Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 40404 keer)

Dash 8

• The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
« Reactie #90 Gepost op: 19 November 2006, 12:41:16 »
Ja dat inderdaad Zandhoek een mix van Zandvoort en Hoek v. Holland. Een mooi realistisch plan want in NL zijn er grote kopstations.

Dash 8

• The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
« Reactie #91 Gepost op: 20 November 2006, 02:35:33 »
Oeps,  GEEN grote kopstations natuurlijk.
Ik ben er ook mee aan het toyen geweest.
Ik heb helaas maar een beperkte ruimte 3X 2 ik zou er dus alleen hondekop tweetjes plan V en mat 46 en wat korte goederen treinen en een mP op kunnen laten rijden.
De bocht links verdwijnt onder een viaduct en een gebouw.

Rechts onder is een van Gend en Loos links boven PTT perron en links  de VAM.
Ik heb een nieuwer plan waar de VAM en v G&L sporen in een grote radius liggen. Dat staat wat eleganter.

http://i143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/Kopstation.jpg

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 20 November 2006, 08:28:41 »
@Dash8,

Jouw ontwerp is een stuk dynamischer dan het aangepaste baanplan voor ene kopstation van BDS2006. De verschillen zitten hem in de toegepaste boogstralen en het doorbreken van de hprizontale lijnen. Ook is het zo dat niet alle sporen evenwijdig aan elkaar lopen.

Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Er is trouwens ooit een modulair kopstation gepubliceerd in Railhobby op een tweetal modules. Zelfs daar was sprake van een zekere dynamiek, herinner ik mij...

Hans van de Burgt

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 20 November 2006, 08:49:30 »
Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Hoek van Holland Haven, en eventueel Hoek van Holland Strand er bij is ook leuk denk in model.

mvg,

Matthijs

BDS2006

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 20 November 2006, 17:51:47 »
Hallo,

de baanplan is aangepast, heb de station een doorgaand station van gemaakt zodat de loc's niet meer ontkoppeld hoeven te worden, dat kan dan elders op de baan. De station is en word ook meer een fantasie station, met een mooi overkapping , maar wel met een oude stationsgebouw (faller neustad).

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 20 November 2006, 19:10:08 »
http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.

Ik vind je baanplan nog te statisch, alles is zo recht, probeer in je stationssporen een lichte boog te maken dat maakt het al stukken minder recht. En een klein vliegveld daar heb je echt de ruimte niet voor. Om Eelde na te maken heb je al behoorlijk veel ruimte nodig, een vliegveldje voor zweefvliegtuigen zou misschien net kunnen.

mvg,

Matthijs

Anoniem

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 20 November 2006, 21:33:37 »
Ter informatie: Eelde heeft twee runways, van 1500 en 1800 meter respectievelijk. In H0 komt dat op 17,25 respectievelijk 20,70 meter, in N op 9,40 respectievelijk 11,25 meter. En dat is dus een klein commerciëel airport...

Verder sluit ik me bij Matthijs aan: het baanplan is nog erg statisch.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #97 Gepost op: 20 November 2006, 21:39:46 »
Ik denk dat hij gewoon van rechte lijnen en scherpe bogen houdt, 7 pagina's lang lees ik dezelfde commentaren maar de vorm blijft gelijk, alleen de rijwegen worden logischer.

BDS2006

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 20 November 2006, 21:43:10 »
een aantal vragen

a) wat en waar in het plan is statisch en wat kan er verberterd worden?

b) vliegveld komt in schaal 1:500, gaat om het iedee

heb op spoorplan.nl gekeken en het stationsplan van Eindhoven vind ik wel mooi, maar zijn al die perrons krom/ hoekig?

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #99 Gepost op: 20 November 2006, 21:55:17 »
Het baanplan ziet eruit als een wiskundig figuur, fantasieloos, ook met standaard railstukken moet toch een spannender ontwerp dan 2 ovalen te maken zijn? (een bord spagetti hoeft het ook niet te worden).
Maar als jij het mooi vindt moet je het zo laten het is jouw baan.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #100 Gepost op: 20 November 2006, 21:57:30 »
Gooi je hele baan op een hoop en ga eerst baanplannen en diverse
boeken over banen van andere mensen bekijken op het internet , je wilt niet weten wat een mooie banen er door mensen zijn gebouwd, je heb zelfs DVD's over te bouwen van banen, doe je voordeel ermee dan over een onlogische baan door te blijven borduren met in de hoofdbaan engelse wissels te plaatsen nu de NS heeft deze liever niet in een hoofdbaan.
Alles is te statisch met andere woorden allemaal dezelfde boogstralen en parallel gelegde rechte rails. Een beetje meer variatie er in en grote boogstralen, minder rails en meer landschap is veel mooier dan andersom.
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Anoniem

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 20 November 2006, 21:58:19 »
Het hele plan is statisch. Het sporenverloop is niet natuurlijk (lang eind kaarsrecht, gevolgd door een krappe boog, gevolgd door weer een lang eind kaarsrecht). Zo zul je het in werkelijkheid nooit vinden, uitgezonderd bij trams in steden (en zelfs daar zitten vaak wat kronkels in).

Een vliegveld op een zo manifest andere schaal zou ik niet doen. Dan is een beter idee om ergens tegen de achter- of voorgrond het terminalgebouw en een stukje tarmac te bouwen, waarbij de rest van het vliegveld imaginair is, "buiten" de baan.

BDS2006

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 21 November 2006, 00:50:26 »
DVD's of boeken bekijken ! ik doe niks anders, wil een baan naar nederlands voorbeeld en daar zijn weinig boeken, dvd's of internet pagina's over, en ook nog voor grote ruimte

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #103 Gepost op: 21 November 2006, 01:14:29 »
Nou, dan neem je de lijn Apeldoorn-Deventer, bouw je een station als Deventer (sporen Zutphen-Zwolle vv., en Apeldoorn-Hengelo/Duitsland vv.)

Vliegveld wat je erbij doet is Teuge (de gekste). 2 rwy's, de langste is 730 m. Daar kun je allicht een stukje van nabootsen. Aachen-Merzbrueck is het kleinste vliegveldje dat ik ken in de buurt, 400 m. baan. Overigens: op short final voor de baan is een spoorwegkruising, de vliegtuigen boren echt tussen de spoorbomen door!

Maar dat even terzijde, natuurlijk....

Gr

J

@ baanplan van BDS2006:

Je hebt zo'n mooie ruimte. Ik zou de adviezen hier gegeven echt ter harte nemen! Maar that's just me....

BDS2006

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 21 November 2006, 01:22:01 »
Hallo,

ga de baan maat inkorten van 6,20 naar 5,60 m , nu wou ik hem laag houden met gevolg dat ik of een baandeel tegen de steunbalk zou komen, de dak loop schuin meteen richting de vloer, wel zonde, blijft 1 meter over, maar kan je alleen gebruiken als je baanpoten korter maakt dan 50 cm. Nu ga ik hem hoog maken maar wel 2 verdiepingen.

plan moet dus op de schop