Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 40406 keer)

BDS2006

• Gast
Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Gepost op: 01 July 2006, 00:59:15 »
ben al maanden bezig om een hele leuke nederlandse plan te bedenken , maar ik kom er niet uit, dat komt door het volgende

1) Ik heb een zolderruimte van 7m bij 4 meter, wel met schuine dak, maar door de tafels laag te houden kan er een grote en lange tafels komen, schilt 2,5 meter.

2) mijn plan was om een nederlandse baan te maken rond Amsterdam/Schiphol ivm vliegveld/ Breda ivm HSL lijn

3) ook vind ik het gebied Amsterdam/schiphol/Zandvoort mooi.

4) ook vind ik gebied Amsterdam ricting Groningen mooi.

5) conclusie dat ik er gewoon niet uit kom, alleen dat ik station Amsterdam, het trix station dammtor wilde bouwen, maar dan kom met volgende probleem moet ik amsterdam gebruiken als doorvoer station of als eind station. Hierover zit ik al maanden te dubben, maar kom er niet uit. Ook de nieuwe plan in het echt om amsterdam en almere te verbinden vind ik intressant. Ik zit voor een dilemma en hopende dat iemand me kan helpen, ik wil gaan bouwen met Marklin c-rails en heb met d-rail een plan geprobeerd te maken.

dus wie kan mij uit de brand te helpen, een aantal dingen heb ik al

* 5 boerderijen
* 5 polder huisjes
* marklin c-rails
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 20:53:03 door BDS2006 »

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2006, 01:45:18 »
Wel, 7 bij 4 meter is niet voldoende om Amsterdam CS na te bouwen. Dus dat is vrij duidelijk.

Als je het landelijk wil houden (immers, je hebt een stel boerderijen) kun je denken aan het gedeelte waar de metro richting Gaasperplas afbuigt, onder Duivendrecht. Dat zag er ooit heel landelijk uit. In het boek 'Metro's in Europa' staat een foto die genomen had kunnen zijn ergens in het Westland, ware het niet dat er een M1/2/2 metro rijdt.

Op die ruimte zou ik me tot twee thema's beperken, bijvoorbeeld een Amsterdams station (liefst niet te moeilijk, dus geen Sloterdijk) aan één lange wand en de Schipholtunnel-met-HSL-gedoe aan de andere. Je kunt dan met mooie grote bogen rijden. Ook zal het de baan ten goede komen als je de hoeveelheid spul en vooral rails op de baan beperkt.

Om een voorbeeld te geven, ik zit met een vergelijkbare situatie. Ik heb een ruimte van 6x3,4 meter en daar wil ik een baan naar Limburgs voorbeeld maken. Ook ik denk en plan veel, maar me suf piekeren heb ik nog niet gedaan. :)

Aan één kant had ik een variant op station Weert gepland en aan de andere kant een kolenmijn. Voor station Weert, toch niet zo enorm groot, heb je makkelijk tien meter nodig. Voor een kolenmijn eerder een buursuper.

Dus dan moet je gaan schipperen. Misschien een kleiner station dan Weert? Misschien sommige zaken weglaten, zoals alle opstelsporen? En de kolenmijn, dat zal een gedeelte van een niet al te grote moeten worden.

Voor jouw ruimte lijkt me een relatief smalle baan langs de wanden het meest geschikt. Maak een paar sloten, zet hier en daar een boerderij neer, wat stedelijke agglomeratie om Amsterdam uit te beelden (al zul je daar aan nogal veel gebouwen en water zitten te denken) en probeer vooral niet te veel te doen.

Eigenlijk zou ik niet voor Amsterdam gaan. Kijk maar eens op de site van de Amsterdamse Modelbouwers Club. Die hebben een klein stukje Amsterdam, inclusief Centraal Station, nagebouwd. En nu zitten ze met een groot probleem omdat ze naar een nieuwe, veel kleinere clubruimte moesten verhuizen.

