Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
Bf Kibronn door Benelux795
12 November 2025, 23:32:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 41661 keer)

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #90 Gepost op: 19 November 2006, 12:41:16 »
Ja dat inderdaad Zandhoek een mix van Zandvoort en Hoek v. Holland. Een mooi realistisch plan want in NL zijn er grote kopstations.


Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #91 Gepost op: 20 November 2006, 02:35:33 »
Oeps,  GEEN grote kopstations natuurlijk.
Ik ben er ook mee aan het toyen geweest.
Ik heb helaas maar een beperkte ruimte 3X 2 ik zou er dus alleen hondekop tweetjes plan V en mat 46 en wat korte goederen treinen en een mP op kunnen laten rijden.
De bocht links verdwijnt onder een viaduct en een gebouw.

Rechts onder is een van Gend en Loos links boven PTT perron en links  de VAM.
Ik heb een nieuwer plan waar de VAM en v G&L sporen in een grote radius liggen. Dat staat wat eleganter.

http://i143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/Kopstation.jpg

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6599
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #92 Gepost op: 20 November 2006, 08:28:41 »
@Dash8,

Jouw ontwerp is een stuk dynamischer dan het aangepaste baanplan voor ene kopstation van BDS2006. De verschillen zitten hem in de toegepaste boogstralen en het doorbreken van de hprizontale lijnen. Ook is het zo dat niet alle sporen evenwijdig aan elkaar lopen.

Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Er is trouwens ooit een modulair kopstation gepubliceerd in Railhobby op een tweetal modules. Zelfs daar was sprake van een zekere dynamiek, herinner ik mij...

Hans van de Burgt

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #93 Gepost op: 20 November 2006, 08:49:30 »
Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Hoek van Holland Haven, en eventueel Hoek van Holland Strand er bij is ook leuk denk in model.

mvg,

Matthijs

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #94 Gepost op: 20 November 2006, 17:51:47 »
Hallo,

de baanplan is aangepast, heb de station een doorgaand station van gemaakt zodat de loc's niet meer ontkoppeld hoeven te worden, dat kan dan elders op de baan. De station is en word ook meer een fantasie station, met een mooi overkapping , maar wel met een oude stationsgebouw (faller neustad).

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #95 Gepost op: 20 November 2006, 19:10:08 »
http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.

Ik vind je baanplan nog te statisch, alles is zo recht, probeer in je stationssporen een lichte boog te maken dat maakt het al stukken minder recht. En een klein vliegveld daar heb je echt de ruimte niet voor. Om Eelde na te maken heb je al behoorlijk veel ruimte nodig, een vliegveldje voor zweefvliegtuigen zou misschien net kunnen.

mvg,

Matthijs

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #96 Gepost op: 20 November 2006, 21:33:37 »
Ter informatie: Eelde heeft twee runways, van 1500 en 1800 meter respectievelijk. In H0 komt dat op 17,25 respectievelijk 20,70 meter, in N op 9,40 respectievelijk 11,25 meter. En dat is dus een klein commerciëel airport...

Verder sluit ik me bij Matthijs aan: het baanplan is nog erg statisch.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #97 Gepost op: 20 November 2006, 21:39:46 »
Ik denk dat hij gewoon van rechte lijnen en scherpe bogen houdt, 7 pagina's lang lees ik dezelfde commentaren maar de vorm blijft gelijk, alleen de rijwegen worden logischer.

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #98 Gepost op: 20 November 2006, 21:43:10 »
een aantal vragen

a) wat en waar in het plan is statisch en wat kan er verberterd worden?

b) vliegveld komt in schaal 1:500, gaat om het iedee

heb op spoorplan.nl gekeken en het stationsplan van Eindhoven vind ik wel mooi, maar zijn al die perrons krom/ hoekig?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #99 Gepost op: 20 November 2006, 21:55:17 »
Het baanplan ziet eruit als een wiskundig figuur, fantasieloos, ook met standaard railstukken moet toch een spannender ontwerp dan 2 ovalen te maken zijn? (een bord spagetti hoeft het ook niet te worden).
Maar als jij het mooi vindt moet je het zo laten het is jouw baan.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #100 Gepost op: 20 November 2006, 21:57:30 »
Gooi je hele baan op een hoop en ga eerst baanplannen en diverse
boeken over banen van andere mensen bekijken op het internet , je wilt niet weten wat een mooie banen er door mensen zijn gebouwd, je heb zelfs DVD's over te bouwen van banen, doe je voordeel ermee dan over een onlogische baan door te blijven borduren met in de hoofdbaan engelse wissels te plaatsen nu de NS heeft deze liever niet in een hoofdbaan.
Alles is te statisch met andere woorden allemaal dezelfde boogstralen en parallel gelegde rechte rails. Een beetje meer variatie er in en grote boogstralen, minder rails en meer landschap is veel mooier dan andersom.
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #101 Gepost op: 20 November 2006, 21:58:19 »
Het hele plan is statisch. Het sporenverloop is niet natuurlijk (lang eind kaarsrecht, gevolgd door een krappe boog, gevolgd door weer een lang eind kaarsrecht). Zo zul je het in werkelijkheid nooit vinden, uitgezonderd bij trams in steden (en zelfs daar zitten vaak wat kronkels in).

Een vliegveld op een zo manifest andere schaal zou ik niet doen. Dan is een beter idee om ergens tegen de achter- of voorgrond het terminalgebouw en een stukje tarmac te bouwen, waarbij de rest van het vliegveld imaginair is, "buiten" de baan.

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #102 Gepost op: 21 November 2006, 00:50:26 »
DVD's of boeken bekijken ! ik doe niks anders, wil een baan naar nederlands voorbeeld en daar zijn weinig boeken, dvd's of internet pagina's over, en ook nog voor grote ruimte

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #103 Gepost op: 21 November 2006, 01:14:29 »
Nou, dan neem je de lijn Apeldoorn-Deventer, bouw je een station als Deventer (sporen Zutphen-Zwolle vv., en Apeldoorn-Hengelo/Duitsland vv.)

Vliegveld wat je erbij doet is Teuge (de gekste). 2 rwy's, de langste is 730 m. Daar kun je allicht een stukje van nabootsen. Aachen-Merzbrueck is het kleinste vliegveldje dat ik ken in de buurt, 400 m. baan. Overigens: op short final voor de baan is een spoorwegkruising, de vliegtuigen boren echt tussen de spoorbomen door!

Maar dat even terzijde, natuurlijk....

Gr

J

@ baanplan van BDS2006:

Je hebt zo'n mooie ruimte. Ik zou de adviezen hier gegeven echt ter harte nemen! Maar that's just me....

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #104 Gepost op: 21 November 2006, 01:22:01 »
Hallo,

ga de baan maat inkorten van 6,20 naar 5,60 m , nu wou ik hem laag houden met gevolg dat ik of een baandeel tegen de steunbalk zou komen, de dak loop schuin meteen richting de vloer, wel zonde, blijft 1 meter over, maar kan je alleen gebruiken als je baanpoten korter maakt dan 50 cm. Nu ga ik hem hoog maken maar wel 2 verdiepingen.

plan moet dus op de schop