Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
Bf Kibronn door Benelux795
12 November 2025, 23:32:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 41659 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #75 Gepost op: 17 November 2006, 12:41:15 »
Hey,

Wat ik me afvraag is, waarom zes kopsporen?
Ik kan me indenken dat er 1 spoor is voor een ic naar a.dam bijvoorbeeld.
1 spoor voor ic naar achterhoek of zo, maar kan ook gedeeld met het eerste spoor worden.
1 of twee sporen voor een stoptrein naar leeuwarden, het zuiden.
Deze sporen kunnen ook weer gedeeld worden door een wissel in het midden te leggen.
Maar dan heb je nog twee sporen over.
En geen mogelijkheid voor een goederentrein te plaatsen aan een losweg of zoiets, of te laten omlopen.
En niets om een trein te stallen, voor evt. wagens aanhaken of afhaken, met een hippel.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #76 Gepost op: 17 November 2006, 15:52:44 »
Hallo,

a) de goederentrein rijd bewust het station niet op. Links op het plan is een industrieterrein gepland met de nieuwe container termenail, verder komt er een TNT en DHL distributiecentrum, iets met grind en eventueel iets met Olie, gas, enz

b) 4 sporen worden gebruikt voor stoptreinen en Intercitys en 2 sporen voor een hoogsnelheidslijn, waarvan de 1 voor de thalys is en ook de thalys nummerborden met vlagetje op de perron komt te staan.

---------------------------

maar de hele plan gaat op de schop, ben niet helemaal te vreden met de stations indeling van gron & assen, waarschijnlijk komen ze recht tegenover elkaar en aan de linker kant en 1 aan de rechterkant van de 4 m kant


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6599
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #77 Gepost op: 17 November 2006, 17:04:11 »
@BDS2006,

Het voordeel bij jou is dat je een enorme oppervlakte ter beschikking hebt.
De valkuil daarbij is dan wel dat je ook een vette buidel geld moet meebrengen om hem vol te leggen met rails.

De omloop van je baan en schaduwstation is m.i. goed gekozen. Alleen zou je de boogstralen veel ruimer kunnen nemen. Je hebt immers toch plek zat.

Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld te maken.
Als je werkelijk iets wilt bouwen naar het voorbeeld van Groningen, kijk dan eens via sporenplan.nl naar de echte layout. Natuurlijk de sporen moeten korter, en wellicht dat je heel wat sporen moet schrappen...

Ik zou het eens proberen.

Succes,

Hans van de Burgt

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #78 Gepost op: 17 November 2006, 17:59:48 »
hallo,

Citaat
Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld

wat bedoel je met kopstation naar nederlands voorbeeld? heb het sporenplan van groningen, heb al een stationsgebouw die op groningen lijkt, daarvoor komt een busstation en de overkapping is beetje fanasie, die gaat op de van almere station lijken.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #79 Gepost op: 17 November 2006, 19:04:42 »
Met alle respect, maar het sporenplan van Groningen (dat overigens geen kopstation is) lijkt niet echt op jouw sporenplan van Groningen  ;). Jouw sporenplan is wel erg steriel en heeft meer weg van de entree van een opstelsporenbundel dan van een station (daar vind je vaak enkele dubbele rijwegen, uithaalsporen en dat soort werk). Ik denk dat dat is wat Hans bedoelt te zeggen.

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #80 Gepost op: 18 November 2006, 00:03:03 »
Het sporenplan van groningen is niet helemaal mooi, misschien dat ik het ga aanpassen, groningen is wel kopstation, je kan er niet doorrijden zoals bij amsterdam en utrecht

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #81 Gepost op: 18 November 2006, 00:18:22 »
Leg jij mij dan eens uit waarom je hier niet door kunt rijden over de vet (en rood) getekende sporen... Dat er in de normale dienst niet doorgereden wordt betekent niet dat het station DUS een kopstation is. Essentieel voor een kopstation is dat alle treinen in dezelfde richting moeten vertrekken als waar ze vandaan kwamen (dat verderop splitsingen kunnen liggen doet niet ter zake), en dat ze bovendien allemaal aan één en dezelfde zijde het station binnenkomen en verlaten.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 00:24:27 door Wesley »

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #82 Gepost op: 18 November 2006, 11:27:20 »
heb vannacht het sporenplan van groningen na te bootsen maar is niet gelukt, kwam ook qwa lengte niet uit.

dus ga een kopstation maken na ander stads voorbeeld, weet nog niet welke

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6599
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #83 Gepost op: 18 November 2006, 13:50:45 »
@BDS2006,

Probeer Vlissingen eens... Een compact station. Bovendien mogelijkheden genoeg voor oude stadswijk, havengebied industrie enz. Bovendien kun je in de omloop eenvoudig staion Vlissingen-Souburg opnemen.

Zie voor het volgende railschema:
http://img154.imageshack.us/img154/841/schemavlissingenbq6.jpg

Voor het stationsgebouw kun je via Google meer dan genoeg informatie vinden.

Kijk trouwens eens in de encyclopedie in:
Succes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 13:55:13 door Hans van de Burgt »

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #84 Gepost op: 18 November 2006, 20:51:50 »
Maar wat is leuker? een kopstation of doorgaandstation zoals groningen dus onder valt?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6599
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #85 Gepost op: 18 November 2006, 21:07:08 »
Ik heb me ooit laten vertellen dat een kopstation veel leuker is in de exploitatie.
Bovendien kunnen jouw treinen op de baan langs de wanden eindeloze "lange" ritten maken. Die gebruik je dan als paradebaanvak.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #86 Gepost op: 18 November 2006, 21:31:14 »
Hey,

Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #87 Gepost op: 19 November 2006, 00:47:56 »
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt van de 6 sporig station.




http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/nieuweveranderingbaanplan.jpg
« Laatst bewerkt op: 19 November 2006, 00:59:06 door BDS2006 »

denniss

  • Gast
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #88 Gepost op: 19 November 2006, 08:07:25 »
Op zich een aardig plan, maar hou er wel rekening mee dat je nu alleen vanaf het linker hoofdspoor de twee linker perronsporen bereiken kunt. Ik denk niet dat dit erg handig is. Om dit te voorkomen zou je de "grote kruising van de vier andere sporen voor de bocht kunnen leggen, of het wissel naar de twee linker sporen wat verder naar voren halen.

gr, Dennis

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #89 Gepost op: 19 November 2006, 12:19:09 »
Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Was dat niet Zandvoort??

In het praktijkboek modelspoorwegen staat Zandhoek en lijkt erg op het plan van Zandvoort. Dat artikel van zandvoort uit de railhobby moet ik nog ergens hebben als het goed is.

mvg,

Matthijs