlandse en Duitse wagens in de buurlandtrein. Ik praat dan in de periode van 1966 tot 1968(invoering NS embleem) Op het plaatje van 1967 van het Utrechts archief staat 1 plan D en de rest Zilverlingen.

In het aloude boekje 'Moderne modelspoorwegen. Reizigersvervoer'  uit 1968 daaromtrent, behandelt H.F. Enter ook het uitbeelden van buurlandverkeer. Hij vond dat een boeiend thema voor de modelspoorweg.
Dit is ook precies mijn mening.

Wie kan dit mooie draadje met foto`s aanvullen :P

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

modelspotter

  • Gast
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2008, 15:27:03 »
19-10-1956: tr. 772: P8 (38 1855), 3 zgn Städtewagen, groene middeninstappers (type yl), als B, AB en BD. 
29-5-57~31-5-58: meeste treinen: B plan D, AB Silberling  of na aflevering AB plan K, B plan D
28-9-58~30-5-59: de ene trein NS de andere DB of samen: voorbeeld tr. 779: loc 03 248, D DB was een MD4ie, B DB 72 pers. (alleen zat.), AB moest NS 18/40 pers. zijn was een AB van de DB (18/6=3 1e klaspl. en 40/8=5 2e klaspl.), B NS 72 pers., B NS 72 pers., de B's van NS waren 72/8= 9 ramers dus tweemaal plan D, en dit op 4 april 1959.
29-5-60~1-10-60: alles DB: voorbeeld tr. 783: vanuit Ah naar Asd binnelands mat. en daaraan gekoppeld AB 30/36, B, B, BD (Silberlingen)
6-6-1966: tr 775 Keulen-Amsterdam (Hlm op zat.): NS1219, B NS plan E, B DB, AB DB, A NS plan D, B NS plan E, BD DB; de eerste drie rijt. uit Duitsland, de rest uit Nm. en gaan met tegentrein dus naar Duitsland.
tr. 770 Asd-Köln: NS loc 1310, tien rijtuigen, voorop een BD Silberling, dan een AB idem daarna plan E twee stuks, gevolgd door A plan D en daarna weer 2 maal B plan E, en daarna drie Silberlingee waarvan de middelste een AB.

Plan E werd uiteindelijk 26-9 eerst vervangen door plan D B7800-en en daarna door W1.

Aardig te weten  is dat een Arnhems reserve stel in die tijd bestond uit ex-ovale ramers in het blauw als B 6180 en AB 5600 (Blokkendoos) en een BD 6800 (verbouwde vooroorlogse ABC 7300). En er kennelijk weleens een Bokkendoos de grens over ging net als de A 5500 met de militaire tr. naar Seedorf.

Over militaire treinen gesproken... 81991 op donderdag naar Duitsland: DB loc 01 172 (een lage 01 met hochleist.ketel zoals Fleischmann en Roco die hadden), acht plan D's met als 5e rijtuig een WR van de CIWL. 27-7-1967

Dienst 1968/69: Voor de buurlandtr. Asd-K/Nm: 5 stellen 1 x A7700, 2 x B11 plan W1, versterkt met 7 x B7850 (!) en 5 WRD's plan D 7650 tot Koblenz, de A en B's niet verder dan Keulen.
Door de DB worden er 4 stellen gereden met Bn, ABn, Bn of soms Bn, BDn, ABn, alle Silberlingen.

Modelspotter
 


« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 15:55:47 door modelspotter. Reden: vautjes »

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2008, 11:16:11 »
@ modelspotter.
Bedankt voor de waardevolle aanvulling. Zeer peppie treinsamenstelingen. En ook goed na te bootsen in model. Ook leuk om een verlofgangerstrein in te zetten met zo`n zwart lor er voor. Heeft een V100 ook nog een rol gespeel voor buurlandtreinen of was dit alleen voorbehouden voor de V200?

@ Henk.
Het betreffende boekje heb ik ook, en er staan leuke combinatie`s in.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

modelspotter

  • Gast
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2008, 13:32:49 »
V100 Gronau-Es en Kaldenkirchen-Vl.
Diverse tr. tussen Kaldenkirchen en Venlo vv. werden na de stoom door 2 x V100 (dus echte dubbeltractie) getrokken oa. de Loreley Expressen D 164/163. 

Modelspotter



Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2008, 19:05:30 »
Bedankt voor het snelle antwoord.

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2008, 21:07:07 »
Ik wil ook een paar losse snipper bijdragen

In het internationale verkeer was het de gewoonte om naar evenredigheid van de afstand die een trein in een land aflegt ook rijtuigen te leveren. Dus als een trein 400 km in duitsland rijdt en 200 km in nederland is de samenstellling 2/3 duits en 1/3 nederlands. Dit spelletje wordt een stuk ingewikkelder als er gesplitst en gecombineerd wordt.

De NS heeft lange tijd een partij Silberlingen in huur gehad. Deze "NS" rijtuigen reden het NS aandeel in het buurlandverkeer. Vandaar dat NS rijtuigen in het buurlandverkeer relatief weinig in duitsland kwamen.

De NS moest gecompenseerd worden voor lok-kilometers. Omdat zowel Emmerich als Bentheim wat dieper in Duitsland liggen met een hoge verkeersdichtheid in vergelijking tot Venlo en Enschede met een lagere verkeesdichtheid, reden NS loks vrij veel kilometers op duits grondgebied. Hiervoor was compensatie nodig. Het was altijd moeilijk voor de DB om deze compensatie te leveren. Het ligt voor de hand dat deze compensatie deels in rijtuigkilometers geleverd is. Ook kwamen duitse dieselloks daarom incidenteel relatief diep in nederland. Dit zag je in de relaties Kranenburg-Nijmegen-Arnhem en Leer-Nieuwe Schans-Groningen.

Het genoemde spelletje met de treinen Westen-Arnhem-Duitsland via Emmerich/Nijmegen werd ook gespeeld in de relatie Westen-Hengelo-Duitsland via Bentheim/Enschede. In deze relatie werd gerangeerd in Hengelo. De rijtuigen voor Enschede bestonden uit binnenlands materiaal.

Heel lang hadden internationale treinen op het nederlandse traject een restauratie. Deze RD liep direct achter de lok en werd er in Bentheim of Emmerich eraf gerangeerd. Een typisch combinatie was een geheel internationale trein met een RD tussen de trein en de lok.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Buurlandtreinen met plan W.
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2008, 17:23:47 »
@ Moddemeier.
Ik wist niet dat dit zo politiek werd opgelost.Handig om te weten met de samenstelling van je 1:87 buurlandtrein.
Citaat
Ook kwamen duitse dieselloks daarom incidenteel relatief diep in nederland. Dit zag je in de relaties Kranenburg-Nijmegen-Arnhem en Leer-Nieuwe Schans-Groningen.
En zo kunnen we nog van die mooie foto`s genieten. In het boekje stalen rijtuigen staat ook een peppie platje nabij Oldenzaal van een V200.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.