Dus je kunt inderdaad Dammtor gebruiken, maar dan is het Dammtor en geen CS. Je moet dan al behoorlijk je fantasie gaan gebruiken.

Vandaar dat ik je zou willen aanraden om de kunst van het weglaten onder de knie te krijgen. Wat heb je uiteindelijk echt nodig om tot een mooie baan te komen waar je ook nog voldoende mogelijkheden hebt om te 'spelen', oftewel zelf de treinen te besturen? Je zou zelfs aan het Westelijk Havengebied kunnen denken, ook dat is groot.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

marcel

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2006, 16:42:32 »
hey,

Kijk eens op http://www.floodland.nl/trein/index.htm , daar staat de lage zij beschreven incl. het baanplan in pdf.

Misschien een idee waard.

gr. marcel
Mvg, Marcel

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2006, 20:39:42 »
Het traject naar Groningen is een nogal ruim begrip zou ik zeggen, maar als fan van het Noorden zeg ik: doen!

Maar serieus. Je kan overwegen om, als je twee lange zijden van je spoorkamer beschikbaar hebt om er 1 in te richten als voorstadslandschap naar Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam CS. CS dan alleen aan het eind aanduiden als gat waar je trein onderduikt. Vervolgens verborgen naar de andere kant van de kamer, en daar de Schipholtunnel verlaten richting Hoofddorp.
Internationale treinen volgen dan de 'natuurlijke' loop, je kan in de Haarlemmermeerpolder je boerderijen kwijt, je hebt voor CS gelegenheid voor spoorgebeuren en opstelmogelijkheden, tenminste de helft van je baan is ook geschikt voor divers goederenvervoer en .. .Nou ja, verdere voordelen vallen je zelf misschien in.

Je laat dan wel een groot stuk Amsterdam en omgeving liggen (hoewel, 1 korte zijde stad?

Sicco Jan

BDS2006

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2006, 13:56:58 »
keuze is niet makkelijk, heb je redelijk grote ruimte en nogeen leuk idee.

met amsterdam kan alle kanten op bv richting de kust of richting het noorden of richting het zuiden. misschien dat iemand een baanplan schets kan maken met verschillende varianten

DJMusic

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2006, 14:23:09 »
Je zou ook zoals ik je fantasie kunnen gebruiken en dus iets zelfbedachts kunnen bouwen i.p.v. iets na te bouwen.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2006, 14:30:52 »
keuze is niet makkelijk, heb je redelijk grote ruimte en nogeen leuk idee.

met amsterdam kan alle kanten op bv richting de kust of richting het noorden of richting het zuiden. misschien dat iemand een baanplan schets kan maken met verschillende varianten

Ik denk dat je het beste zelf met wat schetsen aan kunt komen, die men hier dan graag met alle plezier voor je aanpast of voorziet van commentaar.
Meestal worden oproepjes van, wie tekend er voor mij een baan, niet echt snel beantwoord. Echter denkt men wel graag mee.

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2006, 11:45:29 »
Waarom niet het centraal station maar dan vanaf de Amsterdam noord kant. Kun je mooi stoeien met het IJ, veerponten, vrachtvaart etc etc. Tevens is Noord redelijk landelijk.

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2006, 11:58:31 »
Beste,

Alles is mogelijk in modelbouw. Mijn ruimte is ook 7 meter breed en ik heb ook station dammtor. Het enigste nadeel is natuurlijk dat dit station een groot deel van je baan opslorpt qua ruimte  en thema, Het is natuurlijk wat je wilt. Je sporen plan zal dan de hoek om moeten om zeg maar richting zandvoort te gaan, nog geen probleem want je zit met je gezichts veld nu naar een andere muur dus een ander thema. Gevolg je kan daar maken wat je wil, Het is aan jouw om de overgang van stad naar duinen zo realistisch te mogelijk te maken. Aan de andere kant richting gooi het zelfde.

