Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
Bf Kibronn door Benelux795
12 November 2025, 23:32:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???  (gelezen 41657 keer)

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #60 Gepost op: 12 November 2006, 15:20:53 »
ik heb in planboek van fleischmann een helling/brug gevonden die gaat 9 cm omhoog, komt daar een bovenleiding onderdoor als je trein onderdoor laat gaan?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #61 Gepost op: 12 November 2006, 22:54:05 »
Zet een trein op de rails, zet de panto omhoog en meet de afstand.
Dit is volgens mij een overbodige vraag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #62 Gepost op: 12 November 2006, 23:01:38 »
In het ''echt'' zie je ook wel dat de bovenleiding iets zakt bij een lage brug, en panto's kunnen scharnieren dus probeer het eens.

Grtn stephan.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #63 Gepost op: 12 November 2006, 23:12:47 »
Hier zijn standaarden voor:

http://www.morop.org/en/normes/nem202_en.pdf

Op de website http://www.morop.org vind je nog veel meer van dit soort info!

Denk wel even aan de dikte van de plaat plus de rail die natuurlijk van je doorgangshoogte afgaan!

Veel succes ermee,

David.

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #64 Gepost op: 17 November 2006, 00:29:12 »
De baanplan is iets verbeterd en zommige vlakken zelfs vernieuwd



http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd1.jpg

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10764
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #65 Gepost op: 17 November 2006, 08:13:49 »
Ik mis nog wat omloop mogelijkheden bij Groningen. Bij getrokken treinen raakt de loc opgesloten en en zijn voor overige locs ook geen opstelmogelijkheden.
Bovendien kunnen vertrekkende treinen van de bovenste sporen aldaar niet op het rechter spoor komen.

Succes

No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #66 Gepost op: 17 November 2006, 10:45:35 »
Bovendien kunnen vertrekkende treinen van de bovenste sporen aldaar niet op het rechter spoor komen.

Jawel maar pas een hééééél eind verderop de lijn (linksboven). Ik zou dat inderdaad aanpassen. Wat het station "Groningen" betreft: daar mis ik vooral de opstelmogelijkheden voor losse locs, maar ook voor treinstellen. Je kunt overwegen om 1 perron te laten vervallen, dan heb je een kopstation met 3 perronsporen en 3 opstelsporen (gewoon naast de perrons, een beetje à la Vlissingen of Den Helder).

Ook de splitsing van de lijn naar Assen (en verder) ligt niet echt lekker. Vanaf het buitenste spoor (tegen de klok in bereden) kun je niet naar Assen, bovendien zit in deze constructie een enkelsporige bottleneck. Beter is een constructie met 2 wissels en een kruising, of anders de variant met vier wissels.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10764
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #67 Gepost op: 17 November 2006, 11:13:37 »
@wesley: had ik gezien, maar die vond ik véél te ver van het station liggen en kan dus nauwelijks tot het station gerekend worden.

Verder..
Als je links om op het buitenste spoor rijdt kun je alleen maar door blijven rijden. Een wissel is alleen te bereiken met terug steken.
Vanuit Groningen is Assen slechts te bereiken na bijna een volledig rondje verkeerd spoor.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2006, 11:17:01 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #68 Gepost op: 17 November 2006, 11:16:31 »
Okay, nog een keer de vinger tip dan maar:

probeer per 'vertrekpunt' naar elk mogelijk 'eindpunt' te gaan (waarbij elke eindpunt ook een vertrekpunt is), de bottlenecks komen vanzelf bovendrijven.

En zoals Wesley al opmerkte, de wissels linksboven liggen verkeerd om en het links rijden wordt een groot feest op de baan.

Wat ik vaak zie op gepresenteerde baanplannen is dat wissels lukraak in het baanplan verschijnen, maar een wissel moet natuurlijk wel nut hebben, vandaar dat je ook eerst moet bedenken, wat wil ik dat mijn treinen kunnen gaan doen. Als je dat weet kun je wissels gaan plaatsen.

ohja, vergat ik deze nog te vermelden, probeer eens (rechtsrijdend) van de buitenste baan naar 'waar dan ook te komen' .... dat wordt flink achteruit insteken geblazen ....

« Laatst bewerkt op: 17 November 2006, 11:32:51 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #69 Gepost op: 17 November 2006, 11:18:01 »
Het is een voorlopig baanplan, hoe zou je het oplossen bij de bijde stations?

als je assen doorrijd de bocht om moet je op een spiraal terecht komen.

met station groningen ben ik ook niet zo gelukkig, de aantal perrons wil ik niet halveren, er komt een kap overeen vandaar geen opstel sporen naast

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #70 Gepost op: 17 November 2006, 11:22:52 »
.... dat wordt flink achteruit insteken geblazen ....

Een wissel is alleen te bereiken met terug steken.

 ;D  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 November 2006, 11:33:11 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #71 Gepost op: 17 November 2006, 11:24:30 »
ik heb de wissel en stations opstelling van groningen uit de baanplanboek/map gehaald

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
« Reactie #72 Gepost op: 17 November 2006, 11:57:08 »
met station groningen ben ik ook niet zo gelukkig, de aantal perrons wil ik niet halveren, er komt een kap overeen vandaar geen opstel sporen naast

Wel in dat geval kun je overwegen naast de perronsporen exra opstelsporen te leggen (drie stuks of zo), dan houd je je zes perronsporen en heb je toch al een opstelterrein dat ergens over gaat naar NS-maatstaven ;D. Blijft ook nog dat locs een klein kopspoortje nodig hebben bij de 'uitgang' om alvast klaar te kunnen staan voor de locwissel na aankomst. Daar lijkt echter niet al te veel ruimte voor te zijn aangezien de lijn direct na de laatste wissels aan de boog begint. Is het een optie om je perronsporen wat te verkorten of zijn die nu al aan de korte kant?

BDS2006

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #73 Gepost op: 17 November 2006, 12:07:58 »
station kan zo'n 80 cm ingekort worden, na het inkorten is ie ruim 2,70 meter.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
« Reactie #74 Gepost op: 17 November 2006, 12:39:21 »
80 centimeter hoeft niet hoor, één loclengte is wel goed. Je moet er een kopspoortje en aansluitende wissel(s) leggen, omdat dat kopspoortje maar één loc per keer hoeft te herbergen is zo'n 25 cm wel voldoende.