Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:02:07
PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 21:52:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 20:30:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?  (gelezen 3233 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Gepost op: 24 October 2012, 20:58:26 »
Ik ben langzaam bezig met mijn modules en het daarop aansluitende schaduwstation te bedraden.
Ik loop daarbij tegen het volgende aan :

Om module overgangen simpel te houden zou ik alles elektrisch zo simpel mogelijk willen houden:
- Iedere module eigen Loconet bezetmelder
- Iedere module eigen Loconet booster
- Iedere module eigen wissel- en seindecoders , geheel gevoed door uitgang van de boosters
Dit zodat ik alleen 16-18V AC en een loconet kabel zou hoeven doorvoeren.

Hiervoor heb ik een zware ringkerntrafo gepland, http://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/77045.pdf , 2*16V 300VA, over een dikke 2.5mm^2 ringleiding, waarbij iedere module in de aftakking apart word afgezekerd. Dit zal ruim voldoende zijn, hoewel ik meerdere boosters heb zullen er nooit meer dan 4-5 treinen tegelijk rijden.

Ik heb voorlopig 4 modules gepland + een vast deel, elk elektrisch gezien zoals hier boven beschreven. Mogelijk dat er later 2-4 extra modules komen.

Nu lees ik her en der tegenstrijdigheden over het gebruiken van 1 transformator voor meerdere boosters. Echter als ik de manuals van mijn Power2 en Power4 boosters lees (huidige Engelstalige versies Uhlenbrock website) wordt daar nergers over gesproken. Uhlenbrock specificeert zelfs al de massa's van verschillende trafo's door te verbinden. Wat is er dan tegen om een voldoende ruim bemeten, transformator te gebruiken t.o.v. vele kleine ?

Ik heb inmiddels wel begrepen dat de IB Basic (mijn centrale) in elk geval wel apart gevoed moeten worden, evenals de UP-5 paneeltjes. Dit ivm het voorkomen van stoorstromen over het loconet netwerk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2012, 21:15:20 »
Ga je die twee primaire wikkelingen parallel zetten of voed je per wikkeling een aantal boosters? Moet volgens mij op alle twee de manieren gewoon kunnen. Bij niet parallel schakelen beperk je wel de stroom tot ca 10Amp, lijkt me al heavy genoeg ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 21:35:52 »
De primaire wikkelingen gaan serieel (het is niet voor niets een 2*115V trafo!) , de secundaire inderdaad parallel
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 21:45:20 »
Dat je per module een booster inzet, daar kan ik nog wel in komen.
Maar als er maximaal 5 treinen rijden, waar heb je dan in vredesnaam 300VA voor nodig?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 22:01:46 »
Dat je per module een booster inzet, daar kan ik nog wel in komen.
Maar als er maximaal 5 treinen rijden, waar heb je dan in vredesnaam 300VA voor nodig?

Paar redenen :

- ik kan NERGENS een goede ringkerntrafo vinden van circa 150VA (dat zou denk ik een goede waarde zijn, gezien de overhead) welke 16V AC levert. Wel 15 of 18 maar geen 16... ik houd me warm aanbevolen voor andere (betaalbare kwaliteits-)ringkerntrafo's. De 16V zou ik graag willen ivm de Power4 boosters, welke bij 15V AC mogelijk 'tekort' komt, zeker als er nog wat spanningsval op zou treden
- liever mee dan om verlegen.... geen idee hoeveel de diverse booster-gevoede servo decoders gaan verbruiken. Nooit meer dan 1-2A totaal per module maar goed, met 8 modules in de toekomst zou het flink aantikken
- geen idee hoeveel gewone lampjes ed ik ga gebruiken op de modules ; ook dat zou ik van dezelfde ringleiding willen voeden

Maar de eerste telt het zwaarst. De door mij gekozen trafo is een standaard model wat circa 60 euro kost , een custom gemaakte zal waarschijnlijk al gauw het dubbele kosten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2012, 22:20:38 »
 :-[ Ik bedoelde natuurlijk de secondaire (16v) windingen ::). Ik zou niet willen dat die mooie ringkern gelijk veranderde in een meltdown ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2012, 22:36:21 »
effe gezocht voor je, ik wist dat ik zoiets eens had gezien ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jules

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2012, 22:33:11 »
Dan zou ik in ieder geval de 2 secundaire wikkelingen niet parallel doen.
20 Ampère, er hoeft maar wat te gebeuren en je hebt een groot vuurspektakel.
Te bedenken dat een eindgroep in een woning met maximaal 16 Ampère is afgezekerd, zelfs dat is voldoende om bij overbelasting een hoop te vernielen, laat staan 20 Ampère.
Ik zou op iedere secundaire wikkeling gewoon een aantal boosters aansluiten, en uiteraard de boel voldoende afzekeren en inderdaad voldoende dikke draad gebruiken (voor de zekeringen).
Mvg, Jules.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2012, 22:42:42 »
Ik zie even niet hoe groot de modules zijn en hoeveel treinen er op 1 module kunnen staan maar het lijkt mij een beetje te veel van het goede. Uitgaande van 3A of meer per booster kun je er meestal wel 3 treinen mee voeden. 300VA voor 5 treinen is wel erg ruim bemeten tenzij het LGB locs zijn met 3 motoren per loc.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2012, 22:45:39 »
Dat is dus geen optie gezien de extra bedrading die dat vraagt. Bovendien mits correct gezekerd ben ik niet zo bang voor dat vuurwerk... anders nog liever maar 1 van de 2 aftakkingen gebruiken, alles beter dan meer bedrading.

Per module zal er gemiddeld circa 1.5A gebruikt worden (paar servo's met wat ruststroom en gemiddeld 1 trein + paar verlichte wagons per module, sein/wisseldecoder ed) Het systeem moet alles voeden, servo's ed inclusief.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2012, 23:58:28 »
Je kan ook kiezen voor een verdeling over twee helften. Vanuit de positie waar de trafo zit ga je met één secundaire linksaf, met de andere rechtsaf.
Kost je geen extra bedrading, en je heb toch de kortsluitstroom in tweeën gedeeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2012, 14:11:42 »
De methode die Klaas aangeeft is zelfs de beste methode.
Ook de bedrading hoeft in dit geval minder dik te zijn wat het solderen en aanleggen weer wat makkelijker maakt.

Willem

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2012, 14:18:18 »
Is alleen fysiek niet eenvoudig mogelijk... de middelste modules zweven boven een trapgat.
Bovendien loop ik dan weer meer risico dat er spanningsschommelingen tussen verschillende boostergroepen optreden (aan de inputzijde dan weliswaar, maar dat zal ongetwijfeld ook invloed hebben op de output)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2012, 14:23:06 »
Dan zou ik in ieder geval de 2 secundaire wikkelingen niet parallel doen.
20 Ampère, er hoeft maar wat te gebeuren en je hebt een groot vuurspektakel.
Te bedenken dat een eindgroep in een woning met maximaal 16 Ampère is afgezekerd, zelfs dat is voldoende om bij overbelasting een hoop te vernielen, laat staan 20 Ampère.

Nu is 20 A primair niet hetzelfde als 20 A secundair. Het gaat om het vermogen: spanning x stroom.
Maar ik zie eigenlijk geen reden om de secundaire wikkelingen parallel te schakelen. Eentje linksaf en eentje rechtsaf klinkt slim. Je zoekt een beetje de bezwaren lijkt het wel. Zo rampzalig is het leggen van twee leidingen in plaats van één toch niet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2012, 14:31:35 »
Misschien heb je hier wat aan, http://etecmo.nl/pres/ti/bds.pdf

Willem.