MvG

Nderbelg

Die zich wel kandidaat wilt stellen voor de poll van nederlandse modellen.
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2006, 12:01:35 »
Beste,

MvG

Nderbelg

Die zich wel kandidaat wilt stellen voor de poll van nederlandse modellen.

lLaat dit even met een PB of een mail weten aan Chris

BDS2006

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2006, 15:51:31 »
Heb mijn project al een naam gegeven Assvoort, nu de baanplan nog, zijn er eventueel bestaande baanplannen van nederlandse modelbanen in de regio Zandvoort/Amsterdam/Groningen? een beetje polder erbij, stukje schiphol erbij als er nog plaats is. In rail magazin heeft ooit een baan in gestaan van Haaksomhoven, dat vond ik een mooi uitgangspunt , heeft iemand mischien deze baanplan op de pc zodat ik hem kan overnemen, er stond er wel een bij maar was meer een tekening, daar kan ik nooit wat mee

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2006, 16:14:04 »
Het overnemen van een baanplan is niet zo handig.
Dit omdat je dan een plan hebt dat gespitst is op andermans wensen en treinen.
Wat je beter kan doen is kijken wat je aan treinen hebt en ook kijken wat je zeker nog aan treinen wenst te hebben.
Kijk dan naar lengtes en hoeveel treinen je hebt of wilt hebben. En ga dan kijken welke wensen je hebt.
Wil je 1 station of 2 of 3 en welke stations zijn belangrijk voor al je treinen, en welke alleen voor stoptrenen. En waar gaan de goederentreinen heen die je hebt. Op die manier kan je bekijken wat je, waar nodig hebt, en ontstaat een baanplan vanzelf.
Mocht je meer en gedetaileerdere aanwijzingen willen hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 26 July 2006, 16:15:39 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

arjen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2006, 16:36:32 »
En wat is eigenlijk typisch Nederlands? Er is ooit een serie H0-modules geweest van het station Elst, gewoon 2 sporen, 2 perrons en verder niks... het Nederlandse zat in de aankleding van de perrons, de klinkerbestrating (toen nog klinker voor klinker uit computerponskaarten geponst, want dit is 20 jaar geleden) en een paar honderd plastic Pola- fietsen in de stalling. Het geheel werd aangevuld met 3 modulebakken met alleen spoordijk + weiland + koeien.
Als ik buitenlandse liefhebbers mag geloven is het meest typisch Nederlandse aspect van grote stations overigens de opdeling in spoor a en spoor b, met een wisselstraat in het midden. Maar dat is helaas tevens de reden waarom grote Nederlandse stations meestal te lang zijn om op schaal na te bouwen.

Arjen.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #13 Gepost op: 26 July 2006, 16:46:41 »
Ik ben het met je eens dat een nederlandse baan word gemaakt door details! Een baan waarop geen details zijn aangegeven kan zich overal afspelen. Maar door de overwegend duits uitziende bouwpaketjes krijg je als beginende nederlander als snel een sfeer die je niet wilt hebben. Maar om dit nog even te laten voor wat het is, want ik geloof dat de vraagsteller nog bezig is met het bedenken van een sporenplan. en pas daarna komen de details als NS bebording, juiste seinen, Nederlandse bouwstijl, en zo meer.

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 26 July 2006, 16:48:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2006, 17:45:46 »
Ik ben misschien de slimste niet. Maar met maten ben ik vrij goed. Amsterdam CS heeft 15 sporen en volgens mij 6 perrons. Volgens mij als je dit uitlegt kom je al richting de 2 meter in de diepte. Zelf zou ik dan eerder gaan voor de linker 6 sporen van Den Haag CS (zie sporenplan.nl) In werkelijkheid moeten dit er 12 zijn, maar je kunt m.i. beter sporen weglaten. Anders krijg je het wel heel veel sporen. Ben je ook al iets van 12 wissels en 7 engelse wissel nodig. Kun je vandaaruit mooi naar 2 kanten opwerken (grote keerlus oid)
Als je mij de afmetingen doet wat je max. kunt bebouwen wil ik dit weekeind wel eens gaan stoeien.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)