Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 40406 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #75 Gepost op: 17 November 2006, 12:41:15 »
Hey,

Wat ik me afvraag is, waarom zes kopsporen?
Ik kan me indenken dat er 1 spoor is voor een ic naar a.dam bijvoorbeeld.
1 spoor voor ic naar achterhoek of zo, maar kan ook gedeeld met het eerste spoor worden.
1 of twee sporen voor een stoptrein naar leeuwarden, het zuiden.
Deze sporen kunnen ook weer gedeeld worden door een wissel in het midden te leggen.
Maar dan heb je nog twee sporen over.
En geen mogelijkheid voor een goederentrein te plaatsen aan een losweg of zoiets, of te laten omlopen.
En niets om een trein te stallen, voor evt. wagens aanhaken of afhaken, met een hippel.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #76 Gepost op: 17 November 2006, 15:52:44 »
Hallo,

a) de goederentrein rijd bewust het station niet op. Links op het plan is een industrieterrein gepland met de nieuwe container termenail, verder komt er een TNT en DHL distributiecentrum, iets met grind en eventueel iets met Olie, gas, enz

b) 4 sporen worden gebruikt voor stoptreinen en Intercitys en 2 sporen voor een hoogsnelheidslijn, waarvan de 1 voor de thalys is en ook de thalys nummerborden met vlagetje op de perron komt te staan.

---------------------------

maar de hele plan gaat op de schop, ben niet helemaal te vreden met de stations indeling van gron & assen, waarschijnlijk komen ze recht tegenover elkaar en aan de linker kant en 1 aan de rechterkant van de 4 m kant


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #77 Gepost op: 17 November 2006, 17:04:11 »
@BDS2006,

Het voordeel bij jou is dat je een enorme oppervlakte ter beschikking hebt.
De valkuil daarbij is dan wel dat je ook een vette buidel geld moet meebrengen om hem vol te leggen met rails.

De omloop van je baan en schaduwstation is m.i. goed gekozen. Alleen zou je de boogstralen veel ruimer kunnen nemen. Je hebt immers toch plek zat.

Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld te maken.
Als je werkelijk iets wilt bouwen naar het voorbeeld van Groningen, kijk dan eens via sporenplan.nl naar de echte layout. Natuurlijk de sporen moeten korter, en wellicht dat je heel wat sporen moet schrappen...

Ik zou het eens proberen.

Succes,

Hans van de Burgt

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #78 Gepost op: 17 November 2006, 17:59:48 »
hallo,

Citaat
Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld

wat bedoel je met kopstation naar nederlands voorbeeld? heb het sporenplan van groningen, heb al een stationsgebouw die op groningen lijkt, daarvoor komt een busstation en de overkapping is beetje fanasie, die gaat op de van almere station lijken.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #79 Gepost op: 17 November 2006, 19:04:42 »
Met alle respect, maar het sporenplan van Groningen (dat overigens geen kopstation is) lijkt niet echt op jouw sporenplan van Groningen  ;). Jouw sporenplan is wel erg steriel en heeft meer weg van de entree van een opstelsporenbundel dan van een station (daar vind je vaak enkele dubbele rijwegen, uithaalsporen en dat soort werk). Ik denk dat dat is wat Hans bedoelt te zeggen.

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #80 Gepost op: 18 November 2006, 00:03:03 »
Het sporenplan van groningen is niet helemaal mooi, misschien dat ik het ga aanpassen, groningen is wel kopstation, je kan er niet doorrijden zoals bij amsterdam en utrecht

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #81 Gepost op: 18 November 2006, 00:18:22 »
Leg jij mij dan eens uit waarom je hier niet door kunt rijden over de vet (en rood) getekende sporen... Dat er in de normale dienst niet doorgereden wordt betekent niet dat het station DUS een kopstation is. Essentieel voor een kopstation is dat alle treinen in dezelfde richting moeten vertrekken als waar ze vandaan kwamen (dat verderop splitsingen kunnen liggen doet niet ter zake), en dat ze bovendien allemaal aan één en dezelfde zijde het station binnenkomen en verlaten.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 00:24:27 door Wesley »

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #82 Gepost op: 18 November 2006, 11:27:20 »
heb vannacht het sporenplan van groningen na te bootsen maar is niet gelukt, kwam ook qwa lengte niet uit.

dus ga een kopstation maken na ander stads voorbeeld, weet nog niet welke

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #83 Gepost op: 18 November 2006, 13:50:45 »
@BDS2006,

Probeer Vlissingen eens... Een compact station. Bovendien mogelijkheden genoeg voor oude stadswijk, havengebied industrie enz. Bovendien kun je in de omloop eenvoudig staion Vlissingen-Souburg opnemen.

Zie voor het volgende railschema:
http://img154.imageshack.us/img154/841/schemavlissingenbq6.jpg

Voor het stationsgebouw kun je via Google meer dan genoeg informatie vinden.

Kijk trouwens eens in de encyclopedie in:
Succes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 13:55:13 door Hans van de Burgt »

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #84 Gepost op: 18 November 2006, 20:51:50 »
Maar wat is leuker? een kopstation of doorgaandstation zoals groningen dus onder valt?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #85 Gepost op: 18 November 2006, 21:07:08 »
Ik heb me ooit laten vertellen dat een kopstation veel leuker is in de exploitatie.
Bovendien kunnen jouw treinen op de baan langs de wanden eindeloze "lange" ritten maken. Die gebruik je dan als paradebaanvak.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #86 Gepost op: 18 November 2006, 21:31:14 »
Hey,

Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #87 Gepost op: 19 November 2006, 00:47:56 »
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt van de 6 sporig station.




http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/nieuweveranderingbaanplan.jpg
« Laatst bewerkt op: 19 November 2006, 00:59:06 door BDS2006 »

denniss

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #88 Gepost op: 19 November 2006, 08:07:25 »
Op zich een aardig plan, maar hou er wel rekening mee dat je nu alleen vanaf het linker hoofdspoor de twee linker perronsporen bereiken kunt. Ik denk niet dat dit erg handig is. Om dit te voorkomen zou je de "grote kruising van de vier andere sporen voor de bocht kunnen leggen, of het wissel naar de twee linker sporen wat verder naar voren halen.

gr, Dennis

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #89 Gepost op: 19 November 2006, 12:19:09 »
Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Was dat niet Zandvoort??

In het praktijkboek modelspoorwegen staat Zandhoek en lijkt erg op het plan van Zandvoort. Dat artikel van zandvoort uit de railhobby moet ik nog ergens hebben als het goed is.

mvg,

Matthijs